Zetadisplay: Yay or Nay?
2011-06-13 19:18, Edited at: 2011-06-20 14:35Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Zetadisplay tog i april steget in på First North och har sedan dess åkt bergochdalbana kursmässigt. Dags att vi tar oss en djupare titt i detta bolag. Bakom kulisserna gömmer sig en mycket erfaren ledning. Men en klar affärsmodell och ett klart kundsegmet. Zeta erbjuder butikskommunikation genom fjärrstyrda TV-displayer. Simpelt och brilliant. Bolaget är i stark tillväxt men har ännu inte visat positiva siffror. Hur ska vi ställa oss till detta? Kommande stjärna eller ett stolpskott?
\
VD Leif Liljebrunn är en av visionärerna i Zetadisplay och har tidigare varit med och byggt upp programvaruföretaget XOR till en lönsam verksamhet som omsätter mer än 130 MSEK. 2004 blev XOR sålt till Visma, där fortsatte han då arbeta fram till 2006 som försäljningschef. Med sitt kunnande om bolagsutveckling, teknik och försäljning är jag övertygad om att med denna man vid rodret är bolagets seglats mot lönsamhet inte långt borta.
Ägarstruktur
Mats Johansson 14.8%
Martin Gullberg 11.3%
Semkro Investments Limited 9.8%
Mikael Öberg 8.5%
AMF Pension 4.9%
… … … ...
Salvatore Grimaldi 2.9%
Alfred Berg Fonder 1.6%
\
Kommentar: Att grundarna Mats Johansson, Martin Gullberg och Mikael Öberg sitter på stora poster ska jag inte lägga för mycket vikt eller haussande vid. Det känns i all enkelhet rätt naturligt. Men andra intressanta poster finns att finna, en del institutionella ägare, bland annat Alfred Berg Fonder. En annan välrenommerad bolagsköpare är Salvatore Grimaldi, Cyckelkungen.
Finansiella mått och nyckeltal
Oms -10: 50.4 MSEK (30.7 MSEK) 64%+
RörR -10: -8.9 MSEK (-17.8 MSEK)
Res/Aktie: -1.09 SEK
Soliditet: 36%
Antal anställda 34
[Siffror är hämtade från Bolagets årsredovisning för verksamhetsåret 2010.]
Kommentar: Zetadisplay är odiskutabelt ett förhoppningsbolag i början av sin expansionsfas. Att visa negativa resultat de första åren är sedvana, att inte göra det vore en abnormalitet. Det viktiga här är att inspektera trenden och huruvida bolaget har trygghet i sin kapitalisering. Med detta i sinnet och efter en titt på siffrorna blir jag mycket hoppfull. Bolaget har enligt VD mycket kapacitet över och inga flaskhalsar existerar. Deras fasta kostnader väntas stå sig still. Detta ger dem en mycket bra plattform för att jaga marknadsandelar och expandera. Har bolaget råd att ta sig an röda siffror på detta viset kommande år kan vi fråga oss. Svaret är ja. En soliditet på 36% är allt som oftast betraktat som stabilt. Men vad som inte framgår i bokslutet 2010 är att bolaget i våras genomförde en nyemission vilket inbringade 25 MSEK. Vilket kommer sätta Soliditeten till nästan 50%. Vad som krävs för att visa positivt i resultaträkningen är en omsättning på 75-80 MSEK berättar Liljebrunn i VD-ordet. Detta innebär att de måste öka sin omsättning med 50-60%. En svår utmaning då 2010 var ett riktigt kalasår, men absolut ingen omöjlighet för detta välkapitaliserade bolag. Om inte 2011, så är jag säker på att 2012 är givet.
Bolaget i korthet
ZetaDisplay är ett bolag verksamt inom IT-branschen och mer konkret sysslar de med butikskommunikation. Deras produkter riktar sig mot service- och detaljhandel där de har som syfte att hjälpa kunden till ökad försäljning, kundnöjdhet och kundförvärv. Detta sker genom det nya och ganska unika konceptet ”Mobile Active Display System”. Bakom slående produktnamn gömmer dig en ganska självklar och enkel affärside. Med hjälp av fjärrstyrda TV-skärmar såväl stationära som genom Wifi kan butiker och affärskedjor på ett effektivt och slagstarkt sätt kan fånga kundernas uppmärksamhet och uprätthålla en bra kommunikation.
\
Zetadisplay är ett bolag verksamt inom IT-branschen och mer konkret sysslar de med butikskommunikation. Deras produkter riktar sig mot service- och detaljhandel där de har som syfte att hjälpa kunden till ökad försäljning, kundnöjdhet och kundförvärv. Detta sker genom det nya och ganska unika konceptet ”Mobile Active Display System”. Bakom slående produktnamn gömmer dig en ganska självklar och enkel affärside. Med hjälp av fjärrstyrda TV-skärmar såväl stationära som genom Wifi kan butiker och affärskedjor på ett effektivt och slagstarkt sätt fånga kundernas uppmärksamhet och upprätthålla en bra kommunikation.
Konkurrensen har på senare tid ökat inom detaljhandeln och bolagen befinner sig i hårdare fejder om de allt mer medvetna kunderna än förr i tiden. Det blir på så sätt svårare att behålla sina kunder och få sålt just sina premierade varor. Det är här Zetadisplay går in som en nyskapande expert.
Med god ledning som sitter på mycket erfarenhet och en egen forskningsakademi som syftar till att röja hemligheterna bakom kundbeteende kan de nu erbjuda butikerna mervärde inom områden som:
- Hur man lockar in kunder i butiken
- Hur man ökar köpbenägenheten samt ökar lojaliteten
- Hur man får kunden till att handla premierade varor
Vad som gör Zetas produkt mindre homogen än vad man först kan tänka sig, är att de med sin kompetens kan erbjuda en komplett paketlösning. Denna ges i form av Behovsanalys-Pilotinstallation-Testning-Utvärdering. Samt om kunden därefter är nöjd med resultatet självklart installationen av hela produkten: skärmar nätverk och programvara.
Kommentar: Enkelt, kunnigt och slående brilliant. Detta bolag påminner mig så starkt om ett annat kärt bolag. Nämligen Pricer. Kan vara för att jag upptäckte dem båda på samma sätt. The Lynch way. En dag när jag promenerade in på Coop fick jag se dessa små digitala prisförmedlare, sannerligen en bra produkt. Detsamma skedde en dag på ICA då jag förundrades över alla TV-skärmar som plötsligt dykt upp. Jag antar att de flesta av oss vet hur det har gått för Pricer det senaste, och jag tror då att Zetadisplay kommer gå samma väg. Om inte ännu längre då deras marknad sträcker sig till fler butiker och handelskedjor och ändamål än de små prislapparna! Kunder är bland annat ICA, Euromaster, Alko, Volkswagen, Shell, KotiPizza, Carlsberg, Team Sportia, SJ, Panasonic, Bilia med flera.
Angående marknaden kan jag infoga ett citat från ZetaDisplay.se _”En aktuell undersökning visar att de marknadsansvariga inom 120 nordiska detaljhandelskedjor bedömer att butiks-tv är det medium som kommer att få den högsta tillväxten under de närmaste åren efter Internet!__”_
Aktien, dess triggers och min konklusion
Ja, bolaget har endast varit noterad i någon månad, lista First North. Och är kanske ännu inte så känd bland investerarna. 13.6 kr vid introduktionen var möjligen en väl kraftig värdering av bolaget till ett börsvärde på 166.3 MSEK. I dagsläget står kursen i 7.8 kr vilket motiverar ett börsvärde på 95.4 MSEK. Fortfarande lite högt om jag ska ge min syn på det hela. Trenden är brant nedåtgående sedan en månad tillbaka, dock kan detta bero på taskigt börsklimat och en mycket svag handel i själva aktien. Men kan ju även vara så att bolaget närmar sig en mer naturlig värdering med tanke på att det i dagsläget inte drar in några pengar. Att räkna på vad för kurs som vore lämplig är mycket svårt i detta läge. Men jag tror nog att kursen kommer fortsätta att sjunka till nyhetsfronten lämnar fler positiva besked om orderingångar osv. Först därefter kommer kursen att börja klättra. Naturlig marknadspsykologi. Den stora frågan är när detta kommer ske.
Jag grundar mina beslut som så att jag bestämmer mig vilket bolag jag vill investera i genom fundamental analys, och bestämmer mig när jag går in genom teknisk analys. Därav sitter jag utan aktier i skrivande stund. Och därför ger jag trots en mycket positiv fundamental analys rekommendationen sälj med tanke på tävlingens tidshorisont. Kontroversiellt, javisst! Men allt handlar om timing! Och jag tror faktiskt att aktien kommer att fortsätta sjunka ner över sommaren för att sedan stabilisera sig under hösten och ta fart i vinter! Så en sälj-avvakta-köp rekommendation helt enkelt.