WeSC: Tuff omvärld bromsar
2011-02-20 20:30, Edited at: 2011-03-11 06:05Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
En tuff konkurrens, höga råvarupriser och en stark krona påverkar WeSC på ett negativt sätt. Rekommendationen avvakta ges.
Streetfashion tillverkaren WeSC (WeAretheSuperlativeConspiracy) grundades år 2000. Vid denna tidpunkt utgjordes målgruppen av unga killar och dåtidens streetwear utgjordes av diverse olika basplagg såsom kepsar och jeans. Nuförtiden finns inom streetwear ett större inslag av mode samtidigt som även tradionellt mode har fått ett större inslag av street. Idag består WeSCs målgrupp av både killar och tjejer. Det ska även nämnas att i skrivande stund bär jag själv en hoodie från WeSC, vilket också är mitt ända WeSC-plagg. WeSCs största framgångsfaktorer utgörs bland annat av, enligt bolaget självt, det starka varumärket samt WeSCs innovativa och effektiva markndasföringsmetod, där marknadsföring bland annat sker genom WeAktivister. WeAktivisterna kan utgöras av allt från en skejtare till en artist. WeSCs vision är:
”att bli världens bästa varumärke inom segmentet streetfashion, där bolaget ska ta traditionell streetwear till nästa nivå genom att vara länken mellan traditionellt mode och streetwear.”
WeSC har de tre senaste åren redovisat ett vinst resultat, både rörelseresultat och nettoomsättningen har ökat i en snabb takt under de tre senaste åren. WeSC har idag 58 anställda.
Varumärke och produktutbud
WeSC arbetar kontinuerligt med att skydda sitt varumärke, detta sker i samtliga länder där bolaget har försäljning samt där risken för piratkopiering är stor. WeSC designar och säljer främst streetfashion med en högre modegrad. Dessa plagg utgör en mix av traditionellt streetwear och av gällande mode. Produkterna, som kännetecknas av bland annat funktion och kvalitet, upplevs bland annat som utmanande och innovativa. Vad det gäller designen så gör bolaget egna bedömningar av framtida trender, till sin hjälp har bolaget även WeAktivisterna som bidrar med inspiration etc. Vad det gäller WeSCs produktutbud så har WeSC två huvudkollektioner som utgörs av en höst- och en vårkollektion, där respektive kollektion består av cirka 300 produkter. Produktsortimentet är utöver dam och herr indelat i; collection, denim, graphics, outwear, footwear, swimwear, accessories, bags, headphones och kids.
Marknaden
WeSCs produkter är placerat i det övre mellanprissegmentet. Enligt WeSCs senaste årsredovisning framgår följande: ”WeSC har en relativt unik position inom streetfashion och strävar efter att aldrig använda pris som säljargument.” WeSCs främsta konkurrenter utgörs främst av Billabong, Burton, Quicksilver, Rip Curl och Volcom. Samtliga dessa bolag är mycket starka på den amerikanska marknaden, de har även vuxit sig starka på såväl den europeiska- som den övriga marknaden. Störst försäljning har WeSC i USA följt av Sverige.
Sammandrag från den senaste årsredovisningen
Under det brutna räkenskapsåret 2009/2010 uppgick WeSCs nettoomsättning till 367 MSEK som kan jämföras med 297 MSEK året innan. Rörelseresultatet ökade med 54% till 58MSEK. Resultat efter skatt uppgick till 48.8 MSEK eller 6.60 SEK per aktie. Bolagets soliditet uppgick till 71.3%. Glädjande under verksamhetsåret var att en stark orderingång på WeSCs försäljning av såväl höst- och vinterkollektionerna 2009, samt vår- och sommarkollektionerna 2010 var starkt. Det var första gången i bolagets historia som lönsamhet nåddes på den amerikanska marknaden. Under verksamhetsåret kom 20% av försäljningen från den amerikanska marknaden och 13% från den svenska marknaden. WeSC levererade även ett nytt skosortiment samt fortsatte med sin vidareutveckling av hörlurar.
Senaste kvartalsrapporten
WeSCs rapport för det andra kvartalet var en besvikelse, nettoomsättningen ökade endast med 2% jämfört med samma period föregående år. Både rörelseresultatet och vinst per aktie sjönk jämfört med samma period föregående år. Under det andra kvartalet har endast 67% av vinterkollektionen levererats ut, föregående år uppgick denna siffra till 87%. Vinsten som kom in lägre än förväntat fick aktiekursen på fall. Bolagets VD har också meddelat att rörelsemarginalen för helåret inte kommer att nå upp till målet på 16%, utan kommer troligtvis att uppgå till 14-15%.
Aktien och ägarstruktur
WeSC-aktien har varit noterad på First North sedan 19 maj 2008. Aktien har hittills under året sjunkit med 0.55%. WeSC handlas på ett P/E tal på 14.72, vilket kan jämföras med t ex KappAhl (9.74), MQ (9.45), H&M (18.41) och Björn Borg (18.93). De största ägarna i WeSC ser ut som följer (per 2010-07-09):
Namn
Antal aktier
Andel av kapital och röster
Nove Capital Master Fund Ltd
979 938
13.3
AB Novestra
801 908
10.9
Greger Hagelin genom bolag
521 000
7.1
Avanza Pension
455 095
6.2
Robur Småbolagsfond Sverige
362 002
4.9
Under 2010 redogjorde WeSC för att de ser över möjligheter om att genomföra ett listbyte och i såfall bli noterat på Nasdaq OMX Stockholm. Bolagets mål är att listbytet ska ske under verksamhetsår 2011/2012.
Kassaflödesanalys
Jag har analyserat WeSC genom en kassaflödesanalys. Bolaget har visat upp en stabil omsättningsökning och har numera även uppvisat en vinst på den amerikanska marknaden. I min kassaflödesanalys har jag använt mig av en WACC på 9,15% och en genomsnittlig tillväxttakt på 15% för de första åren. Tillväxten hämmas av den starka kronan, den tuffa konkurrensen och utav höga råvarupriser. Uträknat per aktie uppgår värdet per aktie till 98 SEK. Detta kan jämföras med dagens aktiekurs på 90.50 SEK, vilket utgör en potential på cirka 8.3%.
Risker och triggers
Triggers utgörs som jag ser det främst av bland annat att bolaget kan uppfylla och överträffa sina tillväxtmål, att de kan ta en större marknadsandel etc. De största riskerna utgörs av följande:
- Nyckelpersoner: WeSC är ett litet företag som är beroende av att få behålla vissa nyckelpersoner såsom ledning och styrelse.
- Modetrender: På den marknad som WeSC är verksamt finns det alltid en risk att man missar att fånga upp kundernas preferenser och därmed en risk att man missar modetrenden.
- Lagerrisk: Då WeSC tvingas till att erhålla ett varulager så finns alltid risken att varulagret inte blir sålt.
- Leverantörs- och leveransrisker: Eftersom att all tillverkning sker genom externa leverantörer är WeSC beroende av att dessa externa leverantörer fullgör sina åtaganden.
Utöver ovanstående risker finns också följande risker; konjunktur-, valuta- och kreditrisker.
Min bedömning av WeSC är att det är ett spännande företag, men jag tycker att det finns mer att bevisa. Den senaste kvartalsrapporten var sämre än förväntat där rörelsemarginalsmålet för helåret sänktes och aktien har fallit på börsen. WeSCs största marknad utgörs av den amerikanska marknaden. Den amerikanska marknaden utgörs av en tuff konkurrens i form av Billabong m.fl. Som också nämndes tidigare har WeSC ett P/E tal på 14.72 och detta känns som ett relativt rimligt P/E tal. Dessutom påverkas WeSC negativt av den starka kronan samt av de höga bomullspriserna. Jag ger därmed rekommendationen avvakta för WeSC tills dess att företaget blivit mer känt på marknaden och levererar efter sina utsatta mål.