Bublar Group – Stor sannolikhet till fler samarbeten med Google
2019-09-25 06:19Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Bublar Group är verksamma inom området Virtual Reality och Augmented Reality som står inför en explosiv tillväxt kommande åren. Google, Facebook, Apple, Amazon och Alibaba storsatsar på AR och VR och öser in kapital vilket syresätter hela ekosystemet. Trots att Bublar ännu inte är kassaflödespositiva har redan tre svenska fonder gått in med kapital i två riktade emissioner.
Bublar ingick den 22 augusti ett samarbete med Google Maps i utvecklingen av det platsbaserade mobilspelet Hello Kitty AR Kawaii World. Veckan efter går Magnus Granqvist grundare av Bublar ut i en intervju och antyder att samarbetet med Google sannolikt även kommer breddas inom fler områden:
Bublar Group bedöms ha väsentligt större förutsättningar att öka lönsamheten med en partner som Google, och samarbetet kommer med stor sannolikhet kommer att breddas inom flera områden. Det säger grundaren och tidigare vd:n Magnus Granqvist till Finwire.
Att Google redan storsatsar inom AR/VR är redan välkänt. Skulle det nu visa sig att Bublar får andra avtal inom AR/VR med giganten Google bör det avspegla sig mycket positivt på bolagets aktiekurs.
Det har även skett intressanta uppköp inom området Bublar verkar inom:
Under sommaren 2017 köptes det franska startup-bolaget Zenly upp av Snapchat för en summa på 213 MUSD (****ca 2,1 miljarder SEK****) De stödde aldrig kameraläge och AR, utan hade en ren platsbaserad realtidsplattform.
Utvecklar Hello Kitty Kawaii World för miljontals fans världen över
Bublar är i full gång med att utveckla det platsbaserade AR-spelet Hello Kitty Kawaii World. Byggnader, vägar och parker kommer omvandlats till en fantasivärld för Hello Kitty och hennes vänner. Spelet baserat på Google Maps Platform och integrerat med Bublar och dess plattform.
Bublar har avtal med Japanska Sanrio som ligger bakom Hello Kitty och har fått tillgång till samtliga ca 450 karaktärer, samt erhåller merpartern av intäkterna från spelet.
Den viktiga licensen för Japan blev i förra veckan klar tillsammans med Sydkorea, Hongkong, Taiwan samt Sydostasien och Sydamerika. Bolaget har nu med de tillkommande regionerna rättighet att distribuera spelet i fler än 160 länder till 5 miljarder människor.
Förhandsregistreringar för Hello Kitty-spelet kommer att möjliggöras i samband med karaktärens 45-årsdag i november för att därefter successivt testas på strategiskt utvalda marknader för både iOS och Android inför global lansering.
Hello Kitty har över 12 miljoner följare på Facebook så intresse för spelet väntas bli stort samt uppmärksammas i diverse mediakanaler.
Bublar har även ett ytterligare spel som är på väg att släppas, Otherworld Heroes planeras under vintern att softlanseras i strategiskt utvalda marknader för både iOS och Android. Spelet har under våren beta-testats mot ca 5 000 testanvändare i 70 länder och med mycket bra respons. Bublar har även intressanta projekt på gång via sitt dotterbolag Vobling.
Intäkterna från Hello Kitty Kawaii World kan generera massiva intäkter redan nästa år
Hello Kitty har genererat mer intäkter än bland annat StarWars, Harry potter och Super Mario. Det är endast Pokémon som dragit in mer. Spelet Pokèmon Go blev en stor succé och under de första 6 månaderna genererade spelet intäkter på hela 950 MUSD (ca 9,2 miljarder SEK). Efter 3 år uppgick intäkterna till sanslösa 2,6 miljarder USD (ca 25 miljarder SEK).
Det är omöjligt att spekulera i hur mycket Hello Kitty Kawaii World kommer generera i intäkter men det krävs inte allt för stor procent av vad Pokemon Go drog in för att Bublar ska bli ett kommande mångmiljardbolag. Förutsättningarna att lyckas har också ökat efter samarbetet med Google.
Vi har ingått avtal med Google Maps efter att de sett potentialen i Hello Kitty-spelet och vårt teams kunnande och plattform inom "real-world games". För en relativt stor spelproduktion som Hello Kitty AR Kawaii World innebär vårt samarbete med Google att vi får tillgång till deras insikter, lärdomar och erfarenheter från såväl Pokémon Go, Jurassic World Alive och Walking Dead: Our World - vilket förstås ger oss än bättre förutsättningar i Hello Kitty-spelet, säger Magnus Granqvist.
Disclaimer:
Är själv aktieägare, all handel med aktier medför en risk och beslut sker på eget ansvar. Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Även om fakta i framställningen kontrollerats kan inte källorna garanteras vara korrekta. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.
https://techcrunch.com/2017/06/21/snapchat-buys-zenly/
https://www.youtube.com/watch?v=Y7KSR6TGUSs&t=
https://venturebeat.com/2017/01/17/pokemon-go-generated-revenues-of-950-million-in-2016/