Spekulativt köpläge: Cision, NSP
2012-03-23 20:37, Edited at: 2012-03-26 21:14Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Aktierna i bolagen Cision och NSP ser billiga ut även om de innebär hög risk.
Aktierna i Cision och NSP verkar lågt värderade med p/e-tal på bara 3-4 utifrån aktiemäklarfirman Remiums prognoser för Cisions och NSP:s respektive resultat per aktie för år 2014. Aktierna tycks därmed vara billiga. Är de köpvärda vid nuvarande börskurser (35,40 kr för Cision-aktien och 8,50 kr för NSP-aktien)?
Cision
Vad gör egentligen Cision?
"Förstå vad det är du köper" är en gammal grundregel för aktieinvesteringar, dvs att man först bör fatta vad ett bolag sysslar med innan man köper aktier i det.
Redan där uppstår hinder mot köp av aktier i Cision eftersom Cisions verksamhet kan tyckas ganska abstrakt och diffus (dvs svårbegriplig) för en utomstående lekman.
Förenklat verkar dock Cisions affärsidé kunna beskrivas enligt följande:
Det handlar om att hjälpa aktörer som har ett budskap att få ut det budskapet i media. Dessa aktörer är alltså Cisions målgrupp och kunder. Det skulle kunna vara tex informationsavdelningen eller marknadsavdelningen på ett företag, eller pr-konsultfirmor.
Antag tex att ett företag ska lansera en ny produkt och vill få maximal publicitet för det. Hur ska de då gå till väga? En enkel väg är förstås att anlita en pr-konsultfirma som hjälper till med det, eller så kan informationsavdelningen eller marknadsavdelningen försöka ordna det på egen hand.
Sådana aktörer (tex informationsavdelningar och pr-firmor) som ganska regelbundet vill få fram olika budskap i media, kan ha nytta av Cisions tjänster. Det sker genom Cisions datorprogramvara Cisionpoint som man kan abonnera på. Framför allt innehåller Cisionpoint en stor databas med medier och journalister inkl kontaktuppgifter (tex mejladresser) till dem, och klassificering av dessa medier (tex tidningar, tv-kanaler) och journalister utifrån deras inriktningar (tex branschbevakning, ekonomi etc).
Dvs när Cisions kund (tex ett företags informationsavdelning) har ett budskap som kunden vill trumma ut, så är det bara att använda Cisionspoint för att välja hur och till vilka budskapet ska skickas ut för att få största möjliga genomslag i önskade mediakanaler (i form av redaktionell bevakning såsom artiklar och tv-inslag, dvs ej betalda annonser).
När budskapet via Cisionpoint har skickats ut till utvalda mottagare, kan man även använda Cisionpoint för att utvärdera hur genomslaget blev - dvs man kan via Cisionpoint i efterhand se vilka artiklar etc som skrivits om det budskap (tex avseende en produktlansering) man från början skickade ut.
Det kan låta som att Cisionpoint är en ganska enkel tjänst men det är säkert ett enormt arbete som ligger bakom. Bara att bygga upp databasen med medier och journalister för alla möjliga inriktningar så att det blir till nytta för ett brett omfång av användare, måste vara oerhört omfattande.
Men det har alltså Cision gjort och tydligen har bolaget en stark position på denna inriktning, inte bara i Sverige utan även internationellt.
Positivt även med Cisions affärsmodell att låta kunderna "abonnera" på Cisionpoint vilket väl innebär att kunderna betalar typ månadsavgifter för det, vilket förhoppningsvis leder till rätt stabila intäkter för Cision.
Det borde även vara positivt att Cisionpoint och uppdateringen etc av den tjänsten bara innebär en viss mängd fasta kostnader per år, dvs ju fler abonnenter på Cisionpoint som Cision kan få, desto mer ökar Cisions intäkter utan att kostnaderna egentligen behöver öka - vilket i slutändan borde kunna innebära hög (och stigande) resultatmarginal för Cision.
En invändning mot Cisionpoint skulle kunna vara att när en Cision-kund (tex en informationsavdelning på ett företag) börjat använda Cisionpoint (och därigenom fått veta mejladresserna till de 20-30 journalister som är relevanta mottagare av pressmeddelanden från företaget) behöver man inte längre Cisionpoint eftersom då har kunden fått reda på de 20-30 journalister man behöver hålla kontakt med.
Men det verkar inte vara något problem för Cision som tycks kunna hålla kvar sina Cisionpoint-abonnenter och generera stabila intäkter. Tänkbara förklaringar:
• Det sker hela tiden förändringar i tex vilka tidningar och journalister som är relevanta mottagare av ett pressmeddelande. Tidningar läggs ned och nya tillkommer. Journalister slutar och nya börjar. Via Cisionpoint hålls detta hela tiden uppdaterat.
• Tänkbara Cision-kunder som tex pr-firmor har i sin tur väldigt många olika typer av kunder med olika tidningar och journalister som målgrupper. Därför har sådana Cision-kunder hela tiden nytta av att ha tillgång till Cisionpoint. Det är ingen mening för en pr-firma att börja använda Cisionpoint, kopiera mejladresserna till pr-firmans kunder, och säga upp Cisionpoint-abonemanget - eftersom pr-firman hela tiden får nya kunder med sin speciella målgrupp av tidningar och journalister.
• Syftet med Cisionpoint är bredare än att bara tillhandahålla kontaktuppgifter till olika tidningar och journalister. Med Cisionpoint kan man tex i efterhand analysera vilka artiklar som har skrivits etc om ett pressmeddelande man har skickat ut.
• Utöver direkta intäkter från Cisionpoint verkar Cision bla utföra olika kringtjänster åt sina kunder. Tex kan tydligen Cision åta sig helhetsuppdrag att sköta utskick av pressmeddelanden åt bolag. Nyligen fick Cision en riktig prestigeorder i form av uppdraget att sköta alla pressmeddelande-utskick åt banken Nordea: http://se.cision.com/Pressrum/Pressmeddelanden/Nordea-valjer-Cision-som-ny-partner-for-formedling-av-information-till-media-och-finansmarknad/
För att kolla av att ovanstående beskrivning av Cisions verksamhet är korrekt, har beskrivningen stämts av med Cision. Så här kommenterade Cisions Nordenchef Magnus Thell beskrivningen i ett mejl:
_"Hej,
Ja, jag tycker att det är en ganska bra beskrivning._
Man skulle möjligen kunna utveckla ordet budskap ngt och även inkludera det faktum att de kunder som vill driva opinion kring en fråga även använder oss och således kan vi även hjälpa kunder som har ett politiskt behov.
Vidare skulle begreppet sökordsoptimering kunna inkluderas i tjänstebeskrivningen samt möjligtvis det faktum att vi också jobbar med IR-lösningar i Sverige och även vänder oss mot kapitalmarknad och inte enbart media men det senare kanske ska tonas ner eftersom vi globalt kör PR.
_En del till som skulle sättas på kartan är att vi också hjälper kunderna med att hitta rätt 'influencers'/opinionsbildare numera och inte enbart journalister.
Magnus Thell
Managing Director Nordics
CISION Sverige AB"_
IR = "Investor Relations" dvs börsbolags kontakt med aktieinvesterare.
Så här beskrivs Cision i slutet av mejl från folk som jobbar på Cision:
"Display your news to the world – sign up for a free account on CisionWire! www.cisionwire.se
_You have a story to tell. That much never changes, but the way you get it out does. Every media response can change your public image, for better or worse. Whether you're a marketing or PR professional, Cision’s award-winning software brings together all the elements you need to engage the right influencers, get coverage, achieve measurable results and manage your campaigns. Cision. Power Your Story.
With a presence in Europe, North America and Asia, and partners in over 125 countries, Cision is quoted on the Nordic Exchange with revenue of SEK 1 billion in 2011._
Web: http://www.cision.se http://www.cisionwire.se
Blogg: http://blog.se.cision.com <http://www.cisionnewsroom.se/>
Follow us on Facebook http://www.facebook.com/cisionscandinavia & Twitter http://twitter.com/#!/CisionSverige"
Remiums prognoser
Cision betalar aktiemäklarfirman Remium för att få finnas med på Remiums hemsida Introduce.se http://www.introduce.se/ där Remiums aktieanalytiker Jan Glevén och Erik Rolander har gjort följande prognoser (daterade 20 mars 2012) för Cisions ekonomiska utveckling framöver:
• Cisions intäkter på knappt 1 miljard kr 2011 väntas växa med i snitt 1-2%/år de kommande tre åren.
• Rörelsemarginalen på 11% 2011 väntas öka ganska kraftigt till 16% inom tre år.
• Resultatet per aktie på 5 kr 2011 väntas öka till över 8 kr inom tre år (dvs en resultattillväxt på 18-19%/år i snitt).
• Nettoskulden på 400 miljoner kr 2011 väntas minska till ca 90 miljoner kr inom tre år.
http://www.introduce.se/media/4137441/csn_4.011.pdf
Om prognoserna uppnås verkar ju Cision-aktien därmed klart köpvärd vid nuvarande börskurs 35,40 kr. Remiums prognoser innebär att Cision ska nå ett resultat per aktie på 8,31 kr år 2014, och utifrån det blir Cision-aktiens p/e-tal bara drygt 4 (beräknat som nuvarande börskurs 35,40 kr delat med ett resultat per aktie på 8,31 kr år 2014).
Vad är haken?
Så vad är haken? Varför värderas Cision-aktien så lågt fast Cision verkar ha en bra affärsidé och resultatet per aktie väntas öka kraftigt de kommande åren?
En risk med Cision är att bolagets affärsidé kan vara konjunkturkänslig. Blir det en djup och långvarig lågkonjunktur lär inte abonnemang på Cisionpoint ligga högst på företagens prioriteringslista. Å andra sidan brukar det heta att det är i lågkonjunktur som företag bör satsa som mest på att marknadsföra sig och skapa publicitet etc, så konjunkturkänslighets-argumentet kanske inte är det tyngsta som förklaring till Cision-aktiens låga värdering.
En viktig förklaring lär dock vara det besked som Cision kom med torsdag 8 mars 2012:
_"Cision hotas av tvist om påstådda rättighetsintrång i USA
Cision offentliggör att bolaget hotas av skadeståndskrav från ett stort amerikanskt förlag på grund av påstådda rättighetsintrång. Det är för närvarande inte möjligt att bedöma storleken på den potentiella ersättningsskyldighet som Cision kan ådras på grund av detta krav. Det kan dock inte uteslutas att effekten på bolagets helårsresultat skulle kunna bli väsentlig. Cision avser att eftersträva en samförståndslösning eller i annat fall utforma sitt försvar som bolaget bedömer lämpligt. Ytterligare information kommer att offentliggöras så snart det kan ske."_
http://corporate.cision.com/sv/Rapporter/Pressreleaser/?item=645956&type=Rss
Ons 7 mars 2012 slutade Cision-aktien i 61 kr, dvs sedan ovannämnda besked har Cision-aktien fallit med över 40% till nuvarande börskurs 35,40 kr. Det innebär att Cisions värde på börsen har minskat med ca 400 miljoner kr på bara några veckor (från över 900 miljoner kr till Cisions nuvarande börsvärde på drygt 500 miljoner kr).
Aktieinvesterare verkar alltså befara det värsta och räknar med att Cision kommer att behöva betala ett stort skadestånd till det amerikanska förlaget. (Detaljer om vilket amerikanskt förlag det gäller och varför förlaget stämmer Cision, verkar inte vara offentliggjort.)
Cision-aktiens kursnedgång har säkert förstärkts av att Cision sedan tidigare har en ganska hög skuldsättning, dvs om ett stort skadestånd i värsta fall måste utbetalas kanske Cisions i värsta fall måste be sina aktieägare om kapitaltillskott via nyemission vilket då säkert kommer att leda till ytterligare kursnedgång.
Cision hade en nettoskuld (räntebärande skulder minus kassa) på ca 400 miljoner kr i slutet av 2011, jämfört med att Cision är värt drygt 500 miljoner kr på börsen vid nuvarande börskurs. Det kan alltså betraktas som en hög skuldsättning. Men obs enl Remiums prognoser ovan att Cision väntas visa goda resultat de kommande åren så att nettoskulden kan betalas ner till 90 miljoner kr inom tre år.
Veckan efter stämningsbeskedet kom ny info om att Cision inlett samtal med det amerikanska förlaget: http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1892358 Dvs om förlaget nu har goda skäl för sin stämning kan parterna förhoppningsvis förlikas i god anda med ett skadeståndsbelopp på säg max 50 miljoner kr. Då skulle Cision-aktien verka fortsatt billig och Cision lär inte behöva göra nyemission för att finansiera en sådan extrakostnad. Om det däremot börjar handla om skadestånd över 100 miljoner kr och uppåt 200 miljoner kr eller mer, kan det bli kämpigt. Men det verkar väl osannolikt att skadeståndet skulle kunna bli så stort. Det skulle kräva att Cision gjort någon jättetabbe.
Så skadeståndsbeskedet är givetvis ett skäl till att Cision-aktien för närvarande verkar så lågt värderad. Men förmodligen överskattar aktieinvesterare risken för ett jätteskadestånd, vilket i så fall innebär köptillfälle i Cision-aktien nu.
Förutom ev konjunkturkänslighet, skadeståndet och hög skuldsättning, finns ytterligare risker med Cision och Cision-aktien. Bland sina tillgångar i balansräkningen har Cision nämligen bokfört så kallade "immateriella tillgångar" till ett väldigt högt belopp; 1,5 miljarder kr i slutet av 2011.
Immateriella tillgångar utgörs oftast av så kallad goodwill som uppstår när ett bolag köper ett annat bolag dyrt (dvs för mer än det köpta bolagets bokförda värde). Tydligen har Cision tidigare gjort sådana dyra företagsköp med tanke på Cisions stora goodwill-post bokförd till 1,4 miljarder kr.
Som aktieinvesterare vill man vid en försiktig bedömning värdera diffusa tillgångar som immateriella tillgångar till noll kr. En sådan nedskrivning skulle leda till en resultateffekt på -1,5 miljarder kr. Problemet är dock att Cisions egna kapital bara uppgår till ett bokfört värde på ca 1 miljard kr. Om goodwillen skrevs ner till noll kr skulle Cisions egna kapital alltså hamna på minus, dvs i så fall är Cision konkursmässigt och behöver omgående kapitaltillskott från aktieägarna tex via nyemission.
En stor goodwill-post är i regel inget problem om köpta bolag går bra och revisorn inte protesterar. Det är ju revisorns ansvar att gå i god för att ett bolags bokföring är korrekt och rättvisande, och Cisions revisor (Michael Forss från revisionsbyrån Ernst & Young) har skrivit på Cisions årsredovisning för 2011 utan anmärkningar, vilket innebär att han därmed bekräftar att han anser att Cisions immateriella tillgångar verkligen är värda 1,5 miljarder kr.
Men oavsett det så är stora bokförda goodwill-värden ett riskmoment som det kan vara värt att hålla ögonen på.
Mer om vad Cision gör
Så här beskrivs Cision på Introduce.se:
_"Globala kommunikationslösningar
Cision
Cision erbjuder mjukvara och tjänster till kommunikatörer i alla branscher som vill förmedla budskap samt nå ut med information till:
• opinionsbildare
• medier
• kunder
Genom den webbaserade tjänsteplattformen CisionPoint får kunderna tillgång till Cisions erbjudande som består av fyra tjänsteområden."_
De fyra tjänsteområdena är:
• plan
• connect
• analyze
• monitor
Tjänsteområdena avser följande (förenklad beskrivning):
• plan: att välja vilka medier och journalister info ska skickas till
• connect: att välja hur infon ska skickas
• analyze: att utvärdera info-utskicket som avkastning på gjord "investering"
• monitor: samla in gensvaret i media på gjort info-utskick
I tex steget "plan" får Cisions kunder (som har Cisionpoint) tillgång till Cisions databas med över 1,5 miljoner kontakter till medier och journalister.
http://www.introduce.se/foretag/cision
Cision är baserat i Stockholm och hade ca 1200 pers anställda i slutet av 2011.
Internationellt finns Cision i bla USA, Storbritannien, Tyskland och Hongkong.
Vd, största aktieägare, styrelse
Intressant videoklipp från i höstas där Cisions vd Hans Gieskes berättar om bolaget och bla dess koppling till Facebook: Se 38 min in i detta videoklipp http://storm.zoomvisionmamato.com/player/nasdaqomx/objects/tnw8bv0y/index.php (Det är väl inte Facebook som har stämt Cision av någon anledning?)
Hans Gieskes verkar vara holländare och fyller 58 år i år: http://corporate.cision.com/Corporate-Governance-/Senior-Executives1/Executive-Committee/ Han har jobbat på Cision sedan 2008.
Videoklipp (från 9 feb 2012) på Introduce.se där Gieskes pratar om Cision: http://www.introduce.se/foretag/cision/intervjuer/2012/2/cision-continued-organic-growth
Han nämner där bla att Cisions intäkter visade tillväxt under 2011. Tillväxten var i och för sig endast ca 0,5% men det var första året sedan 2007 som Cisions intäkter växte på helårsbasis. Mest stolt är dock Gieskes över att Cisions orderingång ökade med 29% "och det är orderingingångstillväxt som driver framtida intäktstillväxt" konstaterar han i klippet.
Cision hade en rörelsemarginal på 15-16% i q4/2011 (exkl engångsposter) och enl Gieskes är det en uthållig rörelsemarginalnivå för Cision framöver. De enda engångsposterna under kvartalet utgjordes av engångskostnader för Cisions verksamhet i Kanada som omstruktureras.
Då (9 feb 2012 när videoklippet spelades in) sade sig Gieskes inte alls vara oroad över Cisions höga skuldnivå. Han pekar tex på att Cision enl resultatrapporten för q4/2011 föreslagit en aktieutdelning på 2 kr per Cision-aktie och att det inte skulle ha skett om det fanns oro för att Cisions skuldnivå var för hög. Däremot konstaterar Gieskes att Cisions skuldnivå gör att bolaget för närvarande inte har råd med stora företagsköp, men några sådana planeras ändå inte. Gieskes tumregel är att Cision har intäkter på 1 miljard kr/år och av det genererar ett nettokassaflöde på 100 miljoner kr/år. (Även i det perspektivet verkar Cision-aktien billig eftersom Cision totalt är värt ca 530 miljoner kr på börsen vid nuvarande börskurs 35,40 kr, dvs p/cf-talet (price to cash flow ratio) blir bara ca 5.)
Obs dock att Cision nu i måndags (19 mars 2012) kom med nytt besked om att förslaget om aktieutdelningen dras tillbaka pga osäkerheten kring stämningen från det amerikanska förlaget:
_"Cision AB (publ) årsstämma – Viktig information till aktieägare
Cision offentliggjorde den 8 mars 2012 att bolaget hotas av skadeståndskrav från ett stort amerikanskt förlag på grund av påstådda rättighetsintrång.
På grund av den osäkerhet som fortsatt råder avseende utfallet av skadeståndskravet har styrelsen för Cision AB beaktat den allmänna försiktighetsregeln i 17 kap. 3 § aktiebolagslagen och beslutat att dra tillbaka följande förslag till årsstämman som äger rum den 26 mars 2012:
· Förslag om vinstutdelning om 2 kronor per aktie, motsvarande totalt cirka 30 miljoner kronor (ärende 11 i den föreslagna dagordningen);
· förslag om aktierelaterat långsiktigt incitamentsprogram (ärende 17 B i den föreslagna dagordningen); och
· förslag om bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv av egna aktier (ärende 19 i den föreslagna dagordningen)."_
http://corporate.cision.com/sv/Rapporter/Pressreleaser/?item=648433&type=Rss
Aktieutdelningen på 2 kr/Cision-aktie skulle alltså inneburit en utbetalning på ca 30 miljoner kr för Cision, men bolaget anser det vara lämpligt att avvakta med den aktieutdelningen tills man vet mer om vad stämningen ev kan leda till (dvs tex om den kan innebära att Cision tvingas betala ett skadeståndsbelopp till det amerikanska förlaget, och i så fall hur mycket).
Den tillbakadragna aktieutdelningen är givetvis ett stort bakslag för Cision och Gieskes som äntligen verkade ha fått ordning på bolaget efter några knepiga år. Aktieinvesterare kan ha blivit skrämda av att aktieutdelningen blev inställd och tycks tolka det som att Cision tar den amerikanska stämningen på allvar och verkligen kan leda till ett stort skadestånd. I måndags när beskedet om utdelnings-inställningen kom föll Cision-aktien med 9% till 36,80 kr och fortsatte därefter att falla till 34,20 kr som lägst i torsdags (22 mars 2012). Därefter återhämtade sig aktiekursen något i fredags (23 mars 2012) och slutade veckan i 35,40 kr.
Men samtidigt är intrycket att aktieutdelningen ställdes in som en försiktighetsåtgärd enl lagreglerna, och som nämnts ovan så har parterna inlett diskussioner så det är ju inte säkert att den amerikanska stämningen kommer att leda till en jättesmäll för Cision (även om det kan bli så).
Aktieägare, styrelse
• Bolaget Fairford Holdings Scandinavia AB verkar vara största aktieägare i Cision med en ägarandel på 13% i slutet av januari 2012.
• Bland övriga storägare i Cision finns tex investmentbolagen Creades (ägarandel 5%) och Öresund (3%).
http://www.introduce.se/foretag/cision/kalender-och-agare
Gamla investmentbolaget Öresund har ju numera delats upp i Creades och nya Öresund, och gamla Öresund har haft mycket god värdeökning på sin aktieportfölj genom åren. Så om nuvarande Creades/Öresund äger aktier i Cision så är väl det positivt för Cision-aktien.
Det verkar vara en Bengt Dahl i Östersund som basar över Fairford Holdings i Sverige (som väl ägs av det utländska bolaget Fairford Holdings). Affärsvärlden har skrivit om att Fairford Holdings är "storplaceraren Salah Osseirans holdingbolag": http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article398262.ece Han är tydligen en libanesisk affärsman.
• I Cisions styrelse är Anders Böös styrelseordförande. (Han har tidigare bla varit vd för numera kraschade aktiemäklarfirman HQ. HQ:s problem blossade upp långt efter att Böös slutade som vd där.)
• I styrelsen sitter även bla Gunilla von Platen känd som "drake" i SVT:s tv-program "Draknästet".
http://corporate.cision.com/en/Corporate-Governance-/Board/Board-of-Directors/
NSP
Vad gör NSP?
NSP (Nordic Service Partners) är lite enklare att begripa sig på än Cision. NSP är helt enkelt en snabbmats-restaurangkedja som driver ca 50 Burger King-restauranger i Sverige och Danmark och ca 20 Taco Bar-restauranger i Sverige.
Så här beskriver sig NSP i sina senaste pressmeddelanden:
"Nordic Service Partners Holding AB (publ) (NSP) grundades 2004 och är idag ett av Sveriges största restaurangföretag med inriktning på snabbservicerestauranger.
NSP:s verksamhet omsätter cirka 700 miljoner kronor och omfattar ett 50-tal Burger King-restauranger i Sverige och Danmark. Bolaget äger också varumärket och rättigheterna till varumärket Taco Bar som omfattar ett 20-tal franchise-restauranger i Sverige. NSP är Burger Kings största franchisetagare i Norden.
NSP:s aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm. För mer information se www.nordicservicepartners.se"
http://www.nordicservicepartners.se/media/15807/nsp__ppnar_bkrestaurang_i_j_gersro_final.pdf
Är NSP-aktien något att ha?
Liksom Cision så betalar NSP för att få finnas med på Remiums hemsida Introduce.se där Remiums aktieanalytiker Susanna Helgesen gör följande prognoser (daterade 23 feb 2012) för NSP:s ekonomiska utveckling framöver:
• NSP:s intäkter på knappt 620 miljoner kr 2011 väntas öka till ca 840 miljoner kr inom tre år (dvs en intäktstillväxt på ca 11%/år i snitt).
• Rörelsemarginalen på drygt 2% 2011 väntas öka till 7% inom tre år.
• Resultatet per aktie på 0,83 kr 2011 väntas öka till över 3 kr inom tre år (dvs en resultattillväxt på över 50%/år!).
• NSP har en hög skuldsättning med en nettoskuld på ca 120 miljoner kr i slutet av 2011 (jämfört med att bolaget är värt drygt 90 miljoner kr på börsen vid nuvarande börskurs 8,50 kr). Nettoskulden väntas dock minska till under 30 miljoner kr inom tre år.
http://www.introduce.se/media/4111625/nsp_4.011.pdf
Dvs om prognoserna uppnås verkar ju NSP-aktien klart köpvärd vid nuvarande börskurs 8,50 kr om bolaget kommer att nå ett resultat per aktie på 3 kr inom tre år. Det innebär ett p/e-tal på under 3!
Och som sagt väntas den höga skuldsättningen minska kraftigt.
Dock kan nämnas att bland NSP:s långivare finns slipade finansmannen Robert Weil via sitt bolag Proventus, och då kan det finnas skäl att se upp eftersom han alltid förhandlar till sig mycket goda villkor för Proventus del.
Precis som för Cision utgörs riskerna i NSP bla av den höga skuldsättningen och även av immateriella tillgångar bokförda till ett stort belopp.
NSP:s immateriella tillgångar var bokförda till 187 miljoner kr i slutet av 2011 jämfört med att bolagets egna kapital (tillgångar minus skulder) var bokfört till 125 miljoner kr. Dvs om man försiktigt värderar immateriella tillgångar till noll kr (vilket skulle ge en resultateffekt på -187 miljoner kr pga nedskrivningen) har NSP ett negativt eget kapital (större skulder än tillgångar). Och i så fall behöver NSP omedelbart kapitaltillskott från aktieägarna vilket skulle leda till nedgång för NSP-aktiens börskurs.
NSP:s resultatrapport för q4/2011 (där de immateriella tillgångarna var bokförda till 187 miljoner kr) har inte granskats av NSP:s revisor Michael Bengtsson på revisionsbyrån Öhrlings Pwc. Men snart kommer väl NSP:s årsredovisning för 2011 som revisiorn måste skriva på om han godkänner årsredovisningen (och därmed tex nivån på de immateriella tillgångarnas bokförda värde).
Remiums prognoser ovan för NSP:s ekonomiska utveckling, kan jämföras med NSP:s finansiella mål (snittnivåer mätt över en konjunkturcykel):
• Intäktstillväxt i jämförbara restauranger: 5%/år
• Intäktstillväxt genom att öppna nya restauranger och genom företagsköp: 5%/år
• Rörelsemarginal: 5%
Insiderköp
Positivt att insiders köper fler aktier i NSP enl Finansinspektionens insynsregister. Tex nu i veckan rapporterade Finansinspektionen tex att fyra insynsregistrerade personer uppgavs ha köpt ytterligare 43 038 NSP-aktier i måndags 19 mars 2012. De har därmed ökat sina innehav till totalt ca 1,25 miljoner NSP-aktier. http://insynsok.fi.se/SearchPage.aspx?bolagid=799&reporttype=0&culture=sv-SE&fromdate=2011-03-23&tomdate=2012-03-23
Det står att ökningen 19 mars har skett via bolag, dvs förmodligen är de fyra personerna företrädare för ett och samma bolag som köpt 43 038 NSP-aktier och därmed ökat sitt innehav till 1,25 miljoner NSP-aktier.
De fyra personerna är:
Anders Wehtje
Carl-Fredrik Herslow
Jacob De Geer
Henrik Hedman
NSP:s största aktieägare är följande (enl uppgifter per slutet av jan 2012):
• Danske Koncept Restauranter (ägarandel 18%)
• Bohus Enskilda Förvaltnings AB (12%)
• Long Term AB (10%)
http://www.introduce.se/foretag/nordic-service-partners/kalender-och-agare
Enl Allabolag.se sitter Anders Wehtje och Carl-Fredrik Herslow i Long Term AB:s styrelse: http://www.allabolag.se/5567958730/befattningar Det verkar alltså vara Long Term AB som köpt fler NSP-aktier i måndags 19 mars 2012.
Long Term AB verkar även ha gjort köp i NSP-aktien vid flera tillfällen under 2011. Det var vid två tillfällen under sept 2011 och två tillfällen under nov 2011 enl länken till Finansinspektionen ovan.
Mannen bakom NSP:s största aktieägare Danske Koncept Restauranter verkar vara dansken Jeppe Droob som bla även äger danska smörgås-restaurangkedjan Sunset Boulevard med 27 restauranger. http://borssnack.di.se/diseconf/Forum/ListMessages.aspx?forumid=1&ThreadID=2048527#msg13648181 Även han köper på sig NSP-aktier: http://borssnack.di.se/diseconf/Forum/ListMessages.aspx?forumid=1&ThreadID=2048354#msg13646272
Vd, styrelse
NSP:s vd Morgan Jallinder (59 år i år) tillträdde i mars 2009 då aktiekursen slutade i 6,50 kr. Sedan dess alltså kursuppgång med över 30%.
Han har gått på Handelshögskolan i Göteborg, och har under många år (1993-2006) drivit Burger King-restauranger i Danmark. Han har även haft "en rad ledande befattningar inom finans och fastighet".
Morgan Jallinder är även vd i NSP:s näst största aktieägare Bohus Enskilda Förvaltnings AB som ägs av NSP:s styrelseordförande Jaan Kaaber. Han är nästan jämnårig med Jallinder, och har också gått på Handelshögskolan i Göteborg.
Videoklipp (från 29 feb 2012) på Introduce.se där Jallinder pratar om sin bakgrund och NSP: http://www.introduce.se/foretag/nordic-service-partners/intervjuer/2012/2/nordic-service-partners-fokuserar-pa-nyoppningar
Han betonar där sin bakgrund som ekonom och har bla varit finansdirektör i bank och vd för ett finansbolag. Så Jallinder verkar alltså ha koll på kronor och ören.
1993 började han bedriva egna Burger King-restauranger i Danmark, och tydligen var det genom att år 2006 sälja de restaurangerna till NSP som Jallinder (tillsammans med sin affärspartner Jaan Kaaber) blev stor aktieägare i NSP.
Jallinder förklarar i klippet även varför NSP hade en intäktstillväxt på goda 10% i q4/2011 jämfört med q4/2010. Enl honom berodde den intäktstillväxten på:
• ökade intäkter i befintliga restauranger
• en nyöppnad Burger King-restaurang i Varberg
• köp av fem Burger King-restauranger i Danmark i okt 2011
Jallinder deklarerar i intervjun att avsikten är att NSP nu ska upprätthålla den höga intäktstillväxt-takten. "På den vägen vill vi naturligtvis fortsätta", säger han.
Jallinder beskriver i videoklippet hur NSP jobbar på flera sätt för att öka intäkterna i befintliga restauranger:
• Personalen:
-personalutbildningar
-att se till att personalen trivs
-att en bra servicenivå upprätthålls i restaurangerna
-att vara snabba på att servera maten
Det ska bidra till att Burger King blir ett bra alternativ på snabbmats-marknaden.
• Ombyggnader: NSP byggde om 9 st av sina Burger King-restauranger under 2011, vilket lett till en positiv utveckling eftersom det får kunderna att trivas bättre.
• Produkter: Tex nu under våren lanserar Burger King sin nya lyxburgare Angus XT http://www.burgerking.se/produkter/aktuell-kampanj/the-angus-xt/ som Jallinder har stora förhoppningar på.
• Närmiljön: NSP jobbar med att marknadsföra sina restauranger i och kring deras närområde, vilket ska intensifieras framöver.
Med dessa åtgärder säger sig Jallinder räkna med "en fantastiskt bra utveckling under 2012" vad gäller försäljningen i befintliga restauranger.
Ovannämnda Anders Wehtje visar sig vara en av styrelseledamöterna i NSP styrelse. Det var i själva verket han som grundade NSP. Wehtje har bla varit vd för fastighetsbolaget Allokton (som gick i konkurs?).
Lustigt nog sitter en Margaret von Platen i NSP:s styrelse, dvs är hon syster/släkt med Draknästet-draken Gunilla von Platen i Cisions styrelse? (Margaret von Platen fyller 53 i år medan Gunilla von Platen fyller 40 år i år.)