I det socialdemokratiska systemet ingar att de som inte klarar sig sa bra skall ha hjalp - socialhjalp.
Det ar val ingen som tycker detta ar fel.
Men nar politikerna vill ge bidrag till foretag som ej klarar sig lika bra som andra - det ar da det borjar ga fel.
Redan i krisen linda for tva ar sedan skrev den ansedda tidskriften The Economist i en uppmaning till varldens politker och centralbanker att lata krisen ha sin gang. Gor ingenting!
Men politiker och centralbanker kunde inte halla fingrarna i styr. De skulle hjalpa.
Nu har de hjalpt sa mycket att vi har fatt en hogkonjunktur bara pa grund av hjalpen.
Mats Qviberg skriver i Veckans Affarer att det var under stora bekymmer han gav klarsignal for sina foretag att borja kopa aktier vid arsskiftet.
Han tror och trodde att 70 procent av uppgangen skulle vara rantestyrt (den laga rantan. Det ar den vi klarat av nu.
Blir det ytterligare uppgang sa beror den pa foretagens resultat.att denna kris till 70 procent har berott pa den laga ranta.
Det kommer rapporter i bade Europa och USA om stora forvaltare som inte forstod att detta enorma eldandet fran framst centralbanker skulle bli sadan uppgang.
Manga har missat taget och inte ens kommit till stationen, som det stod nagonsans.
Jag har ett bidrag i Redeyes analystavling. Jag har skrivit att att SEB skulle vara det klaraste fallet av nedgang i historien.
Jag har motiverat detta med siffror.
Nu blir jag val sist i denna tavling da SEB tangerar arshogsta.
Det rader ingen tvekan om att uppgangen ar rantestyrd och inte resultatstyrd.
SEB och Swedbank har fatt enorm uppbackning av Sveriges Riksbank. Var det nodvandigt.
Ja svarar de flesta. Vi hade fatt en finansiell meltdown. Varlden hade gatt under. Centralbankerna har hindrat detta.
Fler och fler roster hojs nu far att talet om finansiell hardsmalta var
skramsel-skott,
Eller hade varlden inte gatt under.
Om det var sa latt att klara av varldens storsta kris bara genom att sanka rantan till nara noll, da kan man ju undra varfor vi inte alltid har noll-ranta. Varfor hojde Bengt Dennis rantan till 500 procent nar det hade rackt med att sanka den till noll.
Jag laser tva australienska ekonomer som sager detta:
- Centralbankerna har genom att inte tillata lagkonjunktur baddat for den storsta krasch i varldens ekonomiska historia (professor vid Sideneys universitet.
- Det ar bara att kopa bankaktier. Nar centralbankerna statt och hallt pengar over bankerna sa blir det nagra bra ar for bankerna, trots att deras forluster, men om tio ar ar det slut pa varldens valstand (doktor Marc Faber, som kan ses pa youtube).
Det ar svart att sia om vad som komma ska. Ar det dags att ta fram de svarta rubrikerna igen, nar det inte blev som det sades for nagra ar sedan. Ropar man pa vargen for manga ganger ar det ingen som tror pa faran.
- Det ar roligare att vara optimist, skriver Mats Qviberg i Veckans affarer.
- Aven om det inte far bli overdos av denna varan heller. varnar han.
Vad ar att tro?
Forbundskansler Angela Merkel i Tyskland har varit en stark kritiker till de pengar som Europeiska Centralbank och andra injecerat i bankerna.
- Det har kommer att fora vart valstand tio ar tillbaka, sager hon.
Hon, hennes finansminister, Sveriges statsminister och Sveriges finansminister har alla skyllt pa bankerna som orsak till denna kris.
Yxhugg skriver i en kommentar till en artikel av mig att orsaken till dagens kris ar att bankena endast hade 5 procent kapitaltackning for sina vilda affarer.
Problemet ar alltsa bankerna. Losningen ar att lata den fria ekonomin fa blomstra igen.
Bankerna skall skota sig sjalv tills de kor i diket. Da skall de tas av banan.
En busschauffor som har orsakat olyckor skall ej fa pengar av staten att kopa ny buss for, sager professor Taleb (Forfattare till The Black Swan).
Jag vill tillaga lika fyndigt (?). Vi skall inte ha en Riksbanksdirektion som aldrig kort buss ens.
De ar nagra inom Riksbanksdirektionen som varit ute i narlingslivet, men de flesta har lart sig ekonomi i teorin pa universitet.
Skulle nagon vilja aka med en busschauffor som endast hade last den teoretiska delen i bil-skolan.;