Clinical Laserthermia (CLS) - TranbergCLS as a masked singer on the way to curve the market!
2021-05-17 09:48Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Vägen till marknaden är ofta längre än man tror och det är väldigt få företag som passerar målsnöret. Det är ett oberäkneligt antal hinder att bemöta innan målsnöret spräcks och det är inget unikt för CLS. I CLS är det heller inte ovanligt att man som aktieägare har varit med på resan under tio år, där ett antal nyemissioner som tålmodigt testat vår uthållighet, men plötsligt så händer det – Proppen ur – det är dags nu!
Vi har precis avslutat en nyemission vilken kom ganska oväntat då den kom i direkt anslutning efter att ett brygglån tecknats. Vi var alltså ganska många aktieägare som blev förvånade när PM om nyemissionen kom. Forumspekulationerna i kombination med att CLS kommunicerat i samband med brygglånet att de arbetade med en långsiktig lösning för tryggad likviditet gjorde att tankarna gick mot att det var dags för att samarbetspartner kom in i företaget. Kanske ett större bolag som skulle ta en corner (10 % av företagets utestående aktier) och därmed borga för en bättre likviditet. Ett scenario som på inget sätt var orealistiskt men nu blev det en nyemission istället. Det som var annorlunda denna gång var att emissionen kryddats med teckningsoptioner för april 2022 och april 2023.
I början av maj fick vi sedan beskedet att emissionen övertecknades samt att den riktade emissionen på 10 miljoner kronor utökades med ytterligare 10 miljoner kronor. Totalt landade vi på 108% av företrädesemissionen och bolaget tillförs 71 miljoner kronor före avdrag av emissionskostnader. Ur CLS perspektiv är detta ett bra resultat och vi kan alltså se att intresset för Tranbergtekniken finns.
Vi har också för första gången fått se lite stabila insiderköp vilket vi inte varit bortskämda med i tidigare emissioner. Dessa insiderköp indikerar att vi har avverkat den största delen av racet till marknaden. Som extra bonus blir att vi med hjälp av optionerna nu troligen inte kommer behöva göra en nyemission för likviditetsproblem de kommande åren. I alla fall inte så länge företagsledningen lyckas föra aktiekursen i en positiv utvecklingstrend och optionerna på så sätt blir värdefulla för aktieägarna.
Det höga insiderdeltagandet i nyemissionen är något som borgar för att så kommer ske. Det som skulle kunna sätta detta på sin spets är om beslut tas för genomförande av en kapitalkrävande effektstudie men i ett sådant scenario kommer åter ett eventuellt partnerskap alternativt en riktad emission vara aktuellt att överväga. Så med det sagt kanske vi har haft den sista renodlade nyemissionen för oss ”vanliga” aktieägare och jag har inte räknat ut t.ex. Sanofi som en potentiell tagare av en corner i framtiden. Vi får väl se vad för agenda som är satt för Marika Chrons, något som är säkert är att hon inte sitter i styrelsen för att det råkade bli en ledig plats. Som största investerare i den riktade emissionen ser vi Khattar Holdings, ett investmentbolag i Singapore, vilka går in med 5 miljoner kronor. En spännande ny investerare som vi med all säkerhet kommer att få återkomma till.
Jag har tidigare i många av mina tidigare inlägg påtalat att den strategi som CLS använder sig av är genomtänkt och på sikt kommer gynna företagets framgångsmöjligheter. I mitt förra Redeye-inlägg diskuterade jag exempelvis kring strategiska steg till marknaden samt hur detta leder till att konkurrensfördelar byggs upp i symbios med de befintliga konkurrenterna. En knivskarp övning ”Balance on the edge of chaos”, likt ”The masked singer” som kan agera på scenen (läs marknaden) utan att någon inser vad det är som gömmer sig bakom masken. Är det början på ett paradigmskifte som ny teknik och nya metoder kommer innebära? Det verkar fortfarande som om marknaden ännu inte har sett detta!? En effekt av CLS förmåga att navigera i skymundan, gömd bakom en mask, mitt på scenen – mitt framför marknaden.
I detta inlägg vill jag mer fokusera på hur CLS arbetar för att synas i mängden. Det är alltså dags att ta av masken och visa vem CLS är. En del företag arbetar väldigt tydligt med kommunikation med marknaden genom att i tid och otid skicka ut PM, som till och med, ibland och allt för ofta förvränger eller ”tummar på” sanningen. Detta är inget vi kan beskylla CLS för att ha gjort utan de har kanske tvärtom varit väldigt återhållsamma med informationen. I min smak har denna återhållsamhet varit lite för mycket men å andra sidan har vi aktieägare inte all information som företaget besitter. Med det sagt så kan jag inte rättvist bedöma vad som är rätt eller fel agerat i kommunikation.
Klassisk marknadsföring kan beskrivas i fem viktiga punkter som skapar grunden för framgång. (https://smartbizz.se/5-gyllene-regler-for-marknadsforing-som-aldrig-kommer-att-forandras/#.YIUsLSVeAIQ)
1. Dina kunders handlingar säger mer än deras ord
2. Glöm att försöka ge dina kunder information, var smartare än så
3. Sluta betrakta ”alla” som dina potentiella kunder, tänk längre än så
4. Skapa marknadsföring som definierar vem du är
5. Få dina kunder att bli din armé av marknadsförare
Om vi då sätter dessa fem punkter i relation till CLS kan jag inte nog påtala vikten av att få ut Tranbergenheterna till strategiska kunder. Fokus bör vara på de så kallade KOL (Key Opinion Leaders) som har förtroendet inom vetenskapen. Att förklara hur CLS produkter kommer lösa kundernas problem t.ex. genom att skapa behandlingar med färre biverkningar samt hur tidsbesparande och därmed hur kostnadsbesparande det blir är alltså en framgångsfaktor. Valet av kunder måste ske med noggrannhet d.v.s. de som inser nyttan med CLS i förhållande till befintliga system på marknaden. Sedan ska CLS sticka ut i mediebruset genom att lansera nya möjligheter, nya metoder och nya produkter. Det handlar alltså inte om att synas mest utan att vara unik. Avsaknad av vätskekylning, större ablationsområden samt imILT© är perfekta funktioner att påvisa hur man skiljer sig från mängden. Genom att enheterna används kommer ryktet om produkternas förträfflighet att spridas och nöjda kunder kommer vara de bästa marknadsförarna som CLS kan få.
Ser vi i backspegeln på hur CLS har utvecklats från att de börsintroducerades så kan vi faktiskt se att dessa fem punkter varit en stomme i det strategiska arbete som de haft. Så även om det upplevts tråkigt och kontraproduktivt så har arbetet (bortsett från svårigheterna för hela sjukvårdsbranschen under Covid-19 pandemin) att implementera Tranbergprodukterna på marknaden fungerat ganska bra. Rent spontant så kan jag nog tycka att arbetet fram till dags datum med CLS har genomförts på ett bra sätt och uppfyllt de grundläggande fem punkterna i marknadsföringen. Problemet är att marknaden inte uppmärksammat detta för att på så sätt avspegla det i aktiekursen och det beror antagligen på svårigheten för företag att nå hela vägen. Den stora massan väntar alltså till framgången är definitivt bekräftad men det kan bli ett kostsamt val för dem. CLS är inne på målrakan!
Under början av 2021 har vi fått informationen om att ansökan till FDA gällande 510k för Thermoguide© går enligt plan. CLS har alltså haft tur att kunna fortsätta arbetet med ansökan till FDA för Thermoguide© utan några ytterligare förseningar orsakade av pandemin. Vi kunde också i artikel/annons inför nyemissionen (publicerades i Svenska Dagbladet och Sydsvenska Dagbladet söndagen 25 april) läsa att utvecklingsarbetet med Thermoguide© var klart. Tyvärr fick vi trots detta i mitten av maj (12 maj) ett pressmeddelande om att den kommunicerade tidplanen med FDA-ansökan under första halvåret 2021 blir försenad. Enligt en ny uppdaterad plan från CLS kommer ansökan lämnas in under andra halvåret 2021. Förseningen som är personalrelaterad hos CLS lokala partner bedöms bara påverka ansökan en kortare tid. Intressant att nämna i detta sammanhang är att CLS benämner att arbetet med ansökan nu är i slutfas vilket ändå får anses vara positivt och bör därmed inte innebära några större förseningar eller oväntade problem.
Lanseringen av Thermoguide© är också något som Joseph Burnett (VD på Clearpoint Neuro - CLPT) påtalar som en trolig framgångsfaktor som står för dörren. Detta lyfte han nu senast fram vid den muntliga presentationen av deras kvartalsrapport (Q1 rapport för aktieägarna den 12 april 2021). Rimligen kommer detta vara en stark accelerator på kursen för båda företagen och det borde vi ha facit på under de närmsta månaderna efter att ansökan lämnats in. Så i det perspektivet känns det ganska troligt att vi kommer lämna den nedtryckta aktiekursen på runt 3,50 kr. Kanske har kursen under emissionsperioden ändå skapat framtida möjligheter för oss långsiktiga och ett extra köpläge uppstod när kursen gick under emissionskursen!?
Stämmer det dessutom att dialogen mellan FDA och CLS/CLPT varit bra och kontinuerlig under ansökningsprocessen så bör ju godkännandeprocessen kunna påskyndas och vi kan i början av 2022 påbörja försäljningen i USA. Vid ett godkännande av Thermoguide© så har en tydlig milstolpe passerats för företaget och för alla oss långsiktiga aktieägare. När väl ett godkännande är på plats så kommer fler företag och kunder bli intresserade av det som CLS har att erbjuda. CLPT har som jag var inne på tidigare, flertalet gånger tydligt kommunicerat att de ser en otroligt stor tillväxtmöjlighet i laserablationer där de lyfter fram Tranberg 2.0 som något nytt och unikt. En del av ett komplett system som efterfrågats av läkarkåren. Det försprång som konkurrenterna Medtronic och Monteris skapat sig under en ganska lång tid kan snabbt bli utraderat om användarvänligheten och de ekonomiska fördelarna ökar med CLS system.
Genom de nya ledamöter i CLS styrelse och ledningsgrupp ser vi nu också en ökad förmåga att verbalt framhäva Tranberg-systemet, nu som version 2.0 paketerad i en positivare anda. Förhoppningsvis är detta bara början där marknadsföringen i kombination med strategiskt arbete blir allt tydligare för oss alla. Catherine Gilmore-Lawless har för exempel en stor erfarenhet från Elekta och hur man arbetar med lanseringar globalt. Detta i kombination med ett nära samarbete med CLPT så kommer vi med all sannolikhet att se ett offensivare marknadsföringsarbete när tiden är inne.
I intervjun med Dan Mogren, som Redeye spelat in nu under emissionen, har vi fått bekräftat att kommersialisering i Asien via dotterbolaget i Malaysia kommer att ske under hösten 2021 samt att det är under 2022 som vi kommer få se lanseringen i Indien. Nya spännande världsmarknader som ökar förutsättningarna för att produkterna ska bli globalt accepterade och det inom en greppbar tidshorisont. Just Indien kom lite som en nyhet för ett tag sedan och nu när vi har avklarat emissionen så fastnar så klart tankarna på Khattar Holdings. Ett investeringsbolag i Singapore som dessutom är en aktiv investerare i CLS partner Advanced Medical Systems Pte Ltd (AMS) och grundades av Sat Pal Khattar. Enligt både Dan Mogren och Hans von Celsing så är detta en stabil och långsiktig investerare i CLS. Det faktum att Khattar Holdings ägare har starka band till Indien blir extra intressant att ha med i kontexten kring CLS. Är det en ren slump eller är det just därför CLS fått Indien på kartan för sin nära förestående lansering? När det gäller CLS strategiska arbete så är min bedömning att inget sker av en slump.
Synergierna för Clearpoint Neuro att ha ett komplett laserablationssystem som vänder sig till en världsmarknad kommer säkerställa en snabb implementering på marknaden och underlätta för CLS som kan koncentrera sig på studier, utveckling och produktion.
De första reimbursementkoderna har börjat komma och för CLS har vi ett startdatum, för den först koden per den första juli 2021, för ultraljudsguidad FLA. Då CLS har haft på sin agenda att skapa reimbursementkoder för FLA så är även godkänd kod för MR-ledd laserablation på gång. En känsla jag får efter att jag diskuterat, med några i ämnet insatta forskare/läkare, är att vi ser detta godkännande under andra halvan av 2021 med start 1 juli 2022 (min gissning men datumet känns relevant då flertalet av försäkringsbolagen uppdaterar halvårsvis, kan om vi har tur bli så tidigt som 1 januari 2022) avseende MR-ledd FLA för behandling av prostatacancer.
Vi har också sett att intresset bland sjukhus att testa laserablation som ett verktyg växer kanske främst i segment 4 (se mina tidigare Redeye-inlägg för beskrivning av segmenten 1-5) Stereotaktisk Laserablation – SLA avseende behandlingar av hjärntumör och epilepsi. Detta är ett segment som snabbt vuxit med resultat av studier med lyckade resultat där inga andra behandlingar är möjliga. CLS utvecklingspartner CLPT satsar stort på att få dessa behandlingar till marknaden och kommer vara ett draglok för CLS marknadsintroduktion. Konkurrenten Monteris har med sin utrustning Neuroblate lyckats med att få en reimbursementkod godkänd med preliminär start halvårsskiftet 2022. Så fort Thermoguide© är godkänd med ett 510k så bör även CLS kunna nyttja denna kod.
Reimbursementkoderna är en direkt avgörande del för sjukhusens förmåga att adoptera ny teknik. Det handlar alltså till största delen möjligheten till att få ersättning av försäkringsbolagen men givetvis också om priset på produkterna för totalekonomin av behandlingen. Här vet vi att de prisbilder som CLS kommunicerat ligger långt under de prisbilder som konkurrenterna Medtronic Visualase och Monteris Neuroblate har i sin strategi.
I övrigt bör fördelar som t.ex. Monteris Neuroblate haft med MRI-temperaturmätning vara passé i alla fall nu närThermoguide© färdigutvecklad. TranbergCLS version 2.0 ska ju dessutom enligt det som kommunicerats ha en mycket hög integration som gör dem unika vid behandling, i första hand ihop med Siemens utrustning men på sikt med de flesta större tillverkarna av MR-skanners. CLPT har ett samarbete med Philips med införandet av deras MaestroTMBrain-systemet och det är ingen djärv slutsats att integrationen med Thermoguide© och CLS Tranbergenhet bör ligga med i planerna även med Philips.
Utöver detta så har CLPT nyligen ingått ett samarbetsavtal med D&K Engineering (CLPT PM 10 maj 2021) för framtagandet av en robotlösning som kommer fungera i MR-miljö. Det är ganska tydligt att CLPT är ute efter att tillmötesgå läkarnas önskemål om en ”end-to-end system” och givetvis bygger det på att samtliga inblandade leverantörer är kompatibla med varandra. Robotlösningen är nog den sista pusselbiten att få till efter Thermoguide© och MaestroTMBrain-systemet är godkänt och klart. 2023 är planen att lanseringen för robotlösningen kommer att ske och det är antagligen i det tidshäradet som ”end-to-end system” fullt ut kommer marknadsföras. Det låter kanske långt borta men det är i sådana här sammanhang en ganska kort tid – 2 år bort från dagens datum. 2023 tror jag dessutom att marknaden är riktigt mogen med tanke på det ökade intresse, som växer månad för månad, för SLA/LiTT. I massmedia men även de återkommande nya presentationerna av positiva studieresultat framhävs laserablation som en säker, kostnads- och resurseffektiv behandlingsmetod. Min övertygelse är att det är början på ett paradigmskifte vi har framför oss även om marknaden inte anpassat sig till det - än.
En annan riktig kioskvältare som bör komma utöver FLA och SLA/LiTT är Immunophotonics försök med att göra kalla tumörer till varma genom immunterapi. Vi är alltså i det segment som jag valt att benämna som Segment 3;Kombinationsbehandlingar – Immunterapi. Förhoppningsvis kommer vi få någon form av PM om hur dessa studier fortskrider men då Immunophotonics har gjort tidiga tester med bra resultat så bör det avspeglas även i dessa studier ihop med CLS produkter. Det finns ju även en del andra liknande studier med t.ex. PDT och kryoterapi som på liknande sätt haft framgångar med att aktivera immunförsvaret i kombination med läkemedel, vilket då rimligen stärker tesen att det kommer att fungera. Den stora skillnaden i dessa studier är att vi får effekt både från det immunstimulerande läkemedelet IP-001 som boostas av imILT©. Ur ett lekmannaperspektiv känns detta som en riktigt smart kombination men givetvis ska vi trots detta inte glömma bort att kalla tumörer är experter på att undvika immunrespons och därför extremt svårbehandlade.
Med det sagt så kan vi fundera på att om Immunophotonics lyckas i sina studier så öppnar det upp en gigantisk möjlighet för biverkningsfri behandling av prostatacancer. Prostatacancer är nämligen en sjukdom som i princip alltid klassificeras som kalla tumörer och där nuvarande behandlingsmetoder ofta orsakat biverkningar. Kalla tumörer återfinns ofta även i cancerindikationer i bröst, lever, äggstockarna eller bukspottskörteln.
( https://news.uchicago.edu/story/breakthrough-helps-fight-cold-tumors-dont-respond-immunotherapy ; https://ascopost.com/issues/february-10-2019/turning-cold-tumors-into-hot-ones/ )
En fantastisk möjlighet med immunterapi är att om tumören är placerad, så att den är svårbehandlad, kan immunterapin ändå vara en bra och troligen den enda lösningen. Detta då en positiv bieffekt när immunsystemet triggas (och som vi som följt CLS känner till väl) är så kallad abscopal effekt. Genom abscopal effekt kan det räcka att behandla en metastas placerad på annan plats i kroppen för att ändå behandla huvudtumören.
Troligen vilket jag varit inne på tidigare är det i detta härad som Sanofi har sitt största intresse och förklarar därmed Marika Chrons plats i styrelsen. Kommer vi få ett fjärde ben utöver operation, strålning och cellgifter i form av immunterapi? Kommer imILT© att bli en del av detta? Om ni frågar mig så är mitt svar onekligen ett JA och det handlar inte om att vänta i tio år till utan nu är det som sagt målrakan. Detta efter ett långt och tufft lopp där snart målsnöret passeras.
Jag brukar inte diskutera direkta siffror som en potentiell kursutveckling skulle innebära i mina inlägg. Detta av den enkla anledningen att det är så otroligt många faktorer som påverkar en akties kursutveckling och värdering. Detta till trots ska jag ska göra ett undantag då det på något sätt kan indikera hur utvecklingen kan komma att se ut. Viktigt att ha med sig i denna diskussion är att det är väldigt grova antaganden och hypotetiska antaganden som ligger bakom de siffror jag väljer att presentera.
Utifrån denna fiktiva kalkyl kan vi ändå dra några slutsatser som bör gälla oavsett hur övriga ingående värden och procentuella beräkningar kommer att förändras. Det som jag tänker på är att när vi tittar på kassasaldot över tid så kommer optionsinlösningarna garantera att likvida medel finns i tillräcklig omfattning tills företaget når ”break-even”. Vi kan också konstatera att med en stigande försäljning kommer resultatet och aktievärdet följa med ganska kraftigt och vi kommer få ganska bra P/E-tal även vid en hyffsat låg omsättning. Möjligheter till aktieägarutdelning kommer inom några år beroende på hur mycket kapital som ledningen väljer att avsätta för t.ex. forskning och utveckling. Vi ser att CLS återigen arbetat strategiskt för aktieägarnas bästa och tryggat en långsiktig finansiering av framgångssagan.
Även om dessa siffror är ytterst hypotetiska så indikerar det ändå de stora möjligheter som CLS står inför. Backar vi tillbaks till den videopresentation Dan Mogren gjorde (15 april 2021) via det Investerar Event som Redeye arrangerade. I denna så beskriver han en global marknad som uppgår till fantastiska 50 miljarder kronor fördelat på FLA på cirka 24–32 miljarder och imILT© runt 17 miljarder. Av FLA-marknaden för prostatacancer har CLS som mål att ta 30%, samt cirka 7–10 % av övriga marknaden, vilket kommunicerat i kronor innebär cirka 4–8 miljarder plus 17 miljarder imILT© (som är CLS egna marknad). Totalt bedömer jag utifrån dessa siffror att marknadspotentialen för CLS uppgår till i runda slängar 20–25 miljarder kronor. Rätt så fantastiska summor som hägrar vid en framgång alltså.
I kalkylen jag gjorde så ser ni att år 2028 har jag endast räknat en omsättning på cirka 3,2 % av den totala marknad som Dan Mogren påvisar är potentiell för CLS. Vi kan alltså dra slutsatsen att möjligheterna att förbättra kalkylen är ganska så goda. Det kommer alltså att bli ganska stora skillnader i en kalkyl och verkligheten beroende på hur snabbt CLS klarar av att skala upp försäljning och marknadsimplementering. Sen som jag tidigare diskuterade är reimbursement för metoderna ytterst avgörande om det ska bli en flipp eller flopp. Men ska vi sedan vara realistiska så är inte en omsättning på några miljarder inte heller så dåligt marscherat för CLS från Lund. Endast en promille lyckas med resan från företagsidé till den globala världsmarknaden men det innebär också att en del företag lyckas!
Så om vi ska avrunda detta inlägg så tänker jag det finns ganska goda möjligheter att både Dr. Eric Walser och Pr. Gunnar Hedlund kommer få rätt i sina uttalanden – att TranbergCLS© har möjlighet att bli en potentiell marknadsledare och imILT© kan komma att bli en ryggrad i framtida cancerbehandlingar i kombination med immunoterapi. En spännande framtid står vi inför!
Scenen är CLS nu, dags för att kasta masken och visa marknaden vad de missat i sin värdering. ”Avmaskad” i rampljuset sällar CLS sig nu bland de stora företagen och musiken har börjat så sakteliga sippra fram ur högtalarna – The winner takes it all!
Probably the best laser in the world – TranbergCLS© on the way to curve the market!
Mina personliga kommentarer till detta inlägg är att jag inte har gått in på några tekniska specifikationer eller djupgående utredningar/redovisningar av studier som pågår med CLS produkter utan där hänvisar jag till CLS hemsida www.clinicallaser.se där all fakta finns redovisat på ett bra sätt om inga andra källhänvisningar ges. Vidare har jag redogjort antagande utifrån mitt eget perspektiv och de kunskaper jag skaffat mig som långsiktig aktieägare sedan 2011 i detta företag. Alla får utifrån mina inlägg själv ansvara för hur man väljer att agera i ett finansiellt perspektiv.
Se även mina tidigare inlägg om CLS på Redeye:
https://www.redeye.se/arena/posts/cls
https://www.redeye.se/arena/posts/21746af0-2a84-4cfe-bce9-6351ad7c983b/edit
https://www.redeye.se/arena/posts/clinical-laserthermia-ab-cls-trollkarlen-fraan-menlo-park
https://www.redeye.se/arena/posts/clinical-laserthermia-ab-cls-snart-vaerldsledande