Post entry

Valuetree: Palats eller luftslott?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Valuetree har efter många turer äntligen blivit en lönsam koncern. En del osäkerhet finns dock kvar. Rådet blir ändå köp.

Historik

Valuetree noterades 2008 till ett värde på 100 miljoner med kurs 10 kr per aktie, justerat för utspridning blir detta på ett ungefär 20 kr aktien.

Tidigare framgångsrike entreprenören från Erik Stenfors ville skapa en stor Internet aktör på den annars fragmenterade svenska marknaden. Detta innebar att företaget inte bara hade distributionskanaler i norden utan även Hong kong och Storbritannien. Denna värdering visade sig dock i högsta laget och kursen föll snabbt.

Lönsamheten i verksamheten var låg och Storbritannien i synnerhet kostade mycket pengar. I mitten av 2009 var bolaget konkursmässigt med stora lönsamhetsproblem. Verksamheten i Storbritannien avskaffades och fokusen blev i första hand på norden. Troligen hade bolaget gått under om inte en nyemission till kursen 10 öre aktien genomfördes i juni 2009. Aktien fick därefter ett glädjeskutt och ökade snabbt till 6 kr.

Därefter har en rad förvärv genomförts vilka betalats med nyemissioner av dessa har vissa förvärva varit bra andra mindre lyckade. Dessutom har bolaget lagt ner den ursprunglig planen att sälja barnkläder på nätet. Enligt stockpickers analys berodde detta på en intressekonflikt där kunder vägrade köpa varor om de fortsatte sälja via nätet. Historiken är med andra ord relativt brokig med ett dussin nyemissioner och svikna löften. Jag tycker dock läget börjar ljusna betydligt för bolaget.

Värderingen ligger idag på ca 64 Miljoner vilket får ses som lite om bolaget mål om 200 miljoner i omsättning och 20 miljoner i resultat visar sig stämma.

Verksamheten

Valuetree består idag av en rad olika mindre bolag vilka samlas under ett stort paraply. Enligt före detta VD Tomm Heibö kommer synergierna bli stora. Administrationen effektiviseras och lagret samlas i bolagets lokaler i Jönköping. Idag är bolagen som igår i Valuetree följande. Efter beskrivningen kommer valuetrees egna prognoser om bolagens lönsamhet.

Sun Toy AB

Beskrivning: Sun Toy AB är en leksaksgrossist med 9 anställda och huvudkontor i värmländska Sunne. Inriktning är främst på s.k. non-brands artiklar. Bolaget har funnits sedan 1943 och omsatte 2010 ca 34 MSEK bedömt resultat EBITDA 4,5 miljoner.

Tullsa

Beskrivning: Tullsa är ett familjeägt företag med 4 anställda, beläget i Helsingborg, som sedan 1990 utvecklat och tillverkat utrustning till barnvagnar. Tullsa AB omsatte 7 MSEK under 2010 EBITDA 1,5 miljoner.

Carlo Babies

Beskrivning:Carlobaby har sedan mitten av 1960-talet framgångsrikt bedrivit distributionsverksamhet i Sverige inom segmentet barnprodukter med agenturer för ett antal välkända och starka varumärken. I Carlo Babies integrerades även nyligen A-Distribusjon A/S (Norge) och Spacebaies AB. Totalt väntas omsättningen på denna enhet ligga runt 70 miljoner med EBITDA kring 7 miljoner.

Eber Toys AB

Beskrivning: Eber Toys har även dessa en gedigen historik med över 50 år i branschen. Eber Toys AB. Eber Toys har en årsomsättning på drygt 40 MSEK och förväntas årligen bidra till koncernen med drygt 3 MSEK i EBITDA.

ALF (Andvändbart litet företag)

Beskrivning: Användbart Litet Företag AB(ALF) startades 1990 med affärsidén att ta fram sällskapsspel. Omsättningen väntas bidramed 21 MSEK och en EBITDA om ca 5 MSEK.

Marknad

Marknaden för barn- och babyprodukter i såväl Skandinavien som övriga västvärlden kännetecknas av att vara stor, växande och icke-cyklisk . Marknaden är stor, då mängden potentiella köparen är omfattande; köparen kan vara vem som helst som har en relation med ett barn (mor/far, mor/farföräldrar, föräldrars bröder/systrar, vänner mm).

Vidare kommer målgruppen att ständigt förnyas, och är oberoende av trender eller geografisk plats; produktbehovet är ungefär detsamma i södra som norra Europa och livscykeln för produkter är ett flertal år. Marknaden är växande beroende av faktorer som i sig påverkar mer än variationen i antal nyfödda barn.

Att förstagångsföräldern blir äldre för med sig (a) ökad genomsnittlig inkomst, (b) mindre tillgänglig fritid och (c) ökade insatser av mor och farföräldrar. Samtliga dessa faktorer driver försäljningen av barnprodukter. Ökningen av marknaden genom ett "andra hem", som i fall (c) ovan, påverkas också av den ökade mängden skilsmässor. Marknaden är tämligen konjunkturoberoende.

Sociala omständigheter har liten betydelse för hur mycket som spenderas vid köp på denna marknad. Det finns t.o.m. ett samband som visar att föräldrar med en lägre disponibel inkomst köper fler småbarnsprodukter - från samtliga kategorier - än mer förmögna föräldrar.

Begagnatmarknaden är begränsad, det finns ett motstånd hos konsumenten att t.ex. köpa en begagnad bilbarnstol. Ett annat kännetecken hos marknaden för barnprodukter är att kundbasen är väldefinierad, synlig och möjlig att nå genom strategisk direkt marknadsföring. Vidare är många barn- och babyprodukter är nödvändiga av säkerhets- och bekvämlighetsskäl. Detta innebär att en stor mängd produkter har en garanterad marknad.

Sammantaget visar marknaden en årlig tillväxt på 6 procent per år. Antalet födda barn ökar samt föräldrarnas utgifter för barn ökar. Allt detta är trender som borde gynna Valuetree.

Ledning och ägare

SSE Opportunities Ltd 13,3%

Riktad nyemission 6,6%

Avanza Pension Försäkring AB 6,1%

Arkonek AB 4,8%

Sun Toy AB:s ägare 3,9%

Nordnet Pensionsförsäkring AB 3,7%

Gillesvik Invest AB 3,4%

Wattin John bolag 2,4%

Storägare i bolaget är före detta chefen för Carnegie Sverige Jon Jonsson med SSE Opportunities. SSE är inte kända för att vara någon stark och pålitlig storägare då dessa mest är kända för snabba klipp. Erik Stenfors äger i dagsläget 4,8 % av bolaget eller 760 000 aktier. John Wattin som också vart med sedan start och numera har 430 000 aktier. De 6.6 procent av rösterna som kommer från en rad instutionella investerare är än så länge okända. Aktien enligt teknisk analys.

Valuetree fick nyligen en ny chef den tredje på ett drygt år. Johan Aspemar ersatte nyligen Tomm Heibö som VD efter ett drygt år posten. Tomm har under sin tid genomfört både en rad förvärv och skapat synergier. Att han får sluta så pass snabbt kan tyckas underligt.Troligen är det Erik Stenfors som styr bolaget och är mer sugen på att skapa värde och tillväxt än snabba vinster vilket är norrmannens specialitet. Förutom Erik sitter i styrelsen VD för Bringwell David Rönnberg och före detta VD’n för valuetree Lars Åkerblom. En viss svaghet kan tyckas att det inte finns några kvinnor i Valuetrees styrelse.

Värdering och prognos

Valuetree värderas i dagsläget till ca 64 miljoner detta baseras på en kurs på 4 kr aktien vilket är vad aktien handlat till senaste tiden. Bolaget har även en nettoskuld på 9,5 miljoner, de immateriella tillgångarna ligger på hela 34 miljoner. Detta är mer än eget kapital om 30 miljoner.

Dock kan vi anta att stora delar av de immateriella tillgångarna är rättprissatta då distributionsbolag sällan har några stora tillgångar men kan ha starka kassaflöden ändå. Jag bedömer därför marknads värdet på Valuetree till drygt 75 miljoner. Bolagets egna beräknade omsättning på 200 miljoner med en EBITDA på 21 miljoner. Jag tycker dock detta låter lite väl optimistiskt. Q1 lär knappast bli ett höjdare. Då det garanterat kommer uppstå kostnader för Tomm plus flytt av huvudkontoret. Dessutom kommer sammanslagningen av Carlo med de övriga säkerligen påverka med negativa engångsposter. Jag bedömer att bolaget kan tjäna i runda slängar 180 - 190 miljoner med ett resultat EBITDA kring 16 miljoner med andra ord en vinst kring 50 öre aktien. Kollar vi mot redovisade vinster ger dagens sammansättning vinster på ca 6 miljoner efter finansnetto eller 5 miljoner efter skatt(30 öre aktien).

Värdering ligger på drygt 4,5 gånger rörelseresultatet innan avskrivningar den organiska tillväxten bedömer jag blir minst 6 procent. Detta kan jämföras med elektra gruppen grossist inom elektronikhandeln dessa värderas till 6 gånger EBITDA med en tillväxt på 3 procent. Detta i en betydligt mer konkurrensutsatt marknad där marginalerna pressas nedåt. Jag anser med detta att Valuetree trots en del skavanker har en upp sida på ca 40 procent sett över ett års sikt med riktkursen på 6 kr. Faller bitarna på plats bättre än jag förväntar mig kommer uppvärderingen bli större.

Stockpicker har i en analys i januari om en vinst per aktie i år på 0,8 -1 kr aktien och en riktkurs på 10 kr aktien.

http://www.valuetree.se/uploads/pdfs/Analys%20av%20ValuTree%20%20fr%C3%A5n%20Stockpicker%20Newsletter%20974%20-%209%20januari%202011.pdf

Remium är mer defensiva efter sin hause analys i november 2011 där vinsten för 2011 bedömdes bli 1,1 kr per aktie.

http://www.remium.com/resources/files/ValueTree_101122.pdf

Nuvarande analys ligger på mer beskedliga 170 miljoner i omsättning och17 miljoner i EBITDA.

http://www.introduce.se/media/3263228/valu_4.010.pdf

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?