De svenska portföljinnehaven går mot strömmen och segar lite uppåt vid lunchtid, med PVE i spetsen nu 10 % över bottennoteringen i början på veckan.
Mantrat “Från 2.5 % till mer rimliga 7.5 % marginal-värdering” borde bankas i skallen på PVE-säljarna och marknaden i allmänhet :-) Otroligt att marknaden kan vara så negativ till PVE nivåmässigt egentligen och bara tro på 2.5 %, och det på en såpass intressant lååångsiktig tillväxt marknad där faktiskt PVE är etablerat nu och känt sedan länge.
Jag har full förståelse för att marknaden inte redan NU vågar diskontera t ex 7-8 % i vinstmarginal, dvs ditåt bolaget guidade i rapporten via konkurrenter i Tyskland med EBITDA på 8-9 %. Men 4-5 % vinstmarginal borde marknaden inse är rimligare än 2.5 %.
Det motsvarar kursuppgång omgående på 60-100 % ! Rimligt enligt FA.
Jag gjorde offrade idag min lilla optionsdepå och gjorde ett mycket litet återköp av Enea efter deras stororder på 30 Mkr för programvaruutveckling (OSE) idag. Den bör ge ett fint vinsttillskott i år och min målkurs 2.88-3.57 kr blir starkare underbyggd. Enea verkar svårbegripligt impopulär nu.
Portföljindexet hade stigit en enhet till +1% 2008 vid 12-tiden. Det blir spännande att se hur Kanadaaktierna går, speciellt BVT som borde fortsätta uppåt.
-———————-
En kvart efter Kanadabörsens öppning hade mitt portföljindex stigit ytterligare till, +2 % 2008.
Det var PVE, BVT och AFA som fortsatte att visa framfötterna, medan PAR och PLE backade. Troligen bra rekylköp i PLE nu för den som vågar chansa på ett långt innahav.
-——————–
Oj, oj nu ser speciellt BVT och PVE riktigt starka ut. BVT uppe på 0.41 äntligen och PVE på 50.5 kr
…och portföljindexet “skenar” idag oxå nu +4 % 2008 :-)
så här långt kl 16.42
-——————–
Vid den “officiella” mätningen vid Stockholmsbörsens stängning var portföljindexet 2008 per 6 mars kl 17.30 +3 % (OMXS30 -13 %) ——————–
Jag viktade senare över lite till AFA och PLE från TAM eftersom metallpriserna vände tvärt ned idag. Inberäknat hävstångseffekten rörde sig kursen mycket lite i TAM. Därmed kom AFA och PLE att nätt o jämnt passera TAM i portföljandel.
Uppgången i BVT o AFA mattades lite på kvällen, men för första dagen sedan PVEs olyckliga rapportdag 21 feb då indexet tappade årshögsta 6 procentenheter stängde portföljindexet på plus i dag räknat från årsskiftet!
Portföljindexet 2008 per 6 mars kl +2 % (OMXS30 -13 %)
Förutom mycket liten depåkassa är innehaven 6 mars i fallande storleksordning :
Större innehav PV Enterprise Sweden, PA Resources, Bonaventure Enterprises
Mindre innehav Afri-Can Marine Minerals, Plexmar Resources, Tamerlane Ventures, Enea