Uniflex: avvakta köp
2008-02-12 18:26, Edited at: 2011-03-11 05:32Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Uniflex visar ett bra resultat med kraftig tillväxt samt bibehållen rörelsemarginal, men det är dags att ta hem vinsten.
Uniflex kom med en rapport som visade väldigt fina siffror med mycket positiva besked. Omsättningen för 2007 ökade med 53 procent till över 800 miljoner. Det positiva i rapporten är också att Uniflex växer mer än vad marknaden gör. Marknaden där Uniflex verkar har växt med 35 procent vilket medför att bolaget kapar åt sig marknadsandelar.
Q4 visar mycket starka siffror med en rörelsemarginal på över 6 procent mot 5 procent på helåret vilket säger att Q4 var mycket positivt för bolaget. Även utdelningen höjs till 5 kronor/aktie och ändrar sin policy för utdelning till att denna skall omfatta minst 50 procent av årets vinst mot tidigare 30 procent.
Varför då lägga ett säljråd på ett bolag som visar en såpass fin tillväxt med bra marginaler och fina utdelningar.
Tycker följande talar emot Uniflex på 12-18 månaders sikt:
- Konjukturen har stagnerat och 2008 samt 2009 förväntas en mindre tillväxt vilket missgynnar denna typ av bolag.
- Rörelsemarginalen för 2007 var cirka 1 procent lägre för Uniflex än år 2006. Tyder på att nu kostar den vidare expansionen pengar för bolaget då dom måste sänka sina priser för att växa organisk.
- Bolaget kommer möta en allt starkare konkurens inom en bransch där det är lätt att konkurera, vilket medför lägre marginaler.
Det finns dock vissa signaler som tyder på att det fortsatt kan gå bra för Uniflex, och dessa är:
- Kan bolaget under 2008 hålla nuvarande nivåer handlas de till låga p/e kring 10 vilket inte är högt.
- Bolaget har bra intjäningsförmåga och klarar man att följa konjuktursvängningarna står de väl rustat inför nästa högkonjuktur.
Sammanfattningsvis känns det som Uniflex nu har nått toppen av sin förmåga denna gången och kommer drabbas av den annalkande lågkonjukturen med pressade marginaler och negativ eller ingen tillväxt. Avvakta köp för att se om bolaget kan klara av att växa med bibehållna marginaler även i en lågkonjuktur.