Rederi Transatlantic: rekordresultat ger vind i seglen
2008-02-27 07:55, Edited at: 2011-03-11 05:32Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Rederi AB Transatlantic lever i den bästa av världar. Den kraftiga efterfrågan inom offshoreverksamheten bidrog ifjol till ett rekordresultat och bolaget handlas idag med en vinstmultipel på 4. Det känns för billigt, framförallt då innevarande år börjat med rejäl medvind.
En utökad flotta och ett bättre kapacitetsutnyttjande innebar att Transatlantics nettoomsättning under fjolåret ökade med 12,3 procent till 2 530 Mkr (2 252). Rörelseresultatet förbättrades även kraftigt och uppgick till 317 Mkr (252), med ett VPA på 6,60 kr (6,20). Noterbart är att det kraftigt förbättrade rörelseresultatet endast marginellt återspeglades i vinsten per aktie. Anledningen till detta är att det fjärde kvartalet belastades av en engångsskattekostnad på 90 Mkr, härrörande det hälftenägda dotterbolaget TransViking som i kölvattnet av att norska regeringen infört tonnageskatt tvingades betala skatt på tidigare års ackumulerade vinster. Initialt påverkades alltså VPA negativt men framledes innebär dock den nya tonnageskatten att TransViking kommer att beskattas med en mycket låg skattesats. Exklusive denna engångskostnad så uppgick VPA till cirka 9,80 kr, vilket innebär att Transatlantic värderas med en vinstmultipel på drygt 4.
Den största överraskningen i rapporten var affärsområdet Offshore/Isbrytning, alltså dotterbolaget TransViking som opererar fyra offshorefartyg bland annat på den volatila spotmarknaden i Nordsjön. Ett större förväntat utbud av nya offshorefartyg innebar dock att ledningen vid niomånadersrapporter estimerade ett aning svagare resultat än 2006. Lönsamhetsutvecklingen gick dock i motsatt riktning under det sista kvartalet tack vare att nya rekordhyror noterades samt att fartygen var fullt sysselsatta, vilket resulterade i ett rekordhögt operativt resultat på hela 86 Mkr (67). Bidragande orsak var ett fortsatt högt oljepris, vilket ökat prisokänsligheten hos oljebolagen samt att konkurrensen av nya offshorefartyg uteblev tack vare en växande efterfrågan i övriga världen. Det extremt starka fjärde kvartalet innebar även att ledningens försiktiga prognos överträffades med råge då årsresultatet istället för att försämras istället förbättrades med hela 20 procent till 230 Mkr (191). Det nya året har även börjat starkt med nya rekordhyror, men spotmarknadens kraftiga volatilitet samt ovissheten av ett utökat utbud av offshorefartyg gör dock framtida lönsamhetsutveckling svårestimerad och ledningen är även osäkra på om fjolårets goda intjäning kan upprepas.
Tack vare ökade volymer och en förbättrad prisbild förbättrades även resultatet kraftigt för affärsområdet Industriell Sjöfart vilket resulterade i ett godkänt operativt resultat på 81 Mkr (49) för helåret. Atlantdivisionen präglades dock fortfarande av obalanser i volymerna p.g.a. en fortsatt svag dollar. Glädjande var dock att Europadivisionen ökade omsättningen med hela 37 procent, delvis tack vare utökat tonnage. Marginalerna inom båda divisioner fortsatte dock att utvecklas positivt under det fjärde kvartalet och ledningen prognostiserar även att resultatet för innevarande år kommer att förbättras jämfört med fjolåret.
Transatlantic har alltså påbörjat året med rejäl medvind i seglen framdrivna av en fortsatt gynnsam offshoremarknad. Visserligen är det ökade utbudet av offshorefartyg ett orosmoment men samtidigt har nya fartyg hittills absorberats väl. Ytterligare rapporterar varvens underleverantörer om komponentproblem vilket gör att nybyggnation riskerar att försenas, vilket alltså fördröjer utbudsökningen. Att underleverantörerna har problem drabbade dock även Transatlantic då bolaget nu tvingas avbryta förhandlingen om nybyggnation av fem nya fartyg till Atlantflottan. Detta innebär att den resultatförbättring på cirka 50 Mkr som förväntades bli fallet av utökat tonnage nu skjuts på framtiden då nya fartyg tidigast kan levereras under 2012. Detta innebär sannolikt dock att en större strukturaffär kryper allt närmare, vilket även förstärks av att den välmeriterade Carl-Johan Hagman nu tagit över rodret med syfte att få bolaget att växa.
På den negativa sidan finns dock kostnadsökningar p.g.a. högt bunkerpris samt ökade räntekostnader. Det som även oroar är bristen på kompetent arbetskraft vilket tvingar rederierna att införa incitament i form av antingen höjda löner eller förbättrade förmåner. I viss mån kan dock dessa kostnader kompenseras ifall den svenska regeringen inför en förmånligare tonnagebeskattning. Ytterligare har Transatlantic omförhandlat charteravtal vilket minskar hyreskostnaderna med cirka 11 Mkr per år.
Exkluderar man den engångsskattekostnad på 90 Mkr som belastade det fjärde kvartalet värderas aktien idag med en vinstmultipel på drygt 4, beräknat på fjolårsresultatet. Oro för framtida konjunktur samt den svårbedömda spotmarknaden innebär dock att aktien bör handlas med rabatt, men dagens rabatt återspeglar knappast den verklighetsbild som kommer att bli fallet framöver. Bland annat så kommer fyra nya offshorefartyg att levereras innan 2012 vilket sannolikt kommer att bidra till en uthållig lönsamhet på minst dagens nivå. Det som ytterligare känns attraktivt är att det Egna kapitalet uppgår 43,60 kr/aktie, plus att övervärdet i fartygsflottan vid balansdagen uppgick till 40,00 kr/aktie. Det finns alltså gott om dolda värden i Transatlantic och om vi räknar med ett pessimistiskt scenario där lönsamheten inom offshoreverksamheten försämras med 50 procent med en bibehållen lönsamhet för den övriga shippingen ligger fortfarande p/e-talet på dryga 8, vilket knappast alltså innebär någon anledning till att avvakta köp, särskilt om man tror på en fortsatt stark offshoremarknad och en stark världsekonomi. Sist men inte minst tillkommer en direktavkastning på cirka 6 procent som kan användas som flytväst då det stormar på börsen.