Post entry

Dags för syndabockar

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

När det blir allvarlig kris utbryter ofelbart jakten på syndabockar. Just nu är det varslen av 650 arbetare och 100 tjänstemän på SAAB Automobile det gäller. Här har alla parter sin favoritsyndabock.

  • De säger att Saab tillverkar bilar som ingen vill köpa. Då pratat man ned sin egen industri. Nu ser vi resultatet av det.

Men hallå! Att säga att inte tillräckligt många vill köpa Saabs personbilar för att göra produktionen lönsam är väl bara att konstatera fakta. Det har ju varit så i många år! När man inte ens kan lyckas gå med vinst under högkonjunktur är företaget tyvärr dödsdömt. Försäljningen av Saabar minskar just nu inte för att regeringen uttalar sig, utan för att bilförsäljningen generellt minskar och Saabs bit av kakan minskar snabbare. Troligen för att de inte har modeller som passar den nuvarande marknaden. Jag tycker det är rätt skönt att vi har en regering som inte befinner sig uppe i det blå, utan som förstår hur det ligger till.

När krisen blir allvarlig kommer också glädjekalkylerna fram:

\"Enligt Stefan Löfven visar regeringens egen analys av Saab Automobiles affärsplan, som tar hänsyn till finansieringskostnader, att bolaget skulle kunna gå med vinst om fyra år. ? Om man vet det och garanterar lån nu kan man vara förvissad om att det inte kommer att kosta skattebetalarna en enda krona, säger han.\"

Att Saab Automobile skulle kunna gå med vinst om fyra år är ungefär lika sannolikt som att en snöboll överlever i helvetet. Eftersom det nu är så säkert att det inte kommer att kosta en enda krona att garantera lån till denna briljanta affärsplan, så föreslår jag att Stefan Löfven med flera börjar med att personligen garantera en bit av lånen.

Saab har innan varslen totalt 4150 anställda och sedan 1990 har antalet minskat från cirka 7800. Samtidigt har Saab Automobile gjort förlust större delen av dessa år, trots att man alltså skurit ner personalen. Ingen trendvändning verkar därmed vara i sikte. Tyvärr, Trollhättan. Men om det finns någon verklig syndabock så är det väl GM. De har ju haft totalt fel strategi inte bara för Saab, utan för alla övriga divisioner. Men å andra sidan ska kanske trollhätteborna vara glada över att GM trots allt har hållit liv i ett förlustföretag såpass länge.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?