CybAero är ett Linköpingsbaserat bolag som utvecklar och säljer obemannade helikoptrar, så kallade Unmanned Aerial Vehicle (UAV). I konceptet ingår sensorer, markstation, transportfordon och annan kringutrustning. Bolagets kunder finns inom både civil- och militär verksamhet. Helikoptrarna är tänkta att användas i miljöer som kan utsätta medarbetare för fara, exempelvis vid kraftledningsinspektioner och brandövervakning. Företagets helikopter APID 60 är utvecklad för att bära nyttolaster på upp till 75 kilo.
CybAero Startades upp år 2003 men grunden till CybAeros verksamhet lades redan år 1992 genom ett forskningsprojekt som bedrevs med Linköpings Universitet och Totalförsvarets Forskningsinstitut. År 2007 börsnoterades bolaget på First North. I skrivande stund, 2014-06-19, handlas bolaget till ett börsvärde om cirka 440 Mkr.
Samarbetspartners
CybAero för samarbete med flera värdefulla partners; Indra, AeroVironment, PartnerTech och Cassidian. Dessa spelar en stor roll för CybAero eftersom det är extra viktigt för ett mindre bolag att föra gynnande samarbete med andra företag för att lättare nå en globalt marknadsledande position vad gäller utveckling, tillverkning och försäljning av VTOL UAV-system, vilket är CybAeros framtidsvision.3
Indra
Indra Sistemas är Spaniens ledande IT-koncern med kunder i 128 länder. Samarbetet med CybAero initierades 2009 av spanska marinen som identifierat ett behov av ett antal helikoptersystem speciellt anpassat för marina applikationer, med bland annat möjligheten att starta och landa på fartyg.2
Cybaero har, baserat på APID 60, utvecklat Pelicano-systemet som med hjälp av sensorteknik och avionik från Indra ska resultera i ett värdsunikt, autonomt helikoptersystem. Här ingår bland annat det patenterade landningssystemet MALLS. Projekt är finansierat av Indra tillsammans med spanska närings-och turismdepartementet och utvecklingsfasen förväntas avslutas under 2014. Pelicano-systemet kommer därefter säljas genom Indra i deras upparbetade kanaler.2,4
AeroVironment
AeroVironment är världens ledande tillverkare av små handhållna fixed wing UAS:er. De har levererat över 22 000 obemannade flygfarkoster till det amerikanska försvaret, vilket motsvarar 85% av UAS-flottan.2
Samarbetet inleddes 2012 med målet att i framtiden kunna leverera flygbevakning till amerikanska beskickningar runt om i världen. För att möta de hårda upphandlingskraven har APID 60 genomgått de hittills hårdaste testerna av slutkund vilket har resulterat i ett stort antal förbättringar av produkten och produktionsprocessen. Mot slutet av 2012 slöts ett samarbetsavtal med AeroVironment inkluderande försäljningsrättigheter för APID 60 till USA, NATO m fl. Vidare investerade AeroVironment 30 mkr i CybAero via konvertibellån och leverans av APID 60-farkoster.2
PartnerTech
CybAero använder PartnerTech som kontraktstillverkare av APID 60 och har därmed gått över till en mer industriell tillverkning och organisationen blir därtill mer skalbar. Slutmontering, utprovning, test och idriftsättning sköts dock av CybAeros egen personal.2
Cassidian
Cassidian är en del av EADS-koncernen, Europas största och världens näst största luft- och rymdfartskoncern. De utvecklar försvars- och säkerhetslösningar för luft land och marina miljöer. Som systemintegratör designar Cassidian system med både bemannade och obemannade farkoster.2
Cassidian tillverkar egna obemannade flygfarkoster, främst av fixed-wing typ. Målsättningen är att komplettera sitt utbud med en VTOL UAV och därför vände de sig till CybAero under 2010. Tillsammans avser företagen att utveckla en helt ny modell som ska ha dubbelt så stor startvikt som APID 60 och därmed kunna bära större nyttolaster. Ett första utvecklingsblock är genomfört och ett andra är planerat, än så länge dock utan startdatum.2
Department of State (DoS)
Department of State har avsikten att spendera 1 miljard USD under de kommande fem åren på UAV:er. Drönarna kommer huvudsakligen att användas till att öka Ambassadens säkerhet. Under innevarande år beräknas Department of State återuppta upphandlingen av drönare. CybAero tillsammans med andra företag deltog i den första upphandlingsomgången men den fick avbrytas då ingen av deltagarna uppfyllde samtliga krav. Mikael Hult berättar mer om det här:
”_Vi gjorde gemensamt demonstrationsflygningar för DoS i februari 2013 som gick bra, men ingen av de helikopterkonsortier som var på plats klarade samtliga krav. Då avbröt DoS upphandlingen utan att välja någon leverantör, kanske för att inte riskera att bli stämda för att de valt en leverantör som inte klarat alla kraven. Istället skriver de nu om upphandlingskraven så att det passar vad som finns tillgängligt på marknaden och planerar att återkomma med en ny upphandling. Nytt datum är inte spikat, men enligt AeroVironments senaste kvartalsrapport börjar det nu röra på sig igen och man räknar med att den kommer under 2014.”_1
”_Bevakningskontraktet har ett värde på 1 miljard dollar sett över fem år (dvs cirka 7 miljarder kronor), varav merparten till leverantören av tjänsterna till DoS (dvs AeroVironment) men en försvarlig andel till leverantören av helikoptrarna (CybAero). Även om AeroVironment/CybAero inte skulle få hela kontraktet, utan få dela det med fler leverantörer, skulle det betyda enormt mycket för oss.”_1
Denna intervju med Hult är från hösten år 2013, därför tog jag kontakt med honom i slutet av maj år 2014 för att undersöka om det fanns uppdaterad information att tillgå. Nedan följer mina frågor och svar från Mikael Hult:
När beräknas upphandlingen med DoS återupptas? Jag har läst att det ska vara någon gång under hösten detta år, stämmer det?
”Den information vi har är att det ska ske under senare delen av detta år, men den informationen är ett antal månader gammal. Vi hoppas vi kan få färskare information inom någon månad.”
Förra året avbröts upphandlingarna eftersom ingen av deltagarna uppfyllde samtliga krav. Som jag har förstått det så kommer kraven revideras till den nya upphandlingsomgången, stämmer det? I så fall, känner du till vilka kraven är? Kan du dela med dig av dem i så fall?
”Nej vi känner inte till dessa ännu.”
Om ni skulle få en stororder från DoS i framtiden, kommer ni kunna producera och leverera helikoptrarna inom en rimlig tidsram?
”Ja, det var därför vi inledde samarbetet med PartnerTech.”
Hur bedömer du era möjligheter att få order från DoS?
”Mycket goda.”
Med den här informationen så kommer det onekligen bli en spännande tid för CybAero framöver. Hult verkar minst sagt ha höga förhoppningar om att få order från DoS, om det här blir verklighet får tiden utgöra. Oavsett om CybAero får order från DoS eller inte så har bolaget bearbetat den asiatiska marknaden de senaste åren vilket gav resultat i januari månad år 2014 då CybAero fick en rekordstor order från Kina värd 5,5 Miljoner Euro.
Den Asiatiska marknaden
CybAeros obemannade helikopter APID 60 har fått stor global uppmärksamhet för att den är enkel att underhålla, robust och kostnadseffektiv. Den har en räckvidd på 20 mil och en flygtid på upp till sex timmar. CybAero har grundligt bearbetat den asiatiska marknaden under flera års tid vilket gav resultat i form av en order från den Kinesiska tullen.5
”Vi har fått den här ordern i hård konkurrens med både inhemska och världsledande aktörer och vi är oerhört glada över det stora förtroendet vi fått från kunden. Detta är en viktig kund med stor utvecklingspotential och vi ser detta som en början på ett långsiktigt samarbete.”5
- Niklas Nyroth, försäljnings-och marknadschef på CybAero.
”Projektet är också en viktig referens för hela marknaden i Asien. Flera länder i denna region ser Kina som en ledare inom teknikutveckling och det faktum att en kinesisk kund har beslutat att investera i vårt obemannade system har ökat intresset från andra kunder med liknande behov.”5
- Niklas Nyroth
”Detta är en milstolpe för oss. Det är vår första order från Kina som är en mycket snabbt växande marknad med stora havsområden som behöver övervakas.”5
- Mikael Hult
I maj månad, år 2014, var jag i kontakt med Mikael Hult och ställde följande frågor:
I januari fick ni en rekordstor order från Kina. Kan du berätta mer om marknadspotentialen du ser i Asien samt CybAeros möjlighet att etablera sig på den asiatiska marknaden?
”Potentialen är mycket stor, för att inte säga enorm. Vi har mycket bra ingångar på mycket hög nivå inom landet vilket indikerar för oss att vi har goda möjligheter att ta en bra bit av marknaden.”
Kan du berätta mer om den framtida potential ni ser med kunden i Kina?
”De har idag system från vår konkurrent Schiebel. Som vi förstått det önskar man byta ut dessa till andra (förhoppningsvis enbart våra). Kinesiska tullen är stor och har således stora behov.”
Det är lovande att höra att CybAero har intresserade kunder runt om världen, det kommer definitivt öka framtidspotentialen för CybAero.
CybAeros framtidsmål
CybAero vill bli världsledande. Enligt de analyshus som bevakar marknaden för VTOL UAV förväntas marknaden att årligen blir värd mer än 4 miljarder kr år 2020. CybAero har som målsättning att ta drygt 30 procent av världsmarknaden, vilket skulle ge en omsättning på 1,2-1,5 miljarder.1
Jag ställde frågan till Mikael Hult i en mailkonversation om vad han ansåg var CybAeros största utmaning de kommande åren. Så här svarade han:
”Att hitta rätt medarbetare med rätt kompetens och inställning så att vi kan expandera bolaget så snabbt som möjligt, med högkvalitativa produkter och service till kunderna. Målsättningen är att omsätta en dryg miljard år 2020!”
Teknisk Analys
Aktien har bildat en symmetrisk triangel vilket är en fortsättningsformation. Inget utbrott ur formationen har ännu skett. Av den anledningen så gör man klokt i att avvakta köp under det närmsta tills det att ett utbrott har etablerats. Den tidigare trenden är positiv vilket gör att sannolikheten för ett utbrott uppåt är något större än sannolikheten för ett utbrott nedåt. Ett utbrott ska helst ske under ökad handelsvolym eftersom det ökar sannolikheten för att kursen kommer fortsätta i utbrottets riktning. Om kursen skulle bryta upp uppåt så kan man beräkna en första målkurs genom att ta distansen mellan den första toppen i formationen och den efterföljande botten. Man adderar denna distans vid utbrottspunkten på så sett får man ut en målkurs. I det här fallet är distansen 12,82, eftersom vi ännu inte känner till utbrottspunkten kan vi inte placera denna distans på en korrekt position än. Majoriteten av alla utbrott brukar dock ske cirka två tredjedelar från triangelns bas, vilket är kring slutet av juni/början av juli. Placerar vi distansen där skulle detta ge oss en målkurs på cirka 48 kr. Genom att göra en kopia av den stigande stödlinjen i formationen och klistra in den vid den första toppen i formationen får vi en stigande motståndslinje vilket vi självklart kan dra nytta av.
Kom ihåg att teknisk analys är lämplig att använda sig av för att prognostisera kortsiktigt kursutveckling. På lång sikt är fundamental analys oslagbar. Personligen tycker jag om att kombinera tekniska analys med fundamental analys för att enklare tajma köp och sälj.
Konkurrenter
I dagsläget har CybAero endast två huvudkonkurrenter, Skeldar från SAAB och S-100 från Österrikiska Schiebel. Så här uttalar sig Mikael Hult om konkurrenterna:
”Schiebel: Bra produkt och beprövad i fält. Dyr, oflexibel och svår att serva (i fält).
Skeldar: Mindre beprövad, men troligen en genomarbetad produkt (Saab släpper nog inget som är halvdant). Ingen som köpt produkten ännu (man har hyrt ut den under några månader till spanska marinen). Dyr (deras utvecklingskostnader uppskattar vi till mångdubbelt högre än våra), troligen servicevänlig.
Våra fördelar gentemot Skeldar är pris, flexibilitet och servicevänlighet. Nackdelar att vi är betydligt mindre än Saab och kan därmed ha svårare att få större slutanvändare genom direktförsäljning. Därför använder vi oss av ett antal partners.”
Att enbart ha två konkurrenter i en marknad som spås explodera under de kommande åren är så klart mycket intressant. Sannolikt kommer nya konkurrenter att växa fram både i Europa och resten av världen i takt med att marknaden växer, men än så länge är det dessa tre aktörer som dominerar Tier II kategorin för VTOL UAV:er.
Riskanalys
CybAero är ett litet bolag som under en längre tid forskat fram en produkt. De flesta prognoser pekar på att marknaden CybAero befinner sig i står inför ett genombrott. Men vi får inte glömma bort riskerna och hinder som kan uppstå på vägen. I dagsläget finns det inget regelverk som tillåter obemannade flygande farkoster att flyga i civilt luftrum. Det innebär att den person som styr farkosten från marken måste ha visuell kontakt med farkosten. Det förväntas dock att en revidering av den aktuella regeln kommer att ske inom de närmsta åren. Skulle mot förmodan en ny regel inte träda i kraft så skulle CybAeros verksamhet mer eller mindre falla samman eftersom deras helikoptrar bygger på att de ska kunna användas på långt avstånd från markstationen. Denna situation bedömer jag dock som mycket osannolik, men det är en risk som inte kan räknas bort.
En investering i CybAero innebär en klart högre risk än en investering i ett större bolag som redan är väletablerade på marknaden. Men med den högre risken kommer också en högre potential till hög avkastning. I CybAeros fall bedömer jag denna risk/reward kvot som mycket bra. Faller allt väl ut för bolaget kommer det generera mycket trevliga följder på aktiekursens utveckling.
Personligen anser jag CybAero som en lämplig investering på längre sikt då deras marknad väntas växa markant under de kommande åren. Men bara för att det är en lång investering bör man inte stoppa in den i byrålådan och sedan öppna den om fem år och se vad som har hänt. Det är viktig att hålla sig uppdaterad om bolaget och dess bransch eftersom det som sagt är en högriskplacering. Det är även viktigt att observera att CybAero är ett bolag som i dagsläget går med förlust vilket medför att man bör vara extra observant över den framtida utvecklingen.
Slutsats – Avvakta tills TA ger signal
Jag tror på CybAero, deras produkt och deras framtidsmarknad. Den fundamentala analysen jag har gjort om bolaget genererar enligt mitt omdöme en köprekommendation. Den Tekniska Analysen av aktien generade en avvaktande signal. Eftersom jag vill att både den tekniska analysen och den fundamentala analysen ska indikera köp för att generera en slutlig köprekommendation blir min nuvarande rekommendation avvakta. Sker ett positivt utbrott ur den symmetriska triangeln blir min rekommendation köp. Sker ett negativt utbrott blir min rekommendation sälj. Återigen, kom ihåg att teknisk analys är ett bra hjälpmedel för att prognostisera kursutvecklingen på kort sikt, på lång sikt fungerar fundamental analys bäst.
Källor
1http://www.stockpicker.se/ViewArticle.aspx?PageId=1002
2http://www.cybaero.se/om-foretaget/samarbetspartners
3http://cybaero.se/images/press/finansiellinfo/stamma2014/Arsredovisning_2013.pdf Följande videoklipp presenterar Pelicano-systemet och Apid 60:
4http://www.youtube.com/watch?v=eFT0Zzxs7w0
6http://cybaero.se/press-media/nyheter/79-cybaero-levererar-mindre-kompletteringsorder-till-indra