CybAero - Ett lyft att minnas!
2014-01-22 12:14, Edited at: 2014-01-23 09:36Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
CybAero har bevisat att man inte behöver ha vingar för att flyga!
Jag började för knappt ett år sedan att följa CybAero. Har sedan dess vänt och vridit på hur framtiden inom bolagets bransch kommer att se ut. Hur jag än vänder och vrider, så ser jag inget annat än att industin för obemannade flygfordon näst intill är obegränsad.
# Försvar kommer ha användning av dessa! # Tull kommer ha användning av dessa! # Polis kommer ha användning av dessa! # Räddningstjänst över lag kommer ha användning av dessa! # TV kommer ha andvändning av dessa!
Kan klämma ut ett antal användningsområden till om det behövs. Så länge man har fantasi, så går det att komma på användningsområden som kan vara aktuella.
Jag ska erkänna att jag varit orolig att CybAero inte ska "bli" nåt, men nu är jag helt säker på att bolaget kommer leverera - BIG TIME!
När jag rannsakar mig själv borde jag insett detta så fort jag började läsa in mig om bolaget. CybAero hade nämligen redan då inlett ett "samarbete" med jätten AeroVironment.
2012-12-03 fanns följande rader att läsa:
"We are working with CybAero to intergrate their product into our system solution and will invest to add critical capabilities required to bring the most competitive offering to the market"
"AeroVironment and CybAero have been working together very effectively to incoporate capabilieties required to meet the requirements of United States government and other customers"
Ovan skrivna text är delar av ett PM som jätten AeroVironment meddelade marknaden i December 2012. Denna jätte som har slussat ut ca 85% av alla UAV:er som levererats till det amerikanska försvaret.
Hela PM:et finns att läsa via länken nedan för den som önskar: http://investor.avinc.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=724486
Detta samarbete öppnar upp dörrar för CybAero som annars skulle ha varit låsta med både kedjor och hänglås. Upphandlingen som pågick mot de amerikanska myndigheterna las ner för att formuleras om, men är troligtvis i startgroparna igen. Upphandlingen omfattar 1 MILJARD DOLLAR, fördelad över fem år. AeroVironment anser sig alltså behöva CybAero för att vinna denna upphandling. Ni förstår själva vilken JACKPOT detta skulle bli för "lilla" CybAero.
CybAero har även utöver AeroVironment samarbeten med Indra och Cassidan som är enormt stora globalt sett.
Anledningen att jag väljer att belysa samarbetet med AeroVironment mer än Cybaeros övriga partners är enkel. Nämligen av den anledning jag nämnde ovan. USA marknaden hade vart näst intill omöjlig att komma in på utan detta samarbete. Som alla vet är amerikanarna otroligt patriotiska och värnar hårt om sina egna företag. Då redan AeroVironment som sagt levererat ca 85% av samtliga farkoster till "the government" så ser jag ingen anledning varför detta inte kommer fortsätta.
Upphandlingen som avbröts kommer omformuleras för att alla krav skall kunna uppfyllas av leverantören. Oddsen för att AeroVironment står som upphandlingsvinnare i slutänden tror jag är ganska låga.
Ska man dra en enkel parallell kan man göra det med trafikverkets upphandling där svenska Sensys traffic vann kampen. Upphandlingen kan styras och formas för det bolag man egentligen vill ha och varför skulle man vilja byta ut en leverantör man är nöjd med, som dessutom är marknadsledande och redan levererar nästan allt?
Dessutom fick så sent som i vintras AeroVironment en ny order från ovan nämnda aktör till ett värde av ca 20 miljoner dollar. http://investor.avinc.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=794481
Ordern som presenterades i Fredags har däremot inget med varken AeroVironment, Cassidan eller Indra att göra, utan denna order har CybAero tagit helt på egen hand. En enstaka egen order som uppgår 5,5 MILJONER EURO! Detta är ett bevis på att bolaget är på helt rätt väg, och dessutom helt rätt i tiden, på en marknad som spås "explodera" de närmaste åren.
Bara inom marinen spår AMI International nämligen att ca 2000 fartyg av OPV-typ (Offshore Patrol Vessel) kommer byggas fram till 2020. Av dessa beräknas ca 25% utrustas med VTOL UAV-system. Snittmässigt handlar det om två och åtta helikoptrar per fartyg. Detta ger en marknad på mellan 1000 och 4000 helikoptrar bara inom detta segment. Marknadsutvecklingen för marina UAV:er spås gå från ca 45 miljoner dollar år 2013 till över 700 miljoner dollar år 2019.
(KÄLLA: Teal Group)
Att dessutom respekterade Defence News tidigare påpekat att CybAero har stora möjligheter att bli världsledande inom sitt segment ser inte jag som något annat än en bekräftelse på att bolaget är på helt rätt väg.
http://www.acc-group.se/NEWS/2012-04-10/55.html
Går vi in på bolagets utveckling så kan vi konstatera följande: Under första halvåret 2013 omsatte CybAero 31,6 miljoner kronor. I höstas "utsågs" bolaget dessutom till ett av landets snabbast växande teknologiföretag av Deloitte i samarbete med Svenska Riskkapitalföreningen. Nu tar bolaget en order värd en bit över 50 miljoner kronor. Snacka om att leva upp till utmärkelsen direkt. Dessutom är denna order bara startskottet, det är min fasta övertygelse.
Tittar vi på bolagets värdering kan vi konstatera att marknaden tycker CybAero i skrivande stund skall värderas till ca 300 miljoner kronor. Hur många bolag med den värderingen tar en enskild order värd över 50 miljoner. Inte många som jag känner till.
Innan jag avslutar vill jag dessutom påminna alla om den otroligt stora "eftermarknad" som bolaget får när de säljer sina helikoptrar. Eftermarknaden som inkluderar service mm. överskrider det ursprungliga ordervärdena med råge.
Tror på en saftig uppvärdering, och utöver detta en väldigt intressant vår för både företaget och oss aktieägare.
Vill ni läsa mer om CybAero, och få massor med matnyttig fakta rekommenderar jag att klicka på länken nedan: http://www.remium.com/resources/files/CybAero_Memorandum_2013.pdf
Snacka om en flygande start på 2014!