Post entry

Dags att köpa Doro

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Det är det andra halvåret som brukar vara skördetid för telefontillverkaren Doro. I år blir det också så men då aktien befinner sig nära årslägsta finns det knappast några större förväntningar inbakade i kursen. Det är dags för årets swing!

På onsdag nästa vecka presenterar Doro siffrorna för det tredje kvartalet. Studerar vi aktien har kursen fallit med ca 35 procent sedan i början på maj och befinner sig nu nära årslägsta. Aktiemarknaden har således inte prisat in någon höjdarrapport snarare en besvikelse. Det finns dock all anledning att tro att Q3 kommer att vara fylld med glädjeämnen.

Siffrorna som skall matchas är fjolårets försäljning på 168,8 Mkr i Q3 samt resultatet på 10,7 Mkr. En indikator att använda för att få ett hum om tillväxten är antalet nya butiker som börjat sälja bolagets telefonmodeller. Summerar vi ihop dessa under de tre första kvartalen uppgår antalet till ca 4 400. Det är väldigt många och faktiskt också fler än det antal butiker som Doro annonserade att började sälja telefoner under hela fjolåret. Av dessa 4 400 har dessutom över 3 700 tillkommit under sommaren vilka vi alltså ännu inte sett så stor effekt av i rapporterna. Vi kan inte heller enbart beakta årets butiker utan måste givetvis också räkna med de som tillkom under Q4 ifjol eftersom de inte ingick i jämförelsekvartalet(Q3 2010). Här finner vi en påbörjad försäljning i Kanada och Nya Zeeland. So far so good kanske man kan säga men det är svårt redan nu att inte höja på smilbanden..

En ytterligare indikator av förväntad tillväxt kan vara att studera vem som börjat sälja telefonerna, särskilt om det finns några teleoperatörer bland kunderna. Anledningen är givetvis operatörernas marknadsföringsstrategi – att de säljer telefonerna kraftigt rabatterade i olika abonnemangserbjudanden. Att sälja en telefon för 1 krona brukar vara mycket effektivt och jag inbillar mig således att denna strategi kan ha gett extra skjuts i försäljningssiffrorna för Q3, särskilt då minst 2 900 butiker som tillkommit under sommaren faktiskt är drivna av operatörer.

Operatörer värda att uppmärksamma som börjat sälja telefonerna sedan Q3 ifjol är Rogers Communications i Kanada med över 6 miljoner kunder(Q4 ifjol), MobiStar( Belgien 150 butiker), TeleChoice(Australien 153 butiker), Orange Spain(2 100 butiker) och Virgin Media(Storbritannien 78+700 Tescobutiker). Majoriteten av antalet butiker är alltså teleoperatörernas som även självklart säljer via deras webbutiker.

I USA har dessutom Consumer Cellular i juni börjat sälja Doro-telefoner i 800 st Sears Roebuck-butiker, vilket är värt att uppmärksamma eftersom Consumer Cellular tidigare enbart sålt telefonerna via direktförsäljning(telefonförsäljning) samt via nätet. Att nu telefonerna börjat säljas i detaljhandeln är definitivt ett genombrott som bäddar för försäljningslyft. Dessutom annonserade Consumer Cellular igår att de även börjar sälja telefonerna i 826 st Walgreens-butiker i Florida vilket kan resultera i det fullskaliga genombrottet för Doro på den amerikanska marknaden. Walgreens är nämligen USA:s största apotekskedja med drygt 8 100 butiker runt om i landet och Consumer Cellular uttrycker också optimism om att apotekskedjan framgent är villiga att börja sälja telefonerna i samtliga butiker i landet, förutsatt att satsningen i Florida blir lyckad.

Något som vi dessutom inte skall glömma är att Doro i år lanserat fyra olika nya modeller, bl a bolagets första kameramobil som åtminstone på pappret framstår som en potentiell bästsäljare. Modellen lanserades i juli och har bl a börjat säljas hos finska Sonera och svenska 3. Två ytterligare modeller lanserades i september, visserligen nischade varianter, men då de är försedda med alarmfunktion tillsammans med GPS, för att innehavaren snabbt skall kunna hittas vid en eventuell olycka, känns det som att telefonen kommer att vara attraktiv. Blickar vi framåt surras det även om en ”talande” telefonmodell för personer med kraftigt nedsatt syn. Under innevarande kvartal har även Doro tagit steget in på den sydafrikanska marknaden och därtill har tyska Vodafone(drygt 1 000 butiker) börjat sälja den tredje telefonmodellen från Doro.

Studerar vi konkurrenssituationen ser den även fortsatt gynnsam ut eftersom Doro i år vunnit två patenttvister där konkurrenter försökt kopiera bästsäljaren, Doro PhoneEasy 410gsm.

Hur vi än vrider på detta framstår ju framgångarna lösa av varandra i rask takt för Doro vilket också öppnar upp för en kanonrapport nästa vecka. Dessutom borde orderingången vara riktigt stark tack vare lanseringen av flera nya modeller, framförallt kameramobilen, samt då många nya butiker tillkommit under sommaren. Personligen tror jag att försäljningen för Q3 åtminstone har möjlighet att tangera bolagets rekordförsäljning på 229,1 Mkr från Q4 ifjol. Tangeras även rörelseresultatet på 26,4 Mkr tror jag att aktiemarknaden får svårt att ignorera bolaget.

Drar vi bort nettokassan värderas Doro idag till drygt 370 Mkr. Det är väldigt billigt om bolaget lyckas visa på fortsatt stark tillväxttakt. Värt att påpeka är också att Doro inte är så konjunkturkänsligt då den huvudsakliga målgruppen utgörs av pensionärer vars inkomster är stabila. Marknadspotentialen är också fortsatt mycket stor då Doro ännu bara börjat skrapa på ytan på flera betydande marknader. Kvar finns även bl a Mexiko, Argentina samt Ryssland som Doro avslöjat att de riktar blickarna mot. Därmed, då skördetid nu börjar, tror jag att det finns chans till årets swing-trade då jag tror att flera riktigt stora utropstecken kommer att kunna lyfta aktien:

- Detaljhandeln i USA har börjat sälja telefonerna!

- USAs största apotekskedja har börjat sälja telefonerna, vilket faktiskt inte Doro ännu skickat ut pm om!

- Doro har lanserat sin första kameramobil!

- Fyra nya modeller lanserade i år!

- 4 400 nya butiker har börjat sälja Doro-telefoner sedan årsskiftet!

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?