Post entry

Chans att fynda inför ny uppgångsvåg. 100% på 1-2 månader troligt.

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

C-Rad inför uppvärdering.

För varje dag som går nu så kommer vi närmare nya PM. Det intressanta är att det kan ligga mycket nära till hands att tro att det är PM av stor betydelse som närmar sig nu.

Jag förväntar mig att den mycket positiva starten vi fick på 2012 nu snart kommer att fortsätta med mycket positiva besked från bolaget.

* Varians lansering av interfacet mot Catalyst gjordes i nov/dec. Försäljningen har varit en succé hittills och då räknar jag med ett utvidgat samarbete mellan C-Rad och Varian, likt det som finns mellan C-Rad och Elekta gällande Sentinel.
Där säljer Elektas säljkår in Sentinel till sin akunder världen över.

När nu Catalyst varit en sådan succé mot Varians acceleratorer och då särskilt TrueBeam så räknar jag med att Varians egna säljare framöver kommer att erbjuda/tipsa sina kunder över hela världen om Catalyst.
Varför?
Jo därför att Catalyst optimerar behandlingen och ger Varians system ett helt komplett övervakningssystem och ökar även systemets kapacitet då det går att behandla fler patienter på kortare tid med Catalyst.

Detta är en konkurrensfördel som Varian kan vinna upphandlingar på.

* En mycket intressant detalj som gör att jag tror att Elekta också mycket snart presenterar sitt interface som kompatibelt med Catalyst går att härleda till upphandlingen på SUS i Skåne.

Där ligger det till så att Varian vann upphandlingen vilket medförde att man tog över efter att Elekta tidigare varit leverantör till denna kund. Det som är mycket intressant för C-Rad´s del är att i Elektas offert så fanns det också med att man erbjöd Catalyst till dessa offererade Elekta-system.

Av detta kan vi dra en given slutsats:

Elektas interface för Catalyst kan lanseras vilken dag som helst nu, det måste vara mycket nära, annars hade man inte kunnat erbjuda detta i offerten!

Vikten av detta är av mycket stor betydelse för C-Rad då det i Seattle, USA, pågått ett projekt mellan C-Rad och Elekta där Elekta valt Catalyst för styrning av sina acceleratorsystem med andningsstyrd funktionalitet.

Följden blir att Catalyst nu är på väg att bli standard i dessa Elekta-system. En mycket hög andel av acceleratorsystemen som levereras framöver kommer att vara utrustade med denna funktionalitet, allt för att säkerställa en effektivare och säkrare strålbehandling.

C-Rad ingick nyligen ett avtal med Elekta för Kina-marknaden där Sentinel blir standard. Nu är det förmodligen snart dags med ett avtal om att Catalyst blir standard och då är det på betydligt högre nivåer volymmässigt.

Men även i Kina är det betydande för Sentinel mot Elekta och innebär ca 30-50 st/år!

* FDA-godkännande kommuniceras ut inom kort. Tror att C-Rad då kan överraska med redan insålda Catalyst-system som direkt läggs in i orderboken när FDA snart är klara.

* IBA-order för 2012.

* Avtal närmar sig för GEMini inom Dosimetry. Där finns chans till världens största leverantör, IBA, och en ny ledande aktör. Ett avtal med IBA skulle innebära upp mot 100 GEMini/år och mot den andra aktören upp mot ca 50 GEMini/år.

* En del upphandlingar drog ut på tiden i slutet av 2011 och jag räknar med besked om fler strategiska och betydande ordrar från dessa, men givetvis också andra som hela tiden kommer till.

Försäljningssuccé inledd och bekräftad.

Glöm heller inte att C-Rad fram till i början på januari kommunicerat ut ordrar på ca 20 st Catalyst. Dessa är tagna på baraett par månader (nov/dec). Det finns med all säkerhet även fler då C-Rad inte kommunicerar ut alla "små" ordrar.

Utsikter 2012.

Om man ser till helåret 2012 så kommer försäljningen utan tvivel bli mycket stor jämfört med tidigare år. Jag räknar med minst 30-40 Sentinel och mellan 50-75 Catalyst, sedan tillkommer IBA försäljningen och GEMini som en stor möjlighet till avtal inom kort med serietillverkning som följd.

Med alla sålda Catalyst och Sentinel hittills så har C-Rad redan inlett en klockren turn-around, det är ju helt uppenbart att 2012 kommer att bli ett mycket tydligt genombrottsår!

Det är ingen slump att C-Rad valt 2012 som det år man skall noteras på Nasdaq OMX Small Cap. Det finns mycket starka fundamenta som både stora försäljnings- och vinstökningar bakom detta beslut.
VD Erik Hedlund har även uttalat sig om att man ser 2012 som ett genombrottsår.

Jag tycker inte det kan bli tydligare.

Det enda som inte hänger med än så länge är aktiekursen. Den har visserligen gått upp sista tiden, men då från en mycket omotiverad och nedtryckt kurs.
Kursen är bara lite mer än ifatt kurs då NE-beslut kom.

Nu efter denna ne så har man en välfylld kassa, försäljningssuccé för Catalyst och flera nya avtal signade.

Uppvärdering starkt motiverad.

Så sent som i maj 2011 stod kursen i 42 SEK. Efter detta så har bla följande hänt:

* Lyckad klinisk utvärdering av GEMini.

* LOI-avtal med ytterligare en världsledande aktör inom Dosimetry.

* Varian-interface för Catalyst.

* Snart även Elektas interface.

* Interface för Sentinel inom CT lanserats från Siemens, GE, Philips och Toshiba. Dessa har en marknadsandel på 75 % inom CT, datortomografi där Sentinelefterfrågan är stor.

* Fyllt kassan med 32 MSEK.

* Sålt minst ca 25 Catalyst, marknadsvärde: 30 MSEK.

* Sålt 1 GEMini-system.

Listan kan göras ännu längre.

C-Rad som bolag är givetvis värt mycket mer nu än vid tillfället i maj 2011 då kursen alltså var 42 SEK.

Nu kan man köpa in aktier för ca 19 SEK(!). Helt enkelt ett gyllene tillfälle, för snart fortsätter uppvärderingen. C-Rad HAR REDAN inlett en försäljningssuccé med Catalyst som jag tidigare nämnt.

Det är nu efter alla år av utveckling som C-Rad står inför stora genombrott i hela världen.

Snart kommer fler och fler upptäcka detta, äen större aktörer kommer att inse vart C-Rad är på väg.

Räknar med att den kommande informationen som borde komma mycket snart kommer att leda till en mycket snabb uppgång mot i första hand 25-30 SEK.

Det kommer att bli början på en ännu större uppvärdering under 2012.

Det bästa med denna uppvärdering är att det nu är mycket starka fundamenta som kommer att styra.

Spekulationer om uppköp kommer att komma ju mer C-Rad säljer.

Mvh

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?