Post entry

Uniflex: mot bättre marginaler.

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Uniflex är ett av de bemanningsbolag i Sverige som lyckats växa mest och detta helt organiskt under de senaste åren. Satsningar under 2007 pressade marginalerna. Nya satsningar inom Bygg- och anläggning samt ett nyetablerat kontor i Manchester ger förutsättningar för fortsatt tillväxt.

Omsättningen har i snitt växt med 40 procent under perioden 2004-2007. Dock blev 2007 något av ett förlorat år med lägre rörelsemarginal (trots detta steg vinsten med 23 procent). Detta beroende på en offensiv satsning på nya kontor, större marknadsföringsbudget och flytt till nya lokaler. Med återställda marginaler under 2008 kommer Uniflex att göra ett rejält resultatlyft, vilket inte är inprisat i dagens aktiekurs.

Omsättning 2008

Den offensiva satsningen gav resultat redan ifjol med en organisk tillväxt på 53 procent, även i år spår VD Jan Bengtsson att tillväxten skall hålla i sig och landa någonstans mellan 20-50 procent. Min prognos bygger på att omsättningen (endast Sverige) växer från 805 miljoner till 1045 miljoner, en ökning med 240 miljoner eller 30 procent.

Är det verkligen rimligt med ett sådant optimistisk scenario? Vad grundas antagandet på?

Uniflex marknadsnisch är en av dem som växer fortast inom bemmaningsbranchen (industri & lager växte med 30 procent 2007).

Företaget har successivt ökat marknadsandelarna kvartal för kvartal.

Q106

Q206

Q306

Q406

Q107

Q207

Q307

Q407

Andel (procent)

3,23

3,83

4,39

4,29

4,38

4,89

5,70

5,89

Som synes är trenden tydlig och jag tycker inte man behöver vara optimistiskt lagd för att spå en marknadsandel på 6,2 procent för helåret 2008. Orsakerna är flera:

• Kontoren som etablerades under vintern/våren 2006/2007 har inte hunnit uppnå full potential.

• Marknadssatsningen gör Uniflex mer och mer känt bland inköpare på företagen runt om i landet.

• Industri och lager är bland de områden som växer mest och att den starka trenden under 2007 skulle kollapsa är inte troligt.

• Bygg- och anläggningsnischen som dragits igång så smått bör öka marknadsandelen någon tiondel till.

Med ovanstående som bakgrund är en marknadsandel på 6,2 procent för helåret fullt möjlig att uppnå.

De 35 största företagen inom bemmaningsbranchen omsatte 2007, 15,6 miljarder enligt Almega, vilket var en omsättningsökning på 18 procent. Denna höga tillväxt kommer sannolikt att mattas väsentligt under 2008. Därför räknar jag med en tillväxt för branschen på 8 procent. 2008 är även ett bra arbetsgivarår med skottår, vilket i sig renderar i en högre omsättning.

Med ovanstående indata landar omsättningen för Uniflex (Sverige) under 2008 på: 0,062*15600*1,08 = 1045 miljoner.

Vilken rörelsemarginal kan man räkna med?

För helåret 2007 landade rörelsemarginalen på 5,0 procent, när vi går mot sämre tider borde väl rörelsemarginalen sjunka? Generellt ja, men inte nödvändigtvis i Uniflex fall. Min bedömning är att företaget under 2008 kommer att förbättra marginalerna. Kvartalen Q1 och Q2 var mycket svaga kvartal under 2007, mycket på grund av de nyetablerade kontoren som initialt drog kostnader. Min bedömning är därför att man kan nå en rörelsemarginal på 6 procent under 2008, vilket var den nivå man lyckades uppnå under perioden 2004-2006.

Varför? Till skillnad mot konsulter följer Uniflex uthyrda personal lönekostnaden enligt kollektivavtal och därmed den lönenivå som gäller på arbetsplatsen som personalen hyrs ut till. Därför anser jag att risken är mindre för att lönerna springer iväg under goda tider vilket t.ex. händer i konsultbranchen. Detta får till följd att i sämre tider går timpriset ner, vilket leder till dramatiskt sämre marginaler.

Visst kommer marginalerna även att försämras för Uniflex under en lågkonjunktur, men inte lika drastiskt på grund av kollektivavtalen samt den rörliga kostnadsstrukturen i företaget (bland annat för säljarna).

En rörelsemarginal omkring 6 procent har företaget uppnått under perioden 2004-2006 och jag tror man når detta i år igen på Sverige marknaden. Dessutom utgör "Over Head"-kostnaderna succesivt en allt mindre andel av de totala kostnaderna, vilket allt annat lika förbättrar rörelsemarginalen.

Rörelseresultat exklusive Manchester: 1045*0,060= 62,7 miljoner.

Satsningen i Manchester kommer att belasta resultatet 2008 med cirka 4 miljoner. Ett positivt finansnetto ger: 2 miljoner

Resultat före skatt: 60,7 miljoner kr

Resultat efter skatt: 43,7 miljoner kr

VPA: 11,80 kr

Aktiekurs: 95 kr

Utdelning: 5 kr

P/E-tal (-08): 7,6

Triggers under året

Hög vinsttillväxt redan under första kvartalet.

Som tidigare nämnts sjönk marginalen drastiskt under Q1-2007 på grund av etableringskostnader av nya kontor. Därför finns möjligheten för en rejäl vinsttillväxt under både Q1 och Q2 2008.

Omsättning: 235 MKr. Tillväxt 54 procent.

Rörelseresultat: 10,9 MKr (Beräknat på en kostnad på 2,0 Mkr för Manchester för första kvartalet). Tillväxt av rörelseresultatet på 240 procent.

VPA(Q1): 2.27 kr. Tillväxt av vinsten per aktie på 211 procent.

Bygg- & anläggning

Företagets offensiv fortsätter dock inte med nya kontor denna gång, utan med målsättningen att etablera sig inom ett nytt verksamhetsområde: bygg- och anläggning. Avtal har tecknats med en polsk rekryteringsfirma för ändamålet, och målsättningen är att ha 100 stycken uthyrda inom bygg i slutet av året. Om Uniflex lyckas teckna

ramavtal med ett eller flera av de större byggbolagen i Sverige under året skulle det vara mycket positivt.

Satsning i Manchester

Uniflex har starat upp ett nytt bolag i England för bemmaningsverksamhet i Manchester regionen. Manchester med förorter har cirka 4,2 miljoner invånare. Marknaden för bemmaningsbolag är ungefär lika stor som den svenska, på grund av den högre penetrationsgraden. Dotterbolaget som bildats ägs till 91procent av Uniflex och till 9 procent av platschefen (Henrik Fredga, tidigare affärområdeschef på Uniflex i Stockholm).

Uniflex har möjlighet att i framtiden förvärva dessa 9 procent, enligt avtal. Satsningen beräknas kosta Uniflex runt 4 miljoner, och kommer att vara lönsam först 2009. De första jobbannonserna låg ute i slutet av februari, vilket visar att bolaget kommit igång med verksamheten. Målsättningen i det korta perspektivet är att ta 1 procent av marknaden, vilket torde innebära en omsättning på cirka 200 miljoner kronor/år.

Slutsats

Värderingen av bemmaningsföretagen har justerats ner under de senaste sex månaderna över hela världen. PE-talen har sjunkit från cirka 15 till cirka 10 på grund av osäkerhet om konjunkturen i Europa och sämre tider i främst USA. Uniflex historiska tillväxt, stora kassa och generösa utdelningspolitik borde göra att aktien handlas till en premie.

Ett PE-tal på 11 och en VPA på 11,80 ger en aktiekurs på 130, därtill en utdelning på 5 kr i maj. Detta ger en kurspotential på 42 procent, till en ur min synvinkel låg risk.

P.s. Se en färsk presentation (VD: Jan Bengtsson) av Uniflex på www.financialhearings.com

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?