Rysk alkohol
2009-11-09 13:15, Edited at: 2010-06-11 12:31Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Jojomen. Det går att tjäna pengar på rysk alkohol. Nyligen skrev jag en blogg om ryska fynd på den svenska aktiemarknaden.
http://www.redeye.se/aktiebloggen/5969/ryska-fyndkop
Den som vågar sig ett steg längre bort, till Danmark kan fundera på om inte Carlsberg kan vara en "Rysk aktie". Hälften av Carlsbergs produktion gå nämligen till Ryssland och Östeuropa.
Egendomligt nog så tjänar Carlsberg väldigt bra med pengar om oljepriset går upp. Den ryska rubeln styrs nämligen av oljepriset. Lönsamheten på de starka dryckerna är dessutom dubbelt så stor som i det hårt konkurrensutsatta Västgeuropa.
Carlsberg har en 40 procentig marknads andel i Ryssland och goda utsikter till expansion i både Kina, Laos och Vietnamn.
Rysslandsäventyret började för nio år sedan med att bryggeriet köpte in sig i RHH, ett företag som numera är helt uppköpt av Carlsberg. Visst finns det konkurrens av lokala bryggare och andra internationella företag, men lägre råvarukostnader, sparåtgärder och högre priser i kombination med ökade marknadsandelar gör att Carlsberg kunnat öka resultatet.
Produkterna i Carlsberg är välkända: Carlsberg, Pripps, Rignes, Tuborg, Falcon, Koff och Kronenbourg. Eftersom att Carlsberg ägar alla sperlar det inte så stor roll vilken öl som dricks. De tjänar pengar oavsett, och även på ett hundratal andra varumärken. Antalet konsumenter växer stadigt, främst beroende på ökat välstånd. Öl vinner dessutom andelar från totalkonsumtionen av alkohol.
Det är skalfördelarna som gör att Carlsberg kunnat tränga in i Ryssland, med bibehållen och förbättrad marginal. För närvarande är bryggeriet fjärde störst i hela världen.
Det är tillväxtmöjligheterna i Ryssland, i Asien och Östeuropa, som kan få aktiekursen att stiga ytterligare. Risken skall inte underskattas. Ryssland är osäkert, och vad händer om Ryssarna nyktar till? Faktum är att den Ryska marknaden har minskat med tio procent i volym under 2009. Hur stor nedgången slutligen blir, vet ingen. Efterfrågan kan sjunka ytterligare, men Calsbergaktien är jämförelsevis billig, om man värderar den i förhållande till de andra stora bryggeribolagen. Det sammanhänger med att lönsamheten är lägre, och omsättningstillväxten för närvarande står och stampar.
Om man tänker sig att Carlsberg kommer att tjäna ca 36 kr i år, och 43 kr nästa år, så innebär det att aktien som nu kostar cirka 400 svenska kronor, har ett P/E-tal på strax över tio. Detta i en bransch som är tämligen stabil och trygg även i orostider.
Själv dricker jag inte, men jag är väl medveten om att de "omoraliska" aktierna har sin trogna kundkrets, och att detta kan ge klirr i kassan för den som tror att efterfrågan består.
Hotet ser ut att vara en kommande ölskatt i kombination med ett förbud för gatuförsäljning av öl i kiosker. I viss mån torde denna försäljningsbegränsing redan vara inräknad i nuvarade aktiekurs, eftersom att åtstramningen varit känd länge.
Frågan är hur skatteförslaget kommer att emottas. Kontrollivrare av alkohol har aldrig blivit särskilt populära i Ryssland. Sovjets siste president Michail Gorbatjov försökte på 1980-talet bekämpa det utbredda supandet genom att förbjuda arbetsplatsfylleri, kioskförsäljning och inskränka öppettider av alkohol.
Även om det innebar att levnadsåldern för män gick upp tre år på kort tid och hundratusentals liv räddades, så avskaffade efterföljaren Jeltsin det statliga monopolet 1994 och konsumtionen skenade iväg från dryga 12 liter ren alkohol till idag 15 liter per invånare och år.
Efter att vodkafloden på 1990-talet sänkte medelåldern ner till under 57 år för ryska män och även kvinnor och unga alltmer började dricka, så har några regler införts och upp-och–nedvända apelsinlådor varifrån spritflaskor såldes städats undan.
Carlsberg ligger helt rätt, ur expansionsynpunkt. Ryssland och Kina är rätt ur bryggerinäringssynpunkt. Västeuropa anses vara en mogen marknad, och arabvärden är knappast någon gynnsam marknad. Muslimer undviker, som bekant alkohol.
...