Towork: lågt börsvärde för nytt rekryteringskoncept
2009-04-17 13:49, Edited at: 2011-03-11 05:44Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Rekryteringsbolaget ToWork på AktieTorget har en intressant affärsidé som går ut på att arbetsgivarna själva får välja vilka kandidater de vill kontakta av inlämnade intresseanmälningar. Detta sparar tid för kunderna jämfört med om de överöses av ansökningar. Konceptet är intressant och bör ha framtiden för sig. Under 2008 fyrdubblades omsättningen till knappt 7 mkr med två vinstkvartal, men börsvärdet ligger kvar på 5 mkr.
ToWork är ett ganska nystartat bolag inom rekryteringsbranschen. Bolaget tog steget in på AktieTorget under 2007 till introduktionskursen 6 kronor per aktie. Nyemissionen på 4,5 mkr blev ändå rejält övertecknad.
Under 2008 har försäljningen ökat från 1,7 mkr till 6,9 mkr, vilket var enligt prognos från prospektet 2007. Kvartal två och tre var vinstgivande, men under Q4 gjorde ökade säljsatsningar och vissa kundförluster att kvartalet blev minus. Totalt landade resultatet för helåret på -0,9 mkr (-2,5 mkr), vilket var sämre än prognos.
Höga marginaler med nytt koncept Det finns dock goda skäl att tro att företaget skall bli ytterst lönsamt. Det går nämligen att ta ut ett totalt cirka 20 procent högre pris för varje rekrytering där kunden endast betalar för kandidater de vill ta närmare kontakt med genom att endast köpa personuppgifterna till dessa. ToWorks målsättning är att ligga på en rörelsemarginal på 30 procent.
Prognosen för 2009 är sedan prospektet en omsättning på 13,5 mkr och ett resultat före skatt på knappt 5 mkr. Omsättningen torde ligga inom räckhåll, dock med stor reservation för lågkonjunkturen, försiktigt kan räknas med en omsättning på 10 mkr.
Resultat lär inte alls bli tidigare prognostiserade 5 mkr, rimligare är att bolaget genom förbättrade rutiner och annat kan nå en rörelsemarginal på drygt 10 procent tills de stora volymerna kommer in, vilket skulle ge en rörelsevinst på minst 1 mkr eller 32 öre per aktie efter skatt.
Finansiellt är situationen i bolaget god, med en nyligen genomförd riktad nyemission på drygt 1 mkr till investerare som även tagit plats i styrelsen (mer om detta nedan). Bolaget har därför en ”negativ nettoskuld” på 2 mkr, vilket reducerar företagsvärdet till 3 mkr.
Uthållig tillväxt möjlig Värderingen av ToWork känns låg, om bolaget skulle lyckas växa med sitt koncept. Marknaden för internetrekrytering är inte mogen ännu, utan har fortfarande hyggliga tillväxttal där annonser flyttar över från print till Internet. En jämförelse med Svensk Internetrekrytering visar att det bolaget 2008 omsatte 45 mkr (nedgång med 42 procent från 2007 efter att bolaget hamnat i blåsväder), gjorde ett resultat kring nollstrecket, men ändå har ett börsvärde på cirka 40 mkr.
Året innan (2007) hade Svensk Internetrekrytering en omsättning på 77 mkr och ett resultat efter finansnetto på 14,4 mkr (vinstmarginal 19 procent), vilket visar att ToWorks målsättning om att nå en rörelsemarginal på 30 procent med sitt förfinade koncept och samma fokusering på stark försäljning inte behöver vara taget alldeles ur luften.
Lågt börsvärde Risken i ToWork är naturligtvis hög, men dagens börsvärde på 5 mkr känns i lägsta laget. Bolaget har nyligen fått en mycket tillväxt- och säljinriktad styrelse, där bland annat Davi Evanoff som nyligen sålde sitt företag Godisprinsen, är en av två nya investerare tagit plats.
Ser vi lite optimistiskt på framtidsmöjligheterna och antar en omsättning år 2011 på fortfarande ganska låga 25 mkr, med en vinstmarginal på rimliga 15 procent, kommer företaget att tjäna 1,20 kronor per aktie, vilket ger ett p/e-tal på 2 på dagens kurs. Det är inte omöjligt att siffrorna kan bli klart bättre än så, framför allt omsättningen.
Långsiktigt bör tillväxtmöjligheterna vara goda. Konceptet med att låta kunderna själva välja vilka de vill ta kontakt är nog inte alldeles lätt för konkurrenterna att kopiera, med sina väl inarbetade rutiner för annonsering på Internet. Så om konceptet fortsätter att spridas och växa i omsättning, så kan ToWork med tiden bli ett stort företag, och då kommer också börskursen att stå på en helt annan nivå än idag.