Förtydligande, rapport positiv för CLS
Det är otroligt vad många försöker vränga saker och ting till CLS nackdel. så här ligger det till:
1. CLS får själva CE-märka sin utrustning, detta har bolaget certifierat sig för.
2. Efter att man CE-märkt utrustningen så ÄR det fritt fram att marknadsföra och sälja behandlingar med denna metod inom EU.
3. Rapporten som någon la ut idag handlar om en metod som kallas för LITT - “Laser interstitial thermal therapy” CLS behandlingsmetod kallas för ILT och står för “Immunostimulating Laser Thermotherapy”. Detta är 2 olika metoder och skall inte blandas ihop. LITT använder generellt högre temperatur och tar död på vävnader runt tumören, CLS metod dödar bara tumören sakta och kontrollerat vid ca 48 grader Celsius, det är då man får sin unika respons från immunförsvaret med denna metod. Ingen annan gör detta idag.
4. Rapporten är tvärtom mot vad som sagts i olika trådar idag - positiv för CLS och deras ILT-metod.
5. När man kritiserar Per Henriksson och att han sålt en del av sitt innehav så skall man vara lite försiktig. Man kanske ska fråga sig till vem han sålde? Han sålde till fd VVD i Elekta Hans Von Celsing och hans grupp. Detta gjorde Per för att han visste hur pass mycket detta kommer att betyda för CLS framtid att få med en så pass stor man inom denna bransch. Vi vet heller inte hur mycket Von Celsing fått betala för dessa aktier. Per Henriksson äger fortfarande 538 000 aktier i CLS och han sa själv efter att ha sålt till Von Celsing med grupp:
“Jag anser att CLS besitter den mest unika lösningen på marknaden för att kunna bekämpa solida tumörer med kroppens eget immunförsvar. Detta gör att bolaget har goda möjligheter att bli mycket framgångsrikt. Med denna syn kommer jag fortfarande, långsiktigt, att kvarstå som en stor ägare i bolaget.”
6. Det händer mycket inom CLS nu och företagets plan med att börja sälja in systemet under 2011 står fast.
Jag har vid ett flertal tillfällen intervjuat både VD Lars-Erik Eriksson och Per Henriksson. Båda har gett ett mycket bra intryck och det är tydligt att dom har en mycket stark tro på denna behandlingsmetod mot cancer. Det är också tydligt att de är mycket nöjda med Von Celsings ambitioner med CLS!
CLS - Positiv plan ligger fast!
Med anledning av dagens försök att få rapporten att framstå som dåliga nyheter för CLS så tog jag åter igen kontaket med VD Lars-Erik Eriksson för att få en kommentar om denna rapport.
Precis som väntat så fick jag svaret att denna rapport absolut inte var negativ för CLS, det handlade ju om en annan metod och inte CLS ILT-metod. Jag fick också än en gång bekräftat av VD:
1. CLS kommer att CE-märka sin utrustning själva.
2. Det behövs inga studier för att kunna påbörja försäljning av denna ILT-metod.
3. Planen ligger fast - Försäljning skall inledas under 2011.
4. Hans Von Celsing arbetar aktivt med CLS och han har ett mycket bra engagemang i bolaget och har en stark tro på bolagets potential. Han kommer att bli mer och mer involverad i CLS och har en mycket viktig roll bla som marknadsförare av ILT-metoden. Detta är mycket positivt för CLS då Von Celsing har ett enormt stort och imponerande internationellt kontaktnät. Många lyssnar på Von Celsing inom branschen och det är en man som många har stor respekt för.
5. CLS kommersialisering kommer att ske bla med sk Key Opinion Leaders, dvs noga utvalda och för CLS attraktiva/erkända läkare/kirurger som tror på denna ILT-metod. Dessa KOL finns redan knytna till CLS, även detta helt enligt plan då nu lanseringen/försäljningen börjar under 2011.
Jag tycker att det är mycket tråkigt när man försöker få en rapport att se ut som dåliga nyheter för CLS. Det är uppenbart att detta inte var negativt för CLS, snarare positivt! Som sagt så fick jag även min syn på det hela bekräftat av CLS VD idag, tydliga besked som är helt i linje med vad CLS tidigare sagt. Man följer helt enkelt den plan som finns.
Det som är mest tråkigt är att man lyckades skrämma några småsparare att sälja i panik idag, helt utan grund. Att man lägger ned så pass mycket tid på att försöka få något att se negativt ut pekar bara på att man själv har ett intresse i CLS. Varför lägga denna energi på att försöka pressa ned kursen om man inte ens är intresserad av CLS? Nej, för mig är det tydligt att man vill in i bolaget och med all säkerhet så låg man på köpsidan idag.
Tror heller inte att det är en slump att det kommer sånt här nu, det brukar vara så när ett bolag står inför ett stort genombrott, precis så är fallet nu för CLS. Man påbörjar försäljning under 2011!
CLS kontra Bioteknikbolag
Om detta skulle handla om ett bioteknikbolag med ett nytt läkemedel under utveckling så skulle intresset vara mycket stort. Ett börsvärde skulle med all säkerhet uppgå till minst 250 MSEK vid ett projket som då befinner sig i ex FAS II (eller III)-studier, dvs innan något somhelst godkännande för försäljning på plats.
Några väsentliga skillnader med CLS och deras ILT-metod är att CLS själva CE-märker (=godkänner) sin utrustning och därmed får sälja detta inom hela EU! Dessutom är en mycket väsentlig skillnad jämfört med det fiktiva bioteknikbolaget ovan att CLS nu med sin ILT-metod befinner sig i lanseringsfas, man påbörjar sin försäljning under 2011! CLS är inte bioteknik eller framtagande av något nytt läkemedel, det handlar om medicinteknik, vilket också innebär betydligt mindre risk.
Med detta i beaktande så är CLS på dagens nivå vid 8 SEK ett fynd. Metoden är fantastisk och hela CLS har ett BV på mycket blygsamma ca 80 MSEK. Det är tydligt att en uppvärdering kommer och marknaden kommer att inse att CLS nu står inför ett genombrott iom att försäljning startar under 2011.
CLS borde redan nu värderas mycket högre och ett BV på 250 MSEK borde redan nu vara på plats. Detta skulle betyda en kurs på ca 25 SEK och det kommer att bli en realitet, denna metod är så pass revolutionerande att en uppvärdering är ofrånkomlig.
Triggers
CLS kommer inom kort att få in ytterligare kapital från optionsinlösen, förmodligen ca 8 MSEK.
Vi kommer att få positiva besked iom att den patentansökan som nu ligger som det 3:e patentet, kommer att bli godkänt. CLS har fått mer frågor på de 2 redan godkända patenten innan de blev godkända, så detta 3:e har fått mindre ifrågasättande. CLS är inte det minsta oroliga för att detta inte kommer att bli godkänt, det kommer att bli CLS 3:e godkända patent!
Iom att arbetet med lansering/kommersialisering pågår helt enligt plan så kommer det med all säkerhet också att komma fortlöpande och positiv information från bolaget i takt med att arbetet går mot försäljningsstart.
Läget ser mycket ljust ut för CLS och allt går enligt den utstakade planen.
Mvh