Broströms 50,25 kr
Rederiet fraktar upparbetade, raffinerade, oljeprodukter. Tendensen går emot att allt fler raffinaderier byggs vid slutstationen, istället som nu i Europa. Fördelen med att frakta råolja direkt till Asien är att man inte behöver någon omlastning. Nu tranporteras oljan två gånger. Först som råolja till raffinaderiet i Europa och sedan som färdig produkt till slutstationen. Fördelen med att bara behöva lasta oljan en enda gång är uppenbar. Det innebär på sikt att allt mer råolja kommer att fraktas till Asien. Oljefartygen kan betraktas som ett lager, på väg mot sin destination.
Vice VD, Anders Dreijer kommenterar: En orsak till förbättringen av spotmarknaden är att fraktmarknaden för råoljetankers varit stark. Det gör att swingtonnaget, som kan frakta både råolja och produkter, förskjutits till råoljetransporter. Det minskar utbudet av tonnage för
raffinerade produkter".
Min undran är: Hur väl förberedd är Broströms på denna omstrukturering, där frakt av råolja får allt större betydelse?
Krävs inköp av nya fartyg?