WeSC - Ett prisvärt tillväxtbolag helt enkelt
2011-05-05 22:21, Edited at: 2011-05-06 11:22Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
"Price is what you pay - Value is what you get"
Vad är WeSC:s affärsidé ?
WeSC:s affärsidé är att designa, marknadsföra och sälja kläder, accessoarer och andra relaterade produkter inom segmentet ”streetfashion”. Bolagets produkter finns att köpa i cirka 2000 butiker på ett tjugotal marknader världen över, där USA och Sverige är två av de mest betydande marknaderna.
Speciell nisch och ett brett produktutbud
Segmentet streetfashion är deras speciella nisch, som växte fram under WeSC:s utveckling som de definierar idag som en blandning mellan streetwear och fashion. Streetfashion tillhör det övre mellanprissegmentet i vilket det är viktigt att ha ett starkt varumärke och ett tydligt koncept. Enligt bolaget är detta segment ett av de mest snabbväxande i branschen.
WeSC lanserar, förutom mindre mellankollektioner, två kollektioner per år under höst- och vår. Varje kollektion omfattar i allmänhet drygt 300 produkter riktade mot både män och kvinnor, med ett antal olika färgkombinationer. Bolaget arbetar med en sortimentsplan för att beräkna vilka produktområden som bör utökas eller minskas baserat på försäljningstrender, marginaler etc.
Exempel på bolagets produktkategorier är denim, outerwear, underwear, swimwear, accessories, bags, headphones, shoes och kids. Det är viktigt att WeSC löpande lanserar nya produkter för att hålla intresset uppe bland de trogna kunderna. Konkurrerande varumärken som exempelvis Billabong, Burton och Quiksilver, är främst kopplade till olika brädsporter såsom skateboarding, snowboarding, surfing.
WeSC:s affärsmodell - Att sälja till distributörer, återförsäljare och direkt till slutkund i egna butiker
WeSC:s produkter finns att köpa i cirka 2000 butiker på ett tjugotal marknader världen över, där USA och Sverige är två av de mest betydande marknaderna. Bolaget säljer till distributörer, återförsäljare samt direkt till slutkund. Försäljning till distributörer innebär att distributörerna själva fakturerar och levererar till återförsäljarna. WeSC säljer även direkt till mindre, fristående återförsäljare vilket innebär högre bruttomarginaler. Det är alltså återförsäljarna som tar risken med lagerhållning och WeSC producerar i huvudsak endast varor som blivit förbeställda, för att ytterligare sänka verksamhetsrisken.
Bolaget är noga med att välja ut och kvalitetssäkra distributörerna så att varumärket och produkterna presenteras på rätt sätt överallt i nätverket. WeSC bedriver även detaljistverksamhet med egna butiker och försäljning direkt till slutkund. Detta innebär i sin tur extra god lönsamhet då inga mellanhänder är inblandade. Genom att penetrera befintliga och nya marknader samt lansera nya produkter och produktkategorier hoppas WeSC kunna uppvisa fortsatt god långsiktig tillväxt.
Hur WeSC bygger sitt varumärke genom en kostnadseffektiv marknadsföring
Varumärket är en viktig framgångfaktor för WeSC och genomsyras av glädje, energi och kreativitet. WeSC:s vision är att ta avstånd från den "vanliga, tråkiga modevärlden som tar sig på för stort allvar". Kopplat till detta är också bolagets slogan: "We are the Superlative Conspiracy", fritt översatt till "vi är den överlägsna sammansvärjningen". Förutom designen och kvaliteten anses varumärket vara bolagets viktigaste konkurrensfördel.
WeSC arbetar primärt med slagkraftig och kostnadseffektiv gerillamarknadsföring via så kallade We-aktivister, informella ambassadörer för varumärket. Dessa utgörs exempelvis av artister, skådespelare, skateboardåkare, snowboardåkare, fotografer och musiker som är hängivna det de gör samt varumärket WeSC. Att exempelvis en känd skateboardåkare gör ett spektakulärt trick iklädd WeSC-kläder innebär oerhört effektiv marknadsföring i takt med att bilden/videon sprids på Internet.
WeSC i siffror
Idag värderas bolaget till: 547,6 MSEK (7,4 Miljoner aktier * 74 kr/aktie)
Beräknas ha en omsättning: 431,1 MSEK (Brytet räkenskapsår 2010/11)
Vinst per aktie är estimerad till: 5,3 kr / aktie
Vilket ger ett P/E tal på: 14,0 (74/5,3)
Detta kan sättas i relation till Björn Borg i siffror (Liknanade affärsidé, i en liknanade bransch)
Idag värderas Björn Borg till: 1370,6 MSEK (25,148 Miljoner aktier * 54,5 kr/aktie). Hade en omsättning på: 536 MSEK (Under år 2010)
Vinst per aktie var under 2010: 3,3 kr / aktie
Vilket ger ett P/E tal på: 16,5 (54,5/3,3)
Alltså är WeSC lägre värderat än Björn Borg, och det är något som jag tycker är mycket märkligt och intressant! Låt mig förklara varför.
Varumärke - Framtida tillväxt - Bredare segmentering
Björn Borg är idag i stortsett förknippad med deras underklädesförsäljning där de har lyckas bygga ett mycket starkt varumärke inom en smal nisch som de tjänar mycket pengar på. En försäljning som exploderade ett tag men en tillväxt som nu har stagnerat och under de 3 senaste åren har Björn Borg knappt växt överhuvudtaget. Ändå värderas bolaget med ett P/E tal på cirka 16,5.
WeSC däremot håller på att bygga upp ett starkt varumärke inom segmentet streetfashion. Ett segment som de själva har valt att utveckla. Enligt min uppfattning har WeSC en mycket bredare segment att komma med än Björn Borg, eftersom de har en hel portfölj av produkter, inte bara kalsonger. WeSC presenterade nyligen sin nya sko kollektion som är mycket snygg och stilren, som enligt min uppfattning kommer tas mycket väl emot av WeSC trogna kunder. Dessutom har de hörlurar, samt sina vanliga klädkollektioner. Nyligen så öppnades ytterligare två nya konceptbutiker: I Osaka samt Chamonix.
WeSC svaghet i dagsläget som jag ser är att de drabbas av den låga dollarn, vilket är negativt för deras resultatutveckling. Detta är dock något som jag ser som en tillfällig negativ påverkan på WeSC.
WeSC är somsagt ett case på längre sikt och jag följer med spänning deras framtida utveckling!
Good luck 2 you all! :-)