Post entry

Clas Ohlson - rapportkommentar

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Clas Ohlson 105 kr

Resultatet blev svagt, sextiotre procent sämre än under samma period ifjol. 14,1 miljoner (38,4)

Marginalen är nere på väldigt låga nivåer: rörelsemarginal 1,3 procent (3,6). Analytikerna hade förväntat sig lägre siffror, men inte så dåliga som nu presenterades.

Bruttovinstmarginalen uppgick till 40,4 procent under kvartalet (39,9).

Försäljningen är redan redovisad och uppgick till 1.078 miljoner kronor (1.053). Utdelningen blir förmodligen 3:75 kr. Förra året var den 3 kronor. Det är en ökning med 25 procent.

Bloggarna skriver redan starkt känslomässigt, så det är uppenbart att Clas Ohlson berör.

Signaturen "Hanna" tycker att man skall köpa Swedol istället och låt Clas Ohlson gå under med sina plastbyttor och leksaker...

Min kommentar till detta är att Swedol har en betydligt mycket högre värdering, och därmed kan ett bakslag komma att drabba Swedol kraftigare än de flesta tänker sig.

Swedol omsätter ungefär en femtedel av vad Clas Ohlson gör, och rörelsemarginalen är likartad. Uppenbarligen värdesätter inte signaturen "Hanna" den geografiska expansionen till London, som Clas Ohlson har inlett. Swedol finns än så länge endast i Sverige. Förr eller senare kommer marknaden för hemmafixare här att vara mättad.

Tillväxten i England, ligger för Clas Ohlsons del på 200 procent i maj 2010.

En annan signatur anser att "verkligheten börjar komma ikapp detta misskötta företag.". Bloggaren säger: "De har länge fnyst åt åt ehandel och online strategier till fördel för fysiska butiker. Nu börjar det straffa sig. Företaget har varit misskött och inte anpassat till nutid ett längre tag, men det är inte förrän nu som det börjar slå igenom i rapporterna. Ett företag som etablerar sig i UK och slåss mot tex Argos utan internetstrategi...lycka till..."

Även här anar man känslomässiga argument. Att kalla marknadens ledande bolag, misskött, är enligt min mening att yttra överord. Clas Ohlson är effektiva på det de gör. Uppenbarligen har inte bloggaren lagt märke till den internetkatalog som finns översatt på engelska...

Tredje bloggaren tycker att produkterna är tråkiga:

Clas Ohlson tappade sin själ

_för ganska länge sedan. Nu har man tråkigare produkter och mycket högre priser.

Original Clas Ohslon hade passat perfekt för Internet handel.

Att tro att man ska göra om engelsmännen till hemfixare är naivt.

Clas Ohlson behöver en rejäl makeover med fokus på Internet och kanske utlämningställen (ej butik) i de större städerna. Det är framtidens handel. Det positiva exemplet är Komplettt.se_

Min kommentar:

Redan det faktum att man talar om att hemmafixaren har en "själ", gör inlägget intressant och känslomässigt starkt. Dessvärre gör felstavningen av firmanamnet att man börjar undra hur det står till med branschkunskapen. Jag är väl medveten om att det är ett av de svåraste aktienamnen. Även i detta inlägg så betonas att Clas Ohlson borde satsa mera på internet. Ett tips så gott som något.

Det finns även någon, som anger att Clas Ohlson befinner sig i händerna och greppet av kineserna. Att firman helt och hållet måste acceptera den prissättning som gäller, eftersom att de inte har egen tillverkning utan importerar.

Berra menar att så här kan det gå när man som Clas Ohlson försöker sälja "billigt krafs", i svindyra citybutiker. Förmodligen syftar signaturen på det faktum att Clas Ohlson etablerar sig centralt, till skillnad mot de konkurrenter som håller till i utkanten av stan.

Berra saknar även egna varumärken, och menar att det är på sådana som man tjänar stora pengar. Att sälja andra tillverkares varor ger enligt honom, inte några marginaler att tala om.

Berra tycker även att Clas Ohlson klampat in på områden som är hårt konkurrensutsatta, utan att de har marknadskännedom. Jag blir förvånad över uttalandet, eftersom att det är knutet till påståendet att de säljer en "hopplös mix av produkter", och har lanserat sig utomlands med en "mycket halvhjärtat inställning".

Berra slutar sin beska kritik men att: "Det är dags att i styrelserummet börja fråga sig vem man är, vad man egentligen vill och hur man skall nå dit."

Piraten anlägger ett köns och åldersperspektiv:

"Ett gubbdagis förväntas väl inte att gå med vinst . Det är ju här damerna parkerar sina män , när de själva skall shoppa runt i andra affärer . "

Allvarligare är kritiken att varorna skulle vara dyra:

Citat: "Från början var C.O verkligen billiga. Idag har de höjt priserna på många av sina varor. Vilket gör att folk har börjat inse att specialistbutiker i många fall är billigare. Strategin fungerar och ger kortsiktigt högre vinster. Men sedan blir det platt fall. " / ME

Sammantaget så handlar bloggarna om att butikslägena skulle vara för dyra, att Clas Ohlson skulle vara dåliga på att köpa billigt, när de gör upphandlingar och att internethandeln kunde utvecklas.

***

Jämfört med samma månad föregående år har 13 butiker tillkommit och det totala antalet butiker uppgick per den sista maj 2010 till 120 stycken.

Clas Ohlson hör till de dollarkänsliga bolagen.

Vd Klas Balkow:CLAS OHLSON: SVAGARE DOLLAR GYNNAR OSS SÅ SMÅNINGOM.

Inköpen sker i dollar, försäljningen i kronor.

..........

Källa:

http://www.e24.se/business/konsumentvaror/clas-ohlson-samre-an-vantat_2113645.e24

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?