Post entry

Build Your Dreams

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Den kinesiska biltillverkaren Build Your Dreams , BYD, skulle kunna vara en tänkbar köpare av Saab Automobile och börja med ett nytt koncept. Build Your Saab som en byggsats. "BYS" är född och det kanske blir en riktig folkbil av det hela vem vet. Ett musklick och "BYS" kommer med posten inom 3-5 dagar. Måtte monteringsanvisningarna vara bättre än IKEAS. Warren Buffet har köpt in sig med 10% i BYD och det händer ju att han har näsa för pengar ibland. Han tror på elhybrider nämligen...Jag också...Den riktigt rena elbilen dröjer än så länge några år men den kommer, helt säkert...

BYD är först i världen med serietillverkning av laddhybridbilar som klarar 10 mil på en laddning och moderbolaget är världens näst största producent av laddningsbara batterier. Det tar sju timmar att ladda upp dom igen i ett vanligt eluttag. Räcker till för dom allra flesta bilpendlare även i sverige. BYD har runt 100.000 anställda varav 10.000 ingenjörer på forskning & utveckling. Ett jätteföretag m.a.o och finansiella muskler så det räcker...När man läser siffrorna så framstår vi ganska tydligt som dom lilleputtar vi är i den stora stora världen...

Kina är redan idag världens största bilproducent med över 100 biltillverkare. Vi har två små svårt skadeskjutna varav en ligger i respirator, och dom är inte ens våra längre.

Nu gör ju BYD som japanerna gjorde på 1970-talet och det är att man snor det bästa från väst och sen provar man sig fram med egna modeller där själva formgivningen luktar kopierat låååång väg. Sakta men säkert lär dom sig och snart så kryllar det förmodligen bilar av märket BYD på dom europeiska vägarna. Skulle en "BYS" ha någon som helst funktion i ett kinesiskt företag om man tänker att inte en enda kines känner till bilmärket Saab ? BYD måste ha ett europeiskt bilmärke i flottan för att framstå som en välrenomerad kvalitetsbiltillverkare, och då kan man kanske göra en remake av varumärket Saab och sedan kan man erbjuda ett bredare modellprogram. Kineser vet att europeiska bilar är bättre än kinesiska och detta vill BYD ändra på.

Det handlar om imagebuilding och om man lyfter fram Saabs kvalitet och fina egenskaper så kan BYD:s egna modeller åka imagesnålskjuts på Saab och det skulle vara själva idén med att köpa Saab. Missförstå mig rätt nu, för Saab är en riktigt bra bil, men det hjälper inte i det bilblodbad som vi nu ser, för det finns massor av bilar som är lika bra och bättre. Volymerna är inte kommersiella, 94.000 /år och att tro på en boom i volymerna i dagens krisläge är naivt. Saab säljer alltså inte fler bilar idag än man gjorde för 20 år sen...Det handlar om volymer.....

Toyota, Bmw, Audi, Mercedes, Volvo, Wolksvagen, är några bilar som säljer i mycket större volymer och har starkare varumärke, men ingen av dom lär vara till salu, än på länge i alla fall. Det känns som att Saab och ev Volvo är dom bilmärken som skulle kunna köpas loss av intresserade kineser. Franska bilar tror jag inte att dom vill ha...Adam Opel är ju inget starkt varumärke heller direkt...

Hur mycket skulle Saab kosta då ? 500 miljoner Euro kan vara ett bra listpris då det är samma belopp som man anser sig behöva för att driva bolaget vidare .Det finns ju fler intressenter enligt Maud och tänk om det skulle bli lite budgivning..Jag skulle bli glad och nöjd om BYD vrängde lädret lite och hostade upp 500-700 miljoner Euro för då slipper skattebetalarna stå för nedläggningskostnaderna och lönegarantin.

Dom anställda skulle få behålla sina jobb. Alla är nöjda och glada.. Skulle BYD:s plan misslyckas och BYS inte blir en storsäljare så får dom jobba sig bakåt och börja sälja BYS som en ren byggsats och göra det till en billig folkbil för alla. Posten skulle få nyanställa ;O)

Kalles farsa

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?