CLS - För bra för att vara sant?!?
2012-03-27 13:52, Edited at: 2012-03-27 13:53Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Har sett en hel del påståenden skrivas om CLS och bestämde mig för att göra lite research för att kolla upp en del påståenden som framkommit både på detta och andra forum. Försöker mig även på en värdering med utgångspunkt i marknadens storlek samt marknadsplanden som kommunicerats av bolaget. Resultatet är häpnadsväckande så döm själva rimligheten...
Bakgrund
CLS verkar inom cancerforskningen och har tagit fram en ny behandlingsmetod mot ett antal olika cancertyper.
De viktigaste behandlingsmetoderna idag för behandling av cancer är kirurgi, strålbehandling och kemoterapi med cellgifter. Ingen av dessa behandlingsmetoder är helt problemfri. Kirurgi är aldrig helt riskfritt. Strålbehandling och kemoterapi är oprecisa och kan medföra svåra biverkningar. Effekten av dessa behandlingsmetoder är också varierande beroende på vilken cancertyp patienten har. Femårsöverlevnaden för olika cancertyper varierar mellan hudcancerns 99 % till bukspottskörtelcancerns 4 %.
Förra hösten tilldelades forskarna Bruce Beutler, Jules Hoffman och Ralph Steinman Nobelpriset i medicin. Beutler och Hoffman fick priset för upptäckten av receptorer i kroppens celler, vilka reagerar och aktiverar kroppens medfödda immunsystem. Steinman upptäckte att dendritcellerna i immunsystemet aktiverar och reglerar kroppens immunreaktion. Tack vare de tre pristagarnas upptäckter har läkarvetenskapen fått nya kunskaper om sjukdomars uppkomst och nytt hopp om att hitta nya behandlingsmetoder mot cancer. Steget från dessa upptäckter till en ny behandlingsmetod är dock lång.
Forskningen efter nya behandlingsmetoder och mediciner har pågått och pågår på många håll.
Professor Karl-Göran Tranberg är en av Sveriges ledande kirurger och var fram till 2009 även överläkare vid kirurgiska kliniken vid Lunds Universitet. I början av 1990-talet upptäckte han att värme från laserljus kan stimulera kroppens immunförsvar mot cancer. Han har forskat inom området i 20 år och tagit fram en behandlingsmetod som benämns immunostimulating laser thermotherapy (ILT). Det är således inte frågan om någon mirakelkur utan bakom tekniken ligger en internationellt erkänd forskare och professor vid ett av Sveriges mest kända universitet.
Förenklat innebär ILT att läkaren genom ett snitt placerar en optisk laserfiber vid eller i tumören. Lasern värmer sedan skonsamt upp tumören till ca 47 grader så att den gradvis dör.Ur cellerna i tumören läcker då antigener ut och aktiverar kroppens immunförsvar. Immunförsvaret lär sig känna igen tumören och attackerar den samt eventuella metastaser som finns i andra delar av kroppen. På detta viset lär sig kroppens immunförsvar att känna igen cancertypen och är ”vaccinerad” mot den i framtiden. Den immunologiska effekten grundar sig på de upptäckter om dendritcellerna för vilka Steinman belönades med Nobelpriset. När kirurgi faktiskt nedsätter kroppens immunförsvar eftersom kroppen måste läka så stimulerar faktiskt ILT igång den. Det är denna immunologiska effekt som gör metoden unik.
Under årens lopp har Tranberg med laboratorieutrustning genomfört tester på både djur och människor. I djurförsök har det visats att ILT ger ökat immunförsvar, minskad tumörväxt och förlängd överlevnad på experimentdjur med cancer i levern. I laboratorieförsök har man även visat att försöksdjur som behandlats för en viss typ av cancer och blivit botade, efteråt har ett immunförsvar mot den typen av cancer. Metoden har dessutom testats på 72 patienter med lovande resultat. Dessa patienter har dock även genomgått annan cancerbehandling så resultaten är därför inte helt entydiga. Dock behandlade man i ett fall en patient med långtgången hudcancer samt cancer i levern. Patienten hade även en cancertumör i armhålan och denna behandlades med ILT. När patienten senare skulle opereras för cancern i levern var cancern borta. Det finns anledning att tro att ILT-behandlingen mot metastasen i armhålan satte igång patientens immunförsvar att även attackera cancern i levern och därigenom patienten. Dock är detta inte fullt ut bevisat då patienten samtidigt genomgick andra behandlingar.
Nämnas bör att metoden riktar sig mot patienter med tumörer och kan således inte användas mot leukemi eller andra cancertyper. Inledningsvis är metoden inriktad mot patienter med bukspottskörtel-, bröst- eller levercancer för att sedan inkludera även patienter med lung-, njur- eller prostatacancer. När det gäller bröstcancer så är faktiskt även dagens vårdformer effektiva. Nyttan med ILT vid behandlingen av bröstcancer är estetisk samt att patienten ”vaccineras” mot att få denna cancerformen igen.
Metoden framstår som enkel men hade inte varit möjlig att genomföra utan vetenskapliga framsteg inom många områden. Från början datautrustningen som behövdes stor som en dörr och man var tvungna att öppna upp patienten, som vid vanlig kirurgi, för att sätta laserfibrerna på plats. Det var därför inte genomförbart att sprida metoden. Nu har Tranberg genom bolaget Clinical Laserthermia Systems AB, CLS, lyckats få ner utrustningen till storleken av en bärbar dator och all laseroptiken finns i en enda fiber. Genom dessa tekniska framsteg har även metoden förenklats. En läkare eller en kirurg behöver utbildning i 4-8 timmar för att behärska utrustningen.
CLS vs Elekta
Många skribenter menar att CLS har en lång vandring framför sig innan de är ett nytt Elekta. Visst finns det vissa likheter då även Elekta från början var ett enproduktsföretag som kom att revolutionera sin bransch. I båda bolagen uppstod produkten ur visionen hos en driven kirurg. I båda fallen finns en 20-årig forskning bakom innan en prototyp var klar för marknaden. Likheterna mellan Leksell och Tranberg är slående. Ur denna idé växte sedan Elekta till en världsomfattande, medicinteknisk koncern. Detta ligger inte i CLS marknadsstrategi. Visserligen uttalas i prospektet s. 10 att ” En snabb tillväxt kan även komma att innebära att Bolaget gör förvärv av andra företag”. Jag bedömer dock denna utveckling som mindre sannolik. Nyckeln till en framgångsrik marknadspenetration är i detta läge en marknadsinriktad strategisk marknad. Såhär skrivs i prospektet:
” Vi bedömer att nästa steg blir ett strategiskt samarbete med en marknadsinriktad partner. Med Karl-Göran Tranberg, Key Opinion Leader inom sitt område och en av landets ledande kirurger, i spetsen kommer vi i styrelsen och ledningen med kompletterande kunskaper, erfarenheter och kontaktnät målmedvetet att fortsätta vårt arbete för att kunna inleda produktlanseringen under tredje kvartalet 2012 och en produktlansering på nya marknader mot slutet av 2012.”
Vidare kan man ur prospektet utläsa att samarbetspartners kommer att få generösa avtal med CLS. Hemmamarknaden i Sverige sköter man själva men övriga marknader genom samarbetspartners. Även detta framgår av prospektet:
”I Sverige kommer Bolaget att hantera marknadsföring och försäljning, vilket ger ett täckningsbidrag
om cirka 8 500 SEK per enhet. I övriga Norden bedöms täckningsbidraget per enhet att kunna uppgå
till cirka 4 500 SEK per enhet och i resterande delar av världen uppgår bedömt täckningsbidrag till
cirka 2 500 SEK per enhet. Täckningsbidragets variation är hänförligt till olika omfattning av
strategiska samarbeten med agenter och distributörer på olika geografiska marknader.”
Enligt den affärsstrategi som CLS presenterat är bolaget inte inriktat till att bli en världsomfattande koncern, trots att målet är att sprida produkten globalt. Förhoppningsvis innebär detta samtidigt att man inte behöver bygga upp kostsamma försäljningsorganisationer mm. Ligger dock en viss risk i att samarbetspartners förhandlar upp sina marginaler på bekostnad av CLS täckningsbidrag, men så länge samarbetspartners samtidigt ansvarar för lansering och marknadsföring av produkten så kan det ändå vara lönsamt att i viss mån backa på marginalerna. En sådan utveckling innebär vidare att man kan fortsätta sin verksamhet med relativt blygsamma medel, vilket såklart är oss aktieägare till gagn. Ett annat scenario är såklart ett uppköp av en större aktör, men förhoppningsvis sker inte detta förrän bolaget lyckats lansera sin produkt och intäkter börjat rulla in…
Sammanfattningsvis tror jag inte på att CLS kan vara ett framtida Elekta. Vinstmässigt ja, men inte på samma sätt som en global aktör. Däremot når man global närvaro genom samarbetspartners.
Tidpunkt för lansering
I en hel del trådar har det skrivits att marknadsintroduktion kommer att ske samt intäkter börjar rulla in i juli. Detta är enligt min uppfattning helt fel. Har försökt kolla upp var uppgiften kommer ifrån och hittade den första uppgiften i en tråd av Markin den 2012-02-06. Där framgår att de 5 första maskinerna ska levereras från fabriken i Spanien i juli. Två dagar senare skrivs att maskinerna skall placeras ut from juli och nu verkar det vara en vedertagen sanning att juli är månaden när lanseringen på marknaden sker. Detta är dock inte vad bolaget, enligt min mening har förmedlat.
Som framgår av citatet ovan från prospektet jobbar man för att ”kunna inleda produktlanseringen under tredje kvartalet 2012 och en produktlansering på nya marknader mot slutet av 2012”. Eftersom pilottesterna påbörjas nu i dagarna, så är min åsikt, att mottagarna av de 5 första maskinerna säkerligen vill avvakta någon typ av resultat från testerna innan man är redo att ta emot maskinerna. Det hade i alla fall jag gjort som medicinskt ansvarig på ett sjukhus… Enligt min mening skall nog tidshorisonten för lanseringen skjutas fram till oktober-november. Detta står ju faktiskt inte heller i strid med bolagets publicerade tidsplan där produktlanseringen skall inledas under tredje kvartalet.
Immunologiska effekterna
Ibland påstås det att CLS metod är den enda behandlingsmetoden som visar immunologiska effekter. Påståendet stämmer inte heller. Det finns vetenskapliga artiklar som visar att immunologiska effekter även uppstått vid operationer som genomförts med laser men även vid laserbehandlingar kombinerat med fotodynamisk terapi. Här ett par exempel på publicerade artiklar:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/lsm.1900060503/abstract
http://www.rsc.org/chemistryworld/news/2011/march/04031101.asp
Gemensamma nämnaren för dessa tekniker och för CLS är värmen. Cancertumören värms upp varvid antigener läcker ut och aktiverar kroppens immunförsvar. Dessa studier skall enligt min mening ses som en bekräftelse för att CLS metod faktiskt fungerar. Studierna bidrar dessutom till att sprida kunskap om att detta är ett seriöst forskningsområde. Att Tranberg bjuds in som talare på olika konferenser är ytterligare en bekräftelse för detta. Dessutom menar Tranberg att han i sin forskning upptäckt det perfekta temperaturintervallet där de immunologiska effekterna är som starkast, vilket känns svårt att ifrågasätta då han forskat på området i över 20 år.
Nu kan man såklart inte patentera ett temperaturintervall, så konkurrenterna har såklart möjlighet att utnyttja kunskapen i sina egna metoder. Fördelen som CLS har mot andra metoderna är dock att den snart är på marknaden, priset per behandling är lågt samt att behandlingen är lätt att utföra. Om det dessutom visar sig att en andra behandling ger starkare immunologisk respons, som det påstås i länken nedan, så har CLS ytterligare ett försprång då deras metod är mindre inkräktande än andra.
Brist på studier
Många menar att fler studier och ett större underlag behövs innan man kan lansera tekniken. Som jag ovan skrivit så finns redan en hel del studier inom området som bekräftar att värmebehandling av tumörer faktiskt har en immunologisk effekt på patienterna. Därtill kommer Tranbergs egen publicerade forskning under många år. Så rent medicinskt har man nog på fötterna för att tro att metoden fungerar. Dessutom har patienter redan under många år opererats med laser, så laserbehandling av tumörer är, i sig, inte heller något nytt. När det gäller den här typen av medicinteknik behövs inga stora studier, som för mediciner. Man tillför ju inte kroppen några kemikalier. Så vad återstår att testa? Självklart om själva tekniken fungerar samt om patienterna blir bättre. Den pilottest som nu skall genomföras med 20 patienter uppfyller båda dessa krav. Ett faktum vi skall komma ihåg är att pilottesterna genomförs för att CLS skall kunna CE-märka maskinerna. Syftet med CE-märkningen är att visa att maskinen klarar de krav som ställs i EG-direktiv. Detta är ett krav för så gott som all medicin teknisk utrustning. Det finns dessutom ett solklart skäl till att man väljer att behandla patienter med bukspottskörtelcancer i pilottestet. Skälet är het enkelt att prognosen för dem är så nattsvart. Man behöver inte behandla så många patienter för att statistiskt kunna påvisa att maskinen fungerar, under förutsättning att man når de målsättningar man själva tror på och som VD uttryckte i hearingen:
”Målsättningen är att bota patienterna men beroende på hur sjukdomsbilden ser ut så kan det även röra sig om att förlänga överlevnaden hos vissa patienter.”
Det man kan bevisa med bara 20 patienter är eventuella immunologiska effekter (mätning), ifall patienternas livslängd ökar och ifall patienter blir botade. Något om bolagets trovärdighet säger också att Tranberg inbjuds som talare till diverse konferenser .
Marknadsföringen
Googlar man på botemedel för cancer, cancerförskning mm så upptäcker man snabbt att tydligen finns det tusentals olika metoder som botar cancer...eller i alla fall forskare som påstår detta. Alla metoderna verkar dessutom befinna sig i begynnelsefasen och har åratals forskning, framtagning av utrustning, patentering och testning kvar till marknaden. Forskarna och bolagen marknadsför självklart sina upptäckter för att få tillgång till kapital för att komma vidare. All denna marknadsföring skapar dock ett ofantligt "brus" där det är otroligt svårt att hitta guldkornen samt idéerna med substans.
Är det då värt för ett bolag som CLS att försöka göra sig hörda genom bruset? Nu har man genom nyemissionen fått in det kapitaltillskottet man behöver för att kunna jobba vidare. Marknaden har man dessutom tänkt att nå med mycket små ekonomiska medel. Då är det inte marknadsföring och PM hit och dit som gäller i detta läget. För stor uppmärksamhet kan tvärtom fortfarande vara skadligt i detta läget genom att den kan belasta den fortfarande mycket blygsamma organisationen. Bättre då att fortsätta flyga under radarn och slå till rejält när man, förhoppningsvis, har resultat att redovisa och har en färdig produkt. Då kommer dessutom marknadsföringen att skötas gratis av medierna. Uppmärksamheten kommer antagligen att bli desto större när man faktiskt har en färdig produkt och inte längre är ett utvecklings/forskningsbolag.
Dessutom gäller att för att man skall få marknadsföra CLS-maskin så måste den vara CE-märkt. Innan CE-märkningen är klar så är bolaget klart begränsat i vad de kan göra. CE-märkningen innebär att en produkt kan tillverkas eller importeras för att säljas i vilket som helst av de länder som är medlemmar i EU / EES, och att de olika länderna inte får sätta varken strängare eller mildare krav på produkten än de som anges i direktiven.
En annan aspekt på marknadsföringen är att VD redan talat om att det finns ett intresse från vad han kallar early-adapters för tekniken. Detta innebär att ett 20-tal sjukhus redan är intresserade av produkten. Det är inte i det skedet man behöver satsa på marknadsföringen. Dessa early-adapters når man ändå genom att på vanligt sätt börja informera marknaden. Bolagets resurser är begränsade och måste användas på rätt sätt. Själva marknadsföringskampanjen kommer nästa år när man skall börja övertyga mer konservativa aktörer…
Styrelsen
CLS anses av en del som ett bluff-företag. Man menar helt enkelt att det låter för bra för att vara sant. Skulle produkten vara så bra som det påstås så hade redan någon stor aktör blivit intresserad.
För att få klarhet i dessa förhållanden får man väl titta på vilka personer som finns i bolagets ledning. Beskrivning av dessa personer finns i prospektet, så jag har ägnat lite tid åt att kolla på faktorer som inte framgår där…
-Magnus Bolmsjö, styrelseordförande.
Bolmsjö har en bakgrund inom forskning inom universitetsvärlden men även som forskare och företagsledare inom näringslivet. Bolmsjö var med och grundade ProstaLund och var bla VD för bolaget 2003-2006. Under 1990-talet var Bolmsjö med och utvecklade en behandlingsteknik för behandling av prostataförstoring. Behandlingen sker med värme och temperaturen i prostata behöver kontrolleras under pågående behandling. Liknande utrustning ingår i CLS laserprobe eftersom temperaturintervallet också här är så viktig. Bolmsjö har antagligen haft ett finger med även i utformningen av CLS teknik. Han är framförallt en innovatör och uppfinnare vilket framgår av antalet patent där han står som uppfinnare:
Produkten som togs fram hos ProstaLund var fungerande men USA lanseringen misslyckades katastrofalt genom att bolaget anlitade fel distributör. Bolmsjö avvecklade sitt intresse i ProstaLund för något år sedan och bolaget var nyligen konkursmässigt. Nu återuppstår bolaget, flyttar till Lund och Bolmsjö blir återigen VD…
http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/prostalund-far-en-ny-chans
Idag ingår han även i näringslivsrådet i Tomelilla kommun samt driver ett privat aktiebolag Lund Science AB. Han äger även ett fastighetsbolag i Tomelilla.
http://www.ystadsallehanda.se/tomelilla/article762219/Chip-larmar-om-aumlldres-status.html
I styrelsen för CLS har han ingått sedan slutet av 2009. Jag ser Bolmsjö som en tillfällig lösning som styrelseordförande tills ny VD, så småningom, rekryterats och LEE kan överta rollen som styrelseordförande.
-Lars-Erik Eriksson, VD och styrelseledamot.
När det gäller LEE så är beskrivningen i prospektet s 48 ganska uttömmande. Har i alla fall inte lyckats hitta något kompletterande material. Hans försäljningar av aktier är ju redan också uttjatade så här har jag inget att tillägga…
-Åsa Blidegård, styrelseledamot.
Åsa Blidegård har under många år jobbat internationellt med klinisk forskning samt marknadsföring av läkemedel. De senaste fem åren har hon varit representant för internationella kapitalförvaltare och jobbat vid Oxford Capital Partners (OXCP) Schweiz-kontor. Någon anknytning till Lund och de övriga styrelsemedlemmarna har jag inte kunnat hitta och jag utgår därför från att hennes engagemang i CLS är motiverat från hennes anställning hos OXCP. OXCP är ett investmentbolag som inriktar sig främst mot bolag inom hållbar utveckling, sjukvård samt kommunikation. Inom sjukvårdssektorn har man idag intressen i 6 utvecklingsbolag. Tre av dessa forskar inom cancerområdet. Dessa är Stancell som utvecklar vacciner mot cancer, Oxford BioTherapeutics som utvecklar cancermediciner som grundar sig på antikroppar samt Sirigen som forskar om bakomliggande orsakerna till cancer.
http://www.oxcp.com/about-us/team/asa-blidegaard.html
http://www.oxcp.com/our-portfolio.html
http://www.scancell.co.uk/Apps/Content/News/?id=198
http://www.sirigen.com/pressrelease.html
OXCP har således att stort engagemang inom cancer-området och därför kan CLS vara intressant för dem. Detta kan definitivt vara en framtida samarbetspartner för CLS eftersom OXCP har ett kontaktnät som täcker Storbritannien, Central-Europa samt delar av Asien.
http://www.oxcp.com/about-us/team.html
-Hans von Celsing, styrelseledamot.
Von Celsings bakgrund som VVD för Elekta är ju välkännd. En information som inte finns med i prospektet är att han dömdes till böter för insiderbrott i samband med att han sålde aktier i Elekta för 12 år sedan:
http://di.se/Templates/Public/Pages/ArticlePrint.aspx?pl=132457__ArticlePageProvider
Lite pinsamt men enligt min mening inte så mycket att orda om. Däremot kan man kolla lite djupare på hans nuvarande engagemang. Av prospektet framgår att han fungerar som rådgivare till Mirada Medical Ltd. Tittar man närmare på styrelsen för Mirada upptäcker man Michael Brady som är professor vid universitetet i Oxford. Här är alltså Oxford-kopplingen. OXCP som Blidegård jobbar hos använder sig av ett antal professorer från universitetet vid Oxford som sina rådgivare…
http://www.mirada-medical.com/AboutUs/TheBoard/
http://www.oxcp.com/about-us/advisory-council.html
-Kjell Ivarsson, styrelseledamot.
Ivarsson fungerar som verksamhetschef för akutcentrum vid Helsingborgs lasarett. På placerarträffen som CLS höll i januari bekräftades att Ivarsson kommer att jobba med lanseringen av CLS-produkt. Osäkert dock hur länge detta kommer att ske, när han börjar samt om han kommer säga upp sig från sjukhuset, endast ta tjänstledigt samt om hans engagemang är på heltid eller deltid.
-Karl-Göran Tranberg, styrelseledamot.
Hela projektet kan sägas vila på vilken trovärdighet man anser Tranberg samt Ivarsson ha. Tranbergs bakgrund som överläkare och professotr samt Ivarssons som verksamhetschef vid ett sjukhus säger enligt min mening mycket om trovärdigheten. Dessutom bekräftas Tranbergs trovärdighet av att han av andra forskare och läkare anses som en auktoritet inom sitt område. Detta bekräftas av både att han inbjuds som talare till diverse konferenser samt av alla de medicinska rapporter och forskning som hänvisar till honom som källa. Skulle hans upptäckter inte stämma skulle detta enligt min mening ha upptäckts vid detta laget och hans forskning fått utstå kritik från forskar håll. Så har inte skett utan det är vi lekmän som tvivlar…
Sammantaget anser jag man kan avvisa den kritik som riktats mot bolaget. Ledningen består enligt min mening av seriösa och inom sina områden ledande personer. I bakgrunden kan man, enligt min mening, även urskilja en framtida samarbetspartner i OXCP. Min kunskap om OXCP är för begränsad för att avgöra om detta är en önskvärd samarbetspartner eller inte. Vet dock att de var en av huvudsponsorerna vid en Brittisk biomedicin mässa förra året, som sponsras bla av Astra Zeneca i år.
http://www.biotrinity.com/silverstripe/investor-only-dinner/
Värdering
En värdering av ett bolag som ännu inte producerar/levererar är alltid lite knepigt. För att göra en värdering av bolaget har jag dels tittat på marknadens storlek samt bolagets marknadsplan.
Aktuell storlek på marknaden har jag hämtat från WHO och genom en jämförelse av antalet cancerfall 2008 och prognostiserade cancerfall 2015, har jag fått marknadens storlek samt tillväxttakt.
Cancerfall 2008
Lung
Bröst
Prostata
Lever
Njur
Bukspottskörtel
Övriga
Sverige
3266
6294
8732
455
1053
825
4538
Norden
9031
11542
12153
898
2287
2527
8456
Europa
376456
407311
349848
58236
98597
90723
303858
Nordamerika
236697
205515
213705
23241
61241
41379
171991
Japan
86818
45853
38619
38901
14963
28009
55696
Australien
9624
13384
17835
1232
2821
2312
10386
Latinamerika
70785
114898
120564
28902
16263
23525
82486
Kina
522050
169452
33802
402208
32508
44217
264932
Indien
58567
115251
14630
20144
8900
8960
49819
Övriga Asien
205628
198371
46161
123187
25821
18322
135848
Övriga världen
32399
102578
51785
52795
10117
18710
59044
Prognos 2015
Lung
Bröst
Prostata
Lever
Njur
Bukspottskörtel
Övriga
Sverige
3632
6686
9831
500
1164
909
4999
Norden
10258
12436
14271
1020
2549
2838
9542
Europa
412836
431416
390231
63817
106717
99117
330909
Nordamerika
280394
230774
261110
26895
71052
48163
202045
Japan
99795
47874
45725
44479
16803
32058
63081
Australien
11556
15415
21722
1454
3316
2748
12366
Latinamerika
88770
139391
152572
35994
19894
29527
102553
Kina
643327
198951
41515
486665
39156
54592
322125
Indien
72550
137691
18324
24699
10509
11070
60465
Övriga Asien
250584
238638
57700
149838
32166
34290
167908
Övriga världen
51306
143078
75296
50280
20579
17863
81268
Utgår man från uppgifterna ovan får man fram att marknaden ökar enligt följande:
ÖKNING %
Lung
Bröst
Prostata
Lever
Njur
Bukspottskörtel
Övriga
Sverige
1,5
0,9
1,7
1,4
1,4
1,4
1,4
Norden
1,8
1,1
2,3
1,8
1,6
1,7
1,7
Europa
1,3
0,8
1,6
1,3
1,1
1,3
1,2
Nordamerika
2,4
1,7
2,9
2,1
2,1
2,2
2,3
Japan
2,0
0,6
2,4
1,9
1,7
1,9
1,8
Australien
2,6
2,0
2,9
2,4
2,3
2,5
2,5
Latinamerika
3,3
2,8
3,4
3,2
2,9
3,3
3,2
Kina
3,0
2,3
3,0
2,8
2,7
3,1
2,8
Indien
3,1
2,6
3,3
3,0
2,4
3,1
2,8
Övriga Asien
2,9
2,7
3,2
2,8
3,2
9,4
3,1
Övriga världen
6,8
4,9
5,5
-0,7
10,7
-0,7
4,7
När det gäller marknadens storlek kan konstateras att en del hänt sedan McKinsey hjälpte bolaget ta fram en affärsplan för några år sedan. 2015 då man bedömer sig vara redo att behandla alla fasta tumörer är marknadens storlek ca 7,4 milj patienter med en årlig tillväxttakt på 2,5 %. Det knepiga i sammanhanget har varit att bedöma antalet cancerfall under fliken ”Övriga”. I prospektet bestod ”Övriga” av ca 22 % av totala marknaden, så jag har i min beräkning utgått från denna schablon.
När det gäller bolagets marknadsplan så är några punkter särskilt relevanta:
-Bolagets målsättning är 5-8 % av marknaden.
-Tidsplanen för penetrationen av de olika marknaderna.
-Tidsplanen för start av behandling av olika cancertyper.
-Priset per behandling på de olika marknaderna.
För att kunna göra någon bolagsspecifik bedömning har jag utgått från följande:
-Det året bolaget, enligt tidsplanen, lanserar produkten på en marknad erövrar de 1 % av marknaden. De 4 efterföljande åren erövrar de ytterligare 1 % årligen av marknaden. Detta innebär att de efter 5 år nått målsättningen vilken är 5 % av marknaden. Eftersom bolaget tex aviserat att de skall in på den Indiska marknaden år 2015 så når de full marknadandel på 5 % år 2019. Bolaget har aviserat att de planerar lansering enligt följande:
-2012: Sverige, Norden
-2013: Östeuropa, Övriga Europa
-2014: Nordamerika, Japan, Australien
-2015: Latinamerika, Kina, Indien, Övriga Asien
-Det året bolaget, enligt tidsplanen, aviserat att de är beredda att börja behandla en viss cancertyp är också året de tar 1 % av marknaden i fråga under förutsättning att de penetrerat även det geografiska området. Bolaget har aviserat att de planerar lansering enligt följande:
-2012: Bröst, Bukspottskörtel, Lever
-2014: Lunga, Njure
-2015: Prostata
(Jag kommer även att utgå ifrån att ”Övriga” cancertyper också lanseras 2015.)
Under de ovannämnda förutsättningarna får vi att marknadens totala storlek är följande:
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
Sverige
7942
12743
27721
28108
28501
28900
29304
Norden
15903
28680
52914
53839
54781
55741
56719
Europa
583199
1101695
1835043
1857586
1880417
1903542
1926964
Nordamerika
0
643702
1120433
1146587
1173370
1200798
1228889
Japan
0
237017
286734
291917
297203
302594
308093
Australien
0
33706
68577
70311
72090
73914
75785
Latinamerika
0
0
568701
586681
605233
624376
644127
Kina
0
0
1786331
1836949
1889008
1942552
1997623
Indien
0
0
335308
344723
354404
364359
374596
Övriga Asien
0
0
921080
948292
976493
1005732
1036059
Övriga världen
0
0
439670
459779
481105
503728
527730
Total Målgrupp
599102
2044800
7414792
7596663
7784106
7977336
8176583
CLS årliga andel av marknaden blir då följande antal patienter:
CLS andel av målgrupp:
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
Sverige
79
208
487
774
1069
1289
1465
Norden
159
448
983
1537
2110
2534
2836
Europa
5832
16904
35433
54414
73857
87655
96348
Nordamerika
0
6437
17777
29643
42054
55030
61444
Japan
0
2370
5277
8289
11408
14638
15405
Australien
0
337
1031
1759
2524
3326
3789
Latinamerika
0
0
5687
11734
18157
24975
32206
Kina
0
0
17863
36739
56670
77702
99881
Indien
0
0
3353
6894
10632
14574
18730
Övriga Asien
0
0
9311
19204
29710
40863
52697
Övriga världen
0
0
4397
9196
14433
20149
26387
CLS totala andel:
5991
26496
101113
179409
261556
341446
409724
Bolagets vinst per behandling är enligt prospektet 8500 kr i Sverige, 4500 kr i Norden och 2500 kr i resten av världen. Här har jag utgått ifrån att bolaget endast uppnår 80 % av de uttalade marginalerna.
CLS Täckningsbidrag
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
Sverige
540086
1411778
3312065
5265198
7272341
8768273
9963522
Norden
572497
1611973
3539118
5533190
7596053
9121221
10209334
Europa
11663986
33808849
70865920
108828637
147714394
175310963
192696375
Nordamerika
0
12874045
35554227
59286414
84108533
110059765
122888859
Japan
0
4740334
10554860
16578197
22816546
29276280
30809256
Australien
0
674124
2061328
3518262
5047602
6652119
7578498
Latinamerika
0
0
11374011
23467247
36314007
49950054
64412669
Kina
0
0
35726626
73477942
113340508
155404195
199762298
Indien
0
0
6706169
13788919
21264234
29148708
37459563
Övriga Asien
0
0
18622470
38408181
59420118
81725259
105394908
Övriga världen
0
0
8793400
18391154
28866321
40298226
52773024
Totalt:
12778582
55123117
207112211
366545356
533762675
695717081
833950325
Tar man hänsyn till dessa förutsättningar innebär det en vinst enligt beräkning nedan samt ett P/E-tal grundat på dagen stängningskurs 8,00 kr (2012-03-26):
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
P/E-tal före skatt
8,75
2,03
0,54
0,30
0,21
0,16
0,13
P/E-tal efter skatt
12,15
2,82
0,75
0,42
0,29
0,22
0,19
Antalet aktier (13973477)i P/E beräkningen grundar sig på att alla utestående optioner löses in.
Jag inser att detta innebär en skyhög värdering samt att i såfall är bolaget mycket undervärderat. Beräkningen grundar sig dock på att de når de marknadsandelar de kommunicerat. Problemet med att på detta sätt räkna ut vinsten är att resultatet gör att man framstår som oseriös. Jag antar att det är därför som tidigare skribenter som skrivit om bolaget valt att skriva ner marknadandelarna, för att få fram ett resultat som framstår som rimligt...
Riskfaktorer
Följande riskfaktorer har jag identifierat:
-Metoden saknar de immunologiska effekterna.
-Bolaget når inte de aviserade marknadsandelarna pga konkurrensen.
-Bolagets produkt kopieras av oseriösa konkurrenter som tar marknadsandelar
-Bolagets ledning misslyckas med lanseringen och produkten når inte den stora marknaden.
Att metoden skulle sakna de immunologiska effekterna ser jag som uteslutet. Tranberg är världsledande inom sitt område och även andra behandlingsmetoder har visat på immunologiska effekter när tumörer värmebehandlats.
När det gäller konkurrensen på cancer-marknaden har CLS en mycket stor marknadsfördel jämfört med andra metoder och det är priset. Inga andra metoder eller mediciner kommer att ligga ens i närheten av de 15000 SEK en behandling med CLS-metod kommer att kosta ett sjukhus. Eftersom vi både lever längre, rör oss mindre och äter fel så ökar cancerfallen i hela västvärlden. För att klara denna ökning måste beslutsfattare samt sjukhus hitta kostnadseffektivare behandlingsmetoder.
Både datorn och laserfibern är specialtillverkade hos ett av de ledande bolagen inom området. Tekniken i speciellt lasersonden torde vara specialtillverkad och är därför svårare att kopiera än vanligare förekommande teknik. En kopiering av utrustningen kan säkert ske men inte i en handvändning och frågan är till vilka kostnader. CLS produkt är ändå så pass billig samt riktad till en väl gränsad marknad att det kan vara svårt för en konkurrent att nå tillräckliga marginaler. Viss tillit får även mätas till läkare och inköpsansvariga som eventuellt inte är så intresserade av kopior av okänt ursprung.
Det största hotet mot en framgång är att bolaget misslyckas i sin lansering. Under hösten lät bolaget förstå att man eventuellt skulle byta VD under början av detta året. Istället genomfördes en nyemission och LEE har aviserat att han fortsätter som VD. Kan vi möjligen urskilja ett möjligt misslyckande i att binda till sig en samarbetspartner? Vad kan OXCP eller möjligen von Celsing tillföra? Ska bolaget lyckas globalt så är en stor samarbetspartner eller olika samarbetspartners för olika områden ett måste. Annars kan det dröja länge innan man når den världsomfattande marknaden man planerat.
Tillväxtmöjligheter
Många faktorer talar faktiskt för att min skattning av bolagets framtida intäkter är låg. I takt med att vi lever längre kommer fler människor att drabbas av cancer. I Sverige räknar man att år 2030 är andelen personer som under sin livslängd kommer att få cancer 50 %. Detta innebär 360 000 nya cancerfall till en samhällskostnad av 300 miljarder kronor i Sverige årligen. Uppgiften kommer från professor Carsten Rose som pratade vid Regional cancercentrum Syd. Utvecklingen torde se liknande ut inom andra västländer. Området har ju även uppmärksammats av regeringen genom de Regionala cancercentrum som bildats för att försöka stoppa denna utveckling. CLS sitter för övrigt i samma lokaler som Regionala cancercentrum
Den här utvecklingen är dock inte enbart ett i-världs problem. Även i länder som Indien samt Afrikanska länder kommer utbredningen av modern sjukvård innebära ökning av upptäckta cancerfall. Allt fler länder i Asien får allt mer västerländska livsstilar samt matvanor vilket sannolikt kommer att öka cancerfallen i dessa länder. I många länder är vidare vissa sjukdomar skambelagda. Ser man tex på hur antalet fall av prostatacancer ser ut i Kina kan man fråga sig om det snarare är ett uttryck för ett mycket stort mörkertal. Inom vissa cancerområden (pancreas) saknas idag helt botemedel och CLS har därigenom möjligheter till mycket större marknadsandelar än 5 % som jag räknat med. Inom andra områden som prostata- och bröstcancer finns idag effektiva botemedel, men dessa är kostsamma, kan ha svåra biverkningar samt kräver lång efterbehandling som ofta missköts av patienten. Inom dessa områden pågår dessutom mycket forskning för att man skall lyckas upptäcka cancern tidigare. Se tex
Eftersom CLS fungerar bäst när cancer upptäcks tidigt kommer även denna forskningen vara till förmån för bolaget. Dessutom om det skulle visa sig att den bästa effekten nås vid fler än en behandling så fördubblas så mångdubblas såklart marknaden.
Rekommendation
Rekommendationen för CLS är helt klart KÖP!