WeSC: hopp om marginalförbättring
2009-09-03 09:41, Edited at: 2011-03-11 05:52Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Hopp om marginalförbättring, och rejäl dosör på fem kronor till aktieägarna.
Namnet är svårt att uttala, men den uppmärksamme kommer att upptäcka att klädmärket, börjar synas allt mer. Lärare har, i god Peter Lynch anda, noterat att det ofta finns ett antal elever som bär märkets logo på t-shirts och huvtröjor, i höstens skolklasser.
Företagets grundare Greger Hagelin, började sin karriär som skateboardåkare i Los Angeles och har nu gett det gatumode han så väl känner – det som uttrycker en livsstil - ett respektabelt ansikte.
Klädsponsring
Marknadsföringen sker ”viskande” genom att kända personer väljs ut och får förtroendet att bära kläderna. Det har gjort WeSC lockande och spännande. Varumärket ger en signal om att ”vi hör i hop”. Plaggen ger en känsla av att vi gör bra saker tillsammans.
Låg etableringskostnad WeSC har få egna butiker och nyttar främst det butiksnät som finns inarbetat. Det möjliggör en snabb och relativt priseffektiv väg att med små resurser expandera till nya städer. USA är för närvarande största marknad, men nu står Europa i tur.
Koppling till andra produkter. Affärsmodellen är öppen för samarbete med andra välkända varumärken. Bland annat syns ofta Nokia-lurar på bilder med WeSC klädda killar och tjejer.
Förhandsbeställning
Klädföretaget säljer främst genom förorder, och har redan noterat en ökning på höstkollektionerna med 28 procent. Den amerikanska införsäljningen för 2009, stiger med 39 procent. Till detta kommer en allt mer omfattande exponering i egna butiker och en omgåendeförsäljning, som ökade med 132 procent i USA under senaste kvartalet. Omsättningssiffrorna är genomgående bättre än de kommunicerade tillväxtmålen, och intresset ser ut att tillta. Antalet butiker som saluför WESC ökar dag för dag.
Vårkollektionen 2010 har mottagits mycket positivt. Det gör att VD Greger Hagelin ser fortsatta tillväxtmöjligheter.
Hot från liknande företag? WeSC konkurrenten Billabong från Australien, har på senare år vuxit genom förvärv. Några sådana är inte aktuella för det svenska klädbolaget, som främst expanderar av egen inneboende kraft. Värderingen är lägre än för jämförbara Björn Borg och Odd Molly. Kläderna ligger generellt aningen bättre i pris.
Moderisken är liten.
WeSC har under sommaren reat ut och tömt sina restlager. Det innebär att det nu inte finns några varor från tidigare kollektioner kvar i lager.
Designen är relativt enkel. Det går att sätta varumärket på en vanlig grå t-shirt och tjäna bra med pengar. WeSC gynnas av att traditionellt mode får allt större inslag av gatumode.
Valutarisken. WeSC drar fördel av den stärkta dollarkursen. WeSC har en underliggande intjäning på 3-4 kronor per aktie, till detta kommer ytterligare ett par kronor tack vare valutavinster på kocerninterna lån.
Marknadsrisken WeSC har klarat av att manövrera sig igenom den svåra marknadssituationen hösten 2008, med hög tillväxt och ständigt förbättrade resultat, trots både externa och interna problem.
Produktionen sker på basis av vad återförsäljarna beställer inför varje säsong. Endast en liten del består av varor för omgående försäljning, vilket innebär att risken begränsas.
Expansionen till Europa visar att WESC inte står och faller med en enskild marknad.
WeSC har ca 1500 butiker via distributörer i 18 länder. Konceptbutiker finns i Los Angeles, New York, Seol, Paris, Lissabon, Porto, Munchen, Berlin, Stuttgart, London, Oslo, Örebro och två i Stockholm.
Vad kan då WeSC värderas till?
Inkomsterna i WeSC ökar. Kassan är nu mycket stark, och därför har en extradosör på fem kronor utlovats. Tillgångarna övergår nämligen behovet för den planerade expansionen. Åren när WeSC hade lönsamhetsproblem, har vänt till en skördeperiod.
Bolaget grundades 2000. De senaste fem åren har omsättningstillväxten legat på i genomsnitt 35 procent per år. WeSC har ständigt överträffat sin egen målsättning om en tillväxt på 20 procent per år.
Senaste verksamhetsåret 2008/2009 låg omsättningen på 30 miljoner kronor, och marginalen på drygt tio procent. Det innebär 4,65 kr per aktie i vinst. Soliditeten övergår 50 procent, och ligger för närvande på 64 procent, vilket underlättar för fortsatt expansion, oavsett konjunktur.
I början av 2008, köpte schweiziska Maus Frères ut Gant. De betalade 20 gånger rörelseresultatet justerat för nettoskulden. Vinsten baserades på 20 procents rörelsemarginal. Börsen stod då ca 20 procent högre än i dag. Exemplet visar att WeSC ter sig billigt ur ett uppköpsperspektiv.
Jag räknar med tillväxtgenomsnittet de senaste fem åren, står sig. Inget tyder på att takten håller på att avta. Beträffande marginalen, så har VD Greger Hagelin så sent som 20:e augusti 2009, aviserat att förutsättningarna är mycket goda att tillväxtmålet för kommande år kommer att överträffas, samt att marginalförbättringar kvartal för kvartal bedöms leda till att WESC når det finansiella målet om 12 procents EBIT marginal för helåret.
Det skulle indikera att WeSC kommer att göra en vinst på 5,40 kr för 2009/2010. (Brutet räkenskapsår.) En lågt hållen kalkyl, och en något ökad marginal ger 7,30 kr året därpå. Bolaget har en stor kassa och ett starkt kassaflöde, vilket bör räknas som en fördel.
Kan marginalen öka? Visst kan den det.
Rörelsemarginalen ligger fortfarande endast på 11 procent, jämfört med de 25 procent som är mer förekommande i branschen. Ledningen har tydliggjort att kostnadskontrollen blir allt bättre.
WeSC har valt att samarbeta med redan etablerade distributörer. Det resulterar i en lägre marginal, men har varit framgångsrikt, ur omsättningssynvinkel. De egna butikerna nyttjas som utställningsrum för kollektionen, där WeSC kan ha olika tillställningar och bygga nätverk. Sådana butiker finns till främst i marknadsföringssyfte, medan huvuddelen av försäljningen sker hos väletablerade lokala butiker. Det finns tex. en visningsbutik på centralt läge i Beverly Hills, och mer än 80 vanliga butiker runt om i Kalifornien.
Konklusion
WeSC noterades på First North i maj, 2008, till introduktionskursen 42 kr. Aktien handlas nu till nära det dubbla ca 75 kr. Rapport kommer den 9:e september 2009.
Jag tänker mig att det går att betala ett P/E-tal som motsvarar tillväxtmålet för ett klädföretag som brett etablerat sig på flera marknader och som har olika assocearer knutna till sig. Höstens siffror kommer att jämföras med, och framstå som lysande, gentemot de resultat som sattes under lågkonjunkturkrisen 2008.
Gatumode är ett av de snabbast växande segmenten inom klädbranschen. WeSC har ambition att bli världsledande. Jag sätter riktkursen till 100 kr.
Ett gediget förtroende för grundaren, VD Greg Hagelin stärker värdet på varumärket. Han kontrollerar ca 8 procent av kapitalet. WeSC VD talar ofta om att vara närvarande.
Jag tror att det kan vara värt att ta vara på den optimism som nu råder, och köpa in sig i WeSC – konspirationen (WE are the Superlative Conspiracy), innan någon annan gör det.