Nu har alla fyra svenska tankrederier kommit med rapporter och efter att studerat dem så kan jag konstatera att 2007 inte har varit något lysande år och utsikterna för 2008 ser inte mycket bättre ut .
Denna utveckling förutsåg jag redan under 2006 och sålde då av 90% av mitt innehav i brostrom som då var ganska stort .
Anledningen till nedgången i frakter går att finna i en mängd olika faktorer , men den största är det faktum att fram till 2010 så får enkelskrovsfartygen fortfarnade köra . Redarna har redan byggt nytt tonage och just nu finns det alltså för många fartyg på marknaden .
Det som händer nu är att kvalitetstonnaget koncentrarar sig till A marknader dvs europa, usa . och de sämsta hamnar på lågbudget marknader , afrika, asien, mellanöstern . När klockan klämtar 2010 så försvinner allt tonnage som ej är godkänt över en natt, detta kan få stora följder på fraktraterna.
Nu finns det många faktorer som påverkar utskrotningen går fraktraterna ner så blir det äldre tonnaget ej lönsamt . Samtidigt stiger stålpriserna vilket gör äldre tonnage mer värdefullt som skrot . järnmalmspriserna steg ju med 65% vilket påverkar denna marknad högst avsevärt .
det finns även länder som redan idag stoppar enkelskrovsfartyg , korea som tidigare var en av de största brukarna har efter katastrofen i höstas snabbt ändrat policy i denna fråga.
De fyra svenska rederierana har lite olika förutsättningar och utvecklingen för både broström och concordia kommer sannolikt bli bra på sikt, bägge har moderna flottor , bra kassaflöden och bra soliditet. vilket gör att de klarar svackor utan problem . dock ser jag inget köpläge i något av dem förren tidigast till hösten .
de två andra svithoid och srab är lite annorlunda , bägge håller på att bygga upp sina flottor och det kräver massiva investeringar soliditeten i svithoid är mycket ansträngd och man hade problem med sin sista nyemmision som visserligen gick igenom men till kostsamma villkor. svithoid har väldigt små fartyg och det är svårt att få lönsamhet i dessa med dagens affärsmodell.
Srabs fartyg är lite större , finanserna är lite bättre och framförallt har de haft lättare med finansieringen . affärsmodellen ser också lite annorlunda ut vilket gör att de långsiktiga marginalerna samt kontrolllen över verksamheten sannolikt blir bätte. Detta kan vara en mycket intressant placering för den med lite större kapital då man då kan köpa preferensaktier med 9% kupong .