Crunchfish - Nedtryckt i botten med en nyfylld kassa - i en explosiv och het bransch!
2018-12-21 07:04Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
När Crunchfish skulle börsnoteras för två år sedan så övertecknades emissionen hela 29(!) gånger. Nu är kassan påfylld på nytt och man har chans på ingångsläge, hela 35% under emissionskursen.
Crunchfish börsnoterades för ca två år sedan (2016-11-11) och sett till antalet tillgängliga aktier övertecknades emissionen hela 29(!) gånger. Teckningskursen var 15kr och bolaget värderades efter emissionen till 226 miljoner kronor.
Dagens BV är på 68mkr till kursen 3.17kr.
Senaste nyemission avslutades nu, så sent som den 5e oktober. Pris per aktie i emissionen var 5kr (35% över Dagens kurs) och bolaget tillfördes ca 30,4 MSEK (före avdrag för emissionsrelaterade kostnader). Styrelsen köpte aktier för 6.8 miljoner kronor på 5kr, varav största ägaren Joachim Samuelsson utökade sitt ägande med ett köp om 3 miljoner kronor. Han har utöver detta köpt väldigt många aktier mellan 18.50-23kr, vilket är en betydligt högre kurs än dagens. Kan vara något att ha i åtanke. Även styrelseledamot Göran Linder köpte aktier för 3mkr @5kr i emissionen.
Vid utgången utav Q3 (30e september) så hade man ca 7mkr kvar i likvida medel och i oktober så tillfördes man alltså närmare 30mkr. Burn-raten har under de senaste sju kvartalen legat runt 5mkr vilket innebär att de troligtvis har ca 30mkr i likvida medel idag. Fortsätter deras burn rate enligt samma mönster så klarar sig bolaget under Minst ett år innan man ens behöver utlysa ytterligare kapitalbehov. Ingen risk för NE inte i dagsläget. Check på Den mycket viktiga punkten ✅
En annan viktig check är väldigt liten freefloat, endast 22% - något som underlättar för en resa uppåt! ✅ (Freefloat = aktier på börsen som finns ute bland "vanligt" folk / aktier som storägare ej sitter på).
Så, vad sysslar bolaget med?
Crunchfish är ett bolag med två ben att stå på. Det ena benet består utav moderbolaget och verksamheten inom AR (Augmented Reality/geststyrning) och det andra benet består utav en avknopning i ett till 100% ägt dotterbolag som heter Mobile Proximity AB som verkar inom M-commerse (mobile commerse/mobilhandel). Vidare så äger man genom dotterbolaget 50% utav bolaget Blippit AB, som sysslar med mobila kuponger och mobila betalningslösningar i butik. Resterande 50% ägs utav ClearOn.
ClearOn är marknadsledare inom rabattkuponger och värdebevis för dagligvaruhandeln i Sverige, en verksamhet som omsätter drygt 5 miljarder kronor i Sverige årligen. ClearOn är väl positionerade och deras avancerade clearingsystem finns idag i ca 20,000 kassor och 6,000 butiker i Sverige. Denna marknad är nu alltså på väg att moderniseras, digitaliseras och anpassas för mobiltelefoner/m-commerse. Blippit's fokus är inledningsvis lanseringen av blippbara kuponger i Sverige för att i ett nästa steg även erbjuda mobila betalningslösningar.
Under första kvartalet 2019 så ska aBubbl®-poddarna vara färdigutvecklade och försäljning utav dessa inleds (Blippit AB). Trigger ✅ Saxat från ett tidigare PM angående Blippit's mobilhandelslösning..
"Förutom smarta mobilkuponger möjliggör lösningen också mobila betalningar, digital signering och identifiering, lojalitet, avräkning, kvitton, redovisning och clearing."
Det är sådana här kompletta och kompetenta lösningar (inkl. patent) som de stora jättarna inom detaljhandel och betallösningar mer än gärna dammsuger upp, då det är detta som är framtiden. Samsung, Apple, Google, Microsoft, Amazon, PayPal, Visa, Mastercard, American Express etc.
Crunchfish är erkända på marknaden och anses vara en "key player". Tro mig, drakarna har ögonen på Crunchfish!
Q4 har levererat fina PM.
✅ PM 6/12. Samarbetsavtal med JoinPad. JoinPads kundlista omfattar företag som bl.a MaxMara, Samsung, Siemens, Alstom, ABB och GE.
✅ PM 29/11. Samarbetsavtal med Lenovo New Vision. Man har sedan tidigare skarpa avtal med Lenovo.
✅ PM 15/10. Man har fått till ett avtal med Realmax (ett framstående AR-bolag som Kinesiska staten har investerat ca 260mkr i).
✅ PM 5/11. Kinas näst största (och världens 4e största) mobiltelefontillverkare Oppo fortsätter att använda Crunchfishs programvara i sina två nyligen lanserade flaggskeppsmodeller. Oppo sålde hela 73 miljoner enheter under första halvåret 2018. Härifrån bör vi se påtaglig ökning utav royalty-intäkter men rimligtvis även en upfront-betalning då avtalet är förnyat.
✅ PM 1/11. Fördjupat samarbetsavtal med LLVision. Det fördjupade samarbetet med LLVision är rätt så grymt när man läser och begrundar. Crunchfish mjukvara för geststyrning blir standard i LLvisions nya plattform ARISE och genom detta ökas exponeringen och marknadsräckvidden avsevärt för Crunchfish.
De två första kunderna genom LLvision är Digital China och Siveco China - två riktigt stora spelare!
Digital China grundades av Lenovo 2001 och fokuserar på att tillhandahålla affärsplattformar, digitala lösningar och tjänster. Genom att utnyttja sitt samarbete med över 100 IT-leverantörer över hela världen har Digital China blivit den största integrerade IT-leverantören i Kina.
Siveco China grundades 2004 och är en pionjär inom utvecklingen av smart teknik för drift och underhåll av infrastrukturer och industrianläggningar. Företaget har över 850 kunder över hela Kina och på kundlistan finns företag som ABB, Baosteel Metal, Carrefour China, General Electric, Shell, CEPSA och Suez Environment. Företaget har också närvaro i Sydostasien, Mellanöstern och Afrika.
Crunchfish når alltså ut med sin geststyrning på bred front.
Utöver dessa PM så har fler släppts under detta kvartalet. Sedan tidigare har man även avtal, projekt och samarbeten med bland annat Intel, Epson, Vuzix, Goertek, Bublar Group, Vodafone, ODG, Momax, Gionee, Optinvent, Tinno, Avantis Systems Ltd, TCL, Nibiru med flera.
Det finns mycket att säga om dessa bolag. Till exempel, bland Nibiru's partners märks bl.a Microsoft, Baidu, och Huawei. Nämnvärt är även att TCL är världens sjätte största leverantör utav mobiltelefoner.
Många patent inom het bransch på stark frammarsch ✅
Crunchfish har, nationellt och internationellt, 58 aktiva patent och patentansökningar inom två teknologiområden – geststyrning och proximity. Det finns 11 unika uppfinningar inom geststyrning varav 10 har blivit beviljade patent samt 18 unika uppfinningar inom proximity av vilka 11 har blivit beviljade. Bolaget äger samtliga sina patent och patentansökningar utan begränsningar. Nu senast den 7/12 så erhöll man till exempel sitt första amerikanska patent inom proximity. Detta viktiga patent skyddar bred och fundamental funktionalitet när närhetsbaserad interaktion appliceras i sociala applikationer.
Ett svenskt bolag som såldes för 14 miljarder förra året är Bambora (aktörer inom kortinlösen och erbjuder en rad betallösningar och tillbehör för den smarta butiken.) Snarlikt Crunchfish inriktning inom m-commerse alltså. Den största anledningen till uppköpet sades vara viktiga patent.
Enligt Stratistics Market Research Consulting förväntas den globala marknaden för geststyrning överstiga 32 miljarder dollar redan år 2022. Med dagens etablerade position globalt så tror jag att Crunchfish kommer att ta en bra bit utav den kakan framöver. Min gissning är även att någon stor aktör lägger vantarna på bolaget då de sitter på många patent. En sak är i alla fall säker, dagens värdering är ett skämt.
Med reservation för eventuella faktafel. Jag äger så klart själv en relativt stor portion i bolaget. God Jul på er! 🎅