Countermine 2008/2009 - hur jag än räknar på det...
2008-04-07 13:44, Edited at: 2010-06-11 11:13Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
...kommer jag fram till ungefär samma siffror jag la in i förra blogginlägget efter bolagets erhållna genombrottsavtal.
http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?n=893556
De variabler som "stör" (positivt iom att jag använt de lägre estimaten) mig är ju självklart m2-priset, men även kapaciteten hos OII-maskinerna.
Jag är även full medveten om att det kan vara mindre än 25 km2 som ska saneras...men likaväl att det kan vara mer än 25 km2 och dessutom tillkommer intäkter för övrigt runtomkring själva minsaneringen.
Att CB dessutom i PM nämner nedan gör att jag tror att bolaget snart kan presentera påskrivet avtal med någon av de tidigare kommunicerade kunderna Wintershall, Challenger eller staten Libyen:
"Countermine har inlett förhandlingar med Caterpillar om förvärv av upp till sex ytterligare maskiner för tillverkning av fler ORACLE som är Countermines kraftiga minsaneringsmaskin. En första maskin beräknas kunna levereras från Caterpillar inom ca tre månader."
I Direkts intervju med CB nämns dessutom:
"På den internationella marknaden för minröjning
kostar det minst tio till femton kronor per kvadratmeter. Den
totala ytan uppgår till 25 miljoner kvadratmeter. Lågt räknat
blir det 250 miljoner kronor."
Jag har dock anledning att tro att det där är skribentens uppgifter och inte CB:s, för ett pris på 2 USD/m2 är enligt mig för lågt.
Gällande kapaciteten för OII har jag tidigare beräknat 12 km2/år per OII och skulle 2 st OII klara att minsanera 25 km2 under tiden 080601-081231, så innebär det att 1 OII har kapacitet att göra uppemot 21 km/m2.
"Vi vet inte riktigt hur det kommer att se ut i
tiden. Det är möjligt att vi kan klara det under 2008, men
det kan även dra in på 2009. Det är minst 25 miljoner
kvadratmeter som är minerat, sedan är det svårt att säga om
det blir mer eller mindre. Inom det området kan det finnas
ytor som kan vara ominerade", säger Christer Bergquist till
Direkt.
http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?n=893606
Själv skrev jag så här på BS i helgen:
_"Har lite funderingar kring fredagens PM och jag är inne på det att den ordern troligen kommer vara större än 300 Mkr.
Två orsaker:
1. Själva minsaneringen är nog högre än vad som framkom i Directs PM, då jag tror det var Direct som la in siffrorna 10-15 kr/m2 i texten...
...kan aldrig tänka mig att CB skulle detaljgivit dem för en reporter under "tysta perioden" samt att de enligt mig är för låga. För mig är det snarare låga 3 USD/m2 som gäller och som jag har i min analys i Redeyes tävling.
Ska se om jag/vi kan få fram de uppgifterna när bolagets "tysta period" är slut i samband med att q1-08 släpps i slutet av april.
2. I uppdraget ligger även att Countermine ska ta hand om "avfallet".
1+2 tillsammans med att det kan vara/bli större områden gör att jag tror ordern snarare landar på 350-400 Mkr i slutändan.
Det enda som "stör" mig lite för mina kommande reviderade analyser är att jag inte vet om det är 2 eller 3 USD/m2 som ska användas.
Ett annat (positivt) "störningsmoment" är att en OII i Libyen minsanerar nog mer än 12 km2/år mht ytans beskaffenhet...
...något som styrks av att CB pratar om att uppdraget eventuellt kan slutföras under 2008 (se kiplings resonemang från igår om 7/12-delar...mycket klokt uppfattat av honom).
Ett tredje (positivt) "störningsmoment" är att jag tror att bruttovinstmarginalen är ÖVER 50%, vilket iofs kan föranleda att priset per m2 kan hamna i nedre spannet, dvs 2 USD/m2, som jag använt mig av.
Använder jag 2 USD/m2 får jag det till följande för 2008 med 2 OII respektive 2009 med 8 OII och efter full utspädning våren 2009 (129 Mst aktier):"_
****Bakgrund****Jag vill alltid veta/försöka veta utfallet om det förhoppningsbolag jag investerat i lyckas få ut sin produkt på marknaden samt vad som sker om de lyckas.Utifrån det synsättet försöker jag reda på produktens pris, marginaler och marknad.Schablonskatt, antal aktier och beräknade p/e-tal tillhör de enklare sakerna att ta reda på.****Koncernen Countermine****Det svenska börsnoterade (NGM) Countermine T AB har efter genomförd förvärvsemission av samtliga aktier i Countermine Plc 100%-igt ägande i Countermine Plc, som således är ett helägt dotterbolag.Produktionen av maskinerna ORACLE II sker i helägda dotterbolaget Countermine Engineering AB och kostnadenför 1 st OII är ca 15 Mkr 2008. De tidigare 2 OII som producerats har en anskaffningskostnad på 12 Mkr.För mer information och läsning om Countermines affärsidé hänvisas till bolagets hemsida www.countermine.se.****Order för 2 st OII i "fullskalig maskinell minsanering" för 2008 och 6 st OII för 2009****Jag har i mitt försök att iaf få till en "aning" om vilken kurs som skulle vara relevant vid ordererhållande som sätter i första hand koncernens 2 färdiga OII i "fullskalig maskinell minsanering" under 2008 samtytterligare 6 st OII under 2009 som jag finner rimligt ligger i de 93 Mkr koncernen ska dra in på NE 2008-2009. 6 OII kostar 90 Mkr och resterande 3 Mkr går till övriga kostnader.Nyemission (NE) mars-08 tillsammans med NE (upplägg via units) sep-08 samt NE maj-09 (upplägg via units) kommer totalt inbringa bolaget 93 Mkr (31+31+31) fram till maj-09.Antalet aktier ökar genom dessa NE med 38,7 Mst, från 77,5 Mst till 116 Mst. Skulle även de 12,9 Mst TO somminoriteten i CM Plc fått jan-08 konverteras ökar aktieantalet till 129 Mst.Variabler/parametrar_*1 OII gör 1 km2/månad lågt räknat=2*12=24 km2/år. *Pris/m2 för oljebolag lågt räknat=2 USD/m2*Bruttomarginal över 50%. *Övriga kostnader/år=50 Mkr *Anskaffningsvärde OII=2*12 Mkr=24 Mkr. *Avskrivning 20%/år*Räntenetto=0 Mkr *Schablonskatt=28% *Antal aktier=129 Mst ****2008: Möjlig börskurs med 2 st OII i "fullskalig maskinell minsanering"****(Alla tal i Mkr, 1 USD=6,25 kr)Ber omsättning300Ber bruttomarginal50%Övriga rörelsekostnader-50Avskrivningar-8Räntenetto0Vinst före skatt92Schablonskatt28%Vinst efter skatt66Antal aktier efter TO1 080930116Vinst per aktie (VPA)0,57Ber p/e-tal15****Möjlig börskurs 2008******9 kr******2009: Möjlig börskurs med 8 st OII i "fullskalig maskinell minsanering"****(Alla tal i Mkr, 1 USD=6,25 kr)_Ber omsättning1 200Ber bruttomarginal50%Övriga rörelsekostnader-50Avskrivningar-26Räntenetto0Vinst före skatt524Schablonskatt28%Vinst efter skatt377Antal aktier vid full utspädning129Vinst per aktie (VPA)2,92Ber p/e-tal15****Möjlig börskurs 2009******44 kr**Ps) Återigen uppmanar jag var och en att själva kritiskt granska, läsa och ifrågasätta och själva fatta beslut om investering i bolaget.