I den här serien expanderar jag Redeyes allseende öga till kontinenten - a.k.a. Danmark. Jag har börjat i aktiemarknadens svar på Christiania, First North, och går i klassiskt svenskt manér igenom listan i bokstavsordning och sätter betyget “dejlig” eller “dårlig”, som är min svensk-danska tolkning av “hot or not”.

Näst på tur - danska datorspelsstudion Deadline Games.

Historik

Deadline Games är med sina 75 medarbetare en av Danmarks större datorspelstudios.

Bolaget grundades 1996 av sin nuvarande VD, Chris Mottes, men ingick under en tid i börsnoterade svenska Vision Park Entertainment. Där utvecklade man främst nordiska titlar, som Globetrotter. 2001 gick Deadline och Vision Park skilda vägar - Chris Mottes köpte tillbaka sin studio och Vision Park köptes upp av KF-ägda Pan.

Sedan 2001 har man fokuserat på spelutveckling, och hunnit med att lansera två spel ihop med förläggaren Eidos / SCi:

  • Total Overdose (2005) till PS2, Xbox och PC, av typen köra/skjuta a la GTA
  • Chili Con Carnage (2006), en uppföljare till Total Overdose för PSP

Deadline Games har angett att Total Overdose, deras bäst säljande spel, såldes i ca 470,000 exemplar, och fick bra betyg. Det finns inga motsvarande siffror för Chili Con Carnage, men PSP är en av de mindre plattformarna, så siffrorna bör vara betydligt lägre. Eidos meddelade i slutet av 2005 att man inte var intresserade av en bredare uppföljare till Total Overdose, och Deadline har hittills inte hittat något annat förlag.

Idag arbetar Deadline Games istället med ett större utvecklingsuppdrag om 10 spel över 3 år åt Eidos / SCi, baserat på kända Warner Brothers-karaktärer. Uppskattat värde på kontraktet är i storleksordningen MDKK 100, men en stor del av utvecklingen är utkontrakterat till en studio i Malaysia, medan Deadline själva står för design och projektledning. I senaste rapporten indikerar dock bolaget att projektet tillfälligt stoppats pga att Eidos är under uppköp av SCi, och att SCi indikerat att man ser över sin projektportfölj.

Dessutom har man två egen-finansierade projekt som man arbetat med en längre tid, men som ännu inte fått någon förläggare. Det första är “Escobar”, som bygger på historian om knarkkungen Pablo Escobar. Spelet skulle gjorts i samarbete med producenten Donald Kushner, och släppts parallellt som film och spel, men Kushner verkar ha tappat intresset och Deadline har på sistone tonat ned spelet. Det andra spelet heter “Faith and a 45”, och är en first person shooter (FPS) som utspelar sig i förbudstidens USA.

Andra projekt som Deadline arbetar med är ett ännu icke namngivet spel åt Warner Brothers, ett nyligen offentliggjort mindre rese/trivia-spel och den egna spelmotorn “Kapow Multi Engine”.

Affärsmodell

Spelbranschen är på många sätt lik andra kreativa branscher, t.ex. filmbranschen och musikbranschen, i att man arbetar med ett studio-förlag-distributör-koncept, där studios producerar spel åt förlagen, som sedan utnyttjar distributörer världen över för att få ut spelet till butikerna. De största förlagen, med Electronic Arts som ohotad etta, är integrerade och äger både egna studios och distributionsnät. Efterfrågan på datorspel är som bekant mycket stark, och branschen växer stabilt med runt 10% per år, drivet av nya konsoler och en allt större andel av befolkningen som är intresserad. Idag har datorspelsbranschen i USA t.o.m. passerat biograferna i intäkter och närmar sig musikbranschen.

För spelstudios som Deadline Games bygger affärsmodellen på royalties, någonstans mellan 15-35% av nettointäkten till förlaget, eller kanske SEK 30-70 per spel. Eftersom ett spel kan kosta 50-100 miljoner kronor i utveckling, och kräva 2-3 års utvecklingstid, måste därför de flesta spelutvecklarna ta ut förskott från förlagen. Förskotten betalas ut när olika milstolpar passeras i utvecklingen, och avräknas sedan mot intjänade royalties. Förlagen kan inte kräva tillbaka förskotten, men kan å andra sidan avsluta kontrakten under utvecklingstiden om de inte är nöjda med spelet eller dess potential.

För en spelstudio gäller det alltså normalt att sälja minst 1 miljon exemplar, s.k. platina, för att börja tjäna in royalties och skapa riktiga vinster. Även om marknaden växer är det fortfarande ovanligt, och kräver en bra idé och en stark förläggare. Electronic Arts hade 2007 23 releaser som sålde platinum, utav 37 totalt.

Utan royalties får man normalt sett bara täckning för sina kostnader, även om man med lite skicklighet i förhandlingen kan generera mindre vinster även under utvecklingstiden. Spelstudios tenderar därför att kunna redovisa god omsättning, men sällan någon vinst att tala om.

Många studios, inklusive Deadline Games, lockas därför att försöka självfinansiera utvalda spelprojekt. I självfinansierade projekt tar istället studion utvecklingsrisken, genom banklån eller riskkapital, och kan om projektet lyckas få dels högre royalties, och dels rätten till IP (intellectual property) för spelet. IPn kan bli mycket värdefullt om spelet utvecklas väl, och förlagen köper ofta studios för att komma över rättigheter till kända spel. I Norden har bl.a. svenska DICE med serien Battlefield köpts av Electronic Arts, och danska IO Interactive med serien Hitman köpts av Eidos, i spannet MSEK 400-500.

Ledning och ägare

VD i Deadline Games är som nämnts tidigare Chris Mottes, tillika grundare. Även den andra grundaren, Simon Andreasen, arbetar i bolaget som creative director. Mottes och Andreasen är även huvudägare med ca 13% var av bolaget.

Styrelsen är inte särskilt intressant - en advokat och två personer med bakgrund i större danska industriföretag som Coloplast och ALK-Abello, varav bara styrelseordföranden äger aktier i bolaget. Deadline Games har dock etablerat ett Advisory Board, som hittills består av 2 personer med lång branscherfarenhet.

Finanser och värdering

Deadline Games har idag 1,4 miljoner aktier, vilket på aktiekursen DKK 25 ger en blygsam värdering på MDKK 35. Till det kommer dock ett nödlån på MDKK 3, som gjorts av huvudägarna i början av året, och då kanske man börjar förstå varför värderingen ligger där den gör.

För det första har Deadline Games sedan 2002 haft en omsättning som pendlat stabilt runt MDKK 25, uteslutande intäkter från förlagsförskott. Resultatet har varit vikande - man har aldrig gjort någon vinst att tala om, och det senaste året blev nettoresultatet MDKK -8,4.

För det andra är likviditeten dålig. Detta årets dåliga resultat täcker nämligen ett ännu sämre kassaflöde, beroende på att man aktiverat stora utvecklingskostnader för egna projekt. Trots att bolaget tog in MDKK 44 i en nyemission i februari 2007, var kassan nere på MDKK 4 vid årsskiftet igen och kostnadsbasen ligger runt MDKK 4 per månad. Man lever nu på krediter från huvudägarna, och har indikerat att man söker en nyemission om ca 500,000 aktier.

För det tredje, är det fortfarande långt till vinst. Bolaget förutser i sin årsredovisning 2007 en förlust på MDKK 8 för 2008, utan att precisera vad prognosen bygger på. Den största potentialen till intäkter kommer från det uppskjutna avtalet om Eidos kring Warner Brothers-karaktärerna, och det nya avtalet med Warner Brothers kring ytterligare ett spel, men det är oklart om det räcker.

Själv måste jag säga att jag ser en relativt stor risk för konkurs i Deadline Games det närmaste halvåret. Bolaget har hängt sig kvar länge, men med besvikna aktieägare och dåligt track record tror jag det börjar bli svårt att ta in mer pengar. Det är tänkbart att någon mer framgångsrik studio skulle vilja snappa upp Deadline Games stora personalstyrka, men bristen på bra IP och förlagsrelationer talar mot.

Även om man tror att Deadline Games klarar sig från konkurs, tycker jag också det finns bättre alternativ på de nordiska börserna, däribland norska Funcom och svenska Starbreeze. Starbreeze värderas t.ex. kassajusterat till ca MSEK 100, bara runt dubbelt upp mot Deadline före nyemission, och det ska ställas mot vinst det senaste halvåret, en såld platina (The Darkness), och betydligt bättre förlagsrelationer med bl.a. Electronic Arts.

Liksom Danmarks framgångar i Eurovision Song Contest ser det danska spelundret ut att förbli ett “one hit wonder”, där rollen som Olsen Brothers spelas av IO Interactive. Rekommendationen blir - som alltid hittills - att Deadline Games ter sig som en dårlig investering.