Post entry

Mina små pärlor del 4

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Jag har en förkärlek till att hitta oupptäckta små pärlor på börsen. Företaget som jag nu hittat värderas till 20 MSEK och har en allt annat en positiv historik men nu tror jag att de har någonting riktigt stor på gång. Företaget är Cellpoint connect och är noterat på aktietorget. Det är kraftiga upp och nedgångar i aktien och handel är ganska stor i företaget trots den ringa värderingen.

Bolaget har historiskt sett inte gjort många aktieägare glad och genomförde en rekonstruktion förra året. Man bestämde då också att byta strategi från att tidigare syssla med allt från bioenergi till hörlurar till att satsa mer på fastighetsutveckling, konsulttjänster inom kommunikation samt försäljning av internetbaserade tjänster och sociala medier. Man bytte även ledningsgrupp under förra året. Mer om ledningsgruppen går att läsa här http://www.cellpoint.com/?cat=4.

Fastighetsbestånd:

Så sent som 19:e mars gjorde cellpoint sin första fastighetsaffär då man köpte 6 fullt uthyrda fastigheter för 10 842 000 kronor. Köpet betalades till 25% med aktier i Cellpoint till kursen 0.06 kronor och resterande 75% med ett konvertibelt skuldebrev som löper med en årlig ränta om 2%. Det konvertibla lånet skall betalas med 25% var 6 månad och bolaget har möjlighet att betala detta med aktier till aktuell handelskurs vid förfallodatum alternativt med kontant betalning.
Avtalet innehåller en garanti som säkerställer avkastningsvärdet för Cellpoint och som skall revideras inför varje delbetalning av det konvertibla lånet. Denna garanti ger Cellpoint en minsta årlig avkastning om 8% av köpeskillingen. Affären ger Cellpoint ett tillskott i kassaflöde om cirka €78 000 per år eller cirka 650 520 SEK.

Den 25:e Mars gjorde man ytterligare ett köp av nio helägda fristående bostadsfastigheter med full hyresbeläggning. Värdet på fastigheterna uppgår till cirka 13 835 800 kronor. Nettovärdet på fastigheterna är 930000 euro (cirka 7756200 kronor). Cellpoint övertar fastigheternas lån. 25% av betalningen sker med 25.854.000 aktier i Cellpoint till kursen 0.075 kronor och resterande 75% betalas med ett konvertibelt skuldebrev som löper med en årlig ränta om 2%. Det konvertibla lånet skall betalas med 25% var 6 månad och bolaget har möjlighet att betala detta med aktier till aktuell handelskurs vid förfallodatum alternativt med kontant betalning.

Transaktionerna, för båda fastighetsaffärerna, beräknas ta ca 6 veckor därefter kan Cellpoint tillträda fastigheterna från John K Brennan & Ann Marie OGrady Brennan som även är säljare till de 6 andra fastigheterna. När transaktionerna är genomförda kommer Mr & Mrs Brennan inneha ca 23% av aktierna i Cellpoint. Fastigheterna ligger Bunclody, Wexford, i anslutning till de 6 st andra fastigheterna som nyligen förvärvades. Wexford ligger ca 6 mil sydväst om Dublin.

Slutligen meddelade bolaget att man köpt 14 hus i fristående villafastigheter som är belägna cirka sju minuter från Valdemarsviks centrum för 3 500 000kr.
Fastigheterna är nu fullt uthyrda för cirka 950 000 kronor per år efter en tid av sanering. Köpet representerade nettovärdet av fastigheterna vid en eventuell försäljning utan hyresintäkter. Bolaget drivs idag baserat på nuvarande hyresbelägning med ett nettoresultat om circa 300 000 kronor per år vilket ger Cellpoint en avkastning på investerat kapital om 8%.
Företaget har sålts till Cellpoint av Skogsharen Holding AB, där Ramon Mazumdar, styrelseledamot i Cellpoint äger 50%. På grund av detta är affären villkorad av godkännande på nästkommande bolagsstämma i Cellpoint.Köpeskillingen erläggs genom en emission av 39 473 684 miljoner aktier.
Totalt sätt har Cellpoint köpt fastigheter till ett värde av ca 28,2 MSEK och det intressanta är att man betalar en stor del i aktier och att betalningen av de konvertibla skuldebreven kan betalas med aktier och baseras på aktiekursen vid förfallodatum alltså om sex månader. Detta får mig att tro att ledningen tror att aktien kommer att stå mycket högre om sex månader.

Sociala medier:

Det som jag nu ser som mest intressant är företagets satsning på sociala medier och framförallt då det sociala nätverket Trig.com. Så sent som den 26 mars blev Cellpoint majoritetsägare av det sociala nätverket trig.com och äger nu 92% av bolaget.I anslutning till den affären tecknade Trig ett licensavtal med Enwire AB för nyttjandet av Trig.com vilket kommer att bli Enwires plattform för dess sociala nätverk. Licensavtalet innebär att Cellpoint erhåller en royalty om 15% av omsättningen på Trig.com.

Trig.com är ett globalt socialt musik- och lifestyle-nätverk på internet och hade 3,5 miljoner medlemmar den 29 mars enligt bolaget. Nätverket har under ett antal år förfinats och den 2 Maj väntas det en stor release i 35 länder med ett antal nya funktioner så som streaming och e-bokhandel. För några dagar sedan kom det ut en video på youtube som gav en kort genomgång av vad Trig.com är för något(http://www.youtube.com/watch?v=hcZplc8Vbyo). Några punkter från videon här:

  1. Hela iden bakom Trig.com är att medlemmarna ska kunna tjäna pengar på det de lägger ut på nätet Om du som medlem skapar en sång på Youtube får du kanske ett antal miljoner ”views” men du får inte ett öre in på kontot. Gör du det på Trig Music så får du dubbelt så mycket för varje såld sång i förhållande till Itunes. Itunes betalar 30% till den som skapat sången, vi betalar dubbelt så mycket, försäljningspriset är detsamma. Vi tänker vidare på Trig därför har vi valt att skapa Trig Music. Vi vill skapa ett medium för nya talanger som har svårt att nå en publik, de får i princip gratis marknadsföring av oss. På Youtube finns många artister som faktiskt kan tjäna pengar på det de skapar, detta är helt nytt och innovativt.
  2. Vi kommer även att utvidga konceptet, du kan lagra dina personliga dokument, du kan lägga upp bilder som du redigerat, det kommer funktioner för videor och tv-serier, du kan skapa en filmklubb, lägga upp personliga filmklipp, reklamvideor, oavsett vad det är så kan du lägga upp det på Trig och få betalt för varje såld film. Det kommer även streaming, e-böcker, vi lanserar alltsammans den 2 maj.
  3. Trig.com är svenskt så hela systemet är testat i Sverige sedan oktober. I Sverige rör det sig om 1000 nätbutiker och vi har alltså 5000 butiker idag, fler kommer. Vi lanserar den 2 maj i 35 länder, i de 100 mest använda butikerna i dessa länder.
  4. Trig.com avtal med Mac Store, Windows Store, Apollo, Starter, Ving, Telenor och många andra olika typer av butiker.
  5. Vi har även något på Trig som heter ”Trig points” eller ”credits”. Hur man får dessa poäng är väldigt enkelt, du kan antingen ”like” en bild, kommentera en ”share” eller lägga upp en bild själv, invitera, köpa produkter via milio.com, lägga ut ”share” på Facebook eller milio så får du poäng. (Visar på videon) här har jag fått poäng för att logga in, ”like” inlägg, ”share” ett inlägg på Facebook, uppdatera status osv., du får helt enkelt poäng för allt du gör på Trig.
  6. Lite om bakgrunden till varför vi har skapat Trig. Vi jobbar mer eller mindre som slavar på internet. På Facebook får du bara beröm för att du skapat något bra, gjort ett bra inlägg eller skapat populära grupper, så fungerar det inte. På Trig får du poäng för din aktivitet som du antingen kan handla ”gratis” för, Trig tar marknadsföringskostnaden. Vi menar att vår identitet blir missbrukad i någon grad. Därför har vi skapat Trig som det nya verktyget för social media. (Visar på videon) På höger har vi reklam från olika leverantörer. Den reklam som Facebook tar in är av lägre kvalitet, Sony är en kund vi har avtal med och kanske kommer med reklam om ett bra erbjudande framöver.
  7. Trig.com är integrerat med Facebook, Twitter och LinkedIn. Här är jag på en ”fan page”, går jag in på min Facebook så kommer samma sida upp där. Jag kan kommentera på Trig och då kommer det också upp på Facebook. (Visar på videon) En annan funktion vi skapat är att koppla ihop med ”Facebook chat” och ”Google talk”.

För att få en susning om hur Trig.com utvecklas går det att följa statistik som visar hur populär trig.com sida är. På alexa.com kan man följa popularitet på internet och här ser det verkligen ljust ut för närvarande och då har inte sidan släppts än till den stora massan. Trig.com ökar i popularitet från dag till dag vilket borde innebära att antalet medlemmar ökar lavinartat. Från att den 27 mars i år legat på 3 347 233:e plats ligger nu sidan på en 271 139:e plats idag. Ett litet utdrag på några dagars siffror här på världsrankingen från Alexa.com(http://www.alexa.com/siteinfo/trig.com#):

2013-04-25: 271139 20130424: 278 821

20130423: 287 772

20130422: 292 427

20130421: 299 668 20130409: 602 628

20130405: 1 041 241

Slutsats: Cellpoint känns verkligen som ett intressant case och faller bara alla bitar på plats så kan det bli kursrusning i aktien. Den tidigare katastrofala historiken är inget som avskräcker mig då jag nu tror att företaget äntligen har hittat ett guldkorn i form av Trig.com. Det kommer att bli mycket intressant att följa lanseringen av Trig.com och jag tror att det kan bli en succé. Hela konceptet känns starkt och är ett komplement till exempelvis Facebook. Värderingen känns väldigt låg hur man än vänder och vrider på det . En värdering på 20Msek (35 om man lägger till skulderna på 15 MSek per den 20121231)för ett företag som har fastigheter värda 28 MSEK och en social nätverk som kan bli riktigt populärt världen över är allt för låg. Det skulle inte förvåna mig om någon av de stora drakarna köpte upp bolaget om Trig.com blir en succé. Risken är naturligtvis hög men går det vägen så är det nu man skall köpa aktien för potentialen är väldigt stor. Stort tack till signaturerna BigMove och HInv på Avanzas forum och stort Lycka till alla investerare!

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?