Post entry

Towork: rätt bolag fel bransch

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Towork är ett spännade entreprenörsbolag som är listat på Aktietorget sedan november 2007. Min rekommendation är köp på medellång sikt trots konjunktursituationen, då dagens kurs på 2 kr inte speglar bolagets potential och framtida tillväxt.

Inledning

Towork startades av Alexander Ernstberger som ett examensprojekt på Berghs School of Communication. Något senare skulle han bli börsen yngsta VD och skapa många rubriker i näringslivspressen.

Idag för han dock en stillsam tillvaro på ett Towork som gått från ett rekryteringsannonsbolag till ett relativt renodlat rekryteringsbolag som enbart har internet som sin plattform. Bolaget jämförs dock ofta med andra jobbsajter på internet men skillnad är stor på flera områden. Det främsta området Towork skiljer sig från konkurrenterna är att bolaget i princip bara har egna rekryteringar och istället för att annonsera för andras (samarbetet med arbetsförmedlingen skiljer sig). Det har även börjat visa sig i vilken prismodell de använder nu när de blivit lite mer etablerade. Samtidigt är framåtandan och innovationskraften i bolaget stark. Som exempel kan ju nämnas det alldeles nya samarbetet med Arbetsförmedlingen, reklamfilmerna på tv4sport och tv4fakta samt det drygt ett år gamla samarbetet med Live it.

Det som annars gör Towork unikt är att de tar bara en liten startavgift och sedan betalar man först när man fått ett antal kandidater som man tycker ser intressanta ut. Det går till så att det som de arbetssökande skickar rensas på uppgifter som adress, namn och telefonnummer efter en teknik som Towork utvecklat. Sedan för att arbetsgivaren/annonsören ska få de önskade uppgifterna på kandidaterna så betalar man. Annars är den enda kostnaden en startavgift som höjts successivt men brukar vara kring 1500 kr.

Titeln till denna analys är ”Towork – rätt bolag fel bransch”. Med detta menar jag att arbetsmarknaden har försämrats betänkligt sedan finanskrisen slog till ordentligt under hösten. Detta lär fortsätta påverka både bemanningsbranschen men även onlinerekryteringsmarknaden då färre jobb annonseras ut jämfört med under en högkonjunktur. Jag kommer i analysen att presentera den senaste arbetsmarknadsstatistiken och titta lite på prognoser samt faktiskt försäljning. Sambandet mellan försäljning och arbetsmarknadsstatistiken är intressant att se djupare på då Toworks affärsmodell borde fungera bättre än konkurrenternas i en mer ansträngd annonsmarknad. Detta pga. att Towork kan öka sin rekryteringsbas och det betyder fler arbetssökande per utannonserad tjänst vilket i sin tur ger möjlighet till att ökad avslutsfrekvens. Samtidigt tar som sagt Towork endast en låg startavgift, vilket de borde gynnas av då kostnadsmedvetenheten genom finanskrisen antagligen genomsyrar företagens alla delar.

I sann Warren Buffett anda så framstår Towork som ett givet köp då platsannonsmarknaden går allt mer över till internet istället för print. Samtidigt har Towork med sin unika teknik möjlighet att leda denna övergång och ta marknadsandelar från redan etablerade aktörer.

Sammanfattning

Towork är ett onlinerekryteringsbolag som är handlas på Aktietorget sedan oktober 2007. Bolaget har en ganska kort historik om än väldigt lyckosam, då de endast ett år efter att de börjat annonsförsäljning nådde break-even i januari 2008. De hade dock för positiva prognoser för framtiden som byggde på att högkonjunkturen fortsatte. Nu präglades bolaget istället av att skära i kostnaderna vilket de lyckats ordentligt med från sista kvartalet 2008. Lyckas man hålla kostnaderna nere kanske bolaget till och med kan börja ta marknadsandelar av konkurrenter.

Toworks kärnprodukt är resultatbaserad rekrytering. Det går till så att det som de arbetssökande skickar in när de söker jobben på sajten Towork.se, sedan rensas uppgifter som adress, namn och telefonnummer efter en teknik som Towork utvecklat. För att arbetsgivaren/annonsören sedan ska få de önskade uppgifterna så betalar man. Annars är den enda kostnaden en startavgift som ligger på 1500 kr.

I analysen av Towork har jag använt jag mig av följande värderingsprocess: Strategisk Analys, Redovisnings Analys samt Finansiell Analys. På grund av bolagets korta ekonomiska historia och småbolagskaraktär så fanns vissa begränsningar för t.ex. utdelningstillväxt beräkning etc. Så dem finansiella beräkningar håller enkel karaktär.

Slutsatser:

Strategisk analys: Towork har en väldigt lyckad differentieringsstrategi som gör att de i framtiden igen bör kunna uppvisa ökande marginaler medans branschsnittet går åt motsatt håll. Samtidigt har de fått in nya ägare som har stor erfarenhet av att driva entreprenörsbolag under stark tillväxt.

Redovisningsanalys: Towork tillämpar periodiserad redovisning. Bolaget kan bli tvingadade att köpa tillbaka sålda kundfakturor för 386 000 kr vilket förstås är stora pengar för ett litet bolag som Towork.

Finansiell analys: Osäkerheten är stor när konjunkturen vänder, Här gjordes en jämförelse med det andra börslistade onlinerekryteringsbolaget i Sverige vid namn Svensk Internetrekrytering (SIR). Likviditeten kan snabb bli väldigt ansträngd och en ytterligare nyemission innan årets slut, är inte omöjlig vid nuvarande burnrate. De två nya ägarna verkar dock kapitalstarka nog att bära upp en ytterligare sådan.

Värdering: Detta bestod av riskfria räntan (4,25 %), ord. Riskpremie (5 %) samt tilläggsriskpremie för redan skapar överlönsamhet då Räntabilitet på totalt kapital var 23 %.

Dock var Räntabilitet på eget kapital endast på 5,4 % vilket understiger aktieägarnas avkastningskrav på 13,15 %. Skulle Towork öka skuldsättningen så borde man på sikt kunna förbättra denna räntabilitet enligt hävstångsformeln.

Ett p/e-tal på 30 och mina prognoser avseende försäljning och marginaler håller så är en indikativ aktiekurs i slutet på 2010 9,4 och i slutet på 2011 19,4.

Branschanalys

Den övergripande branschtillhörigheten är bemanningsbranschen men Towork verkar ju inom marknaden onlinerekrytering. Där har bolaget även sina främsta konkurrenter även om de också konkurrerar med etablerade rena rekryteringsföretag. Branschen har kännetecknats av en hög tillväxt de senaste åren och flera av bemanningsbolagen har haft svårt att få fram många och bra kandidater. Där har internet fungerat som en förtjänstfull källa att finna ny personal på. T.ex. så anger Gallup i en undersökning som beställts av monster att 3 av 4 (72 %) svenskar kommer att söka sitt nästa jobb via internet. Det ska tilläggas att detta var 2005, nu lär ju den siffran vara betydligt större. I toworks anslutningsmemorandum står det även:

” Svenska företag satsar bara 22 % av sin platsannonseringsbudget på nätet, medan motsvarande andel i USA är över 50 procent”

Nyckeln till att få in de arbetssökande på jobbsajten är att hamna högt upp i Googles sökningar. Det är sällan man går två eller tre resultatsidor fram när man gjort en sökning på t.ex. civilingenjör. Enligt VD:n på Towork är det något de speciellt satsat på då de har en rejält utbyggd karriärguidesida. Det är nämligen genom sådana insatser man kan få många träffar på differentierade sökord och därmed många arbetssökande individer till sidan. Detta är såklart något de flesta aktörer jobbar med till exempel har SIR vidareutvecklat konceptet med ett ”karriärguideforum” som lockar arbetssökande till att diskutera med varandra.

Nedan listas ett antal av Toworks konkurrenter i en fallande skala från vänster till höger efter vilken nivå de konkurrerar med Towork.

Namn

Storlek

Konkurrensnivå gentemot Towork

AMS

10

6

Stepstone

7

9

Jobbsafari

5

9

SIR

5

9

Monster

9

7

Merajobb

6

8

Jobb24

6

8

Marknad

Datum

Arbetslöshet tusental

Monster Employment index

Försäljning Towork

maj-09

445,6

115

apr-09

402,8

117

mar-09

403,6

127

306

feb-09

387,3

130

306

jan-09

350,7

121

306

dec-08

308,8

145

570

nov-08

303,7

156

570

okt-08

280

162

570

sep-08

287,6

167

1 000

aug-08

255,9

159

500

jul-08

295,1

171

0

jun-08

415,7

190

574

maj-08

288,5

200

574

apr-08

292,5

202

574

mar-08

304,4

206

587

feb-08

293,2

209

587

jan-08

306,8

187

715

dec-07

267,1

204

407

nov-07

252

191

431

okt-07

273,5

191

253

sep-07

269

176

aug-07

262,3

165

jul-07

274,4

175

jun-07

387

188

Företagsanalys

Strategi

Inledning

Tar man hänsyn till Porters femkraftsmodell och de fem konkurrenskrafterna finns det tre stycken potentiellt lyckosamma strategier som ett företag kan använda för att utkonkurrera andra rivaliserande företag. De tre är:

  • Övergripande kostnadsledare
  • Differentiering
  • Fokus

Man kan implementera mer än en strategi i taget men en fara är då att man kan bli ”stuck in the middle”, vilket nästan garanterar låg lönsamhet. Det finns såklart även andra strategier men jag tänkte koncentrera mig på dessa tre nedan för att visa hur Towork jobbar inom dem samt om det är någon speciell som de satsat mer på än någon annan. Detta gör att vi förstår bolagets strategi bättre och vilka fördelar eller nackdelar det ger dem.

Övergripande kostnadsledare

Att vara övergripande kostnadsledare är inte den som tar ut lägst priser utan strategin är att vara den som har lägst kostnader för att producera en likvärdig produkt jämfört med konkurrenterna

Towork har här snarare satsat på att ha låga priser jämfört med konkurrenterna än att själva ha låga kostnader. På grund av Toworks korta historik så är det dock svårt att se hur bolaget hanterar denna strategi då man först faktiskt fick ner kostnaderna ordentligt i några kvartal för att sedan tyvärr öka dem igen kraftigt Q4 2008. Ånyo Q1 2009 har man dock fått ner kostnaderna och det kan visa sig vara en viktig hjälp för att övervintra lågkonjunkturen.

Differentiering

Satsar ett företag på differentiering så har de förhoppningsvis uppfattat något som efterfrågas av kunderna men som ingen annan på marknaden erbjuder. Detta är precis det Towork har gjort. Som jag skrev i inledningen av analysen så har bolaget en unik teknologi som ger ett konkurrenskraftigt verktyg jämfört med konkurrenterna. Speciellt blev detta uppmärksammat oktober 2007 då flera artiklar i Dagens Industri kom med påståenden att SIR i stor utsträckning bluffade med hur många lämpliga kandidater dom hade till kundernas kravprofiler.

Att det är denna strategi som Towork har stämmer väl överens vid en jämförelse med SIR då Toworks marginaler är stigande jämfört med SIR:s sjunkande.

Samtidigt är den fortsatta innovationskraften stor. Precis innan årsskiftet presenterade man ett samarbete med Arbetsförmedlingen vilket innebär att när en arbetsgivare söker personal hos AMS kan man tillsvidare gratis även lägga upp annonsen på Toworks hemsida. Detta ger Towork inga direkta intäkter alltså men däremot kontakt med en mängd nya potentiella annonsörer.

Tidigare lanserade man även ett samarbete med Liveit.se som är en sajt som säljer upplevelser. Samarbetet går ut på att får man ett jobb via Towork så får man ett presentkort på Liveit.se.

Fokus

Har man fokusering som strategi som riktar man sig mot en särskild målgrupp istället för att försöka nå hela marknaden. Att försöka tillfredställa ett segment av marknaden är inte Toworks strategi, då deras produkt är lika säljbar mot hela marknaden. Som ett litet bolag har de dock blivit tvingade att ha väldigt många säljare för att vara så små, just för att kunna bearbeta hela marknaden. Men deras teknik är även väldigt skalbar så en lansering i övriga Skandinavien under towork.dk, towork.fi etc. vore antagligen lyckade satsningar då konjunkturen tar fart igen. Likt deras konkurrent SIR.

Affärsmodell

Kärnan i Toworks affärsmodell är de resultatbaserade rekryteringsuppdragen som bolaget tidigare benämnde ”Application-Warranty”. Det innebär att kunden betalar först när han vill kontakta potentiella kandidater eller vid anställning av kandidater. Towork matchar kundens kravprofil på kandidaten mot den egna database (som nu innehåller 83 000 st CV) för att sedan jaga potentiella kandidater genom annonsering i partnernätverk (realtid.se bl.a.), headhunting samt i andra databaser.

I övrigt kan de kunder som önskar köra stand-alone banners eller platsannonser på towork.se. Då också till en markant lägre kostnad.

På towork.se kan man som sagt registrera sitt CV och anmäla intresse för olika jobbtyper. Så fort en annons publiceras på hemsidan så skickas ett så kallat workmail ut till alla som anmält intresse.

Finansiellanalys

Towork har som tidigare nämnt en ganska kort ekonomisk historia varför t.ex. en longitudinell metod för att studera nyckeltal inte är möjlig. Jag har istället valt tvärsnittsmetoden och då gjort en relavtivvärdering mot Svensk Internet Rekrytering (SIR). Jag kommer använda mig av ett antal klassiska nyckeltal. Informationen har jag fått från respektive bolags kvartalsrapporter. Nedan jämförs alla föregående års kvartal med Toworks senast kvartal. Sedan har jag använt framförallt Q3 bland nyckeltalen för att få en bra siffra på hur läget såg ut precis innan bolagen och resten av världen gick in i finanskrisens epicentrum. Efter detta så ser såklart alla nyckeltal väldigt dåliga ut och enligt min mening blir det endast intressant att studera dessa om man är spekulativ på mycket kort sikt. Nedan ser ni en sammanställning av utvecklingen kvartal till kvartal och Y-o-Y. Sista kvartalet så ser vi att Towork fått ner kostnaderna ordentligt men det är nog dessvärre mest tack vare minskade provisioner till anställda.

Resultaträkning Towork

Period

Q1 2008 jan-mars

Q4 2008 okt-dec

2008-01-01-2008-12-31

Q1 2009 jan-mars

Förändring Y-o-Y %

Förändring Q %

Nettoomsättning

1 760

1 709

6 793

917

-47,90%

-46,34%

Rörelsens kostnader

Övriga externa kostnader

-1 409

-1 187

-3 444

-500

-64,51%

-57,88%

Personalkostnader

-615

-1 247

-3 768

-945

-53,66%

-24,22%

Avskrivningar av materiella och immateriella anläggsningstillgångar

-376

-465

-125

-66,76%

Rörelseresultat

-264

-1 101

-884

-654

-147,73%

40,60%

Resultat från finansiella poster

Finansiella poster, netto

-18

5

-45

-7

61,11%

-240,00%

Resultat före skatt

-282

-1 096

-929

-661

-134,40%

39,69%

Likviditet

Som mått har jag använt kassalikviditeten och man brukar ju säga att 100 % är ett minsta värde så att man i alla fall har tillräckligt med tillgångar för att betala dom kortfristiga skulderna. Nedan kan vi se hur läget försämrats allvarligt för bolagen framförallt SIR.

Toworks kassalikviditet Q3 Toworks kassalikviditet Q1 2009

3 032 000/770 547 = 3,93 2,52

SIR:s kassalikviditet Q3 SIR:s kassalikviditet Q1 2009

15 877 000/5 372 000 = 2,96 2,17

Kommentar: Båda bolagen hade i Q3 relativt mycket likvida medel och små kortfristiga skulder vilket är positivt. Det kan väl tänkas att tjänsteföretag som dessa är har liknande likviditets situationer om de går med vinst alltså. Detta pga. att kortfristiga skulder som leverantörsskulder är begränsade då man inte är en del i en förädlingskedja som tillverkande företag är.

Soliditet

Då jag inte hittat några obeskattade reserver varken för SIR eller Towork har jag bara tagit det egna kapitalet enligt rapporterna genom det totala kapitalet enligt desamma.

Toworks soliditet Q3 Toworks soliditet Q1 2009

3 155 200/4 576 771 = 0,69 70 %

SIR:s soliditet:

12 222 000/ 17 594 000 = 0,69 57 %

Kommentar: Båda bolagen har ganska hög soliditet. Detta innebär att de är båda har relativt lite skulder relativt mot totalt kapital. Eventuellt skulle de kunna öka denna för att få hävstång. Towork har bibehållit sin soliditet tack vare nyemissionen medans SIR har minskat soliditeten genom att de kortfristiga skulderna har ökat med 4 milj. vilket fått det totala kapitalet att öka ungefär motsvarande.

Vinstmarginal före skatt

Vinstmarginalen berättar hur stor vinst företaget får för varje krona i omsättning. Denna är nedan beräknad både för Q3 samt Q1-Q3 2008. Q1-Q32008 kommer jag sedan att använda mig av nedan för beräkning av totalt kapital enligt DuPont-modellen.

I Toworks fall då de redovisar ett nettobelopp av räntekostnaderna, har kostnaderna adderats till resultatet.

Towork vinstmarginal Q3:

316 300 +14 987/1 601 443 = 0,206 alltså 21 %

Sir vinstmarginal Q3:

83 000 + 4000/7 497 000 = 0,012 alltså 1,2 %

Towork vinstmarginal Q1-Q3:

167 083 + 50 336/5 085 074 = 0,043 alltså 4,3 %

Sir vinstmarginal Q1-Q3:

164 000 + 33 000/35 211 000 = 0,0053 alltså 0,53 %

Kommentar: Towork visar upp en klart bättre vinstmarginal som förbättrats för varje kvartal. Sir har en mindre bra vinstmarginal men tilläggas kan att den var så hög som 35 % första halvåret 2007. Värt att notera är att jag adderat räntenettot pga. att man ska bortse från hur väl företag har klarat sin finansiering.

Tillgångarnas omsättningshastighet

Då Towork endast har ett avslutat redovisningsår har jag valt att låta Q3 totala kapital vare det utgående för året. Samtidigt eftersom detta är en jämförande analys har jag tagit omsättning för det tre första kvartalen som omsättningen för helåret.

Towork genomsnittligt totalt kapital:

4 376 401 + 4 576 771 /2 = 4 476 586

SIR genomsnittligt totalt kapital:

17 594 000 +30 318 000 /2 = 23 956 000

Toworks omsättningshastighet:

5 085 074/ 4 476 586 = 1,14

Siras omsättningshastighet:

35 211 000/ 23 956 000 = 1,47

Kommentar: Sirs omsättningshastighet är för tillfället markant högre än Toworks. Dock är Toworks vinstmarginal högre vilket kommer visa sig viktigt i Dupontmodellen som är nästa nyckeltal.

Räntabilitet på totalt kapital enligt DuPont-modellen

Toworks räntabilitet på totalt kapital:

0,20 * 1,14 = 0,23 alltså 23 %

SIR räntabilitet på totalt kapital:

0,012 * 1,47 = 0,017 alltså 1,7 %

Kommentar: Man brukar säga att för företag som Sir som har en utpräglad lågprisstrategi (stora volymer men lite intäkt per annons) ska satsa på att öka omsättningshastigheten. Fast frågan är ju vad det hjälper med en så pass låg vinstmarginal, omsättningshastigheten är ju redan hög. För Toworks del har vi ju dock en skaplig avkastning på totalt kapital.

Räntabilitet på eget kapital

Towork genomsnittligt eget kapital:

2 987 937 + 3 155 020 /2 = 3 071 478,5

SIR genomsnittligt eget kapital:

18 128 000 + 12 222 000 /2 = 15 175 000

Towork Resultat efter finansiella kostnader och intäkter Q1-Q3:

167 083 (påverkat av -50 336 i räntekostnader)

SIR Resultat efter finansiella kostnader och intäkter Q1-Q3:

131 000 (påverkat av -33 000 i räntekostnader)

Towork räntabilitet på eget kapital:

167 083/3 071 478,5 = 0,0544 alltså 5,4 %

SIR räntabilitet på eget kapital:

131 000/15 175 000 = 0,00863 alltså 0,9 %

Kommentar: Räntabilitet på eget kapital är ett klassisk mått för att se hur väl företaget förräntar aktieägarnas kapital. Måttet är viktigt pga. att det jämförs med det avkastningskrav man har som aktieägare på sitt investerade kapital. I båda företagen kan man även se att räntabiliteten på det egna kapitalet är markant lägre än på det totala kapitalet.

Värdering

Diskonteringsränta

Diskonteringsräntan/avkastningskravet består av den riskfria avkastningen och riskpremien. Riskfria avkastningen skall motsvara att pengarna har ett tidsvärde, att en krona idag är mer värd än en krona imorgon. Den riskfria avkastningen skall kompensera konsumtion för att man skjuter upp sin konsumtion.

Riskfriaränta brukar oftast baseras på 10-åriga statsobligatione nedan har jag använt 4,25 %. Sedan skall riskpremien läggas till för långivare och aktieägare. Riskpremien är i dagsläget ungefär 5 % enligt Öhrling PriceWaterhouseCoopers mars 2008. Pga. att Towork är ett småbolag med ett börsvärde under 100 MSEK så måste man lägga på ytterligare 3,9 % detta resulterar i följande totala avkastningskrav:

Riskfria räntan: 4,25 %

Riskpremie (ordinarie): 5 %

Småbolags risk: 3,9 %

Totalt avkastningskrav: 13,15 %

Affärsvärldens värderingsmodell

Enligt affärsvärldens värderingsmodell skulle Toworks aktiekurs vara enligt följande:

Re = 5,4 %

Marknadens avkastningskrav = 13,15 %

Värdering av eget kapital:

0,054/0,1315 = 41 %

Det totala egna kapitalet per aktie borde alltså bara kunna värderas enlig nedan:

Nuvarande: 3 155 020/1 840 000 = 1,71 kr/aktie

Efteråt: 0,41 * 1,71 = 0,7 kr/aktie

WACC

Den använda WACC formeln är:

Rwacc = rs(1-t)S/(S+E)+reE/(s+E)

Lån med ränta/räntebärande skulder är de långfristiga skulderna dessa är:

651 204

Ränteutgifter är: 50 336

Rs blir då: 50 336/651 204 =0,077 alltså 7,7 %

Men jag ställer upp det så här istället:

Andel av Tot kap

Avkastningskrav

Vägd Kapitalkostnad

Lån

1421751/4576771= 0,31

31 %

7,7 % (1-0,28) =0,055 5,5 %

0,31*0,055 =0,017

17 %

Eget Kapital

3155020/4576771= 0,68

13,15 %

0,68*0,1315 =0,089

Rwacc för Towork blir alltså: 10,6 %

Rt för Towork var enligt ovan: 23 %

Jämför man Räntabiliteten på totalt kapital med den genomsnittliga kapitalkostnaden för Towork så kan man se att bolaget levererar en överlönsamhet ur aktieägarnas och långivarnas perspektiv tillsammans. Däremot så levererar man inte tillräcklig avkastning på eget kapital förutom Q3 då man faktiskt levererade ett Re på:

316 000/3 155 020 = 0,10 alltså 10 %

En slutsats blir alltså att fortsätter man öka avkastningen (förbättra vinsten) så kommer man på sikt att kunna möta aktieägarnas avkastningskrav. Alternativet är att man ökar skuldsättningsgraden för att genom hävstången öka räntabiliteten på eget kapital.

Prognoser

Försäjningsprognos (TSEK)

Q2 2009

Q3 2009

Q4 2009

Q1 2010

Q2 2010

Q3 2010

Q4 2010

1 000

1000

1200

1500

1600

2000

2400

Då Vd:n för Towork ej vill ge nya prognoser för varken 2009 eller framåt så är mina ovan rent subjektivt baserade. Som synes så är min uppfattning att konjunkturen kommer börja ljusna Q4 om än sakta och ta fart nästa år. Därmed kommer Toworks omsättning accelerera snabbt.

Avslutande värdering

En snabbväxare som Towork förtjänar minst att ha ett uthålligt p/e-tal på 30. Kan de uppnå marginaler på 30 % igen som de gjorde delar av 2008 så blir ett indikativt värde i slutet på 2010 på 9.39. Ökar de omsättningen 100 % Y-o-Y igen sedan, så ger det ett indikativt värde på 19,4 kr i slutet av 2011.

Värdering för 2010

Värdering för 2011

Omsättning

2400

4800

Marginal

0,3

0,3

Vinst

720

1440

Antal aktier

2300

2301

Vinst/aktie

0,31

0,63

P/E 30

30

31

Värdering 2010

9,4

19,4

Övrigt

Ägare

Namn

Antal Aktier

Ungefärlig Snittkurs

Tidpunkt för köp

Alexander Ernstberger

900 000

1

2006

Evanoff Holding AB

309 000

2.5

mars 2009

Xcaret Invest AB

160 000

2.5

mars 2009

Plage Invest

100 000

1

2006

Avanzapension AB

72 700

”Swedbank”

70 000

2

mars-juli 2009

SIX SIS AG

62 600

3

jan-mars 2009

Övriga

625 700

Totalt

1 674 300

Totalt antal aktier

2 300 000

Andel hos majoritetsägare

73%

Kommentarer till ägarlistan är att SIX SIS AG genom UBS Warburg köpte en ganska markant post under Q1 men har inte synts i avslutslistan sen dess även om kursen varit nere under 1,5.

Ägaren benämnd ”Swedbank” vet jag inte vem som står bakom om det är en privatperson eller en fond i Swedbanks regi (Robur). Vad som är tydligt för mig 99 % av köpen som sker genom Swedbank är en och samma spelare, med köp och säljkurser på samma nivåer och i antal. De har nettoköpt 64000 aktier sen Q1 rapporten och i dagarna lyft de upp kursen över 2kr igen. Ärligt talat så vet jag inte om det finns några som vill sälja kvar efter att Swedbank dammsugit senaste månaderna. Värt att tillägga är också att Swedbank var stor nettosäljare för ett drygt år sedan i ungefär samma antal drygt en 50 000 st. aktier så det är antagligen denna position de tagit upp igen.

Som ni ser så finns det endast lite drygt 600 000 aktier kvar som vi inte kan härleda någonstans.

Styrelse

Styrelseordförande Anders Landelius Född: 1948

Info: Lång meritlista inom revision och corporate finance som partner och styrelseledamot i PricewaterhouseCoopers. Driver sedan 2004 egen investeringsverksamhet.

Övriga styrelseuppdrag: Egna företagsgruppen Xcaret Invest AB med dotterbolag, Radsåg Invest AB, Sjöhuset i Brevik AB, Novaspine Sp.z.o.o, Polen, Ladvinsky LPH, Ryssland,

Styrelseledamot samt VD Alexander Ernstberger Född: 1986

Info: Ung entreprenör med mångsidig erfarenhet av webbutveckling. Grundare till Towork Sverige AB och medgrundare till Svensk Fondservice AB.

Övriga styrelseuppdrag: Svensk Fondservice AB

Dani Evanoff Styrelseledamot Född: 1976

Info: Entreprenör som byggt upp Evanoff Group där Godisprinsen ingår. Koncernen såldes vidare hösten 2008 till Candyking ägt av Accent Equity Partners och EQT. Dani Evanoff har fortsatt som aktiv inom bolaget fast nu är han vice VD för Candy King Sverige.

Övriga styrelseuppdrag: Evanoff Holding med dotterbolag, Evanoff & Nilemo AB

Johan Kinnander Styrelseledamot Födelseår: 1965

Info: Även han en entreprenör med 17 år som företagare. Johan arbetade för företaget Espotting då han värvades till Nordenchef för Google.

Övriga styrelseuppdrag: Betsafe, Campadre, sidansally, Whyshore, Masterstudies.

Tekniska Perspektiv på aktien

Aktien har lägst handlats för 1,32 kr sen den listades och det var dagen efter senaste kvartalsrapporten alltså 2009-05-15. Innan har ett starkt stöd runt den jämna nivån 2 kr funnits men det har efter den hastiga nedgången efter Q1 rapporten bytts mot ett motstånd som varat fram till i dagarna då Swedbank håller på och lyfta den över 2 kr igen. Annars är det ingen idé att närmare analysera tekniskt då handel är så pass liten f.n. och kommer antagligen så förbli då det finns få aktier som är potentiellt rörliga på marknaden.

Sedan Towork börsnoterades har den fallit 64 % medan SIR fallit ofattbara 89 %.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?