Post entry

CDON Group - En analys

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Hej,

Jag tänkte dela med mig av det jag vet om CDON Group. Förhoppningsvis blir man inte sågad som många andra blivit här på fourmet på senaste tiden.

Analys CDON Group AB

Börsnoterat: 2010-12-15

Rapport: 2011-02-02

VD och Koncernchef: Mikael Olander, 2000-

Omsättning för 2010: ca 2 miljarder

Tillväxt: Hög, i snitt 30 % sedan 2007.

Lönsamhet: 7,5 % i snitt sedan 2007.

Kinnevik är största ägare med 20,4 procent i CDON.

MTG:s vd Hans-Holger Albrecht är styrelseordförande i bolaget. I styrelsen sitter även Kinneviks vd Mia Brunell Livfors och Tele2:s tidigare vd Lars-Johan Jarnheimer.

Aktieägare:

Kinnevik 20,4 %

Capital Research and manage. 6,7 %

Lannebo Fonder 3,3 %

SEB fonder 3,0 %

Anledningar till köp av CDON:

  • CDON:s samtliga innehav är starka under Q4, julhandeln.
  • Kursen har pressats ner av de som fått aktien i knäet från MTG. Luckan som MTG tappade i kurs vid avknoppningen ska täppas igen. Eftersom kursen föll kraftigt, tolkar jag det som att MTG-ägarna anser CDON mer värt.
  • Aktien noterades 15 dec, marknaden har inte fått upp ögonen för CDON än. CDON har haft ett litet utrymme i media sen dess.
  • Folk tror fortfarande att CDON (som namnet antyder) bara säljer CD-skivor.
  • CDON kommer prestera bättre på sikt än vad de gjort inom hårda ramar från MTG.
  • Segmentet mode kommer fylla den fallande marginalen på CD-skivor (segmentet underhållning).
  • E-handeln växer med 10 % per år, samma tillväxttaxt har CDON som mål.
  • CDON har tack vare konvertibellån på 250 Mkr en stark kassa som kan användas för vidre expansion. Kassan täcker även eventuella förluster för de nystartade verksamheterna.
  • CDON group har fått flera bud från intressenter innan börsnotering. Man ansåg dock att bolaget var värt mer.
  • Julhandeln på nätet slår nya rekord: https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=186923

Risker:

  • Vi vet inte hur stor del CD-skivförsäljningen har. Vi vet att inom segmentet underhållning står de för tredje största försäljningkategorin. CDON ersätter dock kontinuerligt CD-skivorna med andra produktkategorier.
  • Träder Amazon in i Sverige har CDON stora problem.
  • Musikstreaming såsom Spotify minskar CDON:s försäljning av CD-skivor, än en gång hade det varit intressant med en siffra på hur stor del CD-skivor står för.
  • Oklart hur mycket den förlorade rabatten på reklam kommer påverka resultatet. Hade CDON betalat marknadspriser skulle det ha kostat 20 Mkr mer än redovisat 2009 och 14,5 Mkr mer hittills under 2010. Därför kommer antagligen tillväxten slå av och hamna på runt 10 %.

Varför sålde MTG?

MTG knoppar av CDON för att fokusera på TV-området. E-handelsfrågor har kommit långt ner på MTG:s agenda, en mer självständig position ger möjlighet till bättre fokus och utveckling för CDON.

Andra spekulationer från marknaden är enligt mig inte relevanta då jag anser mig förstå MTG:s handling; traditionell media såsom TV är helt annorlunda ny media som kräver ”fria tyglar”.

CDON:s tre affärsområden inom e-handel:

  • Underhållning 70% (fallande marginal, 7 % (9 % 2007)
  • Sport & Hälsa (växer)
  • Mode (växer stort)

Varumärken:

  • CDON.se: hemelektronik/CD- och DVD-skivor/Böcker (tror CD-skivorna är en liten del)
  • Nelly.com: mode (min uppskattning av målgrupp: 70 % Kvinna, 20 % Man, 10 % mamma/kids)
  • Gymgrossisten.com: kosttillskott (folk trycker i sig vad som helst för ett ideal)
  • Bodystore.com: hälsovård/hälsa (hälsotrenden håller i sig)
  • Bookplus.fi: böcker (böcker kommer alltid finnas trots läsplattor)
  • Linuslotta.com: barnkläder (30+ mammor handlar här till sina barn)
  • Lekmer.se: leksaker (för den som inte hinner handla leksaker på stan)
  • Heppo.se: skor (skulle själv inte handla skor på nätet - men det finns folk till allt)

Ökade reklamkostnader för CDON Group AB

Det ligger antagligen i Kinneviks och MTG:s intresse att det ska gå bra för CDON Group.

MTG och CDON Group har ett reklamavtal på 3 år. Rabatten på tv-reklam i MTG:s kanaler kommer förmodligen att fortsätta genom ett nytt avtal när det förra löper ut. Reklamtiden måste alltid fyllas med något när det inte finns tillräckligt med annonsörer, vilket kan förekomma ofta. Den uppskattade rabatten till tv-utrymmet beräknas till 15-20 Mkr/per år. Denna rabatt är värd mycket under en lågkonjunktur, då företag drar ner på reklamen för att spara kostnader, när de istället bör öka exponeringen.

Sålänge MTG förser CDON Group med reklamtid kan bolaget troligen fortsätta sin höga tillväxt. Något jag räknar med på sikt.

Viktigt att tillägga är att många av CDON:s varumärken marknadsför sig genom sociala medier och länkar såsom Facebook och bloggar. Nelly.se har en aktiv kundkrets på Facebook och inom modebloggosfären. Sociala medier är ett billigt och effekt sätt att marknadsföra sig om man gör det på rätt sätt.

Övrigt

Många har ibland försökt jämföra CDON med Eniro. Ett bolag som Eniro bör dock inte jämföras med CDON. Eniro valde att ta betalt för en tjänst som andra gjorde gratis, det säger allt. Marknadskommunikation 2.0 ställer nya krav på aktörerna, något som Eniro inte klarade av.

Uttalanden i media från VD Mikael Olander:

"Det här innebär mer uppmärksamhet och därmed kommer vi kunna prestera bättre än vad vi hade kunnat göra inom MTG på sikt".

Nelly.com, har den starkaste tillväxten för tillfället. ”Den trenden kommer fortsätta ett tag till”.

”Vi får en egen styrelse som fokuserar på våra frågor - vi hamnar i centrum. Inom MTG var vi inte det viktigaste området, vi hörde inte till kärnverksamheten.”

”Cdon ska växaminst lika mycket som marknaden organiskt och ha en lönsamhet som åtminstone är i nivå med konkurrenternas.”

”När det gäller cd-skivor, böcker och film har man ju kommit extremt långt, här går 30-40 procent av försäljningen via nätet i vissa lägen. I andra segment kanske man aldrig når så högt.”

Inför noteringen har bolaget tagit upp ett konvertibellån på 250 miljoner som MTG står bakom till 100 procent. ”Vi kommer att ha en väldigt god finansiell ställning och kommer ha muskler för att fortsätta expandera när tillfälle ges”.

Tidigare i år förvärvadeCdon Lekmer.com som säljer leksaker på nätet och i augusti lanserades skosajten Heppo.com. ”Två segment som bolaget tror jättemycket på”.

Han säger att försäljningen ökar i alla åldersgrupper. Men att det är den största procentuella tillväxten sker bland de medelålders.

”Vi växer procentuellt sett snabbare bland dem som är äldre än 45”.

Han berättar att tv-reklamen har varit effektiv för att öka försäljningen för Nelly och CDON. För Gymgrossisten har MTG valt en annan väg. Där satsar bolaget på att dela ut kataloger till dem som tränar på gym. Bolaget får även kunder genom att kunderna tipsar varandra.

CD-skivor var hett för något decennium sedan, så är det idag en produkt som är på väg att ersättas av andra. Trots det väljer CDon Group att behålla det gamla namnet på bolaget.

Bert Willborg, presschef på MTG:

- CDon är ett välkänt varumärke, CDon står för underhållning och har en extrem varumärkeskännedom i Norden.

VD Mikael Olander, CDON Group:

- Om fem år kommer vi att titta tillbaka och vara överraskade över hur snabb tillväxten har varit de senaste åren.

Analytiker uttalar sig om CDON Group:

”Det finns alltid en risk att det kortsiktigt blir ett säljtryck från de investerare som har fått aktierna i knäet och inte vill eller kan äga dem", sade Daniel Ek, medieanalytiker på Carnegie.

Simon Kjellström, analytiker på Öhman Fondkommission har följt Cdon group:

– E-handel är en mycket dynamisk verksamhet med stark utvecklingspotential. Välskötta företag inom den sektorn ska växa snabbt.

Handelsbanken skriver i en färsk analys inför avknoppningen att de bedömer att CDON är värt 1,9-2,3 miljarder kronor, motsvarande 28-34 kronor per aktie.

Nordea skriver: Enligt en SME-enkät värderar 8 analytiker i snitt bolaget till 2,4 miljarder kronor vilket motsvarar ett värde på 36 kronor per aktie. Spannet mellan högsta och lägsta värde är emellertid relativt stort på mellan 1,9 och 2,9 miljarder kronor vilket motsvarar 28 kronor och 43 kronor per aktie. Det indikerar att osäkerheten runt värdet på CDON är relativt stort.

Euromonitor

Enligt siffror från Euromonitor, som Cdon hänvisar till i sitt noteringsprospekt, väntas den nordiska e-handeln växa med i snitt 11 procent per år under de nästkommande fyra åren.

Slutsats

CDON är medvetna om att CD-skivorna påverkar segmentet underhållning negativt enligt kvartalsrapporten, och de jobbar med att ersätta med nya produktgrupper. Just nu utgör CD-skivor segmentets tredje största produktkategori.

De företag som jag tror kommer växa mest i gruppen är Nelly.se och Gymgrossisten. Segmentet Mode fördubblar gång på gång sin försäljning. Nelly.se ligger nere ibland för att sidan inte klarar av trafiken. Det är här jag tror tillväxten kommer ske, inte i underhållning utan i modesegmentet. Här ska man nog inte underskatta vikten av de unga modebloggarna, gissar på att de är direkt beroende av dem. Expansionen i Tyskland får vi inte glömma, där har man bara börjat.

Gymgrossisten plockar konstant marknadsandelar i både Norge och Finland.

Jag tror CDON Group kan effektivisera både lager och webbsidor, något som är möjligt nu med fria tyglar och en stor kassa. Innan under MTG regi, lär de haft begränsade ramar för detta. Därför tror jag denna ”krigskassa” har större betydelse än markaden räknar med.

E-handel är en relativt ny bransch, som hela tiden utvecklas. Det enda vi kan konstatera är att CDON Group var ute tidigt på internet och har lyckats överleva. Vi får se hur länge de kan ligga i framkant inom e-handel.

Läs mer om CDON Group:

Nordea uppskattar värdet på CDON: http://nordeafinans.se/Marknader/Marknadskommentar/Marknadskommentar/29586.html?cid=5670

http://www.ehandel.se/Tomtar-och-Troll-saeljer-baest,610.html

https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=183383

https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=183223

http://www.dagenshandel.se/dh/DagensH.nsf/0/A0024C160C15E4CEC12577F1002C06E1?open

http://www.va.se/nyheter/2010/12/10/cdon-blir-borsbolag-nasta-vecka/

http://www.e24.se/business/it-och-telekom/jag-ser-inget-slut-pa-tillvaxten_1997551.e24

http://internetworld.idg.se/2.1006/1.309715/sa-stor-ar-den-svenska-e-handeln

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?