Affärsidé och kunder
Community Entertainment är koncernnamnet för företaget som ägnar sig åt gamification av undersökningar, information, utbildningar och tävlingar. Marknaden är stor och alla som gjort en quiz på facebook i stil med “Vad får du för poäng på högskoleprovet?” borde känna igen Community Entertainments produkter. Det är tydligt att deras kunder är nöjda, då dom har 100% renewal rate på sina avtal under 2015 och fått i uppdrag att leverera till prestigefyllda storkunder som Stockholms Universitet, Expressen, Aftonbladet, DN, Ica, Fortum, Scan och McDonalds.
Aktien
1.665.600st aktier - Börsvärde 10msek
Danica Pension 30.6%
Easy Equility Intressenter AB 10.1%
Redotem AB 5.7%
Anders Olofsson 3.8%
Avanza Pension 3%
Övrigt 46.8%
Detta ger alltså en free-float på mindre än 50% och endast 800k aktier vilket gör att man nog tyvärr får nöja sig med mindre poster. Om vi ser till senaste månadens kursrörelser så toppade aktien 10.5kr ungefär den 7e april och över 3.2msek omsattes den dagen vilket betyder att väldigt många har ett gav på mellan 7-10kr som den handlades på under större delen av den dagen. Efteråt har det omsatts ungefär 2.5msek på kursen mellan 4.8-7.5kr så i princip hela free-floaten har omsatts och de som har låga gav har troligtvis redan sålt eller så är de långsiktigare i sitt innehav.
Från “VDn har ordet” ur 2015 års bokslutskommuniké
“Vi kan konstatera att under året har vi förändrat vår kommunikationsstrategi till att enbart använda oss av riktad marknadsföring i huvudsak mot Sveriges 300 största annonsörer. Utfallet är att vi har nått personliga möten i 65 % av de marknadsåtgärder vi har gjort i vår kärnmålgrupp. Det fantastiska höga utfallet gör att vi kommer att fortsätta med riktad marknadsföring i samma utsträckning även under 2016.”
Bolaget har alltså utvärderat flera olika sätt att marknadsföra sig och nu hittat ett som ger dom god återbäring i form av möten kontra investering i tid och pengar. Den typen av effektivisering brukar ge resultat på nya avtal, vilket vi redan sett i år med Stockholms Universitet, McDonalds och Scan som nya kunder.
“Under kvartal fyra har vi glädjande nog inlett samarbete med 15 nya uppdragsgivare vilket är ett historiskt högt antal över en 3-månaders period för koncernen och ett direkt resultat av den riktade marknadsföringen.”
Den riktade marknadsföringen har alltså redan gett avkastning i form av affärer och kommer med stor sannolikhet ge ett ordentligt avtryck på 2016 års bokslut.
“Glädjande nog kan vi också konstatera att samtliga våra licensuppdrag har valt att förnya samarbetet med oss i utvecklade former under perioden.”
“Jag önskar i skrivande stund att jag kunde informera mer om våra 15 nya uppdragsgivare som vi tecknat samarbetsavtal med under sista kvartalet men av sekretess blir jag tvungen att avvakta, men det kommer allteftersom det kan offentliggöras. På mitt bord finns också ett stort upparbetat kontaktnät som vi aktivt bearbetar för att hitta nya, spännande samarbeten.”
Det här är otroligt viktigt. Att sälja in till nya kunder är kostsamt och tidskrävande. Bolag med hög renewal rate har som regel högre marginaler och med löpande avtal ska varje krona i intäkter värderas högre än för engångsaffärer. 100% renewal rate är ovanligt på gränsen till unikt och det visar att kunderna är otroligt nöjda med bolagets produkter och tjänster. Den sortens kundnöjdhet brukar ge extra förmåner i form av word-of-mouth reklam, då exceptionella tjänster och produkter är något man gärna delar med sig av till branschkollegor och vänner. Med tanke på kundernas dignitet och kvalitet kan man också anta att det ger gott intryck för den som undersöker bolagets produkter och leveranskvalitet på egen hand. Excellens premieras alltid, och säkerligen kommer också delar av kontaktnätet enbart från att CEAB levererat utmärkta produkter i tid och till rätt pris.
“Vår plug-in tjänst i WordPress – Easy Quiz Player – kommer att marknadsföras betydligt hårdare och mer frekvent under nästa år. 2015 har varit året där vi lanserade och testade vår tjänst för att kunna göra utvärderingar om hur vi bästa ska marknadsföra oss mot den globala marknaden och vi har fått en tydlig bild om vårt tillvägagångssätt. I perioden har det varit ungefär 500 som har öppnat konton i Easy Quiz Player och dessa är jämnt spridda över alla kontinenter.”
Wordpress-plugins som säljs och blir populärar genererar intäkter så gott som helt utan kostnader. Det fungerar som en appstore där folk köper billiga plugins och använder de som verkar passa deras syfte. Med marketinginsatser här finns det möjlighet för bolaget att generera långlivade inkomster till väldigt liten kostnad.
“Medieinvesteringarna i Sverige ökar konstant år från år. Annonsörer investerar stora resurser att finna nya vägar att kommunicera och synas i mediebruset. Vår kommunikationsmetod gamification - på svenska spelifiering, kan sammanfattas som processen att använda speltänkande och spelmekanik för att engagera användare och lösa problem inom områden som inte är definierade som spel. Allt fler är intresserade av just det, vi märker det dagligen och tillsammans men den IT-plattform vi har utvecklat och även fortsättningsvis kommer att utveckla så har vi alla möjligheter att infria de förhoppningar som finns på oss som företag. Min bedömning är att vi under 2016 kommer att öka intäkterna kraftigt vilket i sådana fall skulle bidra både till ett positivt resultat och ett positivt kassaflöde.”
De har som tidigare nämns redan kunder som Ica, Fortum, DN, Aftonbladet, SU och Mc Donalds och att de 15 uppdragsgivare ännu är sekretesskyddade så kan jag inte annat än tänka mig att några av de kunderna är i samma nivå som de jag nämnt ovan. Det blir bara fler och fler kunder och iom. Att 100% av kunderna förnyade avtalet så visar det att det bara kan gå åt ett håll i detta företag och det är uppåt. För de behåller gamla kunder och får samtidigt nya. Ett praktexempel för hur man bildar ett framgångsrikt företag. Att VDn även bedömer att de kommer öka intäkterna kraftigt i år och att det skulle bidra till positivt resutlat och ett positivt kassaflöde visar ju bara på hur stor potential denna aktie har. Att Community Entertainment är ett av årets turnaround-case är det nog ingen som kan säga emot.
Pressmeddelanden
Spännande samarbete med Stockholms universitet (Cision)
Naturvetenskapliga fakulteten vid Stockholms universitet har valt att tillsammans med oss marknadsföra sina utbildningar i samband med ansökningsperioden till höstens kurser, som pågår 15 mars-15 april.
”Kampanjen har varit väldigt lyckosam hittills, och intresset för quizen har överträffat våra förväntningar. Det är ett kul sätt att marknadsföra oss och våra utbildningar på, och vi hoppas och tror att det kan bidra till att öka intresset för naturvetenskap och naturvetenskapliga utbildningar”, säger Lina Enell, informatör vid Naturvetenskapliga fakulteten.
Redan 2015 inledde Naturvetenskapliga fakulteten ett samarbete med oss, då med en quiz till Levande frågelådan, ett projekt som syftar till att väcka och förstärka intresset för naturvetenskap hos mellanstadieelever, där representanter för fakulteten åker ut till skolorna för att presentera naturvetenskap på ett underhållande och engagerande sätt. Detta kommer att göras även i år, och vi är glada över att fortsatt vara en viktig del av projektet.
Stockholms universitet är en mycket viktig referenskund för oss där vi ser möjligheter till utökade samarbeten inom universitet”
Ännu en gång bevisar Ceab att kunderna är supernöjda med samarbetet och fortsätter leverera. De får även fina lovord om att kampanjen varit lyckosam och att den överträffat förväntningarna. Det mest intressanta från detta PM är dock att SU är en viktig referenskund. Bra referenskunder leder ofta till ytterligare avtal med andra företag och institutioner i samma bransch.
Community Entertainment stolt leverantör till en ny internationell storkund - Mc Donalds
Vi på Community Entertainment har fått ett inspirerande uppdrag i McDonald’s vilka har beställt utmanande frågor om modern musik, både på svenska och engelska, till en internationell kampanj på sina restauranger under våren. Uppdraget förmedlades av reklambyråjätten DDB, som bland annat har McDonald’s i sin palett av tunga varumärken
Uppdraget känns särskilt spännande för oss eftersom det öppnar en dörr till den enorma amerikanska marknaden, både genom McDonald’s och DDB, vilket kan innebära stora möjligheter för oss framöver. Det stärker även vår tro ytterligare på våra olika byråsamarbeten, varifrån flera av våra affärer kommer” avslutar han.
Nya uppdrag som exempelvis McDonald’s är ett resultat av ett aktivt, riktat marknadsföringsarbete som vi arbetat med under hela hösten och som vi fortsätter med under hela 2016.
Det här måste anses vara genombrottet för Community Entertainment. Att landa ett internationellt avtal och bli leverantör åt Mc Donalds är hur stort som helst för ett litet företag och ytterligare ett bevis på att deras tjänst håller väldigt hög klass. Det är alltså en internationell kampanj på både svenska och engelska och detta öppnar även upp för fler orders på den amerikanska marknaden. Särskilt eftersom ordern gick via McDonalds egna PR-firma. Att de även säger att de kommer fortsätta lika aktivt med marknadsföringsarbetet och landa fler såna här avtal 2016 visar klart och tydligt vilken vändpunkt Community Entertainment står inför.
Nytt uppdrag - Scan utbildar sina säljare med vår produkt Quiz Widget (Cision)
Scan har valt att utbilda sina säljare, som är utspridda i olika organisationer, på ett mer kostnadseffektivt och smidigt sätt – med vår produkt Quiz Widget. Kontakten förmedlades av reklambyrån Spinn, vilket ytterligare understryker styrkan i våra byråsamarbeten.
Utbildningen består av flera quizer med olika inriktning när det gäller griskött, djurhållning och tillagning. Säljarna läser in material kring de olika utbildningsdelarna och testar sedan om de har tillgodogjort sig informationen genom att slutföra ett test i vårt verktyg. Tanken är att detta utbildningsupplägg ska ligga minst året ut.
”Det är alltid roligt med kunder som väljer att utnyttja vårt verktyg för utbildning av sina medarbetare. Verktyget lämpar sig ypperligt för just detta, eftersom vi vet att man blir mer delaktig än om man bara läser kompendium eller ser på informationsfilmer, och detta gör också att man lär sig och kommer ihåg informationen på ett mycket bättre sätt. Det går också att gå igenom resultatet i detalj med varje enskild medarbetare, vilket gör det enkelt att se vad man behöver läsa på mer om. Just Scan är också en spännande kund med tanke på företagets storlek och med många tänkbara användningsområden för våra produkter”, säger Tomas Järnstål, VD för Community Entertainment.
Quiz Widget finns antingen som färdig produkt eller i licensform där en årslicens ligger mellan 150 – 200 TKR/domän beroende på upplägg.
Det är intressant att Quiz Widget säljs in. Som jag nämnde tidigare är ett säljavtal med löpande licensintäkter ofta värda mer pengar än vad engångsordrar är, eftersom det ger soliditet i bolaget och garanterade inkomster under en längre tid. Det är också extra positivt att bolaget får en såpass fin referenskund som Scan.
Sammanfattning
Med ett rekordkvartal runt hörnet där de landade hela 15 avtal Q4 varav alla förnyades så visar Community Entertainment verkligen att deras storsatning börjar ge resultat. Att de även redan nu landar internationella storavtal och blir leverantör åt internationella jättar som McDonalds visar på att de även satsar utanför rikets gränser och har mycket större ambitioner än så. Som VDn nämner kommer den riktade marknadsföringen fortsätta under året och fler tunga avtal kommer att släppas. Med 100% förnyelser av tidigare avtal och att ständigt landa kund efter kund visar på att de har en bra marknadsstrategi och har en bra affärsidé. VDn nämner även att de kommer öka intäkterna kraftigt i år och isåfall vända till positivt resultat och kassaflöde. Detta skulle isåfall leda till en stor uppvärdering från dagens låga BV på endast 10msek. Med en free-float på låga 46% och där många har ett gav på 7-10kr så är det nog bara en tidsfråga innan vi ser kurser på över 10kr i närtid och med tanke på deras hårda satsning och VD’ns försäkran om 15 nytecknade avtal i 2015 kan vi se fram emot flera bra pressmeddelanden i närtid. Med internationella satsningar, dagens extremt låga BV och free-float och den fantastiska avslutningen på 2015 som har star carryover till 2016 är detta en potentiell mångdubblare.
Källor och rekommenderad läsning
Disclaimer
Informationen har sammanställts utifrån källor som jag bedömer som tillförlitliga. Jag kan dock inte garantera informationens riktighet. Ingenting som skrivs i analysen eller blogginlägget ska betraktas som en rekommendation eller uppmaning att investera i något som helst finansiellt instrument, option eller ekonomisk rörelse. Åsikter och slutsatser som uttrycks i analysen är mina egna. Källhänvisningen reflekterar information som fanns tillgänglig under tiden texten skrevs. Jag kan inte ta ansvar för att länkar eller källor finns kvar vid ett framtida datum. Jag äger aktier i bolaget.