"Create & Automate" – Detta kreativa, lilla, vinstdrivande bolag tar ännu ett kliv i rätt riktning
2018-03-26 08:29, Edited at: 2018-03-26 08:30Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Att hitta vinstdrivande bolag på börsen är lätt. Att hitta vinstdrivande microcap-bolag som värderas runt 50 MSEK eller mindre, är svårt och det finns väldigt få av dem. Lyckas man hålla tillväxten och lönsamheten uppe är chansen stor för en lyckad investering & en mycket god avkastning till aktieägarna.
”Människors beteenden, behov och förväntningar har aldrig varit så tillgängliga som 2017. Det låter kanske skrämmande men också intressant. I alla fall ur ett kommunikationsperspektiv. Den data vi så gärna lämnar efter oss kan omformas till värdefulla insikter. Insikter som vi i vår bransch använder för att stimulera vår kreativitet.
Och det är inte bara det data som blivit mer tillgängligt. Även de tekniska lösningarna för att hantera den har blivit mer anpassande, smartare och framför allt mindre investeringstunga. För första gången möter både data och teknik våra kreativa ambitioner och resultatet är enastående. I alla fall för de som lyckas få väldigt olika människor att samarbeta.
House of Friends är en plattform för entreprenörer inom byråbranschen som vill bygga en byrå utifrån sin nischkunskap i tätt samarbete med andra. Tillsammans bildar våra byråer House of Friends. Tillsammans bildar byråernas chefer koncernens ledningsgrupp. Vi sitter tillsammans. Vi arbetar tillsammans. Vi har en övertygelse om att kreativitet och automatisering skapar långsiktiga värden för såväl våra uppdragsgivare som våra aktieägare.”
I den här redovisningen får du en bra bild av House of Friends. Det är en sammanfattning av året som gått. Året bör ses som bolagets andra verksamhetsår. Ett år där omsättning och resultat ökar och personalantalet är densamma. Det är en intressant utveckling som speglar bolagets arbetssätt där automatiserade lösningar många gånger kräver färre personer med andra typer av kompetenser. Under året har bolaget aktivt investerat i nya kollegor med ambitioner och erfarenheter inom de tillväxtområden som bolaget satsar på. Detta ovan har bildat House of friends, ett bolag där man delar intresset för kreativitet, automatisering och samarbete. Med detta erbjudande har man haft stora framgångar som inneburit att bolaget vunnit flera större kontrakt av Skandinaviens största och mest kända kunder.
HofF är en av Sveriges snabbast växande kommunikationsbyrå. Med start 2016 och fortsatt under 2017 har strategin för koncernen byggts på nyckelorden kreativitet, automatisering, samarbete och entrepenörskap. Koncernenes mission är att skapa Sveriges mest kreativa adress och att bli en av Skandinaviens största kommunikationsbyråer. Bolagets målsättning är att göra det med en årlig lönsamhet på minst 10 %. På vägen dit växer bolaget med lönsamhet organiskt och genom förvärv inom de tillväxtområden dem identifierar. Idag är man totalt 8 stycken byråer i bolaget och några av områdena man jobbar inom är, SEO/SEM, Marketing Automation, Content Marketing, Filmproduktion, VR/AR, Digital transformering, Analys,Reklamproduktion, Mediaplanering,Direktmarknadsföring mm. Kunderna är bland annat: HM, King, AGA, Electrolux, Synsam, Bonnier, Opel, Hyundai, Mercedes Benz, Storytel, SF Bio, Röda Korset, Tallink, Skistar, Riksbyggen, Adidas, Mazda, LG, MTG, PWC, Skanska, UBER, TUI, Telia, Tele2, Coop ICA, Microsoft, Nordea, Samsung SEB mm..
Bolaget har siktat in sig på den Skandinaviska marknaden men också Finland och Baltikum. Marknaden för deras områden är på en global skala flera hundra miljarder årligen och växer y/y. Utanför Skandinavien så jobbar bolaget tätt med WPP Group - Som är ett av världens största byrånätverk som tidigare ägde delar av Scholz & Friends som idag är i HofF. Det är WPP man vänder sig till när man behöver lokalt stöd utanför bolagets primära region. Med andra ord, det finns stora marknadsandelar att kamma hem i "hemregionen" och finns ingen anledning till att bredda idag.
Bolagets ambition är att fortsätta resan under 2018 med att växa med lönsamhet inom ramen ”create & automate”. Följ med!
CREATE & AUTOMATE!
Utvecklingen kring datadriven automatiserad kommunikation går framåt i rasande fart. Under 2017 har ämnet varit ett tydligt tillväxtområde för House of Friends som fått flera nya kunder med stora ambitioner på området. Och för att möta detta stora intresse och efterfrågan och starta resan till att bli en ledande aktör på den Skandinaviska marknaden så rekryterade bolaget två av landets tyngsta hjärnor, Mårten Tilosius ( tidigare VD på Actionbase) och Mattias Andersson ( tidigare CRM-/Analyschef på SAS, Telia, HI3G och Twilfit). Hela byråbranschen är inne i en omvälvande period där fokus flyttas till relevant kundupplevelse som bygger på datadriven insikt. Och att dessa nyckelpersoner går in i House of Friends är bara naturligt. Deras bakgrund inom CRM där analys och marketing automation varit det absolut centrala är områden som nu mycket snabbt går ihop med UX och digital media optimering.
Kunder idag vill vara i centrum. Konsumenter idag förutsätter att de får en personlig och relevant upplevelse oavsett kanal och tidpunkt. HofF arbete ugår därför alltid från kundinsikt, det är såhär det skapas affärer och spännande lösningar, Automatiserade sådana.
Eva Fors, som är nordisk chef för Google Cloud blev också rekryterad in i Styrelsen under 2017, hennes ord är mycket intressanta.
"Jag ser fram emot att få vara delaktig i en koncern som precis som Google värdesätter ambition, innovation och ett ständigt sökande efter nya kommunikationslösningar. När teknik möter retorik skapas framtidens marknadskommunikation, House of Friends är platsen det händer på"
Market Automation är bolagets starkaste tillväxtområde och Mattias Andersson är en av de absolut vassaste inom det området, och runt honom bygger bolaget nu HofFs och kanske även Sveriges mest intressanta MA-byrå. För bolaget innebär satsningen att deras erbjudande blir unikt på den skandinaviska marknaden. Ingen annan aktör kan kombinera strategisk kreativitet med taktiskt automatisering. Detta såg man också svart på vitt efter Q4 rapporten. Den kom in otroligt starkt och med denna satsning så kan man nog vänta sig mycket gott framöver också.
HofF har ett av marknadens starkaste erbjudanden av tjänster inom kreativ och automatiserad kommunikation. Detta är en plattform som ger förutsättningar för fortsatt tillväxt och positiv utveckling för HofF kommande år. Bolagets finansiella mål är:
*HofF bör leverera en rörelsemarginal på minst 10 % över en konjukturcykel.
*Omsättningstillväxten bör över en konjukturcykel uppgå till ca 15 % årligen och baseras på både organiskt och förvärvad tillväxt.
*Soliditeten bör uppgå till minst 35 %.
Om ovanstående mål klaras av kommer det att se ut såhär ungefär, i grafen:
Siffror för 2017;
För året uppgick omsättningen till 91,5 (88,2) MSEK
Rörelseresultat (Ebitda )
för året uppgick till 5,0 (3,6) MSEK, vilket innebär en värdemarginal på 5,6 %
Årets resultat efter skatt 1.8 (0.8) MSEK
Finansiell ställning och kassaflöde:
Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapital uppgick till 3.9 (1.7) MSEK. Likvida medel uppgår till 4.1(3.1) MSEK. Bolaget har ett eget kapital om 43.4 (44.1) MSEK och har en soliditet uppgående till 55(58) %, vilket innebär att bolaget har en stark finansiell ställning.
Skulder:
Bolaget har per 31 december 2017 räntebärande skulder uppgående till 14.6 MSEK. Soliditeten uppgår till 55 % vilket skall ställas mot det finansiella målet om minst 35 %. Då bolaget har en ringa exponering i utländsk valuta är den huvudsakliga finansiella risken kredit till kunder. Denna hanteras primärt genom att kreditupplysning görs på nya kunder samt att förfallostrukturen i kundfordringar bevakas systematiskt. Avseende likviditet och kapitalstruktur erhåller styrelsen månatliga uppdateringar och säkerställer på så vis att soliditetsmålet uppnås samt att likviditeten är betryggande.
Q&A med VD:
När kommer ni att börja kommunicera nyheter mer frekvent till aktiemarknaden?
Svar: Under bolagets första 2 år har man varit sparsamma med kommunikationen till aktieägarna. Nu är man redo att mer strukturerat berätta om bolagets verksamhet och man kommer dela med sig av vunna kontrakt, förvärv, nyckelrekryteringar och andra relevanta nyhete. Det kommer bli spännande att följa HofF under 2018.
HofF ökar jämfört med konkurrenterna, Vilka är bolagets främsta USP:ar?
Svar: HofF är en plattform för entrepenörer inom byråbranschen som vill bygga en byrå utifrån sina nischkunskaper i tätt samarbete med andra.
Koncernen är därför uppbyggd på ett antal mindre byråer som sitter tillsammans, arbetar tillsammans och utvecklas tillsammans inom ramen för ” Create and Automate”. Varje byrå har sin egen inriktning och spetskompetens. Varje byråchef har en plats i koncernens ledningsgrupp. Centralt i HofFs strategi är att var och en av byråerna ser att samarbete mellan byråerna skapar ökat värde för kunderna. Varje kund har en unik arbetsgrupp med representanter från de byråer inom HofF som bäst möter kundens behov. Arbetsgruppen ändras i takt med uppdragets karaktär och nya kompetenser adderas.
Organisationen, metodiken och leveransen inom Create and Automate är mer integrerad än konkurrenternas erbjudande som ofta viktar lättare på antingen kreativitet eller automatisering.
Hur ser bolagets målsättningar ut?
Svar: Koncernens mission är att skapa Sveriges mest kreativa adress och bli en av Skandinaviens största kommunikationsbyråer. Vår målsättning är att göra det med ärlig lönsamhet på minst 10 procent. Omsättningstillväxten bör över en konjunkturcykel uppgå till ca 15 procent årligen och baseras på organiskt och förvärvad tillväxt. Soliditeten bör uppgå till minst 35 procent.
Vad har HofF för förvärvsplaner inför 2018?
Svar: HofF växer med lönsamhet organiskt och genom förvärv inom de tillväxtområden vi identifierar. Vår ambition är att växa med lönsamhet organiskt och genom förvärv inom Create and automate.
Hur stor del av verksamheten är Marketing Automation?
Svar: Ungefär hälften av vår verksamhet är direkt relaterad till automatiserad händelsestyrd kommunikation.
Äger du/ni aktier i bolaget?
Svar: Ja, Jag äger 2 669 146 aktier. Koncernens Creative Director, Arvid Svanvik äger 3 287 408 aktier och vår CFO Mikeal Behm äger 160 000 aktier.
Idag jobbar HofF skandinaviskt, Finns det idag några planer att gå internationellt?
Svar: Det stämmer att vi gör skandinaviska kommunikationslösningar och om vi ska vara petiga så kan vi även räkna in Finland och Baltikum. Vi har däremot internationella vänner också utanför våra väggar. En av dem är WPP som är en av världens största byråer. Dem vänder vi oss till när vi behöver stöd utanför vår primära region. I dagsläget har vi inga internationella expansionsplaner utöver där vi idag redan verkar.
Friends & Insights AB, Koncernens bolag inom Marketing Automation, där ett ledarteam till detta bolag har rekryterats externt. En process som fortsatt nu i början på 2018 då en ny VD för bolaget tillträtt. Satsningen på Marketing Automation är ett svar från HofF på den stora efterfrågan på spetskompetens inom detta område som HofF sett från flera av sina större kunder. Vi ser en stor framtida tillväxtpotential inom detta.”
Sett till börsvärdet på 50M sek och missionen bolaget har, att växa 15 % y/y och göra vinst på minst 10 % så är detta enligt mig ett mycket lågt värderat bolag som jag tror står inför en bra uppvärdering. I och med satsningen inom Market Automation som också är ca 50 % av deras verksamhet så har man också ett starkt inflöde av nya uppdrag från existerande kunder, dels ett antal nya konton med potential att bli långsiktiga viktiga kunder. Detta resulterade i såväl förbättrad lönsamhet som förstärkt kassaflöde i jämförelse med de föregående kvartalen under 2017.
Marknaden inom Market automation är enorm och växer så det knakar, 7,63 miljarder dollar är marknaden värd 2025. I Skandinavien där HoFF är ledande är den uppskattningsvis värd åtskilliga miljarder sek.
https://www.grandviewresearch.com/press-release/global-marketing-automation-software-market
Det är främst från denna grund och planerade nysatsning HofF vänder nu till stabil högre vinst Q4 och 2018 framåt.
Med välkända branschprofiler och en produkt som är marknadsledande kommer troligen HofFs historiska vinst ligga i likhet med Q4 eller mer.
Några kundorders som sticker ut extra mycket är dessa:
Order från Opel:
”Med kampanjen lyckades vi krossa de gamla fördomarna och folk fick plötsligt upp ögonen för Opel. Och dessutom i helt nya målgrupper, som kvinnor i åldern 18-44. Kommunikationen sågs och diskuterades av över 300 000 i sociala medier och en Ad Awareness på över 250 %. Kampanjen utsågs till ”Campaign of the Year” i Europa, och provkörningarna ökade med över 180 %.”
https://houseoffriends.se/cases/utmana-dina-fordomar/
Order från IKEA:
DEL 1 – Den amerikanska och svenska katalogen klar i iPad-format på åtta veckor. Inget material tillgängligt när projektet startade. Totalt ska knappa 900 sidor layoutas samt fyllas med extramaterial, interaktiva funktioner och filmer.
DEL 2 – Ytterligare nio kataloger ska färdigställas. Totalt ska ca 4000 sidor layoutas samt fyllas med extramaterial, interaktiva funktioner och filmer. Varje katalog skall vara klar på fyra veckors produktionstid.
RESULTAT
Den mest nedladdade gratisappen i Sverige under årets augusti månad.
Före appar som Skype och Angry Birds.
Den 18:e mest nedladdade appen i USA i augusti under samma period.
https://houseoffriends.se/cases/katalogen-till-ipad/
JC kampanj:
Klädkedjan JC kämpade många år med vikande försäljningssiffror och många butiker tvingades slå igen. Under 2017 bestämde man sig för att ta ett nytt grepp kring varumärket och kommunikationen. Uppdraget landade hos House of Friends. Man tog fram "A perfect Fit" ett första steg mot det långsiktiga målet att få denimbesatta svenskar att vallfärda till JC för att köpa sina Jeans. Resultatet, en månad efter kampanjstart hade JC ökat sin försäljning med 12% och i områden där man satsat extra mycket på kampanjexponering var ökningen närmre 30%. Under 2018 fortsätter det lyckade samarbetet mellan JC och HofF, med fokus på förbättra klädkedjans e-handelsupplevelse och att producera spännande kreativt content som engagerar och attraherar nya JC-fans.
https://houseoffriends.se/cases/perfect-fit/
https://www.youtube.com/watch?v=n5YNuigQ0ME
Det finns liknande bolag i denna ”bransch” Tourn och Ayima. Ingen av dessa bolag har samma erbjudande som HofF och ingen av dessa bolag har lika många ben att stå på. Båda bolagen gjorde förlust för helåret 2017 och värderas endå 130 % respektive 200 % högre än HofF. De är också intressanta bolag men har mycket att bevisa innan de blir intressant att jämföra djupare.
I övrigt äger bolagets ledning och styrelse ca 50% av aktierna privat och via bolag.
Disclaimer; Detta är ingen köprekommendation av något slag. Jag är ingen professionell rådgivare. Mycket från texten ovan är tagen från årsredovisningen som bolaget nyligen släppte samt andra press meddelanden och bolagets hemsida. Handel med aktier sker på egen risk. Jag skrev denna lilla sammanfattning för att informera folk om bolaget och inte ge råd att handla. Det sker på egen risk som sagt.
https://www.avanza.se/placera/telegram/2018/02/15/house-of-friends-vande-till-vinst-4-kv.html
Lycka till med era investeringar!