Roat mig lite med att fundera på vilket av mina case som har störst potential. Jag har fler aktier, men de betydande posterna är Dignitana, Wnt Research och COT. Det finns ett bolag till som jag som syndaren sent fått upp ögonen för. Försöker plocka in det på rekyl. Vi får se.
Först risken. Risk finns det i all aktiehandel. Ta “stabila” “säkra” bolag som SEB, Ericsson, Eniro m fl. Alla har precis före rejäla djupdykningar historiskt betraktats som säkra placeringar. Finns det några riktigt säkra placeringar? HM? Axfood? Inte i min värld. Själv gick jag på en blåsning i RNB som när jag köpte den såg riktigt bra ut för ett par år sedan. Jag kom ur med 40 procent i förlust. Det kunde blivit ännu värre. Med det sagt betraktar jag risken i Dignitana som låg med mina mått mätt. Produkten är överlägsen och bolaget lägger marknad efter marknad till sitt segertåg. I Wnt Research är risken hög, men inte så hög som värderingen gör gällande. Eller annorlunda uttryckt. Man får mycket potential per riskkrona i den aktien. I COT var risken hög. Med de två senaste nyheterna (kända riskkapitalister in och avtal med Volvo Truckcenter) är den på väg ner. Ytterligare ett par nyheter som bevisar att de är på gång sänker risken ytterligare.
Men nu var det inte risken jag satt och fibblade med, utan potentialen. I Dignitana och Wnt Research har vi enorm potential. Se mina analyser för hur jag resonerar där. Men, lite förvånande för mig själv, kom jag faktiskt fram till att potentialen är allra störst i COT.
COT:s teknologi är överlägsen och inte dyr. Med det axiomet bör produkten kunna nå alla Volvo motorer inom ett antal år. Jag exemplifierar med Volvo eftersom det är där de är inne just nu. Volvo prånglar ut ca 250 000 motorer varje år. En COT installation kostar dem ca 3000 kronor (enligt analys här på Redeye). COT omsätter då 750 miljoner kronor i denna perfekta värld. Jag räknar med en marginal på 20 procent. Det ger ett resultat efter skatt på ca 1,50 kronor per aktie. Med ett p/e-tal på 25 ger det en aktiekurs strax under 40 kronor, att jämföra med dagens 1,10 kronor. Då har jag räknat med Volvo som kund, men kommer Scania att sitta still och titta på? Hur gör resten av världens motortillverkare? Lätt och ledigt dubblar jag potentialen med dessa.
Jag blev hårt kritiserad när jag menade att Dignitana kan gå 30 gånger pengarna på många års sikt. Nu säger jag att COT kan gå betydligt mer än så. COT får 1:sta plats i min potentialtävling. Ur ett reward/risk-perspektiv är Dignitana fortfarande min favorit, men ett par nyheter till som visar att COT är på väg dit jag tror (vilket sänker risken) så kan det ändra sig.
Innan kritiken börjar hagla så kan jag själv påpeka det. Ingen vet vilka problem bolaget kommer att stöta på. Är det troligt att allt går som planerat - nix. Något skit dyker sannolikt upp. Hur mycket försening eller försämring av potentialen det resulterar i har jag, och ingen annan, någon aning om.
Köp inte COT för att jag sitter (och har tråkigt en fredag och väntar på att helgen ska börja) och leker med excel. Köp COT om ni själva tror att det är en god affär.
Trevlig helg!