TravelPartner erövrar Europa
2010-08-10 15:41, Edited at: 2011-03-11 06:00Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
TravelPartner växer snabbt med lönsamhet. Nu fortsätter man sin resa i Europa och chansen är stor att man lyckas där med. Köp förra årets kursvinnare.
TravelPartner grundades 1997 och var Sveriges första Internetresebyrå. Affärsidén bygger på att man ska erbjuda ett så fullständigt resebyråsortiment som möjligt till marknadens mest konkurrenskraftiga priser via internet. Man har idag en stark ställning på den nordiska marknaden men deras verksamhet finns totalt sett i 20 olika länder runtom i Europa. TravelPartner är en IATA-ansluten internetresebyrå, vilket innebär att man har tillgång och möjlighet att sälja biljetter från 400 olika flygbolag. Med ett unikt system för branschen sker en sökning i flera bokningssystem samtidigt för att kunna hitta de billigaste resorna och kunden slipper således besöka alla flygbolags enskilda hemsidor. Man arbetar ständigt med att stärka sitt varumärke och anser att det utgör en av bolagets största tillgångar. Just kännedomen om varumärket är högst väsentlig för fortsatta framgångar då nästan all försäljning sker över internet.
TravelPartner hade under 2009 en omsättning på 76 Mkr, vilket motsvarar en försäljning i kundledet på mer än 1,3 Mdr kr. Deras verksamhet innefattar främst försäljning av flygbiljetter, hotellövernattningar, och charterarrangemang. Under det första kvartalet 2010 fortsatte tillväxten och nettoomsättningen ökade med nästan 50 % till 28,6 Mkr. Med en liknande takt under året kommer intäkterna överstiga 100 Mkr och resultatet efter skatt kan landa runt 20 Mkr. Men det kräver att man inte får fler obehagliga överraskningar såsom askmolnet som beräknas kosta 2 Mkr. Att resultatet nu stiger snabbare än tillväxten visar på verksamhetens skalbarhet och att man fått ordning på kostnaderna. För fyra år sedan var man bara verksam i Sverige och Norge med en årsomsättning på 24 Mkr och ett resultat på minus 3,7 Mkr.
Resebyråmarknaden har förändrats mycket de senaste åren då E-handeln har ökat kraftigt. Internetresebyråerna har pressat priserna på resor ytterligare och tagit marknadsandelar från de traditionella aktörerna. Man kan hålla kostnaderna nere då man inte har några fysiska butiker och mindre personal. Försäljningen av resor över internet kommer fortsätta öka I takt med att internetanvändandet i Europa stiger. USA är långt före Europa på försäljning av resor via internet. Samtidigt är den europeiska resemarknaden nästan dubbelt så stor som den amerikanska. De amerikanska aktörerna har de senaste åren också förvärvat europeiska företag för att stärka sina positioner i Europa. Det är en bransch med stora skalfördelar och konsolideringen har bara börjat. Marknaden på nätet kan förändras snabbt och det är inte bara andra nätresebyråer som hotar. En annan stor risk är att flygbolagen kan öka sin direktförsäljning mot kund på sina egna sajter eller via de sajter som arbetar med prisjämförelser. En annan uppenbar risk är att flygbranschen är mycket hårt konkurrensutsatt och många flygbolag är i kris. Flygbolagen försöker pressa alla sina kostnader så långt det går. Ett exempel på detta är när flygbolagen under 2009 började ändra sina betalningsvillkor och man minskade kredittiden från 30 dagar till dagens 17,5. Det påverkade TravelPartners kassaflöde negativt då man nästan uteslutande får betalt av kunden för hela resan och sen betalar TravelPartner i sin tur researrangören.
Man har dock åstadkommit mycket på kort tid. Med ett konsekvent varumärkesarbete, kostnadsmedvetenhet och bolagets internetbaserade affärsmodell som enkelt kan exporteras till nya marknader. Har man fortsatt växa med lönsamhet runtom i Europa och det ser fortsatt mycket bra ut för bolaget. Man har visat att man kan ta det till nästa nivå när man kan växa utomlands med lönsamhet. Den europeiska resemarknaden har störst potential och internet lämpar sig väl för den tjänst man erbjuder. Det är inte alltid helt enkelt att veta exakt vad som gör något framgångsrikt. Men då andra resebolag har en dålig tillväxt, växer TravelPartner explosionsartat. Jag tror omsättnings och vinstökningen kommer fortsätta ett par år till innan fler konkurrenter börjar komma in i matchen. Hur mycket är dock omöjligt att veta? Men jag känner mig trygg med vetskapen om att grundaren och storägaren Leif Lundin fortfarande sitter i styrelsen, VD äger aktier för 25 Mkr och insiders äger mer än 50 % av bolaget. Man har överträffat de mål man ställde upp i den första årsredovisningen för fem år sedan när man först blev noterad. Anledningen är enkel – affärsidén håller eftersom man sparar pengar åt sina kunder och ledningen är skicklig och ger det lilla extra som man bara kan göra som huvudägare.
Aktien står i dagsläget i 25 kr och var förra årets vinnare på börsen. Börsvärdet är runt 200 Mkr och vinsten bör åtminstone landa på 20-25 Mkr efter skatt under 2010. Ett P/E- tal på under 10 för ett fantastiskt tillväxtbolag på en stark marknad är billigt. Teknisk analys är svårt att applicera på de mindre bolagen. Men om tillväxten och resultaten fortsätter, då kommer aktien att stiga. Man har inga skulder och har säkert kvar 30 Mkr efter att ha förvärvat norra Europas största leverantör av resebokningsteknologi – Mr Orange för ett par månader sedan. Köpeskillingen var på 23 Mkr och erlades kontant. Förvärvet förväntas påverka EBITDA positivt med 4,5 Mkr per år. Konsolideringen är stor i branschen och det är inte omöjligt att bolaget blir uppköpt om huvudägarna är intresserade. Rapporten kommer den 24 augusti och kommer att påverkas lite negativt resultatmässigt av askmolnet så man kan avvakta rapporten. Men i övrigt överväger det positiva och rådet kan inte bli något annat än köp.