Travelpartner inledde året med att redovisa en kvartalsrapport med en ökad försäljning på makalösa 117 procent. Detta samtidigt som resebyråerna fick se sin försäljning sjunka med 17 procent.
Siffror från först kvartalet 2009
- Försäljning: 293,9Mkr (135,7) +117% - Omsättning: 19,3Mkr (8,9), +117% - Resultatet efter skatt: 3,5Mkr (0,1) - Resultat per aktie: 0,43kr (0,01)
Verksamhet i 20 länder Travelpartner har under de senaste åren lanserat sig i 20, vilket de gör själva genom sina två varumärken Travelpartner och GoLeif.
Affärsmodellen fungerar på de sätt att man har en grundplattform som innehåller information om resor, hotell, hyrbilar, kryssningar, etc, där efter är det möjligt att bygga nya användargränssnitt på olika språk för att nå en större kundbas.
Kraftfullare marknadsföring under andra halvåret Travelpartner tecknade innan sommaren ett avtal med Zanox om att vidareutveckla sin marknadsföring genom på de nya marknaderna genom att använda sig av så kallade affiliatenätverk.
Affiliatenätverk är ett system där ägare av hemsidor skapar länkar till Travelpartners sidor, samtidigt som Travelpartner kan vara med och välja på hos vem de vill synas och tillsammans utveckla samarbetet. Betalningen brukar traditionellt vara en del av köpesumman, så kostnaderna skall inte behöva mer än intäkterna.
i2eNetwork – tjäna pengar på att sälja resor i2eNetwork är en tjänst som lanserades under hösten 2008 som tillåter privatpersoner, föreningar och företag att bygga upp sin egen resebokningssida.
Lösningen kan utnyttjas på många sätt, tex finns det möjlighet för ambitiösa entreprenörer att bygga upp en egen Internetresebyrå utan att behöva investera i teknik och avtal med researrangörer.
Möjligheten finns också för företag som har medarbetare som reser mycket i tjänst att bygga upp en egen sida där medarbetarna på ett enkelt sätt kan boka resor. Detta innebär en möjlighet för företagen att sänka sina kostnader, och få en bra översikt på hur deras medarbetare reser. Travelpartner har också infört telefonbokning för att öka frekvensen av genomförda bokning. Orsaken är att den många inte är helt bekväma med att göra en bokning helt utan kontakt med en pysisk person, och då kan ett telefonsamtal till en kundsupport göra att antalet avslut ökar.
Stora insiderköp Under hösten och våren har både den operativa ledningen och styrelsen ökat stort i bolaget. Totalt rör det sig om över 10 procent av aktierna i bolaget som ledningen köpt på sig.
Kursuppgången innebär att dessa köp snabbt blivit en bra investering, men enligt bolagets vd, Mattias Sesemann så kommer man inte att sälja av något större innehav på den nuvarande kursnivån:
- Ledningen har for närvarande inga ambitioner att sälja på dessa kursnivåer. Vi har dock diskuterat hur vi kan göra aktien mer likvid speciellt nu efter att ledningen förvärvat mycket aktier under det senaste aret.
Förväntningar på resultatet Tillväxten för Travelpartner har varit extremt kraftig och enligt bolaget så är det inte en drivande orsakat till detta utan flera enligt Mattias Sesemann:
- Vi är självklart glatt överraskade att vår nya satsning i2eNetwork genererar ett positivt resultat redan efter första kvartalet. Den totala tillväxten beror dock av flera parametrar och vi ser att vi växer på alla våra plattformar och marknader.
Eftersom bolaget växt konstant mellan varje kvartal är det svårt att förutse fördelningen av omsättningen mellan de olika kvartalen. Sommaren speglas dock av mycket resande och enligt bolaget han man inte märkt av någon lågkonjekturen utan bokningarna har strömmat in.
Bolaget redovisade en vinst per aktie på 0,43 kronor, detta var utan skatt då bolaget har stora förlustavdrag, och kommer troligen inte behöva betala någon skatt under de kommande två åren.
För att få ett mer jämförbar nyckeltal skulle vinsten per aktie med schablonskatt kunna hamna runt 1,25 kronor för helåret. Att bolaget inte betalar någon skatt innebär dock att kassaflödet blir starkt, och då bolaget inte är i behov av någon större kapitalbas kan en första utdelning runt 1 krona per aktie vara att vänta.
Rekommendationen blir köp, med en riktkurs på 15 kronor på 3 månaders sikt.