Post entry

WeSC: Lönsam tillväxt igår, idag och imorgon.

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

WeSC gick stärkt genom finanskrisen 2008/2009 vilket visar på ett starkt varumärke och affärsmodell. Företaget har nu nått lönsamhet på sin största marknad, USA. Därmed skapas förutsättningar för fortsatt tillväxt under god lönsamhet flera år framöver.

Inledning

WeSC är ett företag som marknadsför och säljer kläder och accessoarer inom gebitet street fashion. Företaget är idag noterat på First North, men planerar att flytta till Nasdaq OMX under kalenderåret (2011/2012).

I dagsläget säljer företaget sina produkter i 22 länder. Försäljningen sker dels i egna konceptbutiker, dels via distributörer i resp. land samt direkt till återförsäljare. I dagsläget sköter WeSC distributionen själv till återförsäljarna i Sverige, Tyskland, Österrike samt den allt viktigare USA marknaden.

WeSC lanserar fyra kollektioner per år varav vår- och höstkollektionerna är de överlägset största/viktigaste. Varje kollektion består av ca 300 artiklar. Volymen på kollektionen avgörs av storleken på de förordrar som distributörerna lägger. Detta innebär att WeSC minskar risken att stå med ett stort lager osäljbara varor vid t.ex. en modemiss. Nackdelen är förstås att man riskerar sälja slut på varor vid en lyckad kollektion och därmed inte få ut full potential. Detta inträffade under vintern då man i princip sålde slut på lagret under julhandeln, vilket fick till följd att man inte hade något att leverera till butikerna i januari. Kortsiktigt tråkigt men visar på potentialen i varumärket.

Annorlunda marknadsföring

WeSC har valt att marknadsföra varumärket bl.a. genom så kallade We-aktivister. VD:n Greger Hagelin beskriver det som att "vi aktiverar dom, de aktiverar oss", ett ömsesidigt utbyte. Personligen har jag svårt att genomskåda det geniala i detta och för en betraktare kan det låta lite "flummigt", men det verkar vara en modell som fungerar bra.

Dessutom arbetar företaget med s.k. "collaborations" med andra kända varumärken/företag som bl.a. Adidas, Nokia, Pepsi. Företagen når genom WeSC en målgrupp som annars är svår att nå. Samarbetet ger WeSC både kunskap och PR.

Varför skall man investera i WeSC?

  1. Lång period av lönsam tillväxt.
  2. Genererar idag vinst och stadig tillväxt på världens största marknad.
  3. Mindre moderisk då volymerna bestäms genom förorder.
  4. Låg värdering relativt andra klädföretag.
  5. Aktieägarvänligt (kapital som inte krävs i verksamheten slussas över till aktieägarna vilket ger en god direktavkastning).

Utveckling de senaste åren

WeSC:s omsättning har vuxit med mellan 20-40% per år under perioden 2007-2010. Företaget visade dessa tillväxtsiffror även under den djupaste lågkonjunkturen 2008/2009 vilket indikerar vilken kraft som finns i varumärket. Under perioden 2006-2007 gjordes stora investeringar i den amerikanska marknaden. På den sköter WeSC själva distributionen till återförsäljarna vilket ger en större del av kakan och är nödvändigt för att klara konkurrensen.

Idag är den amerikanska marknaden företagets största enskilda marknad och visade för första gången positivt resultat för helåret 2009/2010. Tillväxten på den amerikanska marknaden är i dagsläget 27% på årbasis. Företaget har tre konceptbutiker lokaliserade i L.A., New York och Aspen. I dagsläget säljs WeSC:s produkter i 600 butiker runt om i USA, men företaget räknar med att den siffran skall stiga till 1000 stycken inom ett till två år. Att USA gått från förlust till vinst under förra kalenderåret i kombination med den starka tillväxten bör gynna företagets marginaler under innevarande kalenderår.

Företagets övergripande målsättning är att växa med 20% årligen, de förordersiffror som hittills presenterat tyder på att tillväxten är intakt, även om den starkare svenska kronan dämpar tillväxten i svensk valuta. Detta kompenseras med att bruttomarginalerna samtidigt förbättras pga kronans förstärkning.

WeSC vs. Borg vs. Odd Molly

Vid en relativärdering med två andra klädmärken som slagit internationellt ser WeSC ut att vara den mest köpvärda. Både Borg och Odd Molly har efter en succéperiod på börsen fått se aktiekursen dyka och vinsten stagnera. Trots detta är PE-talen (rullande 12-månader) relativt jämbördiga för de tre företagen. Med WeSC:tillväxt intakt och stigande marginaler ser den ut att vara det mest prisvärda alternativet.

WeSC Borg Odd Molly Vinsttillväxt Y/Y +54% -18% -17% PE-tal 20,6 21,0 15,6

PE-tal och vinsttillväxt är beräknad på rullande 12-månaders vinst efter skatt. Vid beräkningen av WeSC:s vinsttillväxt och PE-tal har jag rensat för de extraordinära finansnettobidragen under Q2 och Q3 08/09 samt den positiva skatteeffekten Q4 09/10, detta för att mer rättvist redovisa tillväxten i den underliggande rörelsen. Värt att notera är att Borg har en stor kassa vilket kan motivera ett högre PE-tal.

Naturligtvis är inte WeSC:s vinsstillväxt uthållig, utan faller ner mot +25% under 2011 (min prognos). Borg har idag problem med tillväxten då gamla marknader är mättade och de nya inte verkar ta fart än på några år för att signifikant påverka volymerna. Odd Molly gör nu satsningen i USA som WeSC genomförde 2006. Odd Molly ser jag även som mer mode- och konjunkturkänslig jämfört med WeSC. WeSC i sin tur har genomfört satsningen i USA och kan nu skörda frukterna där under en lång rad år om man sköter korten rätt.

Ett klädmärke som WeSC kan ju snabbt bli för vanligt för att tappa glansen av exklusivitet på en marknad som den svenska. I USA har man dock endast skrapat på ytan och företaget har möjlighet att växa med 10-15 % under överskådlig tid. Och som Frankie Boy sjunger "If I can make it there, I´ll make it anywhere". Ett företag/klädmärke som slår i USA och dessutom tjänar pengar i den hårda konkurrensen på den marknaden har alla förutsättningar att exportera affärsmodellen till nya marknader även om det alltid tar en viss tid att etablera sig. Ofta längre än man till en början tror - se bara på Borg:s bekymmer att växa utanför de etablerade marknaderna.

Resultat och prognos i Mkr:

År 06/07 År 07/08 År 08/09 År 09/10 År 10/11 prognos Omsättning: 167,0 214,4 296,7 367,3 440,0 Rörelseresultat: -5,5 12,8 37,7 58,2 78,5 Rörelsemarginal: -3,3% 6,0% 12,7% 15,8% 17,8% Resultattillväxt: 195% 54% 35%

Med en vinsttillväxt på 35% på nuvarande kalenderår bör företaget värderas till ett PE-tal=20, detta utan att värderingen blir särskilt ansträngd. Detta ger i sin tur en riktkurs på 150:- att jämföras med dagens aktiekurs på 115:-.

Närliggande händelser:

  • Den 9 september presenteras Q1:an för 2010/2011. Omsättningen är sedan tidigare publicerad och visar en tillväxt (Y/Y) på 26%. Valutakursförändringar innebar för Borg och Odd Molly att omsättningen i SEK drabbades, men kompenserades av en högre bruttomarginal. Detta bör även vara fallet för WeSC, trots detta lyckades bolaget öka omsättningen med 26%. Starkt.
  • Bolagsstämma den 22 september. Förslag ligger inför stämman att genomföra ett inlösenförfarande motsvarande 5 kr/aktie. Motsvarande inlösenprogram genomfördes ifjol, positivt för aktieägarna att företaget kan växa snabbt organiskt samtidigt som kassaflödena kommer aktieägarna till del.
  • Slutet på september presenteras införsäljningssiffrorna för vårkollektionen 2011.
  • Nya intressenta "collaborations" skall publiceras under året.

Teknisk analys:

Då undertecknad inte är skolad i denna ädla konst hänvisar jag till följande webb-plats: http://www.introduce.se/foretag/wesc/teknisk-analys/2010/8/wesc-teknisk-analys-19-aug-2010

Slutsats:

WeSC gick stärkt genom finanskrisen 2008/2009 vilket visar på ett starkt varumärke och affärsmodell. Även om vissa marknader eventuellt börjar mättas (Sverige?) har bolaget krattat väl i manegen (USA). Positiva signaler från den amerikanska marknaden bör ge en god förutsättning för fortsatt tillväxt de närmaste åren. Samtidigt gör nu företaget (via lokala distributörer) satsningar i Kina/Hong Kong med nya konceptbutiker, dessa kommer inte att påverka omsättningen de närmsta åren men visar att företaget sår för framtiden. Bolagets fina "track record" vad gäller omsättning och vinsttillväxt samt ljusa framtidsutsikter gör det till min favorit i sektorn (Borg, Odd Molly och WeSC). Rimlig riktkurs är 150:- inom 6-månader.

Övrigt:

Presentation av WeSC (VD Greger Hagelin): http://www.wesccorp.com/presentationer/

Remium: http://www.introduce.se/foretag/wesc

Bequoted: http://www.bequoted.com/bolagsinformation/?BolagId=140

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?