Post entry

Cleantech Invest (CLEANT A) Riktkurs Q3 2016 - 20-25 kr !

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Sammanfattning - Analys av aktien kort sikt – bra att köpa nu! Aktiekurs Cleantech Invest 2016, 1a aug: 10,60 kr. 2016, 31 augusti aktiekurs: 15,50 kr. ATH - dvs aktien klättrade 46 % på en månad. Naturlig vinsthemtagning är nu gjord och aktien ligger idag på 13,50 kr. Perfekt läge att köpa in sig på. . TO kan vara bra ur mer kort sikt och och har en lägre kapitalbindning, jämfört med aktier. Jag skulle sätta 1,70kr till 2 kr som safe zone. 2 TO ger rätten att teckna en aktie på 13kr. Då blir kostnaden alltså 17kr aktien, vilket ger ca 3-8kr extra arbitrage på riktkurs; 20-25kr. Min senaste analys som jag skrev på Redeye var om Kopparbergs. Jag skrev den 4 dec 2015 följande (utdrag endast av hela analysen som ni finner på Redeye); “.. lägger en riktkurs på 300-330kr efter Q2 rapporten släpps 2016”. Facit för perioden; 1 aug - 31 aug 2016, var Kopparbergs aktiekurs = 310 kr -325 kr.

Cleantech Invest (CLEANT A) Riktkurs Q3 2016 - 20-25 kr !

Cleantech Invest är en Nordisk accelerator med investeringar i tillväxtbolag som löser globala utmaningar. Dvs. bolaget köper tillväxtbolag och gör dem lönsamma. Därefter säljer de dem vidare till ett väsentligt högre värde.

Aktiekurs Cleantech Invest 2016, 1a aug: 10,60 kr. 2016, 31 augusti aktiekurs: 15,50 kr. ATH - dvs aktien klättrade 46 % på en månad. Naturlig vinsthemtagning är nu gjord och aktien ligger idag på 13,50 kr. Perfekt läge att köpa in sig på. Riktkurs för YTD (helår 2016) är ca 20-25kr, försiktigt räknat. Vilket innebär en uppsida på ca 10kr aktien. Kort och enkelt varför aktien ska värderas upp samt vad som inte är inprisat i aktien till dagens kurs ärcär även en fortsatt mycket stark försäljningstillväxt i Enersize, Sofi Filtration, ResQ Club and Nuuka Solutions.

Cleantech Invest TO1 A – TO (teckningsoptioner) har åkt på grymt med stryk senaste 2 veckorna. Här kan man tjäna sig en bra peng men var medveten om häv och risk. En ide är att köpa hälften TO och hälften aktier. TO kan vara bra ur mer kort sikt och och har en lägre kapitalbindning, jämfört med aktier. Jag skulle sätta 1,70kr till 2 kr som safe zone. 2 TO ger rätten att teckna en aktie på 13kr. Då blir kostnaden alltså 17kr aktien, vilket ger ca 3-8kr arbitrage på riktkurs; 20-25kr.

Ur tajming aspekt är detta bra då folk som ligger kvar, kommer ligga kvar långa resten av året och in till q1 2017, gissningsvis. De som tog hem vinst har redan gjort det med största sannolikhet. Det märks även på orderdjupet. Få aktier till salu. Bättre på kort sikt (snabba uppgångar), lång sikt (hög volatilitet, men för person med is i magen lönar sig detta). Bolaget har levererat +214% tillväxt och spås att utöka detta till en dubbling, ATH i Q3 2016 rapport!

Det finska bolaget inom samma Koncern gick upp 300 % under hela 2015. Dvs. den finska aktien (Cleantech CLEAN, handlas i EUR). Därav, den svenska aktien har MYCKET att ta igen under resterande 2016. Var så säker.

Min senaste analys som jag skrev på Redeye var om Kopparbergs. Jag skrev den 4 dec 2015 följande (utdrag endast av hela analysen som ni finner på Redeye); “.. lägger en riktkurs på 300-330kr efter Q2 rapporten släpps 2016”. Facit för perioden; 1 aug - 31 aug 2016, var Kopparbergs aktiekurs = 310 kr -325 kr.

Övrigt Insiders – endast köp. Inga större försäljningar i år. Endast en i styrelsen har sålt en mindre post för några månader sedan. Ser mycket bra ut! Styrelse och Ledning – Bra. Inga anmärkningar eller noteringar. Hittar heller inget negativt i Press/internet.

Press. Hemsida: Cleantech Invest presentation (video) at Financial Hearings event: 25.5.2016http://cloud.magneetto.com/wonderland/2016_0525_Cleantech_Invest/view

Press: SPÅR FORTS STARK TILLVÄXT PORTFÖLJBOLAGEN 2H (Direkt) 2016-08-31 07:39 STOCKHOLM (Direkt) Cleantech Invest meddelar att portföljbolagens sammanlagda intäkter steg med 214 procent under första halvåret jämfört med motsvarande period i fjol. "Vi ser inga tecken på att tillväxten i våra bolag stannar av under andra halvåret, tvärtom, vi förväntar oss fortsatt stark tillväxt för portföljen under andra halvåret. Vi förväntar oss att Swap.com och Nocart båda får 10+MEUR i omsättning i år. Vi förväntar oss också fortsatt mycket stark försäljningstillväxt i Enersize, Sofi Filtration, ResQ Club and Nuuka Solutions", skriver bolaget i sin delårsrapport. Cleantechs egna intäkter under första halvåret uppgick till 38.000 euro (144.000). Ändringen i intäkterna beror på att mindre antal uppdrag mot betalning utförts åt portföljbolagen. Rörelseresultatet var en förlust på 563.000 euro (428.000). Ökningen i rörelseförlust beror på att mindre antal uppdrag mot betalning utförts åt portföljbolagen tillsammans med ökningar av övriga operativa kostnader under redovisningsperioden. Finansiella intäkter uppgick till totalt 24.000 euro (59.000) och finansiella kostnader uppgick till 190.000 euro (0). Ökningen i finansiella kostnader är hänförlig till en bokföringsmässig nedskrivning av värdet på bolagets innehav i Savo Solar med 190.219 euro. Savo Solars aktie handlas på First North Stockholm samt Helsingfors och aktiens stängningspris per den 30 juni har använts som grund för värderingen. Den redovisade värdeminskningen har återhämtats efter värderingsdatumet då det skett en avsevärd värdeökning på marknaden för Savo Solars aktie under perioden juli-augusti 2016.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2016/08/31/cleantech-invest-spar-forts-stark-tillvaxt-portfoljbolagen-2h.html

Disclaimer: Analys ovan är skribentens egna åsikter och skall inte ses som någon form av rådgivning.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?