Förhoppningsbolag - nej tack! Del 2.
2008-01-04 15:05, Edited at: 2010-06-11 11:00Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Eftersom mitt första blogginlägg om förhoppningsbolag tog sådan skruv så kommer här uppföljaren...
När jag diskuterar förhoppningsbolag pratar jag om bolag som går med förlust och kontinuerligt finansierar sin verksamhet med återkommande nyemissioner. Små tillväxtbolag som själva genererar tillräckligt kapital för sin expansion har jag INTE något emot att investera i, tvärtom tillhör de min favoritnisch (se min aktieprofil). De stora bolagen på gamla A-listan är oftast genomlysta av proffsanalytiker, medans det är lättare för en småsparare att göra en egen analys av ett antal småbolag och upptäcka växande guldkorn.
Förrutom svårigheterna att bedömma chanserna/riskerna för förhoppningsbolag som jag gick igenom i förra bloggen kommer här ett par ytterligare aspekter:
I förhoppningsbolaget måste bolagsledningen jobba på två fronter:
* dels utveckla företaget inom områden som produktutveckling, produktion, marknadsföring etc.
* dels "vårda" aktiekursen så att man kan genomföra lyckade nyemissioner och därmed säkerställa företagets fortlevnad, fram till dess företaget kan stå på egna ben.
Den sistnämnda punkten kan lätt leda till att företaget "haussar" positiva nyheter och förtiger det som är mindre roligt. Man får således inte en nyanserad bild av företaget som aktieägare, utan företaget "klär bruden" inför nästa nyemmission.
De återkommande nyemmisionerna späder successivt ut ägandet för den som var tidigt ute och satsade initialt, detta får till följd att det successivt blir fler aktier som skall dela på de framtida vinsterna. Den initiale investeraren tappar således successivt sin ägarandel i företaget. Surt.
En annan svår fråga är hur man skall värdera dessa förhoppningsbolag, då det är nästintill omöjligt att göra en rimlig bedömning av framtida vinster. För att kunna göra detta krävs vederhäftiga prognoser över vilken omsättning och rörelsemarginal företaget når i framtiden.
Vi tar som exempel företaget Countermine som verkar få sitt stora genombrott nu i år. De har ett börsvärde på ca. 230 miljoner. Detta innebär att marknaden räknar med att företaget i framtiden sammantaget kommer att generera vinster till detta belopp. Detta beräknat på att man räknar nuvärdet av de framtida vinsterna och använder lämplig räntesats. Med en räntesats på 10% innebär detta att Countermine i detta fall måste tjäna ungefär 25 miljoner per år före skatt för att motivera dagens börskurs.
Vilken omsättning som företaget behöver nå för att lyckas snurra runt denna vinst är mycket svårt att svara på. Det vill säga vilken rörelsemarginal finns inom minröjningsbranschen? Ligger den på 5%, 20% eller 50%, jag skulle vilja påstå att ingen vet var den hamnar. Därför är det ochså svårt att värdera kommande ordrar, hur mycket bidrar de egentligen till vinsten? I just Countermine så har kanske företagsledningen kommunicerat vilken rörelsemarginal man räknar med på sikt och jag som gjort en dålig research? I så fall var det ett dåligt exempel.
Min slutsats för egen del är att det är svårt att värdera förhoppningsbolag och man bör istället titta på trender, vad är hett för stunden och i vilken riktning kommer pengaströmmarna ta vägen den närmsta tiden. Just nu är det miljöteknikbolagen som har medvind t.ex. vilka man med facit i hand naturligtvis skulle investerat i.
Jag avslutar med "dagens quiz":
Bofors Defence lade år 2000 ner sin minröjare "Glufs Glufs". Varför?
1. Det var inte bra för imagen att tillverka produkter som inte dödar. X. Internationella Röda Korset ville inte handla med en vapentillverkare. 2. Företaget bedömde att det inte var någon lönsam marknad.
/Henk