Post entry

Sälj CDON-aktien

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Vem vill äga aktier i e-handelskoncernen CDON efter bolagets fortsatt dåliga ekonomiska utveckling?

CDON kom med resultatrapport för q3/2013 idag mån 21 okt 2013: http://www.cdongroup.com/Documents/Pdf/Reports/sv/CDONGroup_SWE_Q3_2013.pdf

Aktien +5% till 23 kr i dagens inledande börshandel.

Som högst har aktien varit uppe i 23,50 kr hittills idag.

Bland bankerna/aktiemäklarfirmorna var Nordnet och Goldman Sachs största nettoköpare av aktien hittills idag (tom strax efter kl 9 mån 21 okt 2013), medan SEB och Avanza största nettosäljare.

SEB:s aktieanalytiker Stefan Nelson hade så sent som 20 aug 2013 rekommendationen "köp" för CDON-aktien med riktkurs 40 kr: http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3746466.ece

Dvs blev SEB-kunderna därför särskilt besvikna pga dagens q3/2013-resultatrapport från CDON?

//Edit: Tom ca kl 10.45 idag mån 21 okt 2013 låg CDON-aktien i 23,80 kr (upp 8-9% från slutkursen fre 18 okt 2013).

Som högst hade aktien då varit uppe i 24 kr som högst tidigare under måndagen.

Goldman Sachs, Morgan Stanley och Deutsche Bank var största nettoköpare tom kl 10.45, vilket tyder på intresse från utländska aktieinvesterare.

GS och MS hade köpt nästan 110 000 CDON-aktier var medan DB nästan 90 000 st.

SEB var by far största nettosäljare med nästan 340 000 nettosålda CDON-aktier.

SEB-analytikern Stefan Nelson uppgav enl nyhetsbyrån Direkt att han ansåg CDON-aktiens kursuppgång var motiverad efter bolagets q3/2013-resultatrapport: www.avanza.se/placera/telegram/2013/10/21/cdon-rimlig-kursreaktion-vardedrivare-pekar-at-ratt-hall-seb.html

Håller hans kunder inte med?

//

//Edit: Aktien låg i 24,60 kr vid ca kl 13 mån 21 okt 2013. (+12% från slutkursen fre 18 okt 2013).

Det var även aktiens högstanivå hittills under dagen.

• Morgan Stanley, Deutsche Bank, Goldman Sachs, Remium och Nordnet var då största nettoköpare av aktien hittills under dagen (i nämnd ordning):

MS över 170 000 st nettoköpta CDON-aktier hittills under dagen
DB nästan 150 000 st
GS över 110 000 st
R över 110 000 st
N över 100 000 st

• SEB och Avanza största nettosäljare:

SEB nästan 500 000 st
A nästan 180 000 st

Edit 2: CDON-aktien slutade idag mån 21 okt 2013 i 24,50 kr (+12%) efter att ha varit uppe i 24,60 kr som högst tidigare under dagen.

Dagens största nettoköpare var Morgan Stanley med över 300 000 aktier och Deutsche Bank med över 200 000 aktier.

Men dagens klart största nettosäljare var SEB med över 800 000 aktier.

//

Vem vill äga CDON-aktier med följande förutsättningar:

• börsvärde drygt 2 miljarder kr vid nuvarande börskurs 23 kr (i den inledande börshandeln mån 21 okt 2013).

//Edit: CDON:s börsvärde uppgick till drygt 2,4 miljarder kr vid börskurs 24,50 kr som slutkurs mån 21 okt 2013.

//

• intäkter 4-5 miljarder kr under senaste 12 mån (okt 2012-sep 2013)

• nettoresultat; en förlust på nästan 200 miljoner kr senaste 12 mån

//Edit: Härav hade CDON intäkter på 950 miljoner kr i q3/2012 (ca oförändrat från 953 miljoner kr i q3/2012, exkl sålda bolag).

Nettoresultatet uppgick till -21 miljoner kr i q3/2013 (jämfört med -11 miljoner kr i q3/2012.

//

• Affärsområde underhållning svarar fortfarande för nästan hälften av intäkterna och minskade intäkterna med 15% från q3/2012 till q3/2013.

• Tre av fyra affärsområden visade förlust under q3/2013.

• nettoskuld 66 miljoner kr per slutet av sep 2013.

Och ner till den nivån har nettoskulden kommit bla för att CDON tidigare under 2013 fick in 514 miljoner kr från aktieägarna i kapitaltillskott genom utförsäljning av nya CDON-aktier via nyemission.

Ca 33 miljoner nya CDON-aktier såldes ut för 15,50 kr per st.

Det totala antalet CDON-aktier ökade därmed från ca 67 miljoner st till ca 100 miljoner st, dvs en rejäl utspädning av den befintliga aktiestocken (även om det hittills har varit en god affär att köpa aktier i nyemissionen eftersom kursen nu ligger i 24,50 kr).

Aktieägarna ville inte ens helt ställa upp med begärt kapital 514 miljoner kr, utan endast 99,4% kom in via aktieägarnas teckningsrätter medan resten erhölls genom att sälja ut ytterligare CDON-aktier för 15,50 kr utan krav på teckningsrätter.

Utöver nyemissionen har CDON tidigare under 2013 fått in 42 miljoner kr genom avyttring av dotterbolaget Heppo.com (som säljer skor via internet i Norden) till bolaget Footway Group AB.

Och det trots att CDON startade Heppo så sent som i aug 2010.

Så här förklarade CDON-vd:n Paul Fischbein beslutet att sälja Heppo enl pressmeddelane från apr 2013:

"Heppo startades inom koncernen och har på kort tid etablerat sig som en
av de större skobutikerna på internet i Norden.

I samband med koncernens strategiska översyn har emellertid bedömningen gjorts att Heppo står starkare och bättre rustat att möta framtiden tillsammans med en annan aktör.

För CDON Group medför försäljningen ett tydligare fokus på koncernens större innehav vilket är i linje med gruppens strategi."

Det kan ju även tolkas som ett misslyckande; att CDON så kort efter starten av Heppo inte längre ansåg det vara värt att behålla Heppo inom CDON och satsa på att utveckla det till något stort på lång sikt.

Plus att CDON såg det som ett bättre alternativ att få in mera cash för att minska sin skuldsättning, än att satsa vidare på Heppo.

• Kvarvarande luft i balansräkningen i form av immateriella anläggningstillgångar bokförda till 629 miljoner kr per slutet av sep 2013 (motsvarande 39% av totala tillgångar, 93% av eget kapital). Risk för nedskrivningar av de immateriella anltillgångarna om CDON fortsätter att gå dåligt?

• Även frågetecken för posten varulager bokförd till 570 miljoner kr per slutet av sep 2013 (35% av totala tillgångar, 85% av eget kapital). Risk för nedskrivningar av varulagret om varor i lager måste reas ut för att kunna säljas?

Tex under 2012 hade CDON en negativ resultatpost på 171 miljoner kr som enl bolaget var en engångspost och i och för sig delvis berodde på en flytt av Nellys lager, men även Nelly-relaterade poster pga följande enl q4/2012-resultatrapporten:

"nedskrivning av överlager samt nedskrivning och justering av balansposter och lagerdiskrepanser"

http://www.cdongroup.com/Documents/Pdf/Reports/sv/1935199.pdf

//Edit: CDON:s vd Paul Fischbein säger dock nu till nyhetsbyrån Direkt att tex sajten CDON:s reautförsäljning går enl plan.

Utförsäljningen väntas enl tidigare besked ge en resultateffekt på -20 miljoner kr, och hittills är över hälften av utförsäljingen genomförd vilket gett en resultateffekt på -13 miljoner kr under q3/2013.

Det innebär enl Fischbein att den reautförsäljningen har gått snabbare än väntat.

www.avanza.se/placera/telegram/2013/10/21/cdon-nelly-battre-och-battre-utforsaljning-cdon-snabb-vd.html

Edit 2: CDON-vd:n Paul Fischbein även senare under dagen för nyhetsbyrån Direkt om att han är nöjd med CDON:s lagernivåer, och anser de är tillräckligt höga och med rätt mix för att kunna klara av att leverera alla kundbeställningar under stundande julhandeln: www.avanza.se/placera/telegram/2013/10/21/cdon-battre-lager-infor-julhandel-an-ifjol-vd.html

Dvs han verkar inte alls vara oroad för att CDON har för stora lagernivåer som ev kommer att behöva skrivas ned i värde.

Däremot uppger han att CDON hade "höga" lagernivåer vid samma tidpunkt i fjol (2012), vilket kan tolkas som att han ansåg de vara för höga då - medan han nu som sagt är nöjd med både nivå och mix på lagret enl Direkt-artikeln.

Bokfört värde på CDON:s varulager per slutet av respektive kvartal (förändring jämfört med samma tidpunkt ett år tidigare):

q4/2011: 459 miljoner kr

q1/2012: 510 miljoner kr
q2/2012: 533 miljoner kr
q3/2012: 683 miljoner kr
q4/2012: 610 miljoner kr (+33%)

q1/2013: 644 miljoner kr (+26%)
q2/2013: 550 miljoner kr (+3%)
q3/2013: 570 miljoner kr (-17%)

//

//Edit: CDON:s ekonomiska utveckling de senaste kvartalen (enl info från framsidan av bolagets senaste resultatrapporter):

Intäkter:
q1/2012: 954 miljoner kr (+67%)
q2/2012: 952 miljoner kr (+38%)
q3/2012: 983 miljoner kr (+19%)
q4/2012: 1 573 miljoner (+19%)

q1/2013: 1 051 miljoner kr (+10%)
q2/2013: 969 miljoner kr (+2%)
q3/2013: 950 miljoner kr (-3%)

Intäktsförändring exkl företagsköp och exkl företagsavyttringar:
q1/2012: +43%
q2/2012: +25%
q3/2012:
q4/2013:

q1/2013:
q2/2013: +5%
q3/2013: 0%

Rörelseresultat:
q1/2012: -12 miljoner kr
q2/2012: -44 miljoner kr
q3/2012: -8 miljoner kr
q4/2013: -111 miljoner kr

q1/2013: -8 miljoner kr
q2/2013: -49 miljoner kr
q3/2013: -18 miljoner kr

Nettoresultat:
q1/2012: -13 miljoner kr
q2/2012: -37 miljoner kr
q3/2012: -11 miljoner kr
q4/2012: -90 miljoner kr

q1/2013: -17 miljoner kr
q2/2013: -45 miljoner kr
q3/2013: -21 miljoner kr

"Engångsposter" som ingår i resultatet:
q1/2012: -14 miljoner kr
q2/2012: -38 miljoner kr
q3/2012:
q4/2012: -112 miljoner kr

q1/2013: -14 miljoner kr
q2/2013: -32 miljoner kr
q3/2013:

Resultat per aktie:
q1/2012: -0,18 kr
q2/2012: -0,54 kr
q3/2012: -0,16 kr
q4/2012: -1,38 kr

q1/2013: -0,25 kr
q2/2013: -0,62 kr
q3/2013: -0,21 kr

Siffrorna innebär följande utveckling under senast rapporterade 12 mån (okt 2012-sep 2013):

• intäkter 4 543 miljoner kr (+8% från föregående 12 mån dvs okt 2011-sep 2012)

• rörelseresultat -185 miljoner kr (ner från 8 miljoner kr)

• nettoresultat -174 miljoner kr (ner från -13 miljoner kr)

• resultat per aktie -2,46 kr (ner från -0,15 kr)

//

Dvs frågetecken för om CDON har en bärkraftig affärsidé?

Förutom ovannämnda dåliga ekonomiska utveckling för CDON i kombination med att aktien är fortfarande högt värderad, finns det väl en underliggande frågeställning kring att det är svårt att vara unik på att sälja grejer via internet.

Det finns så många konkurrenter som också gör det, så det är svårt att vara unik.

Inträdesbarriärerna är låga i branschen, dvs det är billigt för nya konkurrenter att ge sig in i branschen. (Dock ev krävs det väl en del investeringar i marknadsföring etc för att göra sig känd hos allmänheten.)

Enda konkurrensmedlet är låga priser, och det är ju inte positivt för lönsamheten.

Dock även positivt:

+ Tre av fyra av CDON:s affärsområden hade intäktstillväxt från q3/2012 till q3/2013.

Det gäller affärsområdena mode, sport & hälsa, samt hem & trädgård som tillsammans svarade för 53% av CDON:s intäkter under q3/2012.

De hade tillsammans en intäktsförändring på +17% från q3/2012 till q3/2013.

Dock av dessa tre affärsområden går endast sport & hälsa med vinst (9% rörelsemarginal under q3/2013).

Enl ovannämnda SEB-rek från 20 aug 2013 ansåg SEB att CDON:s dotterbolag Gymgrossisten (inom ao sport & hälsa) kan värderas till1 ,7 miljarder kr.

SEB sa då bla att Gymgrossisten (som idag är inriktad på Norden), även har chans att nå goda marknadspositioner i övriga Europa, och att bolaget kan bli uppköpt av USA-bolag med liknande inriktning:

_"SEB menar att Gymgrossisten, som säljer framför allt kosttillskott via internet, har en stor möjlighet att ta tätpositionen även på de europeiska marknaderna utanför Norden.

Gymgrossisten kan också bli den perfekta uppköpskandidaten för en amerikansk sektorkollega som vill gå in i Europa (...)"_

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3746466.ece

SEB ansåg då även att det fanns tecken på att dotterbolaget Nelly (inom ao mode) är på väg att återigen börja visa vinst, och att Nelly kan värderas till "uppemot 2 miljarder kr".

Dvs det blir i så fall nästan 4 miljarder kr i värde bara för Gymgrossisten och Nelly.

Intäkter de senaste kvartalen för CDON:s affärsområde mode (där Nelly ingår):

q4/2011: 275 miljoner kr

q1/2012: 196 miljoner kr
q2/2012: 199 miljoner kr
q3/2012: 164 miljoner kr
q4/2012: 327 miljoner kr (+19%)

q1/2013: 224 miljoner kr (+14%)
q2/2013: 239 miljoner kr (+20%)
q3/2013: 188 miljoner kr (+14%)

Rörelseresultat för ao mode:

q1/2012: -39 miljoner kr
q2/2012: -14 miljoner kr
q3/2012: -20 miljoner kr
q4/2012: -141 miljoner kr

q1/2013: -17 miljoner kr
q2/2013: 1 miljon kr
q3/2013: -7 miljoner kr

Ao mode består väl främst av Nelly men även av Members.com.

Vad är Members.com? Dess hemsida: https://members.com/se/

Enl hemsidan:

"Nya kampanjer varje dag från välkända varumärken inom mode, sport, heminredning & resor med upp till 80% prisreducering.

Bli medlem idag och upptäck en ny värld av shopping."

Dvs tydligen kan man registrera sig där och köpa produkter med särskilda rabatterbjudanden.

CDON gick ut redan 20 sep 2013 och varnade för dålig utveckling för Nelly under q3/2013 enl pressmeddelande:

"Försäljningen i Nelly.com har under det tredje kvartalet påverkats negativt av det varma vädret.

Försäljningen under det tredje kvartalet 2013 förväntas bli högre jämfört med samma period föregående år men lägre än det andra kvartalet 2013.

På grund av den lägre omsättningen förväntas rörelseresultatet för Nelly.com bli svagt negativt i det tredje kvartalet 2013."

http://www.cdongroup.com/Documents/Pdf/PressReleases/sv/809818.pdf

Och ur CDON:s q3/2013-resultatrapport (som alltså kom idag mån 21 okt 2013) om utvecklingen för ao mode under kvartalet:

"Tillväxten dämpades något av en större andel realisationsförsäljning i perioden samt att den viktiga säsongsstarten för höstförsäljningen försenades på grund av det varma vädret."

http://www.cdongroup.com/Documents/Pdf/Reports/sv/CDONGroup_SWE_Q3_2013.pdf

Det man kan fråga sig är hur ovannämnda ekonomiska utveckling för ao mode kan vara värd 2 miljarder kr?

Ev är siffrorna inte helt jämförbara.

Tex anger CDON nu att ao mode hade intäkter på 164 miljoner kr i q3/2012.

Men i q3/2012-resultatrapporten uppgavs mode ha intäkter på 193 miljoner kr.

Det beror väl bla på att även Heppo.com ingick i CDON:s ao mode tidigare, men såldes under våren 2013.

Dvs det verkar som att CDON därför tex exkluderar Heppos tidigare intäkter från ao modes historiska jämförelsesiffror.

Ekonomisk utveckling för CDON:s ao sport & hälsa de senaste kvartalen:

Intäkter:
q1/2012: 128 miljoner kr (+32%)
q2/2012: 116 miljoner kr (+29%)
q3/2012: 124 miljoner kr (+32%)
q4/2012: 129 miljoner kr (+33%)

q1/2013: 177 miljoner kr (+39%)
q2/2013: 156 miljoner kr (+34%)
q3/2013: 169 miljoner kr (+37%)

Rörelseresultat:
q1/2012: 13 miljoner kr
q2/2012: 11 miljoner kr
q3/2012: 11 miljoner kr
q4/2012: 12 miljoner kr

q1/2013: 18 miljoner kr
q2/2013: 14 miljoner kr
q3/2013: 15 miljoner kr

Rörelsemarginal (rörelseresultat delat med intäkter):
q1/2012: 10%
q2/2012: 9%
q3/2012: 9%
q4/2012: 10%

q1/2013: 10%
q2/2013: 9%
q3/2013: 9%

Fin och hög, stabil intäktstillväxt, men är det verkligen motiverat att som SEB värdera denna verksamhet till 1,7 miljarder kr?

Rörelseresultatet ligger på 40-50 miljoner kr i årstakt efter 22% skatt.

En värdering till 1,7 miljarder kr innebär då ett p/e-tal på 37.

Visst har affärsområdet haft en god ekonomisk utveckling, men pga att konceptet är lättkopierat av konkurrenter borde väl max ett p/e-tal på 15-20 vara motiverat?

Det innebär i så fall ett motiverat värde på 700-900 miljoner kr för ao sport & hälsa (dvs huvudsakligen Gymgrossisten).

Det kan då jämföras med CDON:s totala börsvärde på 2,3 miljarder kr.

Hur kan man alltså tycka att resterande CDON i så fall är värt 1,4-1,6 miljarder kr?

Det är alltså för affärsområdena underhållning, mode samt hem & trädgård som alla tre gick med förlust under q3/2013 och varav ao underhållning hade kraftig intäktsminskning.

Och jämför man den ekonomiska utvecklingen ovan för ao sport & hälsa med den för ao mode, så måste ju slutsatsen bli att ao mode är värt mindre än s & h (och inte mer som SEB verkar tycka).

Dvs i så fall skulle ao mode vara värt (väsentligt) mindre än 700-900 miljoner kr av kvarvarande CDON-börsvärde 1,4-1,6 miljarder kr (totalt 2,3 miljarder kr minus ao s & h värderat till 700-900 miljoner kr).

//Edit: CDON-vd:n Paul Fischbein enl nyhetsbyrån Direkt om att att Gymgrossisten är "väl rustat för ökad konkurrens": www.avanza.se/placera/telegram/2013/10/21/cdon-gymgrossisten-star-rustat-infor-okad-konkurrens-vd.html

1)

Fischbein uppger enl den artikeln att Gymgrossistens position i Norden är "väldigt stark", och att konkurrens från nya internetbaserade firmor inte behöver innebära marginalpress eftersom trenden i branschen är att försäljning via internet tar marknadsandelar från försäljning i riktiga butiker.

2)

En del av Gymgrossistens intäkter utgörs av kunder som har abonnemang som går ut på att man regelbundet får sig tillskickat vissa produkter för ett visst pris (tex per månad?).

Det lär ju öka stabiliteten i intäkterna, åtminstone tills ett sådant abonnemang löper ut.

3)

Dessutom utgörs ca hälften av Gymgrossistens intäkter av försäljning av produkter med Gymgrossistens egna varumärken, vilket enl Fischbein bidrar till att göra det svårt för konkurrenter att konkurrera.

Enl Fischbein har Gymgrossisten ökat sin marknadsandel under q3/2013.

Men negativt att amerikanska jättekonkurrenten GNC börjat konkurrera i Europa from q4/2013 genom köp av brittiska bolaget Discount Supplements.

Och att Gymgrossisten har en stor del egna varumärken spelar väl mindre roll om konkurrenterna har liknande produkter med andra varumärken?

Totalt sett utgörs enl artikeln ännu så länge detaljhandelsmarknaden via internet bara 6% av den totala detaljhandeln.

Som jämförelse är andelen 12% i Storbritannien och USA.

Dvs om Sverige/Norden på sikt också når åtminstone 12% innebär det väl en drivkraft för fortsatt långsiktg tillväxt för CDON framöver.

//

Ao underhållning de senaste kvartalen:

Intäkter:
q1/2012: 484 miljoner kr (+34%)
q2/2012: 464 miljoner kr (+27%)
q3/2012: 525 miljoner kr (+22%)
q4/2012: 913 miljoner kr (+18%)

q1/2013: 512 miljoner kr (+6%)
q2/2013: 411 miljoner kr (-12%)
q3/2012: 447 miljoner kr (-15%)

Rörelseresultat:
q1/2012: 24 miljoner kr
q2/2012: 12 miljoner kr
q3/2012: 20 miljoner kr
q4/2012: 47 miljoner kr

q1/2013: 13 miljoner kr
q2/2013: -10 miljoner kr
q3/2013: -13 miljoner kr

Rörelsemarginal:
q1/2012: 5%
q2/2012: 3%
q3/2012: 4%
q4/2012: 5%

q1/2013: 3%
q2/2013: -2%
q3/2013: -3%

Dvs stor säsongsvariation pga mycket försäljning i q4 i samband med julen.

Hygglig utveckling tom 2012 men därefter verkar luften ha gått ur under 2013.

CDON förklarade utvecklingen för ao underhållning under q2/2013 så här enl resultatrapporten för det kvartalet:

"Försäljningsnedgången och resultatet påverkas av att den negativa marknadsutvecklingen för medierelaterade produkter tilltar, men den främsta förklaringen till det negativa resultatet under kvartalet är en stor utförsäljning av datorprodukter.

Utförsäljningen har påverkat resultatet negativt med cirka 10 Mkr under kvartalet."

http://www.cdongroup.com/Documents/Pdf/Reports/sv/2120331.pdf

Dvs tydligen har CDON börjat med datorförsäljning vilket gått dåligt.

Därefter varnade CDON redan i pressmeddelande från 20 sep 2013 över dålig utveckling i q3/2013 för försäljningen av mediaprodukter (dvs tex dvd-filmer) inom ao underhållning:

"Försäljningen av mediarelaterade produkter inom CDON.com uppskattas minska med omkring 25-30 procent jämfört med föregående år vilket är i linje med bolagets förväntningar."

http://www.cdongroup.com/Documents/Pdf/PressReleases/sv/809818.pdf

Hur kan det vara enl CDON:s förväntningar att mediaprodukterna minskar försäljningen med 25-30% i årstakt?

Och sedan enl q3/2013-resultatrapporten (som alltså kom idag mån 21 okt 2013):

"CDON.com bibehöll under kvartalet sin marknadsandel på medieprodukter men på en kraftigt nedåtgående totalmarknad.

Den i det andra kvartalet initierade lagerutförsäljningen inom datorkategorin intensifierades under det tredje kvartalet."

"Den negativa resultateffekten av utförsäljningen uppgick under det tredje
kvartalet till cirka 13 Mkr och det underliggande resultatet för segmentet var därmed svagt positivt."

http://www.cdongroup.com/Documents/Pdf/Reports/sv/CDONGroup_SWE_Q3_2013.pdf

Dvs neg resultateffekter på 10 miljoner kr i q2/2013 och 13 miljoner kr i q3/2013 pga reautförsäljning av datorer.

Å ena sidan är ju det negativt, men å andra sidan kan man säga att det är positivt att resultatet ser bättre ut om man exkluderar dessa negativa resultatposter. I så fall blev det ju nollresultat för affärsområdet både under q2/2013 och q3/2013.

CDON menar ju på att de negativa resultatposterna är engångsposter som ej kommer att upprepas framöver, men finns det risk för att CDON kommer att drabbas av liknande poster igen framöver undrar man?

Ao underhållning omfattar e-handelssajterna CDON.com och Lekmer.com.

Sajten CDON.com har följande produktområden:

böcker
hemelektronik
mobiltelefoni
hushåll & vitvaror
hem & trädgård
sport & outdoor
film
spel
musik
kläder & skor
t-shirts & merchandise
digitala produkter
leksaker, barn & baby
smarta deals

Dvs det ingår delvis produkter från andra affärsområden såsom hem & trädgård etc.

Det är väl särskilt försäljningen av dvd-filmer etc som på sistone viker.

Ev moraliskt tvivelaktigt att CDON även säljer filmer i kategorin "vuxenfilm/erotik"?

http://cdon.se/erotik/

Och där finns följande underkategorier:

Amatör
Babes
Parfilm
Nordiskt
Nybörjare
Moget
Stora bakar
Stora bröst
Stora tjejer
Porrstjärnor
Utseende
Sex
HBT
Fetisch

Här vågas inte ens anges vilka underkategorier och filmtitlar som i sin tur tex finns inom "Fetisch".

Familjen Stenbeck-kontrollerade investmentbolaget Kinnevik är ju huvudägare i CDON, och en fråga är om familjen Stenbecks frontfigur Cristina Stenbeck (som även är styrelseordförande i Kinnevik) godkänner att CDON säljer dessa filmer.

Ao hem & trädgård de senaste kvartalen:

Intäkter:
q1/2012: 146 miljoner kr
q2/2012: 146 miljoner kr
q3/2012: 142 miljoner kr
q4/2012: 198 miljoner kr (+15%)

q1/2013: 143 miljoner kr (-2%)
q2/2013: 159 miljoner kr (+9%)
q3/2013: 146 miljoner kr (+3%)

Rörelseresultat:
q1/2012: -6 miljoner kr
q2/2012: -3 miljoner kr
q3/2012: -1 miljon kr
q4/2012: -3 miljoner kr

q1/2013: -3 miljoner kr
q2/2013: 0 kr
q3/2013: -1 miljon kr

Dvs det är ju främst sajten Tretti.com som säljer så kallade vitvaror (dvs kylskåp, diskmaskiner och tvättmaskiner etc) via internet.

Tretti.com var tidigare ett separat börsnoterat bolag som blev uppköpt av CDON under 2011 för 300-400 miljoner kr.

//Edit: Tretti ingår i CDON from början av juni 2011.

CDON köpte Tretti för 346 miljoner kr.

Det framgår enl CDON:s resultatrapport för q2/2011: http://www.cdongroup.com/Documents/Pdf/Reports/sv/1422875.pdf

//

CDON skriver i sin q3/2013-resultatrapport om "en marknad som präglas av hård konkurrens inom vitvaror".

I ao hem & inredning ingår även sajten Rum21.com som säljer möbler och inredning via internet.

Rum21.com säljer möbler med inriktning på bla "designklassiker" men har på sistone även lanserat egendesignade möbler.

Bilder från CDON-vd:n Paul Fischbeins och CDON-finanschefen Nicolas Adlercreutz presentation av q3/2013-resultatrapporten: http://www.cdongroup.com/Documents/Pdf/Presentation_Q3_21okt.pdf

Det är 15 st bilder.

Bla från bilderna:

"Less tied up capital in inventories and receivables."

_"Cash flow from operations increased to SEK 14.6 (-92.4) million."

"Net investing activities of SEK -11,4 (-6,1) mn in Q3."

"Remaining 2.23% of the shares in NLY Scandinavia AB ("Nelly.com") acquired."_

"Credit facility amortised by SEK 150 mn."

Dvs kassaflöde genererat från rörelsen uppgick till 14-15 miljoner kr under q3/2013.

Dessutom har en del kapital skakats fram genom sänkta nivåer på varulager och kundfordringar.

Kapitalet har sedan använts till investeringar på 11-12 miljoner kr i rörelsen, köp av resterande dryga 2% av Nelly, samt 150 miljoner kr i avbetalning på lån.

- Negativt att så lite kassaflöde genereras från den löpande verksamheten.

+ Men positivt att det blev något alls eftersom det bokförda resultatet visade förlust för CDON under kvartalet.

+ Och positivt att så mycket kunnat betalas av på lån. Men det lär ju inte gå varje kvartal att krama ut så mycket kassaflöde bara genom att sänka varulagret och kundfordringarna.

Tidigare kom besked i pressmeddelande från CDON 8 juli 2013 om att CDON per 3 juli 2013 köpt resterande dryga 2% i Nelly för 14 miljoner kr: http://www.cdongroup.com/Documents/Pdf/PressReleases/sv/789124.pdf

Dvs om 2,23% av Nelly värderas till 14 miljoner kr innebär det att 100% av Nelly värderas till 628 miljoner kr.

Det är alltså långt mindre än de nästan 2 miljarder kr som SEB-analytikern Stefan Nelson värderar Nelly till.

Och utifrån Nellys ekonomiska utveckling ovan är frågan om Nelly ens är värt 628 miljoner kr (om något alls?).

//Tillägg 22 okt 2013

Besked om att Danske Bank höjer sin rekommendation för CDON-aktien från "behåll" till "köp" med bibehållen riktkurs 29 kr.

Aktien i skrivande stund i 24,90 kr vid ca kl 12.30 tis 22 okt 2013 (+1,6% från slutkursen igår mån 21 okt 2013).

Som högst har aktien tidigare under dagen idag varit uppe i 25,30 kr.

Skandiabanken och SEB är största nettoköpare hittills under dagen.

Nordnet och Avanza största nettosäljare.

Dock är handeln i CDON-aktien klart mindre än den var igår efter att q3/2013-resultatrapporten kom under morgonen.

//

//Tillägg 22 okt 2013

I CDON:s q3/2013-resultatrapport som kom igår mån 21 okt 2013 fanns ett avsnitt om att bolaget utreds för ev skattebrott:

"Finska tullmyndigheten utreder CDON AB:s Ålandsbaserade dotterbolag CDON Alandia avseende misstankar om skattebrott.

I likhet med andra bolag i branschen har CDON.com valt att distribuera till kunder i Finland från Åland.

Verksamheten har bedrivits sedan 2007 och är transparent för relevanta myndigheter som löpande har granskat den, senast genom en tullrevision 2010 och en skatterevision 2012.

CDON AB bistår utredningen fullt ut och anser fortsatt att bolaget agerar i enlighet med relevanta lagar och bestämmelser."

http://www.cdongroup.com/Documents/Pdf/Reports/sv/CDONGroup_SWE_Q3_2013.pdf

Vad kan det leda till ekonomiska konsekvenser för CDON om det blir fällande dom?

//

- - -

Skala för aktie-rekommendationer i denna blogg:

• "Köpläge": En aktie som för tillfället är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning som väntas leda till kursuppgång inom en ganska snar framtid (typ inom 0,5-1 år).

• "Kortsiktigt köp": En aktie som har goda skäl att utvecklas väl på kort sikt (typ inom de närmaste månaderna), även om man inte vet hur det kommer att bli på lång sikt.

• "Långsiktigt köp": En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt (dvs på typ 3-5 års sikt).

• "Spekulativt köp": En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång.

• "Fullvärderad": En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.

• "Sälj": En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.

Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex tidigast 1-2 års tid (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp"). Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp").

Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan/strongpp bli helt värdelöst.

Enligt den vetenskapliga finansteorin är (förenklat sett) all information redan inbakad i alla börskurser. Därmed ger alla aktier (vid rådande börskurs) den förväntade framtida avkastning som är motiverad med hänsyn till aktiens risk, vilket i så fall gör det meningslöst att försöka plocka ut köpvärda (eller säljvärda) aktier. Enligt teorin är istället en indexfond alltid att föredra: http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-indexfond-det-enda-rationella

Det är ej säkert att blogginlägget har tagit upp alla aspekter som är relevanta för bedömningen av den aktie som blogginlägget handlar om. Och de aspekter som tas upp i blogginlägget kan ha feltolkats.

"Käpphästar" i denna blogg bla:

• Aktieutdelningar

Aktieutdelningar och nivån på dem anses här vara irrelevanta i sig för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej.

Aktieutdelningar är ju bara som att man har 1 000 kr på banken och gör ett uttag på 100 kr. Man blir inte rikare för det utan har ändå bara 1 000 kr (fast 100 kr kontant och 900 kr kvar på banken).

Allt annat lika bör en aktiekurs falla med lika mycket som aktieutdelningen när aktieutdelningen avskiljs från börskursen.

Däremot kan aktieutdelningen indikera att bolaget är lönsamt och genererar bra resultat per aktie och räknar med en fortsatt god utveckling för resultatet per aktie, men då är aktieutdelningen bara en sekundäreffekt av det.

Det enda relevanta för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej anses här vara hur mycket pengar ett bolag genererar (och väntas generera de kommande åren) i sin löpande verksamhet (mätt förenklat som tex resultat per aktie), och hur börskursen ligger i förhållande till det.

Sätter man in pengar på bankkonto vet man alltid säkert (förhoppningsvis) att man får tillbaka insatta pengar plus ränta (även om räntan är låg) när man vill ta ut pengarna.

Köper man en aktie för att få aktieutdelning tar man alltid en risk för att börskursen står lägre när man senare vill sälja aktien.

Dvs det är inte säkert att man får tillbaka insatta pengar när man köper en aktie.

Dessutom får man ju (normalt) betala 30% skatt på erhållna aktieutdelningar, vilket snarare i sig gör det till en nackdel med aktier som ger hög aktieutdelning.

• Immateriella tillgångar

Många börsbolag har mycket "luft" i sina balansräkningar i form av abstrakta så kallade immateriella tillgångar (immateriella anläggningstillgångar) bokförda till stora belopp bland tillgångarna i balansräkningen.

Ofta kan de immateriella tillgångarna ha uppstått tex om ett bolag köpt ett annat bolag dyrt (dvs för ett pris som överstiger det köpta bolagets bokförda tillgångsvärden), eller om ett bolag bokför utvecklingskostnader som en tillgång som belastar resultatet utspritt över flera år i form av årliga avskrivningar.

Om ett bolag börjar gå dåligt finns risk för att det bokförda värdet på de immateriella tillgångarna måste skrivas ned. Och det kan då bli stora nedskrivningar eftersom många bolag har stora immateriella tillgångar.

Nedskrivningarna ger en negativ resultateffekt med samma belopp som även minskar bolagets egna kapital med lika mycket (allt annat lika).

Med de stora nedskrivningar det därmed lätt kan bli, kan det mesta eller hela ett bolags egna kapital därigenom raderas ut (och ev till och med bli negativt) vilket gör att bolaget omgående måste få kapitaltillskott från aktieägarna för att överleva.

Sådana kapitaltillskott erhålls då oftast genom att bolaget säljer ut nya aktier till aktieägarna via nyemission, vilket då brukar försämra börskursens dåliga utveckling ytterligare.

Dvs stora immateriella tillgångar i ett bolags balansräkning innebär en förhöjd risknivå i bolagets aktie.

I detta blogginlägg fick alltså CDON-aktien rekommendationen "sälj" vid nuvarande börskurs 23,20 kr (strax efter börsens öppning kl 9 mån 21 okt 2013).

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?