Post entry

Vitrolife: årets julklapp?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

\* Insiderköp i sep, okt \* Cup with Handle – Formation. \* Närtida resultat från slutstudier kring ny metod för organ transplantation. Godkännande möjliggör en marknad upp till tjugo (20) ggr större än dagens. Konkurrens nästan obefintlig. \* Tjugofem (25) raka vinstkvartal \* Fler produktlanseringar 2010 \* Spännande Intåg i Kina och Japan \* Eftersläntare på börsen. 70% - 100% uppsida jmf branschkollegor. \* Estimerad vinstdubbling fram till 2011 \* P/e 12 på 2010 års estimerade vinst

Vitrolife bidrar till att skapa och upprätthålla liv

Vitrolife är en internationellt verksam bioteknologisk/medicinteknisk koncern som arbetar med att utveckla, tillverka och sälja avancerade produkter och system för preparation, odling och förvaring av mänskliga celler, vävnader och organ. I daglig tal handlar det om avancerade och patentskyddade produkter inom fertilitetsbehandling och organtransplantation.

Tjugofem (25) raka vinstkvartal

Vitrolife är något så ovanligt som ett svenskt medicin-tech bolag med tjugofem (25) raka vinstkvartal och tjugosju (27) raka kvartal med försäljningstillväxt jmf året innan. Man har i genomsnitt växt med 20% om året. Vitrolife säljer idag i 85 länder. Kunderna är nära 4000 fertilitetskliniker och ett hundratal transplantationskliniker. Trots en svag världskonjunktur har Vitrolife haft ett starkt år där såväl omsättning som vinst har ökat. Resultatet ökade första 9 mån med 40 %.

Östrogener i vår miljö

I en värld som alltmer förorenas med östrogener i föda och vatten, från våra avfall som ex p-piller, bekämpningsmedel och plaster, blir människans fertilitetsförmåga allt sämre. Ofrivillig barnlöshet ökar oroväckande snabbt. Att grodor och fisk byter kön är en annan negativ effekt som visar på hur alarmerande situationen börjar bli. Varje generation män har försämrad spermiekvalitet. Följden blir fortsatt stark efterfrågan på fertilitetshjälpande produkter under lång tid.

Med karriär blir barn sent påtänkta

Dagens ”moderna” samhälle gör även att par väntar allt längre upp i åldrar med att skaffa barn, vilket försämrar oddsen till en lyckosam befruktning på naturlig väg. En flicka föds med ca en miljon äggceller, när puberteten börjar har de sjunkit till 300 000. Under den s.k. reproduktiva livsperioden finns det bara 4-500 äggceller som duger till att mogna och släppas ut från äggstockarna. Fruktsamheten är störst i 22-26 årsåldern. Runt 35 år avtar fruktsamheten och vid 40-43 år går det snabbt utför. Unga kvinnor har idag försämrad förmåga att bli gravid än tidigare generationer. Därtill är det många ggr just i den senare skedet av en kvinnas fruktsamhetsperiod som par kommer på att de måste skaffa barn. Följden blir fortsatt stark efterfrågan på fertilitetshjälpande produkter under lång tid.

Huvudprodukten kliver in i Asien Vitrolifes huvudprodukt inom fertilitetsbehandling är en speciell och komplicerad näringslösning som även påminner om de produkter man utvecklar inom stamcellsbehandling. Bolaget har idag ett antal olika patent. Vitrolife har 63 % marknadsandel i Europa. Under det första kvartalet etablerade Vitrolife en egen marknadsorganisation i Kina och öppnade ett eget bolag i Japan. Japan anses som den andra största marknaden sett till antalet fertilitetsbehandlingar och Kina som den tredje största. Möjligheterna går inte att blunda för.

FDA Godkännande nya produkter Efter ett drygt decennium av nya innovationer fortsätter framgångarna för Vitrolife. Senaste i raden är äggaspirationsnålen Swemed Sense som nyligen har godkänts både i Europa, Nordamerika och Australien. Responsen efter lanseringen i Europa har varit oerhört stor enligt VD Magnus Nilsson. Nu pågår försäljningsstart även i Usa. Den totala marknaden bara för denna nål överstiger 500 Msek. Inom affärsområdet fertilitetsprodukter avser Vitrolife att lansera ytterligare en handfull produkter 2010.

Forskning med ständig utveckling mot nya produkter Forskningen inom Vitrolife baserar sig huvudsakligen på externa samarbeten, där Vitrolife får rättigheterna till de uppfinningar och utvecklingar som görs. Inom produktområde Fertilitet finns ett antal avtal med ledande forskare med olika specialiteter. Det mest omfattande forskningssamarbetet har Vitrolife sedan flera år tillbaka med professor David K. Gardner, tidigare verksam vid Swedish Hospital i Denver, USA och numera vid University of Melbourne i Australien. Inom produktområde Transplantation sker också samarbete med ett flertal institutioner och forskare, i både Europa och Nordamerika.

I slutet av 2008 formerades en ny grupp inom Vitrolife som skall fokusera på utvecklingen av framtida produkter och metoder, både på kort och på lång sikt. Syftet är att evaluera och utveckla nya produktmöjligheter och samtidigt finna synergier med befintlig produktportfölj. BED (Business and Exploratory Development – BED group). skall ansvara för företagets externa forskningssamarbeten genom att fungera som en brygga mellan extern grundforskning och den interna produktutvecklingen.

Avtal med Cellartis kring stamceller Under Q3 tecknade Vitrolife ett förnyat avtal med Cellartis för att utveckla vätskor för stamcellsforskning. Vitrolife är väl rustat för den förväntade starka tillväxten inom stamcellsområdet genom de stora synergierna med fertilitetsproduktområdet

och kommer att successivt öka fokus och satsningar inom produkt- och affärsutvecklingen inom produktområdet för att ytterligare förbättra konkurrenskraften. Ett flertal kliniska studier pågår med såväl adulta som embryonala stamceller, då det är inom de kliniska tillämpningarna Vitrolife ser den största potentialen för sina produkter. Fsg idag är ca 1 % av företagets totala omsättning. På längre sikt finns här en mycket stor uppsida.

Steen Solution - Närtida FDA Resultat Vitrolife har idag en produkt för att skölja igenom och kylförvara organ, främst lungor, som ska användas vid transplantation. Produkten heter Perfadex och har en marknadsandel runt 80 procent. Den medicinska världens oförmåga att kontrollera och i tid transportera organ gör att marknaden inte är större än dryga 30 Mkr. Endast 20 % av dagens donerade organ når behövare. Med Steen Solution kan Vitrolife revolutionera möjligheterna till fler organtransplantationer då Steen Solution ger transplantationsklinikerna möjlighet att funktionstesta organ innan de sätts in i en patient. Dessutom gör SS det möjligt att bevara organ utanför kroppen upp till 3 ggr så lång tid som idag. I dag är behovet oerhört stort medan tillgången brister. Denna obalans kommer på ett avgörande sätt att förändras om och när Steen Solutions fortsätter nå de framgångar Vitrolife hittills nått genom godkännande i Europa och Australien. Den möjliga försäljningen blir i ett slag 20 ggr större än dagens och bedöms vara värd över 600 Mkr med ytterst begränsad konkurrens. Vinstmarginalerna är starka. Till detta skall påräknas den möjliga marknaden för ex hjärta och lever.

De resultat som enligt VD skall komma innan året är slut handlar om slutstudier för Steen Solution på Toronto General Hospital i Canada. Studierna görs under bevakning av amerikanska FDA och ligger till grund för godkännande i hela Nordamerika. TGH anses vara en av världens ledande transplantationskliniker.

Strategisk plan ger högre marginaler Vitrolife har under några år arbetat med en strategisk plan innehållande tre huvuddelar. Denna plan börjar nu ge skörd i form av starkare fsg och marginaler över 70%.

1. Byggt upp en produktionsinfrastruktur i Göteborg med en toppmodern anläggning i världsklass. Stora kostnader tagna samtidigt som produktionskapaciteten flerdubblas. Fertilitet och transplantationsvätskor under samma tak.

2. Vidga produktportföljen för att möta kundernas behov inom fertilitet och transplantation. Fler produkter under 2010.

3. Byggt en nytäckande marknadsorganisation där man kan dra synergier mellan marknads och säljsidan som en bredare produktportfölj kan ge. Man sköter marknad och försäljning på egen hand istället för att, som tidigare, förlita sig på lokala distributörer

Köprekommendation Vitrolife har trots den svaga konjunkturen kunnat visa mycket starka siffror, vilket tydliggör att konjunkturförändringar inte riktigt biter på Vitrolifes fertilitetsprodukter och organtransplantationer. De är helt enkelt för viktiga och för bra.

Den vinst och tillväxthistoria som Vitrolife visar upp imponerar. Högsta möjliga kreditvärdighet är ingen tillfällighet. Vitrolife avser att årligen ge utdelning, eller annan motsvarande form av utskiftning, som i genomsnitt över tiden motsvarar 30 procent av årets nettovinst efter betald skatt.

Vitrolife är sedan förra veckan, vecka 50, uppsatt på Remiums Small Cap Top 10. Remium estimerar vinst efter skatt till 47,4 Mkr under 2010 och 59,3 Mkr under 2011. En vinsttillväxt på nästan 100 % kommande två år..Med ett börsvärde idag på ca 580 Msek handlas aktien till p/e12 på estimerad vinst för 2010. Givet bolagets historiska prestationer och givet de resultat som den strategiska planen förväntas ge framöver är detta galet lågt. Undertecknad kan inte se några avgörande anledningar till att branschkollegor som Getinge och Elekta, båda med sämre nyckeltal, skall värderas 60 % - 100 % högre än Vitrolife. Det borde vara tvärtom.

Aktiekursen är på samma nivå idag som den var för drygt ett år sedan då finans och börskrisen var som allra värst. Ändå har Vitrolife fortsatt att öka vinst och försäljning. Elekta har däremot dubblat sin kurs under samma period. Getinge inte långt ifrån. Vitrolife står dessutom på tröskeln till nya stora möjligheter i.o.m Steen Solution.

I aktiens chart hittar vi en sedan länge pågående ”Cup with Handle” liknande formation. Dessa formationer brukar vara mycket tillförlitliga och medföra stabila uppgångar när väl utbrott sker. ”Sammandragningarna” ser ut att vara klara.

Rekommendationen blir starkt köp och riktkursen får initialt bli 60 kr, p/e 25 på 2010 års estimerade resultat, med möjlighet att nå betydligt högre i spåren av fortsatta framgångar för Steen Solution.

Aktiedata Namn……………Vitrolife

Handelsplats……..Small Cap

Kortnamn………..Vitr

Börspost…………1

Antal aktier………19,800,157

Kurs…………… 29,40 kr

Börsvärde :……….583 Msek

VD :………………Magnus Nilsson

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?