Post entry

Transatlantic: rekordkvartal väntas

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

På börsen kämpar rederiet Transatlantic i motvind. Orsaken beror på att lönsamheten inom rederiets två affärsområden, Industriell sjöfart och Offshore/Isbrytning varit ojämn då det ena affärsområdet historiskt presterat god lönsamhet när det andra levererat en besvikelse och vice versa. Det tredje kvartalet ser dock ut att äntligen bjuda på riktigt god lönsamhet för båda affärsområden samtidigt, vilket borgar för ett rekordkvartal som förmodligen lyckas orsaka att även aktien får bättre flyt.

Transatlantic består av två affärsområden, Industriell sjöfart och Offshore/Isbrytning. Inom Industriell sjöfart opererar rederiet drygt 30 fartyg inom divisionerna Atlant- och Europatrafik. Det handlar till största delen om kontraktstrafik för den nordiska skogs- och stålindustrin där fartygen i huvudsak trafikerar från Sverige och Finland till Europa, Storbritannien samt Nordamerika. Verksamheten är diversifierad och omfattar allt från mindre bulktrafik till container- och RoRo-trafik. Inom affärsområdet Offshore/Isbrytning opererar Transatlantic fyra kombinationsfartyg via det hälften ägda norska samriskbolaget TransViking. Fartygen är i huvudsak verksamma på spotmarknaden i Nordsjön där oljebolagen hyr in dem för korta uppdrag inom framförallt riggförflyttningar men även inom enklare supply-uppdrag, som att t.ex. frakta förnödenheter till riggarna. Målsättningen är att halva fartygsflottan skall vara kontrakterad med långtidskontrakt vilket ger en stabilare intjäning. Under det första kvartalet är även tre av kombinationsfartygen kontrakterade av Svenska Sjöfartsverket att vid behov agera isbrytare längs svenska kusten.

Trots en generellt stark sjöfartskonjunktur har Industriell sjöfart haft uppenbara lönsamhetsproblem. Inom Atlanttrafiken har bland annat den svaga dollarn inneburit obalanser i lastvolymerna vilket orsakat ett lågt kapacitetsutnyttjande i västlig riktning men även inom Europatrafiken har rederiet under lång tid kämpat med lönsamhetsproblem inom ett flertal delområden. Transatlantic har dock iscensatt ett åtgärdsprogram vilket resulterat i bland annat omförhandling av kundavtal vilket inneburit förbättrade fraktpriser samt förbättrade bunker- och valutaklausuler. Ytterligare har kundunderlaget breddats vilket inneburit ökade tredjepartslaster till god intjäning. Åtgärdsprogrammet som även innehåller en omfördelning av tonnaget och en mera stramad organisation har även börjat få effekt med stigande marginaler som följd och det operativa resultatet förbättrades under det andra kvartalet till godkända 45 miljoner kronor (22), detta trots att resultatet belastades av kostnader och uteblivna intäkter från två fartygshaverier inom Europatrafiken. Transatlantic förväntar sig även ytterligare förbättrad lönsamhet under det andra halvåret vilket kommer att materialiseras genom fortsatt renodling och fokusering av verksamheten.

Inom Offshore/Isbrytning har Transatlantic under de senaste åren suttit i en guldsits tack vare extremt god intjäning. Ifjol uppgick det operativa resultatet för affärsområdet till hela 230 miljoner kronor, vilket motsvarar drygt 70 procent av hela koncernens rörelseresultat. Orsaken till den höga intjäningen härrör sig från det höga oljepriset vilket ökat prisokänsligheten hos oljebolagen samt ökat exploateringsviljan. Det råder dock en stor osäkerhet kring framtida vinster, framförallt eftersom varven har rekordstora orderböcker vilket på sikt kommer att öka utbudet av fartyg. Spotmarknaden på Nordsjön är även extremt volatil och raterna har under det senaste året pendlat mellan 15 000 GBP och 150 000 GBP per dygn vilket även gjort marknaden extremt svårutsägbar. Den höga volatiliteten märktes även vid den senaste halvårsrapporten då rörelseresultatet för det andra kvartalet rasade till endast 8 miljoner kronor (28). Orsaken förklaras dock vara temporär och bero på säsongsfluktuationer samt att oljebolagen använt sig av fler långtidskontrakt än tidigare vilket orsakat ett överutbud av fartyg på spotmarknaden och resulterat i låg nyttjandegrad och ovanligt svaga spotpriser. På lång sikt finns det dock mycket som talar för en fortsatt stark marknad och en god intjäning, förutsatt att oljepriset inte dramatiskt försvagas. Bland annat beräknas 140 nya riggar levereras innan 2011 vilket innebär en ökning med 25 procent vilket även spås ge tryggad intjäning även för den nybyggnation av kombinationsfartyg som nu sker. Redan nästa år kan dock resultatet förstärkas rejält då det första av fyra beställda nybyggen levereras till TransViking, vilket åtminstone i teorin bör öka vinsten med 25 procent samt på sikt fördubbla lönsamheten. Det högintressanta med affärsområdet är dock det faktum att det höga oljepriset och den globala uppvärmningen ökat oljebolagens intresse för att exploatera arktiska farvatten, där 25 procent av världens oupptäckta resurser beräknas finnas. Här sitter Transatlantic med en joker på hand, framförallt då det i dagsläget endast finns fem isförstärkta ankarhanteringsfartyg (ahts) tillgängliga, varav TransViking opererar fyra. Ytterligare kommer endast fem nya isförstärkta ahts-fartyg att levereras till och med 2011, varav fyra tillhör TransViking. Detta kommer sannolikt att innebära en fortsatt hög intjäning för rederiet och redan i somras så kontrakterade Statoil fartyget Vidar Viking till en dryg månads offshoreuppdrag utanför Grönland till en hyra av cirka 900 000 kronor per dygn (källa: AFV), vilket bör ge en vinstmarginal kring 85 procent då dygnskostnaderna ligger kring 120 000 kronor.

På börsen har dock Transatlantic inte haft det flyt som aktien förtjänar. Den stigande intjäningen inom Industriell sjöfart samt potentialen inom Offshore/Isbrytning talar dock för ett starkt andra halvår och värderingen är idag så pass låg att aktien är köpvärd såväl på lång som kort sikt. Framförallt indikerar substansvärdet för fartygsflottan en rejäl rabatt då värdet i princip motsvarar det dubbla nuvarande börsvärdet. På kort sikt ser det även ut som att Transatlantic kommer att presentera ett rekordkvartal för det tredje kvartalet vilket i förhållande till dagens blygsamma värdering gör det intressant för en kortsiktig spekulation i aktien.

Under det andra kvartalet uppgick det operativa resultatet för Industriell sjöfart till 45 miljoner kronor, trots att kvartalet påverkades negativt av två fartygshaverier inom Europatrafiken. Generellt brukar dock sommarhalvåret bjuda på lägre sysselsättning och sjunkande intjäning då kvartalet påverkas av semesterperioden och dockningar vilket minskar nyttjandegraden. Trots detta finns det sannolika skäl att tro att lönsamheten ytterligare tar ett snäpp uppåt under innevarande kvartal, främst tack vare ytterligare effekter från det pågående åtgärdsprogrammet men även tack vare den senaste tidens dollarförstärkning, vilket gynnar kapacitetsutnyttjandet inom Atlanttrafiken. På lite längre sikt finns det även mycket som talar för en fortsatt stark sjöfartskonjunktur trots att en annalkande lågkonjunktur seglat upp som ett orosmoln i horisonten. Framförallt ökar mängden transporterat gods betydligt snabbare än BNP-tillväxten. Detta beror framförallt på en starkt tillväxt i utvecklingsländerna men även på flaskhalsar i den landbaserade trafiken samt skärpta miljöregler vilket gynnar sjötrafiken. Till Transatlantics fördel är även den starka positionen inom RoRo, där det generellt råder brist på effektiva och högkvalitativa fartyg. En annan fördel är att rederiet har långa avtal med kunderna till fasta priser vilket tenderar att ha en rejält eftersläpande effekt till konjunkturförloppet och alltså fungerar som en flytväst vid lågkonjunktur men som en bromsande effekt för lönsamheten vid högkonjunktur. Det finns alltså goda förutsättningar för ett fortsatt successivt förbättrat resultat, åtminstone på kort sikt. För det tredje kvartalet räknar jag således med att affärsområdets operativa resultat förbättras ett snäpp till 50 miljoner kronor, förutsatt att inte några oväntade haverier inträffar.

Inom Offshore/Isbrytning har spotmarknaden i jämförelse med föregående svaga kvartal nu kraftigt förbättrats. Enligt OSL Online så ligger genomsnittspriserna för ahts-fartyg för juli och augusti på cirka 43 000 respektive 75 000 GBP, vilket är en markant ökning i jämförelse med såväl föregående kvartal samt fjolårets jämförelsekvartal. Då dygnskostnaderna per fartyg ligger kring 10 000 GBP så är det lätt att räkna ut att detta kommer att innebära ett överraskande starkt kvartal för affärsområdet. Ytterligare har som bekant Vidar Viking varit stationerad vid Grönland drygt en månad till hög intjäning vilket bidrar positivt till ökad nyttjandegrad. Det mest överraskande är dock att Vidar och Balder Viking i mitten av augusti under en veckas period kontrakterades av BP för smått fantastiska 145 000 GBP per dygn, vilket bara det gör att Transatlantics vinstandel uppgår till drygt 10 miljoner kronor. Då spotmarknaden varit fortsatt stark under september och då TransVikings fartyg kontinuerligt fått nya uppdrag finns det goda möjligheter för att affärsområdet klarar av att prestera ett operativt resultat kring 70 miljoner kronor för det tredje kvartalet.

Beaktat de koncerngemensamma kostnaderna indikerar detta ett totalt operativt resultat på 115 miljoner kronor för innevarande kvartal och en vinst per aktie kring 3,85 kr. Då det fjärde kvartalet traditionellt brukar vara det starkaste inom Offshore/Isbrytning, tack vare att den ojämna väderleken ofta förlänger uppdragen och minskar tillgängligt utbud av fartyg, finns det förutsättningar för ett ännu starkare sista kvartal. Lyckas dock Transatlantic behålla lönsamheten vid samma nivå som under det beräknade tredje kvartalet skulle vinsten per aktie för helåret krypa upp emot 12 kr vilket innebär att aktien handlas med ett p/e-tal på under 4. Vinstmultipeln indikerar alltså på ett synnerligt förmånligt reapris för aktien men ur ett lite längre perspektiv bör man dock snegla lite extra på konjunkturförloppet. Även fastän den största delen av kontrakten inom Industriell sjöfart alltså är långtidskontrakt till fasta priser kan en uttänjd lågkonjunktur få negativa konsekvenser, framförallt risk för minskat kapacitetsutnyttjande och minskad möjlighet till tredjepartslaster. Ytterligare är rederibranschen mycket kapitalintensiv och då Transatlantic har behov av förnyat tonnage, särskilt inom Atlanttrafiken, kommer detta sannolikt att öka skuldbördan och pressa resultatet på grund av ökade räntekostnader. Dock så tenderar en sämre konjunktur att ge bättre marknadspriser för nybyggnation vilket i sig skulle vara en fördel då Transatlantic strävar efter att expandera och förnya flottan. Ett markant sjunkande oljepris skulle slutligen även minska oljebolagens exploateringsvilja vilket drastiskt skulle öka utbudet av tillgängliga ahts-fartyg och pressa lönsamheten.

Dagens aktiekurs understiger dock det egna kapitalet som vid senaste rapporten uppgick till 44,20 kr per aktie. Detta känns inte motiverat i förhållande till nuvarande lönsamhetsnivå samt framförallt till innevarande kvartals beräknade vinst och kommande. Den låga värderingen stärker i första hand förhoppningen om att marknaden kommer att tolka rapporten positivt och ge aktien skjuts uppåt med ett antal procent, vilket bör beaktas som hyggligt i förhållande till nuvarande börsläge. I bästa fall stabiliseras även det sjunkande oljepriset vid en punkt som inte påverkar efterfrågan av offshorefartyg negativt men eventuellt leder till sänkta bunkerkostnader, vilket påverkar lönsamheten positivt. Risken att köpa aktien vid nuvarande nivå ses alltså som relativt låg och att vänta alltför länge kan innebära risk att bli akterseglad. Köp.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?