Cefour full fart framåt!
2016-05-05 20:50, Edited at: 2016-05-06 08:34Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Kan detta hårt åtgångna bolaget vara 2016's stora Turn-around? Vid en en djupgående research utav bolaget finner jag att bolaget är otroligt undervärderat och ligger inför en uppvärdering då marknaden funnit detta förbisedda företag. Efter stora förändringar och nyheter som relativt hamnat under radarn har Cefour blivit förbisedd utav många som inte valt att sätta sig in i bolaget och har det bittra minnet utav något svindlarbolag. Affärer som uppköpet av det anrika bolaget L.O Smith får föga uppmärksamhet trots samarbetspartners som är ett perfekt led för Cefours produktutveckling, vilket borgar för fler affärer och utökade samarbeten med några av världens största vin och sprit tillverkare.
Hösten 2014 var Cefour knappast någon intressant investering. Med en bedrägeri-härva där den gamla ledningen slutade upp med fängelsestraff är inte en historia många mindre börsbolag har. Självklart har jag alltid tyckt att produkten Cefour har alltid varit intressant men ett bolag som bara skulle fortsätta försöka ta sig runt efter något sådant är svårt att få förtroende för men så är inte detta fall. Under 2015 har bolaget genomgått en total omstrukturering med ny ledning, ny styrelse, restaurerad ekonomi och skapat ett bolag med fokus på att tillväxt och lönsamhet. Bolaget som står inför en sådan omvändning behöver inte bara en otroligt bra produkt utan som Warren Buffets mentor Benjamin Graham beskriver det räcker det inte med att ha den bästa produkten utan det måste vara rätt personer bakom för att lyckas. Dessa personer är ordförande Mats Jämterud som har en 25årig erfarenhet av företagsbyggande och som entreprenör där han drivit och sålt tre olika event/kommunikationsbyråer till internationella börsnoterade bolag samt under hela sin karriär arbetat med internationella uppdragsgivare över hela världen. Med den erfarenheten och dessa nätverk finns potential att vända skutan i rätt riktning. Även styrelsemedlem Oscar Garrido har en lång erfarenhet och driver idag "Svenska Food & Beverage LLC" i Houston, Texas, USA, bedriver import och distribuering av alkoholhaltiga drycker mot Nordamerikanska marknaden. Styrelsemedlem Johan Sjökvist, har en bred bakgrund från media- och kommunikationsbranschen. Tidigare har han varit VD för mediebyrån Starcom i Sverige med en årlig omsättning om ca 2MDR, varit strategichef på reklambyrån Lowe Brindfors, samt managementkonsult på McKinsey & Co. Dessa leds utav VDn Henrik Sundewall med en bred erfarenhet inom affärsutveckling, ekonomi och försäljning, med bakgrund från ICL/Fujitsu, Modern Times Group MTG (Kinneviksfären) och Swilkenbridge Group.
För 2016 står organiskt tillväxt långt upp på agendan och sälj är fokus enligt vad VD Henrik Sundewall har meddelat i media. Nu när ekonomin är på plats, både genom emission och finansiering genom teckningsoptionernas 100%iga garanti som löses in i maj samt köpet av LO smith genomförd, är jag övertygad om att den interna planen är att växa genom både organisk tillväxt och förvärv. 2015 var ett stökigt år då bolaget inte hunnit vinna marknadens förtroende än och nya ledningen inte hunnit lägga alla bitar på plats än för att få igång bolaget vilket syns på aktiekursen. 2016 har redan börjat starkt med det någolunda förbisedda förvärvet utav LO Smith och med det tror jag vi ser ökad lönsamhet, fler satsningar på nya marknader, nya affärer och en aktiekurs som minst fördubblar sig. Jag har självklart köpt in mig och tror på en mycket snabb uppvärdering av bolaget och kursen.
Förvärvet utav L.O. Smith
L.O. Smith är ett varumärke med anor från gamla brännvinskungen L.O Smith vars medaljong syns på Absolut Vodka flaskan. Detta förvärv tror jag är en riktig fullträff. L.O. Smith har idag ett antal spritprodukter var de säljs genom grossister till restauranger i Sverige, och till privatkunder genom Systembolagets. Sortimentet kompletterar Cefour på ett perfekt sätt då L.O. Smith AB producerar och förpackar alkoholhaltiga drycker samt flytande livsmedel till restauranger och storkök, produkter där de är branschledande men har haft fokus på produktionen och inte marknaden och försäljningen vilket kompetensen finns hos Cefours ledning. Anläggningen är precis som Cefours i toppklass och det enda som behövs är mer order. Bolaget får även intäkter från att de legoproducerar spritdrycker för andra företag där kunderna är stora internationella företag och namn på listan är:
-Constellation Brands, USA, är bland världens ledande vinföretagen men har även vid sidan om kända märken som Black Velvet och Corona.
-Diageo (UK), med märken som Smirnoff, Johnnie Walker och Capten Morgan för att bara nämna några få.
-Heavy Water, Norge, vilka producerar sin premiumvodka med samma namn.
-Spendrups (Sverige), med flertal igenkända varumärken för svenskar.
Listan på varumärken som tillverkas och har tillverkats hos L.O. Smith är lång. Svedka på export till USA, som för den delen är det snabbast växande spritmärket i USA är inte något som man missar men även andra, Gotlands Bittar åt spendrups, premiumvodkan Heavy Water som vunnit guldpriset på en av världens mest inflytelserika spritmässor i San Fransicos, samt flera andra. De har tillgång till att göra allt från början till slut. Från produktutveckling till färdig förpackad produkt.
Samtliga produkter och samarbetspartners är även ett perfekt led för Cefours produktutveckling, vilket borgar för fler affärer och fler samarbeten. Constellation Brands som har väldigt många vinhus kan tänkas utvecklas till djupare samarbete med ett större antal utvalda produkter. Det som även går att utläsa om L.O Smith vittnar om att det nu har två toppmoderna anläggningar i bolaget, det betyder att det finns stora synergier att hämta vad det gäller sälj, marknad, admin och inköp. Vad det leder till är ett ökat substansvärde då lokalerna är stora och moderna vilket skapar ett materiellt värde till bolaget Cefour.
Aktiens omsättning har av förklarliga skäl varit blygsam med en stökig bakgrund, men tillsammans med LO Smith blir omsättningen betydande kostnaderna reducerade med hjälp av synergieffekterna. Inget av detta syns ännu i kursen men kommer säkerligen med tiden yttra sig. Vad som är intressant är att ett bolag som L.O. Smith inte bara väljer att sälja bolaget utan tar hälften av köpeskillingen i aktier. Jag anser att det är pågrund av fortsatt tro på expandering ifrån just L.O Smith som företag men möjligen en sämre kompetens att driva igenom såpass lukrativa affärer som ledningen ifrån Cefour sitter med samtidigt synergier detta leder till med Cefours unika lösning, L.O. Smiths produkter och existerande samarbeten.
Var är vi nu?
Den nya ledningen har redan stöpt om verksamheten och Cefour har gått från att vara ett Svenskt företag 2014 till att bli ett internationellt 2016. Detta betyder en mycket större marknad och miljoner utav konsumenter nås via nya kunder och kontrakt som i England på Wembley och samarbetspartnern i Spanien. 2016 är det sagt att fokus kommer att vara på försäljning och jag är övertygad om att vi kommer att se nya kunder och samarbeten innan hösten. Ett tydligt bevis på det är pressreleasen som gick ut förra veckan att de har tecknat avtal med Camp Sweden om att vara huvudleverantör av vin genom Cefour’s Selected by Glass™ inför supporterevenemanget Camp Riviera, i juni 2016. Ordervolymen är satt till 12 000 glas, och det är på ett enda event. Bara en sådan affär genererar ca hundra tusen i vinst till och med liknande affärer är nog inte positivt kassaflöde speciellt avlägset.
Varje nytt samarbete och kund adderar lönsamhet till nya Cefour på ett fantastiskt sätt. Jag tror att arbetet som är gjort 2015 innebär att de finns många nya kunder i pipe-line som kommer att resultera i många nya avtal som vi får ta del av under året, förhoppningsvis redan i sommar. Vin på glas är i mångt och mycket en sommarprodukt.
Framtid
Bolaget har kommunicerat att det finns ett flertal idéer kring nya utföranden och paketeringar avseende Bolagets erbjudande. Så det är ingen djärv gissning att vi redan 2016 får se nyutvecklade produkter med stor potential.
Ser man på LO Smith storköksprodukter som bl.a. är vinäger, mat-/rapsolja, olivolja, ättika, och matlagningsvin (5% alkoholhalt, vilket varken är alkoholskattepliktigt eller kräver alkoholtillstånd). Så förpackas de i 5 eller 10 liters plastdunkar, samt 10 liters Bag in Box. Här finns det oanade möjligheter att använda Cefours teknik och fabrik för att förpacka samma produkter i snygga konsumentförpackningar. Även på sikt kanske dom välrenommerade samarbetspartners L.O Smith jobbar med skulle kunna leda till en produktutveckling för alkoholhaltiga drycker på ett smidigt sätt. Med Constellation Brands har man tillgång till otroligt många vinhus, genom Diageo har man tillgång till kända starksprit märken varpå många har standardroll i drinkar samt L.O. Smiths egna utbud utav sprit som brukar finnas på barhyllan som "Hallonlacks".
Styrelsen skrev i prospektet daterat december 2015 att de kunde konstatera att produkterna från Cefour mottas med växande intresse på flera marknader. De beskriver att den trendspaning som Bolaget gjort i sitt arbete med Affärsplanen pekar på ökad efterfrågan av andra typer av förpackningar för vin än de traditionella. En sådan utveckling är positiv för Bolagets förfyllda vinglas. Under året har Cefour sålt vin till festivaler i Sverige men också exporterat till Danmark, England och Skottland samtidigt som Cefour tecknat avtal med ny försäljnings- och distributionspartner för den spanska marknaden. Likaväl som "By Glass" fungerar som alternativ för festivalbesökaren till öl eller cider där glasflaskor gärna undviks och enkelheten efterfrågas kan det vara en självklarhet för den picknick-sugne att inte släpa med sig flaska, korkskruv och i många fall ömtåliga glas då enkelheten i många fall skulle uppskattas, inte minst om man kan få in en fot i sydligare delar av Europa med större vinkultur. Att produkten har otroligt stor potential finns ingen tvekan om för mig. Marknaden finns och produkten efterfrågas, största problemet har varit en oärlig ledning som inte kunnat sälja, det är helt bakom oss, löst med en otrolig uppgradering gällande styrelsen och ledningen vilket ger företaget grönt ljus för framtid.
En uppvärdering utav marknadsvärdet på 200-300% är i mina ögon inte avlägset och skulle tro att så fort orders börjar komma in. Vad utökade samarbeten med L.O Smiths samarbeten, både i form av fler produkter att legoproducera som i sig medför ökad omsättning. Skulle en samarbetspartner vilja leverera en eller flera produkter paketerade i Cefours unika lösning, allt från något av dom fina vinhusen Constellation Brands har eller något annan typ av produkt ser vi nog en ännu högre kurs. 2016 är året för Cefour.
Jag äger själv aktier i Cefour.
Källor: http://losmith.se/hem/http://www.cbrands.comhttp://www.diageo.com/en-row/Pages/default.aspxhttp://heavywater.nohttp://cefourwine.comhttp://cefourwine.com/2015/04/ny-styrelse-i-cefour-wine-beverage/http://cefourwine.com/2016/02/cefour-forvarvar-100-av-l-o-smith-holdings-ab/