Post entry

Brandworld - en blivande tiotaggare?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Jag har tittat en del på det nynoterade bolaget Brandworld (Aktietorget) på sistone och jag tycker att det ser otroligt intressant ut i synnerhet om man ser på lite längre sikt.

Bolaget har en mycket intressant affärsidé där man säljer märkesvaror inom sport, fritid och street till lågpris. Man är dock inget vanligt outlet-bolag som köper restpartier och konkurslager på den internationella marknaden. Till skillnad mot dessa bolag har Brandworld direkt kontakt med Nike, Adidas och de andra drakarna och kan göra planerade inköp istället för de som tvingas köpa tillfälliga partier på marknaden. Ambitionen är att kunna sälja till minst halva priset. De stora kedjorna som Stadium och Intersport köper bara in en mindre del av de modeller som t ex Nike tar fram och de modeller som de ratar kan Brandworld köpa in billigt. Den bärande tanken är att man ska sälja märkesvaror till samma prisnivå som handelns egna varumärken. Personligen är jag övertygad om att majoriteten av kunder hellre väljer att köpa en tröja där det står Nike än t ex Stadium.

Man började redan 2006 och expanderade våldsamt. Man gick från noll kronor till en omsättning på över 82 miljoner på bara 2 år. Men man hade på tok för lite eget kapital och när finanskrisen slog till med full kraft och försäljningen vek så blev svårigheterna övermäktiga och man saknade kapital för marknadsföring vilket ledde till ännu sämre försäljning och till slut såg man ingen annan utväg än att söka företagsrekonstruktion. Här är en länk till den preliminära rekostruktionsplanen där man kan läsa mer om vad som hände. http://www.ackordscentralen.se/upload/PDF/prelbrandw.pdf

Bolaget lyckades med rekonstruktionen och är nu åter på banan. Man har lärt läxan och har nu en ny huvudägare och man har kraftigt förstärkt ledning och styrelse och bolaget har numera en förhållandevis stark balansräkning. Man har idag 11 butiker, dock är det bara 4 st som är Brandworld. De övriga ska successivt omprofileras till Brandworld så att man får ett enhetligt koncept. I år har man sagt att man inte ska öppna några ytterligare butiker utan koncentrera sig på det man redan har. Under hösten ska man öppna en webbutik och där inledningsvis sälja skor. Med de priser man håller tror jag att möjligheterna till att det blir en succé är riktigt stor. Man prognostiserar i år en omsättning på 130 miljoner med ett resultat efter finansnetto på 6,9 miljoner. På årsstämman i torsdags sa vd att prognosen står fast. Börsvärdet är 47 miljoner.

Det kommer ingen rapport förrän 23 augusti men man har kommenterat utvecklingen för första kvartalet. Omsättningen steg med 43 % totalt (16 % jämförbara butiker). Försäljningen för påskhelgen (som inföll kvartal 2) steg med hela 71 %.

Aktien har stigit med runt 50 % sedan noteringen men för den som lyfter blicken är aktien fortfarande mycket köpvärd. På presentationen som jag närvarade på så framgick det ganska tydligt att man har för avsikt att trycka på knappen för expansion nästa år om det går enligt planerna i år. Det kostar ca 3 miljoner för en ny lokal och inredning och 2,5 miljoner för varulager, så bolaget bör kunna öka antalet butiker med kanske 20 % per år under en rad år framöver. Man tror även att bolagets egna kapital och kassaflöde ska räcka för att finansiera expansionen. Om man klarar det kommer vinsten per aktie att rusa i höjden och börsen älskar bolag som visar sig skalbara och är inte sena att uppvärdera vinsterna. Folk är fåfänga och kan de få märkesvaror till ett lågt pris kommer de att välja det istället för ett okänt märke i grannbutiken. Lågpris har i många branscher visat sig vara mycket framgångsrikt och jag tror att även detta är ett framgångskoncept. Jag tror att omsättningen om 5-6 år mycket väl kan närma sig miljarden och det framgår mellan raderna att man har mycket höga ambitioner och jag skulle inte bli förvånad om aktien åtminstone är en tiotaggare på 5 år. Det är just skalbarheten som gör att potentialen till värdestegring är så enormt stor. Det stora hotet som jag ser det är att konjunkturen åter skulle börja försämras kraftigt, men blir konjunkturen stadigt bättre kommer det att kraftigt gynna bolagets utveckling.

Ledning och grundare är långsiktiga ägare och vill inte sälja så i princip är det endast de aktier som tillkom i nyemissionen (750 000 st) som omsätts på börsen.

Bolaget medverkade vid en presentation på Aktietorget för någon månad sedan. Självfallet var jag där. Tyvärr visade det sig att det var fel på batteriet till min vanliga inspelningsutrustning något som visade sig först när jag skulle börja spela in. Jag hade en nyinförskaffad iphone på mig så jag spelade in på den, tyvärr hade jag aldrig använt den till inspelning innan så jag hade ingen koll på att det bara gick att spela in ca 36 minuter i ett sträck.
Inspelningen som jag bifogar innehåller först en presentation för Lunchexpress (som börjar handlas 3 maj) efter ca 24.00 börjar Brandworld och pågår tills inspelningen bryts efter drygt 36 minuter.
Det är väl kanske ca en tredjedel av deras presentation och som jag minns var det som inte kom med den intressantaste delen av presentationen. Men jag väljer ändå att lägga upp filen ifall det finns fler intresserade. Tyvärr är det ett annat filformat än vanligt, men det går att avlyssna i QuickTime som finns för gratis nedladdning http://www.apple.com/se/quicktime/download/

http://www.speedyshare.com/files/22089800/20100216_191734.m4a

Länk till memorandumet http://www.aktietorget.se/pressdocs/brandworldsverige/documents/bw_memorandum.pdf

Länk till Axiers analys http://www.nightglow.se/brandworld/docs/Axiers%20analys%20av%20BrandWorld.pdf

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?