Post entry

VBG: rapporten värd en hyllning

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

VBG Group är ett något udda bolag som sällan drar till sig rubriker. Ser man till vad ledningen har uträttat de fem senaste åren borde man snarare varit stekheta.

Det talas ofta om Volvo och Scania och hur köpvärda dessa två bolags aktier är. Inte minst efter Cevians inhopp i den förstnämnda. Det gemensamma för dessa bolag är att de har VBG Group som leverantör. VBG som ursprungligen härstammar från Hexagon, ett omstöpt konglomerat som numera är ett mätteknikkoncern i världsklass. För några år sedan var det inte många som visste vem Ola Rollén var. Idag vet de flesta det. Kanske blir det likadant med Anders Birgersson som till skillnad från sin dot.com namne Jonas levererar gång på gång.

Under första nio månader visar man upp en vinst på 8,45 kronor. Det är bättre än de få förväntningar som fanns (inte många följer aktien bortsett från Remium - deras partneranalys presenterades här igår) och den starka efterfrågan ser ut att bestå. Det ser med andra ord som om årsvinsten summeras till närmare 11 kronor (jag räknar med det antal aktier som finns idag) vilket innebär att aktien i det här läget handlas till ett p/e tal på drygt 11. Motiverat? Inte enligt mig i alla fall. Titta på nedanstående vinsttrend

2002 - 1,21 sek/aktie

2003 - 1,87 sek/aktie

2004 - 2,25 sek/aktie

2005 - 5,37 sek/aktie

2006 - 8,95 sek/aktie

2007 - 11 sek/aktie?

Trenden är tydlig som synes. Vinsttillväxt överstigande 20% vartenda år. Så även i år som det ser ut och då efter att föregående år betraktades som historiskt och sannolikt svårt att slå. Nu, efter nio månader är man nästintill redan ikapp. Omsättningen har nu passerat 1 miljard och rörelsemarginalen överstiger 17%. Det är definitivt en bedrift som borde premieras med kvalitetsstämpel vilket ett p/e tal om 11 får ses som. VD:n betonar att målsättningen inte är att ständigt slå nya kvartalsrekord men så har det ändå varit ett bra tag nu.

Högkonjunkturen håller i sig och tillväxten i Östeuropa driver på utvecklingen och gör att efterfrågan på bolagets produkter förblir hög. Ännu så länge ser det således ut som om de kommande två kvartalen blir rikrigt bra. Ambitionen är att fortsätta växa och i årsredovisningen för 2006 har man nämnt att åtminstone ett förvärv skulle göras. Ännu har det inte blivit något och frågan är om man inte snart är redo för ett. Konsolideringen av den senaste (skjutbara tak) har gått över all förväntan och de starka kassflöden har använts åt att amortera ned skulden.

Man kan naturligtvis resonera i att bolaget nu har nått toppen av vad man klarar av. Att årets utfall blir långt ifrån en normalvinst. Så lät det förra året och så kan det mycket väl vara, kapacitetsuttnytjandet är ju onekligen mycket högt. Men fantastisk ledning (ett klart minus, det enda egentligen, är det låga egna ägandet), otroligt fin historik, fortsatt stigande transportefterfrågan i öst och företagets vilja att fortsätta växa borde dock värdesättas högre än dagens 125-130 kronor. Ett nytt förvärv tror jag blir nästa trigger för aktien. Kanske blir det lättare nu när kreditfrossan har klippt till riskkapitalets vingar. Det finns inget som säger att nästa förvärv blir lyckat. Blir det bara hälften så bra borde aktien bli succé även framöver.

Risken borde vara relativt låg just nu om man nu kan tala om låg risk i dessa turbulenta tider. Aktien är inte så likvid och det är inte många avslut om sker per dag. Det är naturligtvis negativt men hanterbart. Det kanske mest negativa i närtid vore om Anders Birgersson valde att söka sig till andra (läs större) utmaningar. Det hoppas jag att inte kommer att ske på lång tid ännu.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?