Post entry

Sälj Cloetta, Jojka

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Aktierna i Cloetta och Jojka verkar vara övervärderade.

Cloetta

//Edit:

• Texten om Cloetta nedan skrevs sön 22 sep 2013 med utgångspunkt från Cloetta-aktiens slutkurs 19 kr fre 20 sep 2013.

Beskedet om produktionsstoppet kom på morgonen sön 22 sep 2013.

• Idag mån 23 sep 2013 var aktien nere i 18,80 kr som lägst men slutade oförändrat i 19 kr.

//

Produktionsstopp?

_"Produktionen av Kexchoklad stoppad

Företagen Cloetta och Göteborgs Kex har stoppat produktionen av Smörgåsrån, Kexchoklad och Sportlunch.

Orsaken är att ett ämne som är förbjudet i livsmedelsproduktion inom EU hittats hos de svenska kexfabrikörerna, rapporterar Ekot."_

http://www.dn.se/ekonomi/produktionen-av-kexchoklad-stoppad/

Någon som vet om produktionsstoppet kommer att ge märkbar effekt för Cloetta och dess aktie, eller ej?

• Cloetta värt 5-6 miljarder kr på börsen vid börskurs 19 kr.

• Skuldsättningen hög med en nettoskuld (räntebärande skulder minus kassa) på över 3 miljarder kr per slutet av juni 2013.

• Bolagets q2/2013:

intäkter 1,1 miljarder kr (-7% från q2/2012, exkl valutaeffekter var det -4%)

rörelseresultat 54 miljoner kr

resultat efter skatt -44 miljoner kr

resultat per aktie -0,15 kr

Dvs Cloetta går med förlust.

Dock var resultatet under kvartalet belastat med engångsposter i form av omstruktureringskostnader på 51 miljoner kr

Fabriks-omstruktureringar genomförs som ska ge besparingar med full effekt från slutet av 2014.

Fabrikerna i Alingsås, Gävle och finska Aura stängs och flyttas till Ljungsbro samt Slovakien.

• Cloetta gick ihop med Leaf from 16 feb 2013.

http://www.cloetta.com/sv/files/Cloetta-Delårsrapport-Q2-2013-¿-Rapport-1.pdf

Aktieanalytikernas snittförväntningar enl 4-traders.com:

• Cloetta väntas under 2013 nå intäkter på 4,8-4,9 miljarder kr och en rörelsemarginal på 11-12%.

Det ska ge ett resultat efter skatt på 170-180 miljoner kr (ett resultat per aktie på drygt 0,60 kr).

Det innebär ett p/e-tal på över 30 vid börskurs 19 kr.

• Men till år 2017 (dvs om 4-5 år) väntas resultatet efter skatt ha ökat till 500-600 miljoner kr. Utifrån det resultatet värderas Cloetta-aktien till ett p/e-tal på 10.

Det förutsätter intäkter på 5,3-5,4 miljarder kr och en rörelsemarginal på 14%.

http://www.4-traders.com/CLOETTA-AB-11782299/financials/

Dvs:

Bara med analytikernas höga förväntningar kommer Cloetta-aktien att värderas till rimliga nivåer (dvs ett p/e-tal kring 10), men det kommer att dröja 4-5 år tills resultatet når upp till den nivån och bara om analytikernas höga förväntningar infrias.

Dvs vem vill köpa en aktie som bara med höga förväntningar når ett p/e-tal på 10 räknat på förväntat resultat inom så länge som 4-5 år?

Bolagets skuldsättning dessutom hög vilket höjer risknivån i aktien.

Och även om bolaget genomför omstruktureringar som ska höja lönsamheten på sikt, är det oroväckande att intäkterna faller.

Jojka

Är inte Jojka Communications (noterat på Aktietorget) ett skumt bolag?

Bolaget verkar ha alla förutsättningar att kunna blåsas upp till en ny bubbla som ännu ett substanslöst pyramidspel (eller kedjebrev) bland småspararna; en lagom flummig affärsidé som anges ha jättepotential medan bolaget i dagsläget har nästan obefintliga intäkter men förluster.

I dagens spekulativa börsklimat kan sådana aktier stiga kraftigt tex efter publicering av rätt formulerade pressmeddelanden från bolaget, gärna om stora samarbetsavtal, nylanserade tjänster eller liknande som kan tolkas som att det innebär stor potential fast det egentligen inte säger någonting och inte ger några pengar i dagsläget.

Tex pressmeddelande idag mån 23 sep 2013:

"Jojka och Carismar inleder omfattande samarbete

_Jojka och Carismar inleder ett omfattande samarbete kring SMS marknadsföring och leverans SMS.

'Vi är mycket stolta över att kunna meddela att vi förtjänat chansen att leverera vår SMS plattform till Carismar som är erkänt skickliga på att utveckla webbsidor och butiksystem._

De har bland annat Bubbelroom, Tidningskungen och d.brand som sina kunder. Vi kommer att addera in vår tjänst i Carismars produktportfölj', säger Rutger Lindquist, VD för Jojka Communications AB i en inledande kommentar."

http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=66832

Och efter det var Jojka-aktien +63% till 1,55 kr idag mån 23 sep 2013.

Som högst var aktien uppe i 1,70 kr under dagen.

Jojkas kontor ligger på svindyra adressen Jakobsbergsgatan 6 mitt i Stockholm city precis intill partycentrumet Stureplan.

4 pers anställda.

Jojkas affärsidé enl Aktietorgets hemsida:

"Jojka erbjuder lättanvända tjänster för butiker som vill använda SMS-marknadsföring samt serviceföretag som vill kommunicera med sin mobila personal."

http://www.aktietorget.se/InstrumentInfo.aspx?InstrumentID=SE0002017707

Bolagets affärsidé enl pressmeddelande från 2 juli 2013:

_"Om Jojka

Jojka är en interaktiv kommunikationstjänst som hjälper företag och organisationer att kommunicera med kunder och anställda på ett effektivt sätt.

Jojka har idag två olika produkter:_

en SMS-baserad produkt för mobil marknadsföring (Salesboost)

• _en app-baserad lösning (Workforce) som gör det lättare för företag att hålla kontakt med den mobila arbetsstyrkan och hantera uppdrag.

Företaget Jojka Communications AB är noterat på AktieTorget och har runt 500 aktieägare.

Styrelsen innehar direkt och indirekt ca 50 % av aktierna i bolaget."_

http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=66159

Beskrivning av Jojkas verksamhet i bolagets årsredovisning för 2012 (som är daterad 6 feb 2013):

_"Jojka erbjuder främst svenska företag och organisationer interaktiva mobila marknadsföringstjänster där datorer och smartphones sammankopplas.

Jojka består av två delar vilka tillfredsställer olika behov för våra målgrupper.

• Jojka Megaphone (www.jojka.nu) - smarta SMS-tjänster där främst små och medelstora företag och organisationer använder SMS som ett sätt att marknadsföra sig gentemot sina kunder i form av erbjudanden, påminnelser, leveransaviseringar etc.

• Jojka Workforce (www.jojka.com) - är en nyligen lanserad plattform som hjälper företag i sin interna kommunikation gentemot sina anställda, konsulter och underentreprenörer."_

http://www.aktietorget.se/pressdocs/Mobispine/66504/9st54uostei538pw24e6mt7wjyeiab7iypwjzjlbd0c7t2q70qsk3eb5bl29cykn.pdf

Dvs Jojkas verksamhet utgörs väl av tjänster som telekombolagen som Tele2 själva (eller andra bolag som tex Eniro eller småbolag?) kan erbjuda billigt?

Enl Jojkas hemsida:

_"Vi på Jojka brinner för personlig kommunikation mellan människor. Att hjälpa folk överbrygga avstånd och överföra information mellan varandra på det enklaste, mest effektiva sättet.

Med det som inspiration har vi försökt skapa lättanvända tjänster för kommunikation. Vi har valt att fokusera på SMS-tjänster – kraftfulla men samtidigt superenkla tjänster."_

_"Unikt verktyg för SMS-kommunikation

• Mer intäkter & lönsamhet:

Skapa lönsamma SMS-kampanjer, öka kundlojaliteten och kommunicera på kundens villkor._

_• Gjort för att vara enkel:

Supersmidigt, lättanvänt och överskådlig statistik._

_• Flexibelt och användbart:

Både stora och små verksamheter drar nytta av Jojka tack vare dess flexibilitet."_

"100% mer försäljning med SMS-utskick jämfört med email"

https://www.jojka.nu/

"Jojka har gått från ungefär 95 000 skickade SMS under det första kvartalet 2012 till cirka 780 000 skickade SMS under motsvarande period 2013."

"SMS används inom alla branscher och för Jojkas del har vi kunder som använder våra tjänster bl a inom:

⦁ Kommunala verksamheter – för att exempelvis meddela när barn är sjuka eller borta

⦁ Butiker – för att exempelvis meddela rea och andra kampanjer

⦁ Onlinebutiker – till exempel för att meddela att en vara har skickats

⦁ Sjukvård och frisörer – för att exempelvis påminna om en inbokad tid

⦁ Servicebolag – till exempel för att meddela att de är på väg

⦁ Restauranger – för att till exempel skicka ut veckans meny och bordsbekräftelser"

"Med den nya fokusinriktningen är (...) vår målsättning att bli en ledande leverantör av tjänster inom de kärnområden som beskrivs ovan samt att Jojka redan under början av nästa år ska börja leverera ett positivt resultat, under det att omsättningen flerdubblas."

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/jojka/pressrelease/view/jojka-memorandum-871688?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Subscription&utm_content=pressrelease

Enl årsredovisningen för 2012 har Jojka tydligen radioreklam om sin verksamhet för att få fler kunduppdrag och öka intäkterna:

"Vi investerar kraftigt i varumärket Jojka genom radioreklam som körs i ett antal radiokanaler främst i Stockholms-området.

Kampanjen har börjat i juni månad (2013) och kommer främst levereras under tredje kvartalet (2013).

Målsättningen är att göra Jojka mer känt bland målgruppen för att det ska snabba på säljprocessen."

Ekonomisk utveckling

Jojkas resultatrapport för första halvåret 2013:

• intäkter 1,0 miljoner kr (-66% från första halvåret 2012)

• nettoresultat -1,1 miljoner kr (jämfört med -0,2 miljoner kr under första halvåret 2012)

• totala tillgångar bokförda till 3,3 miljoner kr per slutet av juni 2013, finansierat med:

ett eget kapital på 2,0 miljoner kr
skulder på 1,3 miljoner kr
- - -
Summa 3,3 miljoner kr

Negativt att av tillgångarna på 3,3 miljoner kr utgjordes 1,2 miljoner kr av "luft" i form av abstrakta så kallade immateriella anläggningstillgångar.

De immateriella anläggningstillgångarna utgjordes av uppsamlade utvecklingskostnader som Jojka ej bokfört som kostnad i resultaträkningen, utan istället bokfört som en tillgång vars resultatpåverkan istället sprids ut över flera år i form av årliga avskrivningar.

I slutet av juni 2013 hade Jojka en kassa på 32 000 kr och en checkräkningskredit på 307 000 kr, dvs en nettoskuld på 275 000 kr.

Kapitaltillskott

Bolaget har nyligen fått ett kapitaltillskott på 1,6 miljoner kr från aktieinvesterare (ca 1,4 miljoner kr efter avdrag för emissionskostnader på 220 000 kr), vilket var under bolagets förväntningar på att få in minst 2 miljoner kr efter avdrag för emissionskostnaderna.

(Oklart om de 1,6 miljoner kronorna hade erhållits per slutet av juni 2013 eller om de kommit in därefter. I balansräkningen per slutet av juni 2013 står posten "tecknat, ej registrerat aktiekapital" på 1,6 miljoner kr med i balansräkningen bland det egna kapitalet.)

Det finns dessutom utestående teckningsoptioner som ger rätt att köpa nya Jojka-aktier. I så fall tillförs Jojka ytterligare 2,2 miljoner kr (vilket dock leder till utspädning av befintliga aktier).

Om optionerna utnyttjas (och Jojka därmed får in ytterligare 2,2 miljoner kr) bedömer Jojka följande:

"Jojka bedömer i dagsläget att emissionslikviden i sådant fall kommer vara tillräcklig för att förstärka försäljningen fram till att positivt kassflöde har nåtts."

Dvs Jojka räknar i så fall med att inte behöva be aktieinvesterare om mera kapitaltillskott framöver.

//Edit: Enl Jojkas informations-memorandum (från maj 2013) om kapitaltillskottet pratades om att Jojka ville få in nästan 8 miljoner kr i kapitaltillskott varav minst 3 miljoner kr behövs för att bedriva bolagets verksamhet i önskvärd takt under kommande 12 mån.

• Enl ett annat ställe i memorandumet skulle upp till 4,4 miljoner "units" (bestående av 1 aktie och 1 teckningsoption) säljas ut för 0,75 kr per st.

Det skulle först ge totalt 3,3 miljoner kr i kapitaltillskott.

• Om teckningsoptionerna sedan utnyttjas skulle det ge ytterligare 4,4 miljoner kr.

Dvs 3,3 miljoner kr plus 4,4 miljoner kr blir 7,7 miljoner kr alltså ovannämnda nästan 8 miljoner kr.

Teckningsoptionerna kan utnyttjas för att köpa nya Jojka-aktier för 1 kr per st under vissa tidsperioder tom senast 18 juni 2014.

Så länge börskursen ligger över teckningsoptionernas lösenpris 1 kr så kommer ju optionerna att utnyttjas.

Och nu ligger ju börskursen klart över på nivån 1,55 kr.

Skånebaserade aktiemäklarfirman Sedermera Fondkommission (baserad i Ängelholm med vd Andreas Sandgren) var finansiell rådgivare till Jojka i samband med kapitaltillskottet: http://www.sedermera.se/

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/jojka/pressrelease/view/jojka-memorandum-871688?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Subscription&utm_content=pressrelease
//

http://www.aktietorget.se/pressdocs/Mobispine/66271/Jojka__JOJK_20130718_9.PDF

Börsvärde

Jojkas börsvärde nu nästan 7 miljoner kr vid börskurs 1,55 kr och ca 4,4 miljoner utestående aktier efter kapitaltillskottet.

Dvs förväntningarna bland aktieinvesterare är tydligen stora på ökande intäkter och resultat för Jojka de kommande åren (jämfört med bolagets uppnådda intäkter på 1 miljon kr och resultat på -1 miljon kr under första halvåret 2013).

Som nämnt ovan har bolaget självt utlovat att intäkterna kommer flerfaldigas och resultatet bli positivt redan from 2014.

Största aktieägare

Styrelseordförande och största aktieägare i Jojka är Stefan Lennhammer som bla varit vd för Catella och Stronghold Invest (vilka väl båda har med rådgivning i fastighetsbranschen att göra).

Stronghold Invest är ju kopplat till affärsmannen Urban Edenström och hans bolag Newsec.

Nu ska man inte tro allt som står på internet men det finns tex följande text med mindre smickrande uppgifter om Edenström och hans verksamheter:

"Newsec – ett av många slumvärdsbolag"

"Ett av de ökända slumbolagen är Newsec"

"Newsec ägs av Stronghold Invest, ett så kallat Private Equity-bolag, dvs ett bolag som satsar i verksamheter för att på kort tid ta ut så stora vinster som möjligt till sina partners och ägare."

"I Göteborg har Newsec varit föremål för undersökningar om korruption, svarta pengar och mutor i Hammarkullen där bolaget förvaltar en stor mängd lägenheter. En del som vanligt vidrigt misskötta. Undersökningen har sedermera lagst ner i brist på bevis."

"Den allra kändaste misskötselskandalen som Newsec varit inblandade i handlar om Herrgården i Rosengård där mögel, kackerlackor och andra problem frodas i lägenheterna. Förhållandena är erkänt vidriga och har inte åtgärdats trots klagomål under flera år."

"Ägaren Edenström själv tyck spendera vinsterna han och hans bolag gör på vanvården i Rosengård och Bergsjön på dyra nöjen vid Stureplan. Det är detta som kallas klassamhälle om ni inte visste det förut."

http://blog.zaramis.se/2009/09/16/newsec-ett-av-manga-slumvardsbolag/

Catella är börsnoterat med smålänningen Johan Claesson som storägare.

Tidigare blogginlägg om Catella (från 31 aug 2013): http://www.redeye.se/aktiebloggen/catella/spekulativt-kop-catella-0

Dock var det efter Lennhammers tid på Catella som Catella kom till börsen.

(Det var väl via ett omvänt förvärv av IT-grossisten Scribona som Catella börsintroducerades "via köksvägen" under år 2010, medan Lennhammer var vd för Catella under 1997-2004 enl hans Linkedin-sida.)

Lennhammer kom in som delägare i Jojka i maj 2013 och har en ägarandel på 20%.

Lennhammer har sedan 2010 bla varit aktiv i bolaget Truecaller där han är styrelseordförande:

"Truecaller - Global phone directory

Find a person by a name or phone number worldwide for free using Truecaller. Also available on Android, iPhone, Nokia Symbian and Blackberry."

http://www.truecaller.com/

Sedan 2004 (då han slutade på Catella) har han varit aktiv i sitt bolag Reeda Management AB (vilket är där han har sitt Jojka-aktieinnehav).

//Edit: Enl Jojkas informations-memorandum från maj 2013 hade Lennhammer en ägarandel på 21% redan i apr 2013 och en annan person (Joacim Boivie) 11%: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/jojka/pressrelease/view/jojka-memorandum-871688?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Subscription&utm_content=pressrelease

Boivie är tydligen grundare och vd av bolaget Holiday Phone AB:

http://www.linkedin.com/in/joacimboivie

_"Ring & surfa billigt i utlandet!

Med HolidayPhones kontantkort anpassade för resan, blir du nådd på ditt svenska mobilnummer samt ringer & mobilsurfar superbilligt från Spanien, Turkiet, Thailand, USA och flera andra länder."_

http://www.holidayphone.se/

//

Jojkas vd heter Rutger Lindquist.

Enl halvårsrapporten från 18 juli 2013 uppger han bla att de reklam-SMS som Jojka skickar ut läses av 98% av mottagarna (varav 97% inom 3 minuter från utsändningen).

Jojkas börskurs är i en långsiktigt fallande trend:

• I nov 2008 nådde aktien en topp kring 50 kr.

• I jan 2011 nåddes en topp på över 8 kr.

• I apr 2012 nåddes en topp över 7 kr.

• I aug 2013 nåddes en botten på 0,32 kr.

• Och sedan dess har aktien stigit till 1,55 kr.

Namnbyte

Jojka hette tidigare Mobispine som bytte namn till Jojka i okt 2012: http://www.aktietorget.se/pressdocs/Mobispine/63377/Mobispine_u_a_Jojka_MOBS_20121018_9.pdf

Då var Joakim Hilj vd för Mobispine.

Men enl Jojkas årsredovisning för 2012 (daterad i feb 2013) under rubriken "Viktiga händelser efter periodens utgång":

_"Bolagets VD Joakim Hilj har sagt upp sig och kommer ersättas med en extern VD.

Rekryteringsprocessen pågår och en ny VD kommer annonseras inom kort.

Tanken är att Joakim Hilj kommer att fortsätta arbeta utifrån ett styrelseperspektiv för bolagets bästa."_

http://www.aktietorget.se/pressdocs/Mobispine/66504/9st54uostei538pw24e6mt7wjyeiab7iypwjzjlbd0c7t2q70qsk3eb5bl29cykn.pdf

Dvs vad var bakgrunden till Hiljs plötsliga vd-avhopp?

Så här beskrevs Jojka i pressmeddelandet ovan från okt 2012:

"Jojka är en molnbaserad kommunikationstjänst som hjälper företag och
organisationer att kommunicera med kunder och anställda på ett effektivt
sätt.

Jojka har idag två olika produkter:

• en SMS-­‐baserad produkt för mobil marknadsföring (Salesboost)

• en app-­‐baserad lösning (Workforce) som gör det lättare för företag att hålla kontakt med den mobila arbetsstyrkan och hantera uppdrag

Företaget Jojka Communications AB (fd Mobispine AB), är noterat på AktieTorget och har runt 500 aktieägare.

Styrelsen innehar direkt och indirekt ca 50% av aktierna i bolaget."

//Tillägg 30 sep 2013

Nytt pressmeddelande idag från Jojka:

"Jojka inleder globalt samarbete med världsledande Truecaller"

www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2013/09/30/jojka-jojka-inleder-globalt-samarbete-med-varldsledande-truecaller.html

Jojkas vd Rutger Lindquist enl pressmeddelandet bla:

"För Jojka betyder samarbetsavtalet med Truecaller väldigt mycket.

Vi räknar på kort sikt med att öka vår sms trafik med över 25% per månad och långsiktigt väsentligt mycket mer än så."

Förtydligande enl vd Rutger Lindquist i mejl till signaturen "Stoxtrader" på Di.se:s aktieforum Börssnack:

_"Truecaller har valt Jojka för att vår plattform och pris per SMS var mer fördelaktigt än deras tidigare leverantör.

Jag har jobbat att få in Truecaller som kund sedan 1 februari (2013) och äntligen kom det på plats.

Aktietorget som givetvis fick releasen först sa att det är bra om vi kan få med denna info gällande Lennhammer i vår kvartalsrapport den 25e oktober.

Truecaller kommer att använda vår plattform i bekräftelse-SMS, marknadsföring och information.

Truecaller betalar då för både vår plattform och rörligt i form av SMS."_

http://borssnack.di.se/?f=1&t=2172667#msg14699468

Pressmeddelandet kom idag kl 10 mån 30 sep 2013 och nu kl 16 är aktien +375% till 4,99 kr.

Som nämnt ovan är Jojkas styrelseordförande och huvudägare Stefan Lennhammer även styrelseordförande i Truecaller.

Det framgår inte av pressmeddelandet ovan.

Edit: Jojkas börsvärde nu 23 miljoner kr på Aktietorget vid börskurs 5,20 kr: http://www.aktietorget.se/QuotesInstrument.aspx?Language=1&InstrumentID=SE0002017707

Dagens pressmeddelande från Jojka har likheter med en liknande händelse i ett annat Aktietorget-bolag (Respiratorius), dvs att ett bolag skickar ut ett pressmeddelande om ett nytt samarbete eller liknande utan att det framgår att samarbetet avser bolag med samma folk bakom.

För Respiratorius handlade det om samarbete med bolaget Genovis, och för Jojka ovan handlade det om samarbete med bolaget Truecaller.

Text från 15 aug 2013:

_"Så riggar Christer Fåhraeus aktiekursen på sitt bolag

Han är huvudägare och styrelseordförande i bolaget Respiratorius noterat på Aktietorget.

Bolagets börsvärde 46 miljoner kr. Fåhraeus ägarandel 21%.

http://www.aktietorget.se/Instrument.aspx?Language=1&InstrumentID=SE0004550192

Bolagets affärsidé:

"Respiratorius AB (publ) utvecklar läkemedelskandidater, med ambition att kunna lansera läkemedel mot bland annat folksjukdomarna kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL), svår astma och cancer. Dessutom innehåller projektportföljen ett projekt för förbättrad diagnostisering av hjärt-kärlsjukdomar (biomarkör för PET-kamera)."

Respiratorius skickade ut ett pressmeddelande ons 14 aug 2013 kl 9:

"Respiratorius: Respiratorius tecknar avtal med Genovis om utvärdering av RESP-3000

Respiratorius och Genovis har tecknat avtal om utvärdering av Respiratorius substanser ur RESP-3000 serien, som biomarkörer vid kardiovaskulär PET-imaging. Arbetet med utvärderingen startar omgående. Genovis ges via avtalet tidsbegränsad exklusivitet att efter utvärdering förhandla om förvärv av rättigheterna till RESP-3000 serien för applikation som biomarkörer. Vid ett eventuellt förvärv avser Respiratorius att behålla rättigheterna för terapeutiska ändamål med RESP-3000 serien."

http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID_News=66370&Language=1

Och Respiratorius-aktien +10% under dagen (ons 14 aug 2013).

Visar sig att Genovis också är börsnoterat (fast på First North-listan). Har där ett börsvärde på 70 miljoner kr.

Och vem är styrelseordförande där? Jo Ebba Åsly Fåhraeus (dvs Christers fru/syster/släkting?): http://www.genovis.com/investors-swedish-bolagsoversikt-bolagsstyrning-styrelse-eaf

Största aktieägare i Genovis är Mikael Lönn (ägarandel 21%): http://www.genovis.com/investors-swedish-aktien-aktieinformation-storsta_agare

Och han är även tredje största aktieägare i Respiratorius med en ägarandel på 5%.

Båda bolagen är baserade i Lund."_

//

//Tillägg 30 sep 2013

Artikel från nyhetsbyrån Direkt:

"JOJKA: SAMMA ORDFÖRANDE SOM TRUECALLER EJ RELEVANT - ORDF"

www.avanza.se/placera/telegram/2013/09/30/jojka-samma-ordforande-som-truecaller-ej-relevant-ordf.html

Enl artikeln är Stefan Lennhamer styrelseordförande i både Jojka och Truecaller samtidigt som han äger 30% av Jojka och 10% av Truecaller.

Dagens kraftiga kursuppgång i Jojka-aktien innebär att hans ägarandel i Jojka ökat från 1,6 miljoner kr till 9 miljoner kr.

Lennhammer uppger dock för Direkt att han inte anser det var relevant att uppge i dagens pressmeddelande från Jojka om Truecaller-samarbetet att han är styrelseordförande i båda bolagen.

Enl Direkt-artikeln (fråga från Direkt och svar av Lennhammer):

_Hur ser du på att den uppgiften inte nämns i Jojkas pressmeddelande?

"Jag ser inte att den är relevant._

Det här är ett samarbete mellan två bolag som är uppgjort på marknadsmässiga villkor, med bolag som har lärt känna varandra väl under året."

Dessutom uppger han sig enl artikeln inte ha något inflytande över Truecallers löpande affärsbeslut:

"Inget alls. Det finns en operativ ledning som sköter dem, och en väldigt bred ägarkrets."

Jojka-aktien slutade idag (mån 30 sep 2013) i 6,95 kr vilket var +562% från slutkursen fre 27 sep 2013.

Som högst var aktien uppe i 7,50 kr tidigare idag.

Vid en börskurs på 6,95 kr är Jojka värt 30 miljoner kr på Aktietorget: http://www.bloomberg.com/quote/JOJK:SS

Mejlfrågor skickade till Aktietorgets vd Peter Gönczi:

"Hej Peter, en fråga

_Hur står det till.

En kommentar till dagens pressmeddelande från Jojka: http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=66920

Aktien kraftigt upp.

Borde det inte framgå att Jojkas styrelseordförande och huvudägare Stefan Lennhammer även är styrelseordförande i Truecaller?

Intrycket är ju att man kan skicka ut pressmeddelande om vilka samarbeten som helst mellan två bolag med nära koppling, för att lyfta börskursen kraftigt.

Det var likadant när Respiratorius skickade ut pm 14 aug 2013 om samarbete med Genovis, fast Christer Fåhraeus har kopplingar till båda bolagen utan att det framgick av det pressmeddelandet heller: http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID_News=66370&Language=1

Även då steg börskursen kraftigt, den gången i Respiratorius.

Borde inte Aktietorget kräva info om sådana "jävssituationer" dvs folk som sitter på dubbla stolar? Även om det inte är något fiffel borde det ju framgå av pressmeddelandena.

Håller du med?

Avser ni vidta åtgärder mot Jojka respektive Respiratorius pga detta och kräva att de skickar ut nya, kompletterade pressmeddelanden? Eller böter etc?"_

Inget svar från Gönczi ännu men enl ovannämnda artikel från nyhetsbyrån Direkt:

"Rutger Lindquist, vd vid Jojka, uppger till Nyhetsbyrån Direkt att Aktietorget har godkänt att inte nämna intressegemenskaperna (dvs mellan Jojka och Truecaller) _i pressmeddelandet.

"De ringde och frågade, och sade att det kanske borde nämnas i nästa kvartalsrapport. Det var ingen stor grej för dem heller", säger Rutger Lindquist.

Nyhetsbyrån Direkt har sökt Aktietorget för en kommentar."_

//

//Tillägg 1 okt 2013

Mejlvar från Jonas Myrdal från Aktietorget (i Peter Gönczis ställe):

"Information om kopplingen borde självklart funnits med i bägge fallen.

I dessa fall anser vi inte att bristerna är så allvarliga att det krävs kompletterande pressmeddelanden eller att ärendena bör hänskjutas till disciplinnämnden.

Vi kommer dock påtala felen för bolagen och klargöra att felen ligger i bagaget vid ev ytterligare missar."

Även artikel från nyhetsbyrån Direkt idag:

"JOJKA: PRESSRELEASE OM SAMARBETSAVTAL EJ OK - AKTIETORGET

Att utelämna information av det slag Aktietorgetlistade Jojka Communications gjorde på måndagen, när bolaget aviserade ett samarbetsavtal med ett 'världsledande' bolag utan att påpeka flera närståendeförhållanden, bryter mot Aktietorgets regler för informationsgivning och är inte i enlighet med praxis."

www.avanza.se/placera/telegram/2013/10/01/jojka-pressrelease-om-samarbetsavtal-ej-ok-aktietorget.html

//

//Tillägg 11 okt 2013

Mer om Truecaller i artikel från Veckans Affärer idag:

"Svensk app får 100 000 nya kunder - varje dag

Svenskt IT-under

En av världens just nu hetaste appar är svensk - och den utvecklas i en vindsvåning i Stockholm.

Dagligen strömmar 100 000 kunder till succéappen som nu väcker investerarnas intresse."

http://www.va.se/nyheter/varldens-hetaste-app-ar-svensk-561213

Ur VA-artikeln bla:

"Förra årets (dvs 2012 års) omsättning på 6 miljoner kronor (för Truecaller) ser ut att fördubblas i år (2013) _och företaget kommer nästan att nå break-even.

Senast Truecaller tog in kapital värderades bolaget till 130 miljoner kronor och enligt Dagens Industri är intresset från investerarhållet mycket stort."_

Resonemang från signaturen "Snatan" på Di.se:s aktieforum Börssnack om samarbetet mellan Jojka och Truecaller: http://borssnack.di.se/?f=1&t=2174537#msg14713221

Enl resonemanget:

• Truecaller är som en stor databas med 1 miljard telefonnummer.

• 100 000 nya användare (=antal nya telefonnummer?) tillkommer varje dag till Truecaller.

//Edit: Nej, antal användare och antal telefonnummer i Truecallers databas är tydligen ej samma sak. Enl VA-artikeln ovan:

"Idag har Truecaller ungefär 15 miljoner användare i Indien och globalt är antalet användare 31 miljoner."

//

• Det är gratis för användarna att använda Truecallers app. Istället är affärsidén att få intäkter genom reklam-sms till användarna.

• Företag betalar Jojka 7 000 kr i månaden för att Jojka ska skicka ut reklam-sms med reklam om företaget till användare.

• Jojka kan tex få tillgång till Truecallers 1 miljard telefonnummer att skicka reklam-sms till, i utbyte mot att Truecaller tex får 3 000 kr i månaden av de 7 000 kr i månaden Jojka får in av sina kunder (de företag som vill göra reklam via reklam-sms).

• Utifrån det skulle Jojka få ca 5 miljoner kr i intäkter per år vid 100 företag som betalar 4 000 kr i månaden till Jojka. Vid 1 000 företag skulle Jojka få ca 50 miljoner kr i intäkter per år.

• Alternativt (eller dessutom) kan tex de företag som vill annonsera tex ev kontakta Truecaller om det, och sedan ger Truecaller uppdraget åt Jojka som underleverantör att skicka ut reklam-sms till Truecallers användare.

• Då kan Jojka tex ta ut en avgift på 1 öre per skickat sms, och i så fall blir 100 miljoner skickade sådana sms en intäkt på 10 miljoner kr per år för Jojka.

Lägger man alltså ihop de intäkter Jojka skulle kunna få från sina annonsörer (ca 50 miljoner kr per år vid 1 000 företag som betalar 4 000 kr i månaden) med de 10 miljoner kr per år som Jojka kan tjäna via Truecallers annonsörer (100 miljoner sms per år som Jojka får ut 1 öre per st för i avgift) skulle det kunna bli intäkter på ca 60 miljoner kr per år för Jojka utifrån signaturen Snatans resonemang ovan.

//

- - -

Skala för aktie-rekommendationer i denna blogg:

• "Köpläge": En aktie som för tillfället är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning som väntas leda till kursuppgång inom en ganska snar framtid (typ inom 0,5-1 år).

• "Kortsiktigt köp": En aktie som har goda skäl att utvecklas väl på kort sikt (typ inom de närmaste månaderna), även om man inte vet hur det kommer att bli på lång sikt.

• "Långsiktigt köp": En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt (dvs på typ 3-5 års sikt).

• "Spekulativt köp": En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång.

• "Fullvärderad": En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.

• "Sälj": En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.

Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex tidigast 1-2 års tid (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp"). Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp").

Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan/strongpp bli helt värdelöst.

Enligt den vetenskapliga finansteorin är (förenklat sett) all information redan inbakad i alla börskurser. Därmed ger alla aktier (vid rådande börskurs) den förväntade framtida avkastning som är motiverad med hänsyn till aktiens risk, vilket i så fall gör det meningslöst att försöka plocka ut köpvärda (eller säljvärda) aktier. Enligt teorin är istället en indexfond alltid att föredra: http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-indexfond-det-enda-rationella

Det är ej säkert att blogginlägget har tagit upp alla aspekter som är relevanta för bedömningen av den aktie som blogginlägget handlar om. Och de aspekter som tas upp i blogginlägget kan ha feltolkats.

"Käpphästar" i denna blogg bla:

• Aktieutdelningar

Aktieutdelningar och nivån på dem anses här vara irrelevanta i sig för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej.

Aktieutdelningar är ju bara som att man har 1 000 kr på banken och gör ett uttag på 100 kr. Man blir inte rikare för det utan har ändå bara 1 000 kr (fast 100 kr kontant och 900 kr kvar på banken).

Allt annat lika bör en aktiekurs falla med lika mycket som aktieutdelningen när aktieutdelningen avskiljs från börskursen.

Däremot kan aktieutdelningen indikera att bolaget är lönsamt och genererar bra resultat per aktie och räknar med en fortsatt god utveckling för resultatet per aktie, men då är aktieutdelningen bara en sekundäreffekt av det.

Det enda relevanta för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej anses här vara hur mycket pengar ett bolag genererar (och väntas generera de kommande åren) i sin löpande verksamhet (mätt förenklat som tex resultat per aktie), och hur börskursen ligger i förhållande till det.

• Immateriella tillgångar

Många börsbolag har mycket "luft" i sina balansräkningar i form av abstrakta så kallade immateriella tillgångar (immateriella anläggningstillgångar) bokförda till stora belopp bland tillgångarna i balansräkningen.

Ofta kan de immateriella tillgångarna ha uppstått tex om ett bolag köpt ett annat bolag dyrt (dvs för ett pris som överstiger det köpta bolagets bokförda tillgångsvärden), eller om ett bolag bokför utvecklingskostnader som en tillgång som belastar resultatet utspritt över flera år i form av årliga avskrivningar.

Om ett bolag börjar gå dåligt finns risk för att det bokförda värdet på de immateriella tillgångarna måste skrivas ned. Och det kan då bli stora nedskrivningar eftersom många bolag har stora immateriella tillgångar.

Nedskrivningarna ger en negativ resultateffekt med samma belopp som även minskar bolagets egna kapital med lika mycket (allt annat lika).

Med de stora nedskrivningar det därmed lätt kan bli, kan det mesta eller hela ett bolags egna kapital därigenom raderas ut (och ev till och med bli negativt) vilket gör att bolaget omgående måste få kapitaltillskott från aktieägarna för att överleva.

Sådana kapitaltillskott erhålls då oftast genom att bolaget säljer ut nya aktier till aktieägarna via nyemission, vilket då brukar försämra börskursens dåliga utveckling ytterligare.

Dvs stora immateriella tillgångar i ett bolags balansräkning innebär en förhöjd risknivå i bolagets aktie.

I detta blogginlägg blev alltså rekommendationerna följande:

• Cloetta: "Sälj" vid nuvarande börskurs 19 kr.

• Jojka: "Sälj" vid nuvarande börskurs 1,55 kr.

Börskurserna är aktiernas slutkurser mån 23 sep 2013.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?