Stark vinsttillväxt
2008-08-16 22:02, Edited at: 2011-03-11 05:40Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Uniflex visar fortsatt stark tillväxt +33%, detta samtidigt som konkurrenter som Lernia och Resurs minskar sin omsättning. Företaget fortsätter att visa en stark vinsttillväxt +230%, även om undertecknad i förhandsspekulationerna hoppats på lite mer.
Uniflex (numera även känt från OS-sändningarna) släppte nyligen sin delårsrapport för den andra kvartalet. Satsningen under föregående år med nya kontor och KAM (Key Account Managers) riktade mot större företag fortsätter att bära frukt. Företaget visar en god tillväxt kombinerat med en förbättrad lönsamhet. Denna kombination innebär att vinsttillväxten är mycket god.
Satsningen i Manchester har startat ok, trots en märkbart sämre konjunktur i UK. Satsningen i UK kan liknas lite med Frank Sinatras "New York", lyckas Uniflex med sin satsning i UK finns det all anledning att tro att affärsmodellen håller i övriga Europa. England är det land i Europa som har störst andel av arbetskraften inom bemanningsbranschen. Branschen har funnits under lång tid och kan där betecknas som mogen.
Över till siffrorna för Q2:
Omsättning: 250,7 Mkr (188,4) +33% Rörelseresultat: 18,2 Mkr (5,5) +231% VPA (rullande 12-månader): 13,25 kr (2007: 8,13 kr) Min prognos för helåret 2008 landar på 15,50 kr, vinsttillväxt på 91%.
Manchester
Omsättningen i Manchester landade på blygsamma 0,3 Mkr, men då verksamheten etablerades först i början på året kanske man inte skall räkna med mer. Tidigare har ledningen räknat med att satsningen skulle belasta årets resultatet med ca 4 Mkr, vilket ser ut att stämma så här långt. Under H1 blev rörelseresultatet -2,2 Mkr. Målsättningen i samband med starten har varit att visa svarta siffror först under 2009.
Nytt kontor och nytt område
Nu i augusti öppnas ett nytt kontor i Värnamo, historiskt dröjer det c.a. 6 månader innan ett kontor redovisar vinst. Kostnaden för ett nytt kontor ligger på c.a. 1 Mkr (min erfarenhet från -07). Denna miljon kommer således att belasta resultatet under Q3 och Q4. Successivt finns planer på ytterliggare kontor i Smålandsregionen.
Uniflex har marknadsfört sig rejält under den senaste tiden i samband med SVTs sändningar från OS, samt i DI. Även detta kommmer att belasta resultatet för det tredje kvartalet.
Nytt område "Städ & Service" riktat mot hotellbranschen lanseras nu under augusti i Stockholmsregionen, vilket består av yrkesgrupper såsom städare, diskare, servitörer etc.
Prognos för helåret 2008
Omsättning: 1010 Mkr (803,9) +25,6% Rörelseresultat: 78,5 Mkr (40,3) +94,8% VPA: 15,50 kr (8,13) +91%
Därutöver kommer de återköp av aktier (8% av det totala antalet), vilket vid ev. makulering ökar vinsten med ytterligare 9%.
Framtidsutsikter 2009.
Om man blickar fram mot 2009 finns flera faktorer som kan fortsätta driva tillväxten. Den strukturella förändringen som går mot att en större andel av arbetskraften hyrs ut av bemanningsföretag. Sverige ligger här ett antal år efter övriga västeuropa och det finns idag inget som talar för att trenden bryts. Bolagets marknadsföring i TV innebär att igenkännings faktorn ökar vilket är positivt. Flera avtal med nya kunder såsom Gunnebo och LRF har tecknats nyligen, och kommer säkert att följas av fler. Satsningar inom nya verksamhetsområden såsom Städ & Service och Bygg/anläggning (den senare visserligen drabbad av den sämre konjunktur) ger fortsatt potential.
Negativt är naturligtvis att konjunkturen i Sverige successivt viker. Med hur mycket är svårt att sia om, men naturligtvis kommer detta att påverka bemanningsbranschen i hög grad. Det finns dock en rad faktorer (se ovan) som delvis kan kompensera för detta. Samtidigt går det inte att komma ifrån att en konjunkturnedgång redan är inprisad i kurserna för bemanningsföretagen. P/e-talet för Uniflex har på ett år sjunkit från 18 till 7,5.
Vinsttillväxten nästa år kommer dock att bli mer modest, konstigt vore det annars med årets "vinstsprång" i åtanke. En sämre konjunktur och tuffare jämförelsetal gör att en realistisk vinsttillväxt landar på för Uniflex blyga 10%.
Slutsats
Uniflex har visat att de har en affärsmodell som möjligör hög organisk tillväxt kombinerat med god lönsamhet. Satsningen i Manchester kommer att visa OM affärsmodellen är gångbar även utanför Sverige, i så fall finns en potentiell jättemarknad att erövra. Redan med dagens marknad (Sverige) är aktien mycket attraktivt värderad (p/e-tal prognos=7) samtidigt som aktien ger en god direktavkastning. Med tanke på bolagets förmåga till organisk tillväxt, fina kassaflöden och balansräkning på plussidan och den sämre konjunkturen på minussidan borde ett p/e-tal på 10 kunna motiveras. Detta skulle i så fall ge en riktkurs på 150 kr räknat på 2008 prognosticerade resultat.