Ve för Wedins
2008-06-30 18:12, Edited at: 2011-03-11 05:37Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Egentligen aningen tragiskt. Ännu en förlustrapport som inte är övertygande.
Wedins skor kunde ha varit en lysande affärsidé, och en fin "turnaurond" kandidat - om inte. Ja, vad sitter det i? Varför lyckas inte företaget sälja skor och accessoarer med vinst?
Förlusten blev denna gång 55,4 miljoner kronor efter skatt för det brutna räkenskapsårets tredje kvartal.
Omsättningen steg med 23 miljoner kronor till 243 miljoner kronor.
Antalet butiker var 34 fler jämfört med motsvarande period förra året.
Wedins skor och accessoarer har flera fina saker på gång som kan komma att höja varumärkets status. Senast i mitten av juni aviserades att de köper en norsk kedja, och inleder ett nordiskt samarbete.
Det italienska modevarumärket Tod\'s skall lanseras. Öppningen av den första egna butiken sker i augusti. Försäljningen sker inom Rizzos exklusiva varuhuskoncept på NK i Stockholm.
När beskedet om samarbetet kom handlades aktien kraftigt upp. Det indikerar att många håller ögonen på skokedjan. Kursen reagerar vid minsta tecken på en förbättring av situationen.
Dock bör varje placerare vara försiktig, för även om butiksöppningen kommer att gynna Wedins image, måste man räkna med kostnader i initialskeendet.
Rapporten ger beskedet att i ntegrationen av norska kedjan Morris går snabbare än ursprunglig plan. Verksamheten beräknas vara integrerad med gemensamma funktioner under hösten 2008 och fullt ut senast den 1 januari 2009.
Ett nytt avtal har slutits avseende tilläggsköpeskillingens storlek. Den var tidigare maximerad till 30 miljoner norska kronor och även kopplad till resultatutvecklingen under 2008.
I det nya avtalet har överenskommits att maximalt 20 norska kronor kommer att utbetalas varav hälften har utbetalats under juni månad 2008 och resterande belopp utbetalas per den 31 augusti 2008.
Framtiden för Wedins är något oklar. Under kvartalet har intensiva förhandlingar pågått för att klarlägga huruvida Wedins kommer att bestå i nuvarande form. Tre möjligheter skymtar i rapporten. Repositionering, samgående eller försäljning.
Wedins Skor & Accessoarers vd Per Thelin vill inte kommentera varken vilket alternativ som är mest troligt eller hur tidplanen ser ut för åtgärderna som skall vidtas med affärsområdet Wedins.
Det faktum att Wedins finanschef Dennis Legin på egen begäran lämnar på sin tjänst i bolaget, kan vara en indikation på en omstöpning och hårdare styrning i företaget. Staffan Gustavsson återtar platsen som finaschef samtidigt som han behåller ansvaret för integrationsprocessens slutförande.
Den strategi Wedins för närvarande följer lades fast så sent som i december 2006. Den, då nya, strategin innehåller tre tydliga kedjekoncept. De helägda kedjorna Wedins, Accent och Rizzo har tillsammans 674 medarbetare. En liten detalj i sammanhanget är att skokedjan för närvarande inte söker några nya medarbetare.
Rapportperioden mars till och med maj 2008, visar att Bruttovinstmarginalen sjunkit något från 59,1 procent till 56 procent. Inte heller resultatet per aktie klarar mätjämförelsen. Nu blev förlusten minus 0,91 kr jämfört med minus 0,31 kr föregående år, samma tid. Nedgången förklaras med en avmattning i marknaden under tredje kvartalet.
Inte heller perioden september 2007 till maj 2008 är övertygande: –0,85 kr (–0,23), även om bruttovinstmarginalen för dessa sex månader ökar några tiondelar till 58,1 procent.
Nu och då höjs röster för att Wedins skulle vara undervärderat, och köpvärt. Jag tror att det är bäst att avvakta till dess att vändningen verkligen inträffat. Trots att Wedins skor gynnas av den låga dollarkursen, klarar de inte att få upp "näsan över vattenytan". Ett kontor inrättades hösten 2007 i Shanghai för att skära leverantörskostnader och ytterligare effektivisera inköpsprocesser. Det märks inte i förlustrapporten.
--