C-Rad - Potential 2011, närliggande triggers!
2011-01-13 23:52Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Försäljning Sentinel 2011?
Jag tror att försäljningen för Sentinel under 2011 kommer att se ut som följer:
* USA 25-30 st
* Övriga världen 25-30 st
* Joker och en stor trigger är att jag tror att order till Skandionkliniken kommer på 15 st, men leverans blir först när det är dags att installera all medicinsk utrustning i kliniken.
Angående tillväxten under kommande år så ligger den inom avancerad strålbhandling, där Sentinel ingår, på ca 20 %.
Jag är dock säker på att tillväxten för C-Rad´s Sentinelförsäljning kommer att ligga mycket högre, frågan är om 50 % kommer att räcka?
Det som talar för att Sentinel kommer att ha en enormt bra tillväxt framöver är följande:
* Bra global tillväxt på ca 20 %, vissa marknader ännu bättre.
* Kina satsar 123 Miljarder $ på att modernisera hälsovården. 1500 av totalt 7000 acceleratorer finns i Kina. C-Rad´s partner Elekta ser Kina som en marknad som för deras del kommer att uppgå till ca 25 % av den totala omsättningen/vinsten. Att just Elekta har en framskjuten position i Kina, liksom C-Rad´s distributör Kanglida, gör att vi kan vara beredda på stark försäljning av Sentinel i Kina.
* Avtal med Varian, Elekta, Siemens och TomoTherapy kommer att göra att C-Rad knutit till sig den yppersta eliten och de allra största av acceleratortillverkare. Dessa 4 står för drygt 90 % av acceleratorförsäljningen i världen!
* I USA, liksom i övriga delar av världen, blir kraven allt högre på att en strålbehandling genomförs på ett så exakt sätt som bara är möjligt. Kraven på användning av positioneringssystem blir allt hårdare!
FDA i USA har gått ut med direktiv och fört en diskussion med acceleratortillverkare om framtida fokus och då läggs stora krav på användning av just positioneringsutrustning.
* I USA så ersätter försäkringsbolag de kliniker/sjukhus som investerar i Sentinel. Det ser ungefär ut som följer:
- Klinik/sjukhus köper in Sentinel.
- Klinik/sjukhus genomför strålbehandling med Sentinel och får x $ i ersättning.
- Investeringen i Sentinel är betald geno ersättningen/behandling på 3 månader!
- Efter de 3 månaderna så får kliniken/sjukhuset fortsatt x antal $/behandling. Det är lätt att se att dessa investeringar i Sentinel som kliniker/sjukhus gör sedan blir mycket bra inkomstkällor för de som använder sig av Sentinel.
- En win-win-situation för alla inblandade. Försäkringsbolag (slipper extremt dyra stämningsersättningar pga felbehandlingar och skadad frisk vävnad), acceleratortillverkare, kliniker/sjukhus och framförallt C-Rad!
Något som gör att jag tror att vi kommer att få se mycket bra marginaler på Sentinel är att C-Rad nu ökar fokus på direktförsäljning till kund och försäljning via partner, exempelvis Elekta. Dessa kanaler är de bästa för C-Rad då rabatten till Elekta inte alls är stor. Till distributörer är den ca 30 %.
C-rad kommer att hålla de marginaler jag tidigare nämnt på ca 60-70 %, vilket är enormt bra.
Det som jag ser iom funktionen Crespiration, som skall vara färdig i q3, är att då börjar man kunna ana att Sentinel är på väg att bli en standard hos acceleratortillverkarna. VD Erik Hedlund sa via SIX innan jul att Varian, Elekta och Siemens alla tar fram nya interface till sina acceleratorsystem för att Sentinel skall kunna styra hela strålbehandlingen och i vissa fall också behandlingsbordet!
Marknaden har ännu inte förstått vidden av detta, världens 4 största tillverkare anpassar hela sina system så att de skall kunna styras av Sentinel! Detta är direkt kopplat till det FDA nu pekar på och som aktörerna på marknaden själva fokuserar på nu: Positionering! Där är Sentinel en världsprodukt framöver och mycket stora intäkter kommer då att tillfalla C-Rad, eller det bolag som köper upp C-Rad.
Allt det som hänt sista tiden för Sentinel med rapporter och en rad samarbeten och avtal innebär att C-Rad tagit ett jättekliv ut på den gigantiska strålterapimarknaden och där kommer man att vara etablerade under en lång tid framöver.
Det vi har kvar nu är positiva besked om GEMini och där är jag mycket förhoppningsfull. Långt gångna förhandlingar på flera håll och publicerade GEMini-data från tester med IBA har väckt intresse från ännu fler potentiella kunder. Både C-Rad och IBA var mycket tillfredsställda av de resultat som GEMini presterade!
Det är också nu så att både Elekta och Siemens nu har intresse för både Sentinel och GEMini. Avtal med Elekta finns redan och tecknade order till Siemens finns för Sentinel med Crespiration. Båda har under en lång tid varit mycket intresserade av GEMini och jag tror att Elekta varit mest intensivt i sin uppvaktning och även bistått C-Rad under utvecklingsarbetet. Delaktighet har definitivt förekommit.
Uppköp troligt
Detta tror jag kommer att leda till att C-Rad blir uppköpt flera faktorer pekar ått detta håll:
* Sentinel finns snart hos alla stora: Varian, Elekta, Siemens, TomoTherapy. Detta bevisar att Sentinel är bäst på marknaden. Siemens tecknade tidigt avtal med enda konkurrenten VisionRT, men går nu alltså över till Sentinel iom samarbetet med Crespiration. Hade man ansett från Siemens sida att VisionRT var bättre hade man givetvis stannat kvar där, men nu väljer man alltså Sentinel.
* Oberoende kliniska rapporter på Sentinel visar det FDA vill, exaktare strålbehandling som inte skadar närliggande frisk vävnad och dessutom effketiviserar man upp flödet av patienter med 70 %.
* GEMini har bättre prestanda, kontrast och framförallt pris och livslängd än konkurrerande system.
* Med 2 produkter till försäljning, räknar in GEMini då jag tror det ligger nära nu, båda top-of-the-line-produkter så är C-Rad ett givet uppköpsobjekt.
Fonder/banker börjar nu också intressera sig för C-Rad och jag tror inte det tar så lång tid innan vi ser någon större aktör gå in i bolaget, vilket skulle vara oerhört positivt och ännu ett i raden av bevis för vart C-Rad är på väg.
C-Rad håller på att etablera sig som en stor leverantör inom strålterapibranschen, i vissa avseenden har man redan gjort detta tack vare avtalen med Varian, Elekta, Siemens och sedan TomoTherapy.
Det som nu händer är att marknaden håller på att upptäcka C-Rad och vi är då på väg mot en rimligare värdering. Sentinel kommer med lätthet att ensamt kunna bära mer än dagens BV vid kurs 25 SEK, därtill kommer avtaletförsäljningen med/till IBA om Dioddetektorer samt övrig försäljning av dosimetriprodukter.
Vi borde redan idag ligga på en kurs runt 35 SEK.
När positivt besked om GEMini kommer så är det den största triggern i C-Rad´s historia. C-Rad har själva angett potentialen för GEMini till 5 ggr Sentinels potential, som vi sett är mycket stor enbart den!
Det är då lätt att förstå att kursökningen kommer att bli väsentlig så fort vi får ett positivt besked om GEMini. Jag tror som sagt att det kan vara mycket nära nu.
En kurs vid ett sådant besked kommer innebära nivåer på ca 50 SEK, då det är så betydelsefullt och ger en så pass stor potentielökning till C-Rad.
Sedan händer det även saker med de båda systemen Orbiter och BioArtist, som kan gå vidare i utvecklingen. Någon industriell partner kan presenteras och det skulle generera ett mycket stort värde på resp produkt.
Om man skulle räkna på ev budnivå så tror jag ingen ens skulle komma på tanken att försöka på 75 SEK, man skulle nog få börja på 100 SEK, men med de utsikter som nu finns så skulle C-Rad kunna generera ännu högre kurser på egen hand framöver.
Spännande tid nu!
Mvh